Duminica a 5-a din Post (a Cuv. Maria Egipteanca; Cererea fiilor lui Zevedeu)
Duminica
a 5-a din Post (a Cuv. Maria Egipteanca; Cererea fiilor lui Zevedeu)
Patimirea
Sfintului Mucenic Evpsihie
Sfintul
Mucenic Evpsihie a fost nascut si crescut in Cezareea Capadochiei, din parinti
de bun neam si cu dregatorie de patrician; si a petrecut fara prihana anii
tineretilor lui, in intreaga intelepciune cea crestineasca. El a dus o viata
fara prihana si s-a insotit cu femeie dupa legea nuntii, pe vremea imparatiei
potrivnicului lui Dumnezeu, Iulian Paravatul. Inca pina a nu se sfirsi ospatul
nuntii, a aratat pentru Dumnezeu, Hristosul sau, mare rivna si dragoste. Si era
in cetatea aceea o capiste a unui idol necurat, care se numea
"Tihis", adica noroc. Capistea aceea era vestita, pentru ca imparatul
Iulian in toate zilele isi aducea necuratele sale jertfe, cind mergea in
Cezareea.
Iar
cind se savirsea nunta lui Evpsihie, s-a intimplat atunci de era si praznicul
necuratului idol. Si vazind Sfintul Evpsihie pe elini, care atunci erau multi
in Cezareea, ca mergeau sa aduca jertfe in capistea lor, s-a aprins cu rivna
pentru Domnul. Luind cu sine multime de crestini, s-au dus si au sfarimat
idolii si capistea idoleasca au darimat-o pina in temelie. Si indata elinii
aceia au instiintat pe imparatul Iulian. Iar Sfintul Evpsihie, stiind
patimirile cele ce erau sa-i vina lui pentru aceea, a impartit saracilor averea
in vremea aceea si, mai inainte, se pregatea spre muceniceasca nevointa,
petrecind in post si in rugaciuni.
Iar
imparatul Iulian, cind a auzit de darimarea capistei zeilor sai care se facuse
in Cezareea Capadochiei, s-a umplut de mare suparare, miniindu-se nu numai
asupra lui Evpsihie, ci si asupra intregii cetati. Apoi indata a poruncit ca pe
toti cetatenii cei cinstiti sa-i prinda, si pe unii cu moarte sa-i pedepseasca,
iar pe altii in surghiun sa-i trimita si averile lor sa le jefuiasca; ba inca
si de la toate bisericile Cezareei sa se ia averile, iar pe clerici a poruncit
sa-i oblige la serviciul militar si sa-i duca cu sila in cete. Apoi a luat
cinstitul nume al cetatii Cezareea, cu care se cinstise pe vremea imparatiei
lui Claudiu cetatea aceea si a poruncit sa i se dea numele cel mai dinainte,
adica Maza, caci asa se numea mai inainte. Si a numarat-o pe aceea printre
sate, stergind-o din numarul cetatilor celor cinstite, si a pus dajdie mare
asupra credinciosilor crestini, a locuitorilor de acolo; iar capistea cea
darimata, cu multa graba a poruncit crestinilor sa o zideasca iarasi. Pentru ca
se fagaduia cu juramint, ca nu va inceta de a face rau cetatii, nici va lasa pe
Galileeni - ca asa numea el pe crestini - fara sa poarte pe grumajii si pe
capetele lor bucati din capiste, pina ce se va ridica iarasi capistea cea
risipita a zeilor elinesti. Si ei s-ar fi incercat sa savirseasca acel lucru,
daca nu ar fi ajuns grabnica pieire pe imparatul cel urit de Dumnezeu. Iar pe
Sfintul Evpsihie, a poruncit sa-l munceasca si sa-l sileasca spre jertfa
idoleasca ca pe cel dintii pricinuitor al risipirii aceleia.
Deci
sfintul fiind tinut in legaturi, il scoteau adesea la intrebare si il munceau,
apoi il sileau la slujirea idoleasca; pentru ca i-ar fi iertat indrazneala, ca
risipise capistea, numai daca s-ar fi inchinat idolilor. Insa ostasul lui
Hristos nu s-a supus nicidecum, ci statea cu barbatie in marturisirea numelui
lui Hristos. Atunci l-au spinzurat pe un lemn de muncire si l-au strujit cu
piepteni de fier, pina la cele dinauntru, insa se intarea de ingerul ce i se
aratase in munci. Apoi, dupa multe si grele munci, i-au taiat capul cu sabia si
s-a vazut o minune, ca in loc de singe a curs din rani lapte si apa, si, luind
credinciosii sfintul lui trup, l-au ingropat cu cinste.
Iar
cetatea se chinuia de minia tiranului, mai ales cind a trecut prin tara Capadochiei
asupra persilor si se apropia de Cezareea; apoi se lauda ca va risipi cetatea
pina in sfirsit. Si a iesit in intimpinarea lui Sfintul Vasile cel Mare,
dindu-i cinste ca unui imparat si aducindu-i spre binecuvintare trei piini de
orz, cu care se hranea singur. Dar imparatul a poruncit ostasilor sai, sa ia
acele piini, iar Sfintului Vasile sa-i dea o sarcina de fin, zicindu-i in
batjocura: "Tu ne-ai dat orz, hrana dobitoceasca, iar tu primesti de la
noi fin". Sfintul Vasile a raspuns: "Noi, o, imparate, ti-am adus de
acelea cu care ne hranim, iar tu ne-ai dat hrana dobitoceasca. Cu adevarat ne
batjocoresti, deoarece cu puterea ta nu poti sa prefaci acel fin in piine si in
hrana firii omenesti".
Atunci,
miniindu-se Iulian, a zis catre sfintul: "Sa stii cu adevarat, cu acel fin
te voi hrani, cind ma voi intoarce din Persia pe aici, pentru ca voi rasturna
si voi risipi aceasta cetate pina la temelie; cu plugul voi ara locul acesta,
ca mai bine griu sa rodeasca decit oameni. Pentru ca poporul ascultind de
sfatul tau, a indraznit a strica chipul si capistea Fortunii, adica a
Norocului".
Imparatul
zicind aceasta cu minie, s-a dus in calea sa. Dar a pierit acolo degraba, fiind
ucis de Marele Sfint Mucenic Mercurie, precum se scrie de aceasta in viata Sfintului
Vasile cel Mare. Apoi, dupa uciderea lui Iulian, poporul din Cezareea a zidit o
biserica foarte frumoasa deasupra mormintului Sfintului Mucenic Evpsihie si au
izvorit izvoare de tamaduiri din sfintele lui moaste, spre slava lui Hristos
Dumnezeul nostru, Cel impreuna cu Tatal si cu Sfintul Duh slavit in veci.
Amin.Sfintul Mucenic Vadim din Persia
In
vremea uciderii sfintilor patruzeci de mucenici din Persia, a fost prins si
Sfintul Vadim arhimandritul, impreuna cu sapte ucenici ai sai, si din porunca
imparatului Savorie au fost inchisi in temnita. Acest sfint era din cetatea
Vitlaplata, de neam foarte bogat si, cind a voit sa se faca monah, toata
bogatia sa a impartit-o saracilor. Apoi, zidindu-si o manastire afara din
cetate, vietuia intr-insa, cu fapte bune, sirguindu-se in toate a placea lui
Dumnezeu si a implini voia cea sfinta a Lui; pentru ca era barbat plin de dar
si de adevar, vas ales al lui Dumnezeu.
Acest
cuvios parinte, purtindu-se cu intelepciune dumnezeiasca si fiind desavirsit,
s-a suit la muntele Domnului, a locuit in locul cel sfint al Lui, a luat
binecuvintare de la Dumnezeu, Mintuitorul sau, si a vazut fata Dumnezeului lui
Iacov. Acesta era in acele vremuri in Persia, ca niste aluat la framintat,
fiind din aluatul cel desavirsit mucenicesc, al marturisirii lui Hristos, prin
care cei neputinciosi s-au intarit in credinta. Acesta era cu adevarat piatra
credincioasa taiata din muntii aceia, care de la inceput au fost credinciosi,
preot ales al lui Dumnezeu, povatuind pe multi la calea mintuirii, care isi
pusese viteazul si neschimbatul sau scop catre mucenicia cea catre Hristos,
aratind mare rivna pentru Dumnezeul sau. Si atit de curat s-a aratat, incit
nici un lucru rau nu avea loc intr-insul; lacomia era departe de el, iar
poftirile fiind stinse intr-insul, nu puteau sa-l vatame, incit chiar Mamona,
cunoscind bunatatea lui, s-a minunat. Aurul nici nu indraznea sa vina inaintea
fetei lui, pentru ca bogatiile erau dispretuite de dinsul, mindria s-a smerit
inaintea lui, mintea cea inalta ca praful s-a calcat de dinsul, iar saracia si
blindetile l-au cuprins, dreptatea a privit spre dinsul si adevarul a rasarit
in el, dragostea a cuprins grumajii lui, pacea l-a sarutat si de dinsul s-a
bucurat, o intocmire si o minte s-a sadit in el si de toate rodurile cele
drepte era plin acest barbat, ca multe bunatati erau intr-insul; iar din
roadele lui duhovnicesti toti s-au saturat cu dulceata.
Acesta
a petrecut patru luni in temnita, legat impreuna cu ucenicii lui, batut aspru
in toate zilele, rabdind toate cu barbatie, pentru nadejdea si adevarata
credinta, care o avea catre Dumnezeu. In acea vreme era un oarecare barbat cu
numele Nirsan, boier mare al cetatii, care se numea Aria, fiind in hotarele ce
se numeau Vidghern. Acest Nirsan era crestin si fiind silit de imparatul sa se
inchine soarelui, dupa ce n-a voit sa se lepede de sfinta credinta in Hristos
Domnul, l-a incuiat in temnita. Dupa aceea, slabind prin imputinarea sufletului
si infricosindu-se cu inima de muncile cele ce era sa patimeasca, n-a stat pina
la sfirsit, precum incepuse, in marturisirea lui Hristos. Caci, iubind viata
aceasta de putina vreme si asteptind desarta cinste, de la imparatul cel
muritor, s-a lipsit de viata cea dumnezeiasca si de cinstea cea vesnica. Insa
n-a putut a se indulci de desfatarile lumii acesteia, precum mai pe urma va
arata cuvintul, ci fugind de mucenicie, a cazut in munci; cautind slava cea
paminteasca, a cistigat necinstea, de vreme ce pe imparatul cel de putina vreme
l-a cinstit mai mult decit pe Cel vesnic si ceresc. Si a dat stire despre sine,
ca toate cele ce imparatul Savorie le va porunci, este gata a face.
Imparatul
auzind, s-a bucurat foarte si aducindu-si aminte de Sfintul Vadim, i-a poruncit
sa-l elibereze din legaturi si sa-l duca din temnita la palatul sau. Si a zis
catre boierii care stateau inaintea lui: "Daca Nirsan va ucide cu mina sa
pe Vadim, apoi sa se dezlege din legaturi si sa ia el toate averile lui
Vadim". Si i-a spus indata lui Nirsan acele cuvinte imparatesti, iar el a
fagaduit, ca in toate sa faca voia imparatului. Deci, a adus pe Sfintul Vadim
la Nirsan si l-a pus in mijloc, iar ticalosul Nirsan luind sabia, s-a apropiat
ca sa ucida pe mucenicul lui Hristos, dar, fiind cuprins de un cutremur, cind a
voit sa loveasca pe mucenic, s-a facut ca o piatra nemiscata.
Iar
robul lui Dumnezeu cautind spre el, a zis: "Pina intr-atit a crescut
rautatea ta, o, Nirsane, incit, nu numai ca te-ai lepadat de Dumnezeu, ci si pe
robul Lui voiesti a-l ucide? Vai tie, tica-losule, ce vei face in ziua aceea,
cind vei sta inaintea infricosatei judecati, ca sa dai un raspuns Dumnezeului
Celui vesnic? Eu, o, ticalosule, ma savirsesc in chinuri pentru Hristosul meu,
insa n-as fi voit ca din miinile tale sa fiu ucis, ci de la altul oarecare as
fi dorit, ca sa sufar moartea aceasta". Iar Nirsan, rusinindu-se de
cuvintele acelea si neputind sa faca porunca aceea, statea tremurind. Dupa
aceea, facindu-si fata ca piatra si inima intarindu-si ca fierul, a lovit cu
sabia in grumaji pe mucenic. Dar de vreme ce miinile ucigasului tremurau, era
nevoie ca nu cu o lovire, ci cu mai multe sa taie pe sfintul. Deci, lovindu-l
de multe ori cu sabia in grumaji, abia a putut savirsi taierea. Iar Cuviosul
Vadim, intr-o chinuire ca aceea, si-a dat sfintul lui suflet in miinile lui
Dumnezeu. Si toti necredinciosii care erau acolo, s-au mirat de rabdarea
mucenicului, de vreme ce era nemiscat ca un stilp, primind lovirile de sabie de
mai multe ori. Iar pe ucigasul acela il batjocoreau ca pe un fricos si
ocarindu-l, se departau de el. Apoi, nu dupa multa vreme, ucigasul acela si-a
luat plata cea vrednica dupa faptele sale, caci cu multe feluri de rautati
fiind prins, a pierit de sabie, singur el fiindu-si ucigas in a sa deznadejde.
Sfintul
Vadim s-a sfirsit prin mucenicie, in 8 Aprilie, intru Domnul nostru Iisus
Hristos. Iar trupul sfintului mucenic, fiind aruncat afara din cetate, oamenii
cei cucernici luindu-l in taina, l-au ingropat cu cinste. Iar cei sapte ucenici
ai lui, care ramasesera in temnita, au petrecut patru ani acolo, pina la
moartea imparatului Savorie. Iar dupa sfirsitul aceluia s-au liberat cu pace si
li s-a poruncit sa petreaca in a lor credinta, cu darul Domnului nostru Iisus
Hristos, a Carui slava este in veci. Amin.
Tot
in aceasta zi, pomenirea sfintilor mucenici cei ce s-au savarsit in robie in
Persida.
Sapor
imparatul persienesc, pe la al cincizeci si treilea an al imparatiei sale,
venind asupra pamantului romanilor, a stapanit cetatea numita Vizada. Omorand
pe ostasii de acolo si pe cei ce puteau purta arme, pe cealalta nerazboinica gloata,
impreuna cu batranii, copiii si femeile, pe episcopul Iliodor, si pe Disa si pe
Maniav prezbiterii, si pe toti cei ai clerului i-a lasat in pace. Cand fu
aproape de sfarsit, episcopul Iliodor a hirotonisit in locul sau, pe
prezbiterul Disa. Si inaltandu-se de catre cei bisericesti obisnuita doxologie,
mai marele vrajitor Adelfor, a instiintat pe Sapor, ca crestinii lasati in pace
de el, inaintand pe Disa, hulesc asupra imparatului si asupra credintei lui.
Atunci din porunca imparatului au fost adusi trei sute de barbati si,
neplecandu-se a aduce cinste soarelui si focului, li s-au taiat capetele. Din
care douazeci si cinci de iubitori de viata, spre pierzarea lor, s-au alipit de
imparatul si au alergat la el, plecandu-se lui. Insa unul cu numele Avdiisus,
neprimind rana de moarte, nu a murit impreuna cu ceilalti. Care in urma
barbateste propovaduind cuvantul lui Dumnezeu, oarecare pagan navalind
asupra-i, l-a omorat cu sabia, si a primit taierea cu placere. Caci se necajea
si suspina, ramanand singur cu cei impreuna mucenici.
Sursa
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu