Duminica dinaintea Botezului Domnului
Predica
la Duminica dinaintea Botezului Domnului
"
Toata valea se va umple si tot muntele si orice deal se va pleca" (Luc.
III, 5).
Cea
mai buna pregatire pentru o sarbatoare bisericeasca este impacarea cu
vrajmasii.
Nu
este oare un lucru fara judecata, ca atunci, cand soseste o sarbatoare, sa se
intrebuinteze asa de mare ingrijire, de a se scoate din lada mai dinainte haina
cea mai frumoasa si a o tine gata cu cea mai mare acuratete, si a-si pune
incaltaminte frumoasa, a aseza pe masa mancaruri scumpe, a aduce din toate
partile tot felul de prisosinta, si a se impopotona si impodobi in tot chipul,
dar a nesocoti cu totul sufletul, sufletul cel parasit, cel patat, cel
salbaticit, cel flamand si necurat? Tu aduci aici in Biserica un trup
impodobit, dar un suflet gol si uracios. Caci trupul il vede cel asemenea tie,
robul cel asemenea tie, si de aceea putin intereseaza el, fie sub orice forma;
dar pe sufletul tau il vede Dumnezeu, si desigur neingrijirea ta de dansul va
fi aspru pedepsita.
Nu
stiti voi, ca pe acest altar arde focul cel ceresc, adica Dumnezeu-omul este de
fata? De aceea nu aduce cu tine aici paie, lemne, ogrinji si altele de
asemenea, adica pacatele, pentru ca sufletul tau sa nu se aprinda de acel foc
ceresc si sa se mistuiasca. Mai vartos adu cu tine pietre pretioase, aur si
argint, adica fapte bune, pentru ca acestea aici inca mai mult sa se curate, si
ca sa te poti intoarce de la altar cu castig mare si bogat. De este intru tine ceva
pacatos, leapada si departeaza aceea din sufletul tau, inainte de a veni aici
la altar. Daca cineva cu deosebire are un vrajmas, de care a fost greu jignit,
sa lepede acum vrajmasia si sa domoleasca sufletul sau cel aprins de manie,
care se framanta in clocotire, ca sa vina iarasi in linistea si pacea sa cea
launtrica. Mai mult decat toate este aceasta de trebuinta, cand voiesti sa te
apropii la Sfanta Cuminecatura. Caci prin Sfanta Cuminecatura vrei sa primesti
la tine pe un imparat, iar cand un imparat voieste sa primeasca locuinta in
sufletul tau, trebuie sa domneasca acolo mult repaus si liniste si o pace
adanca.
Dar
tu te impotrivesti si zici, ca ai fost prea jignit si de aceea nu poti sa-ti
potolesti mania. Dar spune mie, voiesti oare sa te vatami pe tine insuti mai
mult, decat toate. Orice ar face vrajmasul, nu poate sa te vatame asa de mult,
pe cat te vatami tu insuti, cand nu voiesti a te impaca cu dansul, si asa
nesocotesti porunca lui Dumnezeu. Vrajmasul te-a jignit; ei bine, dar spune
mie, voiesti oare pentru aceea a jigni si tu pe Dumnezeu? A nu te impaca cu
jignitorul, nu vrea sa zica a-l pedepsi pe acela, ci mai vartos vrea sa zica a
jigni pe Dumnezeu, care a dat legea impacarii. Asadar nu te uita la acel
asemenea tie rob, care te-a jignit, si nu socoti marimea jignirii, ci uita-te
numai la Dumnezeu si la frica de Dumnezeu, si gandeste intru sineti, ca cu cat
mai mare sila vei face sufletului tau, si cu cat sunt mai mari jignirile, care
tu le ierti, cu atata mai mare va fi si rasplatirea ta la Dumnezeu, care cere
acestea de la noi. Si precum tu acum, dupa ce a-i iertat, din partea ta
primesti pe Dumnezeu in Sfanta Cina cu toata cinstea, tot asa si ei in ceea
lume te va primi cu toata cinstea, si va rasplati ascultarea ta inmiit.
Multe
dusmanii raman asa zicand vesnice, pentru ca nu s-au impacat de indata in ziua
cea dintai. Pentru aceea nimeni sa nu urasca pe potrivnicul sau mai mult decat
o zi, si sa se desfaca de mania sa inca inainte de sosirea noptii, adica ceea
ce zice Apostolul: "Sa nu apuna soarele intru mania ta" (Efes. IV.
26), pentru ca nu in singuratatea noptii sa stranga si sa socoteasca toate la
un loc, cate in manie s-au vorbit si s-au facut, ca nu cumva prin aceasta
sfarsitul sa se faca inca mai rau si impacarea inca mai grea. Precum madularele
trupului cele scrantite si miscate din pozitia lor cea dreapta, se intorc fara
multa truda in locul ior cele de mai inainte, cand cineva indata le indreapta;
iar daca ele raman in pozitia lor cea falsa un timp mai indelungat, cu foarte
mare greutate se pot iarasi indrepta, si trebuie multa vreme pana ce ele iarasi
se intaresc si se aseaza bine; tot asa se intampla cu noi si in privirea
vrajmasiei.
Se
face impacarea indata, ea se face usor, si se cere putina osteneala, pentru a
se restatornici prietenia cea veche. Daca insa trece un timp mai indelungat,
ura si mania ne orbesc cu totul; noua ni-i rusine a ne impaca, si avem
trebuinta de altii, nu numai pentru ca sa ne invoiasca cu potrivnicul, dar si
pentru ca, dupa ce impacarea s-a facut, sa tina impreuna un timp pe cei
nou-impacati, pana ce se va restatornici increderea cea veche. Ce rusine este
aceasta, o voi tacea cu totul; dar nu este oare foarte de osandit, ca noi sa
avem nevoie de altii, ca sa ne poata iarasi impaca cu propriile noastre
madulari, adica cu cei asemenea cu noi crestini?
Insa
acest rau al neimpacarii nu provine numai de la intarzierea si amanarea
impacarii, ci inca si de acolo, ca noi multe lucruri le socotim jignire, ceea
ce in fapta nu este. Tot ce zice potrivnicul, noi le ascultam mai dinainte cu
neincredere. Privirea, glasul, mersul, totul in el este banuit. Cum ne uitam la
el, sufletul nostru se aprinde, si chiar cand nu-l vedem, totusi suntem fara
chef; caci nu numai vederea jignitorului, ci si singura amintirea lui totdeauna
ne face dureri. Inca si cand un al treilea numeste numai numele lui, indata noi
incepem a ne tangui asupra lui, traim de-a pururea in tristete si in posomorare,
prin aceea cu mult mai mult ne vatamam noi insine, decat vrajmasul, si hranim
un razboi pururea in sufletul nostru.
Stiind
noi toate acestea, iubitilor, sa avem cea mai mare grija, ca sa nu traim cu
nimeni in dusmanie. Iar daca cu toate acestea se iveste vreo dusmanie, sa ne
impacam in aceeasi zi. Daca dusmania trece la a doua, la a treia zi, poate apoi
lesne sa ajunga la a patra, la a cincea zi; si se formeaza un intreg sir de
zile de vrajmasie. Caci cu cat mai indelung amanam noi impacarea, cu atata ne
vine ea mai grea. Dar poate tu vei zice: "mi-i rusine a ma apropia de
jignitorul meu si a-i da mana." insa, vezi, aceasta nu este rusine, mai
vartos tocmai aceasta iti aduce lauda, slava, cinste, folos si castig inmiit.
Insusi vrajmasul tau te va lauda, si toti cei ce vor vedea aceasta te vor
proslavi. Si chiar daca oamenii te-ar prihani, totusi Dumnezeu desigur te va
incununa pentru aceasta. Iar daca tu vei astepta, pana ce mai intai jignitorul
tau va veni la tine si te va ruga de iertare, atunci iertarea iti va aduce tie
cu mult mai putin folos si binecuvantare. Atunci izbanda cea mai mare o ia de
la tine acela, care iese inaintea ta, si atrage binecuvantarea la dansul.
Dimpotriva, daca tu iesi inainte, tu nu esti cel biruit, mai vartos tu ai
biruit mania, ai stapanit patima, ai aratat multa intelepciune, ai ascultat pe
Dumnezeu, ti-ai facut tie insuti de acum viata mai placuta, te-ai slobozit de
grija si de neliniste.
Si
nu numai pentru Dumnezeu, ci si pentru oameni, este primejdios a avea cineva
multi vrajmasi. Ce zic eu: multi? A avea numai un singur vrajmas este foarte
primejdios, precum pe de alta parte este foarte folositor si avantajos, de a
numara multi prieteni. Veniturile cele mari, zidurile, santurile si armele de tot
felul nu ne apara cu atata siguranta, ca prietenia cea credincioasa. Ea este
zidul cel adevarat, siguranta cea adevarata, bogatia cea adevarata. Ea ne face
placuta viata cea de acum si ne intocmeste fericirea cea viitoare. Sa cumpanim
acestea, si sa nu uitam, ce folos mare aduce impacarea. Si sa intrebuintam
toata osardia, ca sa ne impacam cu vrajmasii, ce ii avem acum, pe viitor sa ne
ferim de toate vrajmasiile, sa intarim si sa imputernicim dragostea catre
prietenii nostri. Dragostea este inceputul si sfarsitul tuturor faptelor celor
bune. De aceea totdeauna sa fim cu dragoste, si asa sa mostenim imparatia
cerului, prin harul si prin iubirea de oameni a Domnului nostru lisus Hristos,
caruia se cuvine cinstea si slava in vecii vecilor! Amin.
Sfantul
Ioan Gura de Aur
Calendar Ortodox
Comentarii
Trimiteți un comentariu