Pilda bogatului nemilostiv si a saracului Lazar
Sfanta
Evanghelie dupa Luca cap.16, vers.
19
- 31
19.
Era un om bogat care se imbraca in porfira si in vison, veselindu-se in toate
zilele in chip stralucit.
20.
Iar un sarac, anume Lazar, zacea inaintea portii lui, plin de bube,
21.
Poftind sa se sature din cele ce cadeau de la masa bogatului; dar si cainii
venind, lingeau bubele lui.
22.
Si a murit saracul si a fost dus de catre ingeri in sanul lui Avraam. A murit
si bogatul si a fost inmormantat.
23.
Si in iad, ridicandu-si ochii, fiind in chinuri, el a vazut de departe pe
Avraam si pe Lazar in sanul lui.
24.
Si el, strigand, a zis: Parinte Avraame, fie-ti mila de mine si trimite pe
Lazar sa-si ude varful degetului in apa si sa-mi racoreasca limba, caci ma
chinuiesc in aceasta vapaie.
25.
Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ti aminte ca ai primit cele bune ale tale in viata
ta, si Lazar, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mangaie, iar tu te
chinuiesti.
26.
Si peste toate acestea, intre noi si voi s-a intarit prapastie mare, ca cei
care voiesc sa treaca de aici la voi sa nu poata, nici cei de acolo sa treaca
la noi.
27.
Iar el a zis: Rogu-te, dar, parinte, sa-l trimiti in casa tatalui meu,
28.
Caci am cinci frati, sa le spuna lor acestea, ca sa nu vina si ei in acest loc
de chin.
29.
Si i-a zis Avraam: Au pe Moise si pe prooroci; sa asculte de ei.
30.
Iar el a zis: Nu, parinte Avraam, ci, daca cineva dintre morti se va duce la
ei, se vor pocai.
31.
Si i-a zis Avraam: Daca nu asculta de Moise si de prooroci, nu vor crede nici
daca ar invia cineva dintre morti.
Indepartandu-ma de aceasta parabola a bogatului nemislostiv si a saracului Lazar, as spune ca parca viata noastra pamanteasca este adeseori inchisa ca sub o bolta intunecata. Privim in sus, privim in jos, la stanga, la dreapta si nu vedem parca nici o spartura prin care sa intrezarim ceva din lumea de dincolo. Navele cosmice care au strabatut acest univers fizic nu au vazut decat materie. Aristotel definea si el cerul ca pe un urias cristal care inchide universul nostru aici, asa incat nu putem sti ce este dincolo Asa credeau cei vechi. Insa parabola data este unica parabola de acest gen si este amintita de sfantul Luca, mai ales pentru pagani, ca sa cunoasca si ei ce ne asteapta dincolo. S-ar parea, de multe ori, ca viata aceasta pamanteasca nu mai are nici o prelungire dincolo. Traim aici, pana la cimitir, ne ingroapa, ne pun o cruce pe mormant si urmeaza uitarea. Dar nu este asa, fratilor! Prin Evanghelia de azi ni se deschide o perspectiva cu totul si cu totul noua. Viata aceasta o traim asa cum o traim, dar dincolo incepe altceva. Ce anume? Nu e indiferent unde mergem dincolo. Pilda despre bogatul nemilostiv si saracul Lazar se desfasoara in doua acte consecutive primul reda evenimentele petrecute pe pamant (v. 19-22) ; iar al doilea ne prezinta viata de dincolo (v. 23-31). In parabola (pilda) sunt prezentate doua personaje: bogatul este personajul negativ al pildei, nu pentru ca este bogat, ci pentru ca isi foloseste bogatia numai pentru sine. El se imbraca numai in porfira si in vison, adica in haine care in acea vreme erau cele mai luxoase si scumpe. Dar nu numai in imbracaminte era excesiv bogatul; spunand ca se veselea in toate zilele in chip stralucit, parabola arata ca bogatul isi oferea continuu o viata de lux si placere.
Este
foarte interesant ca nu este prezentata prea mult situatia bogatului din
aceasta lume. Aceasta simpla prezentare(intr-un singur verset v. 19) vrea sa ne
invete ca "viata aceasta este umbra si vis". Viata bogatului inainte
de moarte este prezentata intr-un singur verset. Si mai este amintit putin in
versetele in care se reda necazul lui Lazar. Lazar nu s-a invrednicit de
pomenirea numelui sau in casa bogatului, iar numele bogatului s-a invrednicit
in versetele care erau pentru Lazar. De aici vedem diferenta intre bunatatea
Dumnezeiasca si cea lumeasca, diferenta intre natura divina si cea umana!
Saracul Lazar sa invrednicit de putine lucruri in viata de zi cu zi, de aceea
situatia lui s-a invrednicit de o descriere in doua versete. Pe cand bogatul a
avut de toate si ia fost taiat din spatiul scripturistic pentru prezentarea
situatiei. Nu pentru ca e lipsa de spatiu in paginile Scripturii, ci pentru ca
Iisus Hristos nu a considerat de cuviinta sa vorbeasca prea multe despre
lucrurile trecatoare si care sunt supuse molimei si ruginii. Dar fiti atenti la
un lucru!
Prezentarea
situatiei pamantesti a bogatului este indoit de scurta decat cea a lui Lazar,
insa nu aceasta vreau sa scot acum in evidenta ci priviti cat de putin este
tratata scena din aceasta lume fata de tratarea scenei din lumea de dincolo.
Doar 3 versete vorbesc despre situatiile acestei lumi - un verset(si acela e
prea mult) pentru redarea situatiei bogatului si 2 pentru Lazar (desi Lazar nu
necesita mai multe, dar i s-a oferit mai mult). 3 versete sunt suficiente
pentru redarea evenimentelor din aceasta viata, desi asi zice ca cele doua
versete a lui Lazar nu prea sunt pentru aceasta lume. Iar scena din viata de
dincolo este prezentata in restul parabolei. Vreau sa ma opresc putin asupra
celor doua versete care prezinta situatia lui Lazar, iar de versetul bogatului
nici nu ma ating cu mintea, pentru ca poate fi inteles de toti cei care sunt
asemenea lui si care isi doresc un astfel de viitor. Iar cei care nu isi doresc
un asemenea viitor nici nu-l va interesa despre bogat si exegeza asupra
cuvintelor care il caracterizeaza pe bogat. Un simplu lucru vreau sa spun ca
bogatul era iudeu si ca urmare era un cunoscator al poruncilor lui Dumnezeu.
Dar el a uitat ca era raspunzator de felul cum isi foloseste mijloacele si
capacitatile sale.
Binecuvantarile
Sale, Dumnezeu si le-a revarsat peste bogat, dar el le folosea in mod egoist
spre slava sa si nicidecum spre slava Creatorului sau. Asa este omul cand toate
ne merg bine, seul din noi, grasimea, ne inchid ermetic pe dinauntru si nu ne
mai pasa de necazurile altora, devenim cumplit de egoisti. "Iar un sarac,
anume Lazar, zacea inaintea portii lui, plin de bube". Cuvantul "un
sarac" nu vrea sa-l prezinte pe Lazar ca si un om virtuos. Saracia nu este
o virtute. Voi aminti putin mai jos de ce in unele cazuri saracia nu poate fi
considerata o virtute. A fi sarac inseamna un inceput in a avea pe Dumnezeu in
suflet. Atunci cand camara inimii este plina cu cele lumesti nu mai are
Dumnezeu loc acolo. Aceasta accentuare a starii lui Lazar Mantuitorul o face nu
pentru a arata ca bogatia e rea, ci pentru a arata ca numai cel sarac poate sa
ajunga la cunoasterea lui Dumnezeu. Poti fi bogat(in cele ale lumii) si sa fii
sarac in cele dumnezeiesti dar poti fi bogat(in cele ale lumii) si totodata sa
fii si bogat in cele dumnezeiesti. Asa sunt adevaratii economi, cei care isi
chivernisesc bine talantul. Iar in ce priveste saracia sa amintim ca poti sa
fii sarac in ambele directii dar poti fi si sarac dar si bogat pe de ambele
parti. Cuvantul "a zace" vrea sa prezinte aici lipsa puterii de
miscare.
Lazar
era lipsit de acea putere trupeasca. Aceasta lipsa de putere este intarita in
partea a doua a versetului urmator(vers. 21): "dar si cainii venind,
lingeau bubele lui." Atat de lipsit ce era Lazar de putere ca nu mai putea
nici macar cainii sa-i alunge de la corpul lui. Ma incanta ideea sa va spun ca
poate din aceasta lipsa de alungare a cainilor se poate vedea bunatatea lui
Lazar. Era prietenos chiar si cu animalele. El nu avea de unde sa se hraneasca
insa era bun cu animalele lasandu-le sa se hraneasca din izvorul hranei lor.
Cainii puteau sa manance resturile de la masa bogatului, cainii erau sprinteni,
dar Lazar, bolnav fiind, nu putea. El rabda de foame, nu injura, nu tipa, nu
osandea pe cei care chefuiau cu nepasare sub ochii lui, nu judeca - asa cum fac
unii care, in necazurile lor, ii injura pe toti. Si pe Dumnezeu Il injura: de
ce ceilalti au si ei nu au? Lazar nu osandea pe nimeni, ci astepta asa, fara
pic de revolta contra cuiva. Iata de ce a fost dus in rai: nu numai pentru
saracia lui, ci mai ales pentru aceste virtuti ale lui cu totul dumnezeiesti.
Lazar nu voia decat sa nu moara de foame, atat. Vaduva din Evanghelie striga la
bogat, dar Lazar tacea. Fata lui era istovita de durere, de boala, de foame,
dar el tacea si rabda. Statea acolo, la poarta, linistit, resemnat si desigur,
se ruga - altfel n-ar fi putut rabda grozava lui suferinta. Nu hulea, nu
judeca, nu cartea. Altii ar fi zis: „Ce-i asta? Eu nu am o farama de paine, iar
la bogat toate curg ca un parau si el ii hraneste pe toti lingaii acestia. Unde
este dreptatea lui Dumnezeu?" Dar Lazar nu zicea nimic din toate acestea,
dovada ca in clipa mortii este indata inconjurat de ingeri.
Daca
ar fi hulit, n-ar fi avut parte de o asa de mare cinste. Boala lui era cumplit
de grea, de vreme ce cainii ii lingeau bubele si nu putea lua nici faramiturile
de pe masa, iar saracia lui era cea mai aspra. Unii sunt bolnavi, dar au hrana
trebuincioasa; altii sunt saraci, dar sanatosi - si una o usureaza pe cealalta.
Lazar insa era si sarac si bolnav, in cel mai inalt grad. Era total parasit, de
toti, o parasire cu atat mai amara, cu cat zacea la poarta unui mare bogatas,
langa acei betivi si imbuibati care chefuiau in toate zilele. Noi, de obicei,
simtim parca mai mare nenorocirea noastra, atunci cand avem in fata ochilor
norocirea altora. Cat de greu i-o fi fost lui Lazar, sa vada pe toti chefuind
si el sa rabde, fiind parca sortit sa simta nenorocirea in toata adancimea ei!
Era ca acela care se chinuieste de sete la marginea unui izvor. Lazar nu mai
vedea pe un al doilea care sa sufere ca el, ci era absolut singur in suferinta
lui si nu era nimeni care sa-l mangaie macar cu un cuvant. Spune un cuvant in
Biblie: „Nu este suferinta mai mare decat suferinta mea". Unii care
sufera, [atunci] cand vad ca altii o duc bine, desi sunt chemati sa se roage,
se satura grozav de aceasta invatatura crestina. Mai usor se indreapta catre
vrajmasul, cand aud ca altora le merge bine. Zilele trecute imi spunea cineva
despre o femeie ca ii riposta asa: „Lasa-ma in pace, domnule, cu rugaciunea! De
acum m-am saturat. Mai bine ma rog la dracu'', ca el ma ajuta. Dumnezeu nu ma
ajuta!"
Cumplit
lucru, cu adevarat! Aceasta inseamna sa nu intelegi rostul suferintei.
„Dumnezeu, pe cine iubeste, il bate", spune sfanta Scriptura, pentru ca
altfel omul se inraieste si se trandaveste. Dumnezeu, cand ne pedepseste, ne
arata de fapt dragostea Lui, ca atunci cand ai un copil obraznic: il mai bati
ca sa-l cumintesti si-i prinde bine mai tarziu. Copiii care nu sunt batuti in
copilarie, te bat ei pe tine cand se fac mari. „Dumnezeu, pe cine iubeste il
bate"; spune Sirah: „Gateste-ti sufletul spre ispitire si fi statornic,
plecand inima ta, de vrei sa slujesti Domnului". Asa era incercat bietul
Lazar. Si poate ca multi socoteau ca este vinovat, ticalos inaintea lui
Dumnezeu: „cand esti necajit, sigur ispasesti ceva". Asa facem toti. Cand
vezi pe cineva care sufera, ii pui indata nota la purtare si-ti vei lua
rasplata pentru judecata. Tot asa ii spuneau si lui Iov: „Daca ai fi fost bun
inaintea lui Dumnezeu, n-ai fi suferit atat!" Tot asa il judecau si pe
sfantul Pavel cand au vazut vipera atarnand de bratul lui: „E un pacatos".
Suntem intotdeauna foarte dispusi sa-i osandim pe ceilalti, in necazurile si
nenorocirile lor.
Bogatul
a fost indata osandit la iad. Pentru ce? Sfantul Ioan Gura de Aur, analizand cu
spiritul lui duhovnicesc adanc aceasta parabola, scoate si (de) aici niste
intelesuri cu adevarat dumnezeiesti. Si asa cum gaseste multe virtuti saracului
Lazar, tot asa descopera bogatului multe insusiri negative pentru care a fost
lepadat de la fata lui Dumnezeu. Bogatul avea ca prima meteahna imbuibarea si
lipsa de dragoste; el nu stia ce este mila. Era nemilostiv nu numai fata de
Lazar, ci fata de toti, caci nu se milostivea spre cel pe care-l vedea zilnic
la poarta lui; cum s-ar fi milostivit asupra altora? Si apoi, oricine, oricat
de aspru ar fi, cand ii merge bine se face mai bland, mai prietenos, dar acel
imbuibat a ramas ca o fiara salbateca. Caci una este ca un lipsit sa nu ajute
pe un alt lipsit si alta este ca un bogat sa nu ajute un sarac, cu atat mai
mult sa-l vezi de multe ori pe un sarac si sa nu-l ajuti. Se intampla uneori sa
fim de fata la o nenorocire - de pilda s-a inglodat caruta cuiva si tu treci nepasator
si mai incolo iti vine un gand: „Ce-ai facut? Omul acela sufera - ce-ai
facut?" Si te mustra constiinta si te intorci inapoi si-l ajuti. Dar
bogatul acela, in fiecare zi vedea pe acel sarac chinuindu-se la poarta lui si
ramanea la fel de nepasator.
Desfatarile
il fac pe om crud si impietrit, frati crestini. De aceea, nu trebuie sa-i
fericim intotdeauna pe cei bogati, tocmai din cauza acestei dari de seama
cumplite in fata lui Dumnezeu. Fiind nemilostivi, ei sunt ca niste furi, fura
si ascund dreptul saracilor. Furii mai pot scapa din mana oamenilor, dar din
mana lui Dumnezeu nimeni nu poate scapa, fratilor. Placerea dureaza un timp
foarte scurt, iar pe urma vine chinul, o vesnicie de chin. Chiar si luxul este
impovarator pentru sufletul nostru, spune sfantul Ioan Gura de Aur. Tu dormi pe
pat luxos, moale si altcineva moare de frig intr-un culcus de paie si pe tine
nu te mustra constiinta! Nimic nu e mai grozav decat desfatarea, pentru ca ea
te face sa uiti de Dumnezeu. Si David era bogat, dar cum spune el: „Toata
noaptea ud asternutul meu cu lacrimi". Ziua avea foarte multe griji,
grijile domniei, iar noaptea, cand altii se dadeau la somn, el, regele, folosea
acest timp pentru rugaciune. Noi de multe ori uitam sa facem macar o cruce de
multumire dupa masa. Pofta si placerea sunt minciuni, iluzii, frati crestini.
„Salele mele s-au umplut cu ocari"- spune David. De aceea, sa cautam
adevarata cinste si bucurie, si nu umbra - care este pacatul si ispita. De
aceea, frati crestini, sa nu cartiti niciodata contra necazurilor.
Nu
uitati ca bucurii cea adevarata nu vine din multimea bogatiilor, ci din fapta
cea buna si din apropierea de Dumnezeu. De aceea Iisus ni-l da ca exemplu pe
Lazar, ca sa fie pentru noi ca un dascal, el care ii intrecea pe toti prin
marimea suferintei lui, pe care purta plin de barbatie si curaj. Toti sfintii
au suferit si au fost bolnavi. Sfantul Ioan Gura de Aur n-avea dinti de aur ca
noi si era foarte bolnav, mai ales bolnav de stomac. Dupa o viata foarte
chinuita, prin pesteri, prin pustietati, el nu putea niciodata sa manance cu
altul la masa, pentru ca voma tot timpul; el manca foarte putin, foarte sobru
si ducea o viata cu adevarat dumnezeiasca. De aceea inca o data va sfatuiesc,
nu cartiti contra necazurilor. Ganditi-va la Iisus, a carui viata a fost plina
de lacrimi si de sange, mereu injurat si blestemat, pana la Crucea de pe
Golgota. „Toti care vor sa traiasca dupa legea lui Iisus Hristos, vor fi
prigoniti" - spune sfantul Pavel. Toata viata aceasta este lasata ca un
camp de lupta, nu de repaus. Prin necazuri ne desavarsim, prin necazurile
acestea, de fiecare zi. Noi astazi nu trebuie sa mai suferim persecutie, ca si
cei din trecut dar trebuie sa suferim cu rabdare necazurile acestea zilnice. De
multe ori intalnim oameni carora - desi aparent nu fac nici un rau, ci fac
numai bine - le merge totul rau. Iar altora care fac rau, le merg toate bine.
Si vazand acestea, avem o mare revolta in suflet. Aflam aceasta de la
spovedanie, mai ales din pomelnice.
Dar
spun sfintii Parinti asa: nici un rau aici pe pamant, nu e rau total, ci are in
el si ceva bun. Numai diavolul este raul total. La fel, orice fapta buna, sau
orice bine, are si un graunte de rau (de pilda, postesti, dar te mandresti). De
aceea, oamenii rai se bucura aici pe pamant pentru farama de bine care exista
in raul lor, iar cei buni sufera aici pentru raul pe care-l contine binele lor
- asa incat, dincolo, fiecare sa fie rasplatit cu toata dreptatea, si pentru
bine si pentru rau. Dumnezeu nu este nedrept. Prin suferintele din aceasta lume
suntem curatiti de pacate la care noi de multe ori nici nu vrem sa ne gandim
sau nici nu le banuim. Dar Dumnezeu, la lumina Lui, vede tot acest praf care se
depune pe sufletul nostru, acest praf pacatos care ne intineaza si noi nu vrem
sa-i dam importanta. Cate ganduri, cate vorbe, cate pofte ne rascolesc launtrul
nostru si ne intineaza haina alba a botezului! Suntem murdari pe dinauntru, asa
cum ne murdarim pe maini si pe haine. Si pruncusorul de o zi are pacatele lui,
frati crestini! Dar noi! Stam de vorba la spovedanie cu femeile. Ele fac
avorturi si primesc canon greu pentru aceste crime. Dar barbatul? La aceste
avorturi contribuie si barbatul, nu numai femeia. Sa ma iertati, frati
crestini, dar e clar: daca femeia face avortul, barbatul e mai vinovat decat
ea. Cati ne gandim la acest lucru? Sa ne gandim cat de vinovati suntem in fata
lui Dumnezeu, ca de am trai numai o zi, tot n-am scapa de pacat asa spune
dreptul Iov. Si cand starui in pacat si nu te ridici, nu te cureti, si nu
accepti suferinta ca Lazar cel din Evanghelie, cand te revolti impotriva
suferintei si impotriva lui Dumnezeu, atunci nu faci altceva decat sa te
razbuni pe tine insuti, curmandu-ti vesnicia, sansa vesniciei in lumina lui
Dumnezeu. Noi avem inainte viata si ne angajam atat de mult in viata aceasta
pamanteasca, incat uitam ca murim; ni se pare ca moartea priveste pe altul, nu
ne priveste pe noi, si aceasta este o mare inselare.
Pentru
ca, (si) daca ne-ar suporta Dumnezeu cat de multe in aceasta viata, tot murim.
Traim o suta de ani si pana la urma tot murim; si murim cand nu stim, caci
moartea este totdeauna neasteptata. Pentru unii, moartea este intrarea in
neant: „s-a terminat cu mine!" Ei, nu-i chiar asa. Murim ca bogatul din
Evanghelie si intram intr-un imperiu in care nu putem face nimic pentru binele
nostru. Trecerea de la prezentarea evenimentelor acestei lumi la lumea de
dincolo e redata intr-un singur verset, vers. 22. Si ce este interesant. Faptul
ca in cazul lui Lazar se vede trecerea de la prezentarea vietii de aici cu cea
de dincolo. Deci se face o continuitate, pe cand la bogat se termina cu
mormantul: "Si a murit saracul si a fost dus de catre ingeri in sanul lui
Avraam. A murit si bogatul si a fost inmormantat. " Deci ce frumos ne
invata Scriptura daca coboram la miezul cuvantului. Daca privim atent la
cuvintele versetului 22 vedem ca in cazul lui Lazar se vorbeste de o singura
moarte: "Si a murit saracul" si a fost dus in fata dreptului
judecator. Iar bogatul are doua morti: "A murit si" si "si a
fost inmormantat". Daca la saracul Lazar putem vorbi de o trecere de la
moarte la viata la bogatul nemilostiv suntem impiedicati in a gandi asa ceva. Viata
bogatului se termina prin cea de a doua moarte, adica: mormantarea. A fi
mormantat inseamna a fi dat uitarii. Pentru acel bogat se termina totul la
mormant. Lazar insa continua sa ramana in nadejde. Daca vom incepe sa privim
mai departe vom vedea despre ce se vorbeste mai mult. In primul act unde se
reda evenimentele petrecute pe pamant a fost descris mai mult suferinta lui
Lazar, in cel de-al doilea act unde se prezinta viata de dincolo (v. 23-31) se
prezinta mai mult chinul si suferinta bogatului. Este foarte interesant faptul
ca nu se vorbeste prea multe de Lazar. Se spune numai "el a vazut de
departe pe Avraam si pe Lazar in sanul lui". Deci Lazar a fost vazut de
bogat. Mai mult nu se spune nimic de natura prezentei lui Lazar in rai.
Aceasta
vedere de care ne vorbeste Scriptura poate prezenta si motivul chinului
bogatului. Bogatul vazandu-l pe Lazar la loc de cinste primea dureri si mai
mari. Acesta era chinul iadului pentru bogat. Coborarea de la loc de cinste in
chinurile cele care nu pot fi vindecate prin mijloacele proprii. Dar totusi
mila lui Dumnezeu este mare, pentru ca a fost invrednicit bogatul sa vada
chipul lui Lazar in sanul lui Avraam. Dar si mai mult, bogatul l-a vazut si pe
Avraam. De ce mare cinste a fost invrednicit bogatul, desi nu merita el mai
nimic, totusi bunatatea lui Dumnezeu nu se compara cu cea a noastra. Deci Lazar
a fost vazut in sanul lui Avraam, in sanul dreptilor. Daca in lumea pamanteasca
Lazar era neputincios si fara aparatori in sanul lui Avraam era inzestrat cu de
toate. Versetul 24 vrea sa ne arate ca si la comportament cei doi sunt
diferiti. Lazar traia in nadejde si nu striga la nimeni in lumea cea plina de
chin, pe cand bogatul: "Si el, strigand, a zis:". Nadejdea lui Lazar
este credibila, insa si deznadejdea bogatului. Pentru ca acel moment este
ultim. Iadul nu mai poate fi depasit. Acel loc vindeca orice boala insa este o
lecuire vesnica. Cerinta bogatului pare prea iesita din comun. Dar totusi este
acceptata de parintele nostru Avraam. Si ce este interesant este faptul ca:
"Parinte Avraame, fie-ti mila de mine". Bogatul cere de la Avraam
mila, pe care el nu a stiut sa o ofere. Nu-i cere lui Lazar mila, pentru ca
stia. Cum sa-i cer lui Lazar mila.
Caci
doar putea sa-i ceara lui Lazar: "Lazare, roaga-te lui Avraam sa trimita
pe cineva sa imi uda buzele". Insa, dupa cum vedem nu exista comunicare
directa intre cele doua persoane cunoscute. Sigur iar fi fost bogatului mult
mai usor sa-i ceara ajutor lui Lazar, om care a trait ca si el si se cunosteau.
Insa din mandrie, poate, sau din rusine, probabil, nu a indraznit bogatul sa
strige la Lazar. Comunicarea bogatului este directa cu Avraam. Asi spune ca
pare a se prevedea aici o interdictie de comunicare intre bogat si Lazar. Si
din ce cauza asi spune eu aceasta? Gandindu-ma la multa bunatate a lui Lazar.
La sigur Lazar, daca avea sa fie rugat de bogat, avea sa insiste in rugaciuni
pentru stropirea buzelor bogatului. Si din aceasta cauza, din marea dragoste a
lui Lazar, discutia era directa cu Avraam. Deci bogatul discuta direct cu
parintele nostru Avraam cerand trimiterea lui Lazar sa-i "racoreasca
limba". Limba ii era chinuita pentru ca nu a fost dezlegata in timpul
desfatarilor pamantesti spre porunca pe care putea sa o dea in vederea
ingrijirii celui sarac. Propria limba acum il chinuie, limba care putea sa-l
salveze de la acele chinuri! La sigur, el fiind bogat toate se faceau la el
prin porunci. El poruncea si se facea. Nu a porunci, nu a fost in stare din
cauza lacomiei, mandriei ., sa-si dezlege limba spre ajutor, acum este timpul
sa sufere. Versetele 25-26 reprezinta decizia parintelui Avraam cu privire la
solutionarea problemei prezente la cel bogat. In aceste cuvinte se simte putin
din tristetea parintelui Avraam. Din aceasta asi indrazni sa spun ca si sfintii
din cer sufera pentru oamenii care nu isi doresc indreptarea. Ei nu-l urasc pe
omul care pacatuieste. Insa nu pot face nimic daca acel om nu-si doreste singur
acea indreptare.
Omul
este liber si acest lucru il vorbeste si cuvantul: "adu-ti aminte ca ai
primit cele bune ale tale in viata ta". Aici nu se face referire numai la
cele pamantesti, cele pentru trup, ci si la ratiune si la liberul
arbitru(libertatea de a alege). Bogatului i se aduce aminte numai ce a avut si
cate a avut de pierdut prin toate cate a avut. Aceste bunatati l-au indepartat
pe bogat de sanul lui Avraam: "intre noi si voi s-a intarit prapastie
mare". Bogatul (din pilda) ii cerea lui Avraam sa-l lase pe Lazar sa-i
potoleasca setea. Raspunsul lui Avraam ne intereseaza acum in mod deosebit. A
zis asa: "intre noi si voi mare prapastie este" (este vorba de
departarea intre rai si iad, intre fericire si nefericire), este o distanta
mare. Aici doar ne pregatim locul din lumea cealalta. Cuvintele acestea: „intre
noi si voi mare prapastie este", se potrivesc si pentru viata pe care o
traim noi. Toti oamenii buni sunt departati de oamenii rai. Toti oamenii
cumsecade sunt departati de oamenii care nu sunt cumsecade, chiar daca traiesc
impreuna. Sunt de multe ori in aceiasi familie. Nu se potriveste sotul cu
sotia, nu se potrivesc parintii cu copiii, nu se potrivesc fratii intre ei. De
ce? Pentru ca intre unii si altii e mare prapastie. Ce fel de prapastie? Sa
stiti ca nu vin toti oamenii la fel in lumea aceasta: unul aduce o mostenire
rea, altul una buna; din parinti, din bunici, aduc in lumea aceasta o
mostenire. Talantii pe care ii da Dumnezeu in existenta lor. Si aceasta stare
cu care vine omul, il desparte de la inceput pe unul de celalalt.
Si
zice cineva: „Ma, parca nu-s frati astia". Si totusi sunt frati. Dar unul
aduce o mostenire rea, din strafunduri de existenta, si altul aduce o mostenire
buna, tot din strafunduri de existenta. Dar nu-i numai atata. Omul traieste,
fiecare intr-un fel, fiecare invata ceva: o meserie, o invatatura si cu ceea ce
face, se face si el pe el insusi. Si iarasi se face distanta intre oameni.
Bunatatea unuia, rautatea celuilalt, ii desparte pe unul de altul. Pentru ca
omul e fiinta care gandeste. Mai ales gandurile-i despart pe oameni, in viata
nu-i asa, ca la socoteli, ca 2 plus 2 totdeauna fac 4, ca 4 fara unu
totdeauna-i 3. Nu-i asa! Ci fiecare om gandeste cu gandurile lui, fiecare om
are mai intai viata care a trait-o si apoi intelegerea la care ajunge. Si de
aceea nu se pot oamenii intelege unii cu altii, pentru ca nu au toti acelasi
fel de viata si fiecare are viata lui si viata ii formeaza gandirea si dupa
aceasta gandire isi formeaza viata, ca este o legatura intre ceea ce gandeste
omul si ceea ce face, si apoi intre ceea ce face si ceea ce gandeste. Asadar,
pe ce drum plecam din aceasta lume acela este si definitiv: "ca cei care
voiesc sa treaca de aici la voi sa nu poata, nici cei de acolo sa treaca la
noi.". Insistenta bogatului nu se incheie una cu doua.
Comportamentul
bogatului pare putin amagitor. Se pare ca el se arata putin grijuliu fata de
altii deja. Poate ca urmareste scopul de al determina pe Avraam sa creada ca
totusi are bunatate fata de altii. Grija fata de cei apropiati lui: "am
cinci frati, sa le spuna lor acestea, ca sa nu vina si ei in acest loc de
chin" ne imbiba ideea cum ca bogatul era foarte iubitor de altii. Insa el
se ingrijea pentru fratii sai, care la sigur erau ca si el si nu respectau cele
ale Domnului. Caci altfel nu imi pot explica de ce anume asa de tare se
ingrijeste el de fratii sai. De erau sa fie fratii lui mai bun ca el poate ca
avea sa fie si pentru el un plus. Insa garantat ca si ei aveau acelasi
comportament distrugator de dragostea fata de saraci, poate ca si mai multe.
Dar nu aceasta este important pentru noi, ci raspunsul parintelui Avraam:
"Au pe Moise si pe prooroci; sa asculte de ei".Luati aminte, ca n-a
zis Domnul Hristos de pilda: «Au Evanghelia si Apostolul, sa creada, ci au pe
Moise si pe prooroci». De ce? Pentru ca pilda a fost spusa pana cand Evanghelia
nu se raspandise in lume si Domnul Hristos nu se putea referi la ceva de
viitor, ci s-a referit la ceva din vremea aceea. Sa creada in cele pe care le
aveau ei pana atunci. Noi avem mult mai mult decat cele din vechime. Avem
Evanghelia, avem invatatura Sfintilor Apostoli, avem invataturile Sfintilor
Parinti. Sa credem in ele si atunci va veni si vremea cand, crezand in ele, ne
vom schimba spre bine, vom putea aduce marire lui Dumnezeu ca apostolii, care
cu glas tare preamareau pe Dumnezeu, chiar daca vor mai fi farisei dintre aceia
care vor mai zice: „invatatorule, cearta-ti ucenicii". Aceia nu-s vrednici
sa vorbeasca, nu-s vrednic sa spuna ceva, si de aceea, noi sa ne tinem calea de
a preamari pe Dumnezeu prin sfintele slujbe, de a preamari pe Dumnezeu prin
randuielile Sfintei Biserici.
Motivarea
bogatului din versetul 30 pare logica, insa lipsita de sens in cele
dumnezeiesti: "daca cineva dintre morti se va duce la ei, se vor
pocai." Ideea bogatului pare a fi actuala si pentru lumea de astazi. La
sigur sunt multi care nu pot sa creada in ceva ce nu a vazut ochi, pe cand o
inviere poate sa-i trezeasca la realitate. Dar va spun nu din cuvintele mele ci
din cuvintele Mantuitorului: "Fericiti cei ce n-au vazut si au
crezut!". Si Parintele Avraam intareste siguranta invataturii
Dumnezeiesti: "Daca nu asculta de Moise si de prooroci, nu vor crede nici
daca ar invia cineva dintre morti". Verset care incheie aceasta parabola.
Aceste cuvinte s-au dovedit a fi adevarate in istoria poporului iudeu. Ultima
minune a Domnului Iisus Hristos, si care incoroneazã activitatea Lui, a fost
invierea lui Lazar din Betania, dupa patru zile de la moartea lui. Iudeilor
le-a fost datã aceastã minunatã dovadã a divinitatii Domnului Iisus Hristos,
dar ei au respins-o. Lazar s-a sculat din morti si a dat mãrturie in mijlocul
lor, dar ei si-au impietrit inima fatã de toate aceste dovezi, si chiar au
cãutat sã-i ia viata. Ioan 12, 9-l1. Legea si profetii sunt mijloacele folosite
de Dumnezeu pentru mantuirea oamenilor. Domnul Iisus Hristos a spus ca sã ia
seama la aceste semne. Dacã nu ascultã de vocea lui Dumnezeu din Cuvantul Sãu,
chiar mãrturia datã de cineva inviat din morti, n-ar fi ascultatã.
Acei
care au ascultat pe Moise si pe profeti, nu vor cere ca Dumnezeu sã dea o
lumina mai mare decat aceea pe care a dat-o Dumnezeu; dar dacã oamenii leapãdã
lumina, si nu folosesc ocaziile ce le sunt oferite, unii ca acestia nu vor
auzi, chiar dacã cineva dintre morti ar veni la ei cu o solutie. Ei nu vor fi
convinsi nici chiar de aceastã dovadã; cãci aceia care leapãdã Legea si
profetii isi impietresc in asa mãsurã inima, incat vor ajunge sa respinga orice
lumina. Convorbirea dintre Avraam si cel care fusese candva bogat este
figurativã. Lectia ce trebuie invãtatã din ea este aceea cã fiecarui om ii este
datã suficienta luminã pentru indeplinirea indatoririlor ce se cer din partea
lui. Rãspunderea omului este proportionalã cu ocaziile si privilegiile sale.
Dumnezeu da fiecaruia suficienta lumina si destul har pentru lucrarea pe care
i-a dat-o s-o facã. Dacã omul nu indeplineste ceea ce lumina cea micã ii aratã
cã este de datoria lui a face, o luminã mai mare nu va face decat sã dea la
ivealã necredinciosia lui, neglijenta de a pune binecuvantãrile ce i-au fost
date. "Cine este credincios in cele mai mici lucruri, este credincios si
in cele mari; cine este nedrept in cele mai mici lucruri, este nedrept si in
cele mari." Luca 16,10. Aceia care refuzã sã fie iluminasi de cãtre Moise
si profeti si totusi cer sã se facã minuni extraordinare, nu vor fi convinsi,
chiar dacã s-ar implini cererile lor. Asi spune ca aceasta parabola este
intalnita in viata de zi cu zi: un om bogat si egoist nu vrea sa ajute un om
bolnav si sarac.
Dumnezeu,
dupa ce l-a creat pe om, intr-adevar i-a dat in grija intreg pamantul cu tot
ceea se afla pe el, insa adevaratul Stapan al tuturor este tot Dumnezeu. Acest
lucru, din pacate scapa din vedere omului din zilele noastre, care incearca sa
adune cat mai multe aici pe pamant in timpul vietii, nesocotind si nevoile
semenilor lor. Domnul Iisus ne arata insa ca viata noastra nu se incheie in
momentul mortii ci, continua si dupa moartea trupului. De asemenea El ne arata
ca felul cum traim aici pe pamant influenteaza in mod direct felul cum vom trai
dincolo. Bogatul din pilda noastra a mers in iad la suferinta vesnica, pentru
viata sa egoista, iar saracul, pentru virtutile sale a ajuns in Imparatia lui
Dumnezeu.
Bogatia
obtinuta prin munca cinstita, nu este un pacat, si nu va aduce osandirea
proprietarului. Pedepsit in schimb este modul folosirii avutiei. Sfantul Ioan
Gura de Aur spune: "Esti bogat? Nu sunt impotriva ta! Esti zgarcit? Iata
pt. ce te osandesc!" Motivul pedepsei bogatului, este spus de Avraam:
"Fiule, adu-ti amine ca ai primit cele bune ale tale in viata ta."
Adica nu ai suferit nimic, ti-ai facut viata ta pe pamant un paradis. Acum
vremea vietii pamantesti a trecut si totul s-a schimbat, binele si desfatarile
s-au prefacut in chinuri si scrasnire de dinti. Iata, deci crima bogatului: o
viata petrecuta in chip egoist, in desfranare, in trandavie si nepasare, o
viata lipsita de fapte bune. Deci bogatul a savarsit nu numai pacatul
zgarceniei ci si pe cel al trandaviei, al lacomiei, al lipsei de dragoste
s.a.m.d. Si in ziua de azi se intampla la fel: omul bogat/indestulat, trece
nepasator pe langa cel lipsit, ca si cum ar trece pe langa un gard. Cum sa
inteleaga el suferinta saracului, valoarea banului sau sa aiba simtul
cumpatarii daca el are mereu de prisos? Inteleptul Solomon spune ca :
"Satulul calca mierea in picioare, iar flamandului si ce este amar i se
pare dulce"(Pilde 27:7). Nici saracia nu este o virtute: unii ajung in
starea aceasta din cauza lenei si a patimilor. Este reprobabila imaginea
cersetorilor care, fugind de munca cinstita, profita de marea ingaduinta a
crestinilor milosi. Nicolae Iorga spune: "Daca as fi scris eu cele 10
porunci as mai fi adaugat una "sa nu cersesti!".
Deci
fapta milosteniei trebuie sa aiba ca persoana de destinatie chiar pe oamenii
nevoiasi. Si acest lucru este forte bine vizibil daca veti privi cu ochii
sufletului la situatia oamenilor. Nu cel care sta cu mana intinsa este nevoiasi
ci cel care are nevoie. Niciodata nu va ajunge cel nevoias sa stea cu mana
intinsa si asta din prezenta constiintei in subconstientul lui(cu exceptia unor
cazuri). Iar cel care sta cu mana intinsa a ajuns sa practice aceasta virtute a
saraciei ca pe o meserie aducatoare de bani si de fapt ei sunt asemenea
bogatului nemilostiv. De fapt pacatul lor este cu mult mai mare decat a
bogatului nemilostiv caci bogatul nemilostiv a agonisit averea sa nu prin
virtutea saraciei, cersind, ci pe alte cai. Pedeapsa celor care profita de fapta
milosteniei va fi cu mult mai mare decat cea a bogatului nemilostiv. Pentru ca
ei incalca in agoniseala lor nu numai o porunca, ci pe toate! Evident aceste
randuri nu se adreseaza oamenilor cu adevarat necajiti, care trebuie ajutati.
De altfel, Biserica i-a indemnat mereu pe crestini sa imparta din ceea ce au,
cu cei care au fost mai putin norocosi si se afla in lipsuri. Primele spitale,
orfelinate, azile de batrani si scoli au luat nastere pe langa biserici si
manastiri. Viata din aceasta lume nu poate fi comparata cu cea de dincolo. Aici
pe pamant traim doar o mica, dar importanta parte a vietii noastre. Mica pentru
ca dincolo ne asteapta vesnicia, dincolo nu mai murim; si importanta pentru ca
pe pamant este locul unde trebuie demonstram ca vrem dar si meritam sa ajungem
in Imparatia lui Dumnezeu. De modul in care ne ducem viata pe pamant depinde
locul unde vom fi trimisi pentru totdeauna: la fericire vesnica sau la osanda
si chinuri vesnice.
Pentru
a ne putea mantui sunt necesare trei conditii obligatorii:
-Trebuie
sa primim Harul(puterea lui Dumnezeu). Acesta este impartasit de Dumnezeu
oamenilor in timpul Sfintelor Taine si a Sfintelor Slujbe.
-Trebuie
sa avem credinta in Dumnezeu.
-Trebuie
sa demonstram credinta noastra prin fapte bune. Despre cea de-a III-a conditie
vorbeste si pilda de azi(a bogatului nemilostiv si a saracului Lazar).
Nu
este de ajuns sa nu facem raul, ci trebuie sa facem binele. Acelasi lucru il
spune si Sf. Ap. Matei: Nu oricine Imi zice: "Doamne, Doamne, va intra in
Imparatia cerurilor, ci cel ce face voia Tatalui Meu Celui din
ceruri."(Mt.21:7) Caci "credinta fara fapte este moarta"(Iacov
2:20). La judecata, fiecare va fi judecat dupa faptele de dragoste, milostenie
si intrajutorare pe care le-a facut aproapelui sau suferind, parasit, lipsit si
neajutorat. Exista atatea pilde care vorbesc despre osandirea atat aici pe
pamant cat si dincolo a celor care nu vor sa imparta belsugul lor cu cei
defavorizati.
Sa
ne ajute Bunul Dumnezeu, prin rugaciunea Maicii Preacurate si ale tuturor
sfintilor, sa ne intarim in ganduri bune, sa ne intarim in dorinta de a spori
binele, in dorinta de a curma relele din noi. Sa ne ajute Dumnezeu sa
desfiintam distantele dintre noi, sa dorim fiecare binele celuilalt, intru
aceasta sa se preamareasca Dumnezeu, care este unirea tuturor, spre fericirea
noastra, aici pe pamant, spre fala lui vesnica si spre fericirea cea vesnica in
care nadajduim sa ajungem, dupa ce vom trece din viata aceasta. Nadajduiesc si
sper ca, macar de acum in colo, cand vedem pe cineva care are nevoie de
ajutorul nostru sa nu mai trecem pe langa el facandu-ne ca nu vedem, ci sa-i
acordam tot sprijinul nostru, stiind ca faptele bune de azi sunt comori adunate
in ceruri pentru maine…
Stelian
Gombos
Comentarii
Trimiteți un comentariu