Vindecarea slabanogului de la Vitezda
Iubiti credinciosi,
Sinaxarul
acestei duminici explica motivul pentru care minunea vindecarii slabanogului de
la scaldatoarea Vitezda a fost randuita a se pomeni in intervalul de la
Sfintele Pasti si Cincizecime. Motivul este acela ca Hristos a savarsit aceasta
minune in vremea Cincizecimii iudeilor, pe cand se afla la Ierusalim la aceasta
sarbatoare.
Aceasta
duminica este si o alta sarbatoare a invierii, pentru ca omul bolnav de
treizeci si opt de ani zacea, asa cum s-a cantat intr-un tropar, "ca un
mort neingropat". Ridicarea lui de pe patul suferintei atat de indelungate
a insemnat, ca si invierea, o biruinta asupra stricaciunii.
Sfantul
Ioan Gura de Aur considera aceasta sarbatoare ziua descoperirii unei comori, nu
una constand in aur, argint, pietre scumpe, ci mult mai mult decat atat. Este
vorba de o comoara de rabdare, intelepciune, statornicie si o neclintita nadejde
in Dumnezeu. Omul care si-a purtat boala in singuratate timp de treizeci si opt
de ani fara a se inrai (asa cum reiese din faptul ca I-a raspuns Mantuitorului
cu bunacuviinta, desi nu stia Cine este Cel care l-a intrebat "Voiesti sa
te faci sanatos?"), este un om plin de blandete si umilinta.
Se
dezvaluie in aceasta minune si comoara milei si purtarii de grija ale lui
Dumnezeu. Hristos nu numai ca l-a vindecat pe slabanog, dar si dupa aceea l-a
povatuit pentru a nu cadea in suferinte si mai mari din cauza pacatelor. Asa
cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur, pe slabanog Hristos "l-a slobozit din
boala, dar nu l-a slobozit din lupta, l-a mantuit din patimire, dar nu i-a luat
frica si grija, si tocmai prin aceasta a facut ca binefacerea aratata sa fie
permanenta si statornica. Un doctor grijuliu nu scapa pe bolnav numai de
suferintele momentane, dar cauta a-l apara si de intamplarile viitoare".
Modul cu totul milostiv si dumnezeiesc in care Domnul il vindeca sufleteste pe
cel slabanogit de pacat este vrednic de toata luarea aminte: Iisus nu reia
firul pacatelor, pentru a nu-l osandi pe cel ce deja patimise, nu pune in
balanta fiecare fapta si rasplata cuvenita, pentru a nu-l primejdui cu
deznadejdea pe cel care gustase indelung amaraciunea lasata de pacat, ci i-a
adus numai aminte ca din cauza pacatului a indurat atata suferinta, pentru ca
el sa stie sa se fereasca de pacat ca de cel mai vatamator lucru.
Sfantul
Ioan atrage atentia asupra faptului ca Hristos l-a vindecat pe slabanog in
prezenta tuturor, dar observatia si sfatul cel bun i le-a dat personal.
Intelegem astfel de ce in Biserica marturisirea si dezlegarea pacatelor se fac
sub acoperamantul Sfintei Taine a Spovedaniei, in care se intalnesc doar
penitentul, duhovnicul, adica martorul inaintea lui Dumnezeu imputernicit a
lega si a dezlega pacatele si Hristos Cel ce sta nevazut de fata primind
marturisirea.
Chiar
daca pacatele le trece sub pecetea tainei, Hristos il face pe slabanog sa
marturiseasca deschis suferinta sa, pentru ca virtutea rabdarii si nadejdea
staruitoare sa nu fie niciodata uitate, caci acestea l-au facut pe om capabil
sa primeasca dezlegarea pacatelor, adica tamaduirea. Sa ne amintim ca la
vindecarea altui slabanog, a celui din Capernaum, Hristos a rostit cuvintele:
"Iertate sunt pacatele tale!" (Matei 9,2). Dar mai ales Hristos l-a
facut pe acest om neputincios sa marturiseasca despre taina venirii Fiului lui
Dumnezeu in lume. Spunand bolnavul "Doamne, nu am om, ca sa ma arunce in
scaldatoare cand se tulbura apa" (Ioan 5,7) cu alte cuvinte "om care
sa ma ajute sa ma vindec", prin el a glasuit intregul neam omenesc,
intreaga fire slabanogita prin caderea in pacat si devenita neputincioasa a se
ridica de la cele pamantesti. Acel om pe care nu-l avea slabanogul, adica omul
nebiruit de pacat, care sa-l ridice pe omul cazut si neputincios, acela s-a
facut Hristos.
In
Evanghelia de la Ioan, relatarea vindecarii de la Scaldatoarea Vitezda precede
o cuvantare a lui Iisus in care Domnul marturiseste despre lucrarea Sa in lume,
ca Fiu trimis de Tatal. In aceasta cuvantare Iisus spune: "Tatal nu judeca
pe nimeni, ci toata judecata a dat-o Fiului" (Ioan 5,29). Cum putem
intelege acest cuvant, gandindu-ne ca minunea savarsita cu slabanogul a pus in
lumina pe de o parte pacatul care este supus pedepsei, iar pe de alta parte
intruparea Fiului lui Dumnezeu? Sfantul Maxim Marturisitorul ofera o talcuire
acestui verset: "Ca Dumnezeu, nici Tatal, nici Fiul nu vor judeca pe
nimeni. Caci nici omul nu se face judecator al celor necuvantatoare, ci al oamenilor.
Deci Tatal a dat toata judecata Fiului, nu intrucat Fiul este Dumnezeu, ci
intrucat S-a facut om. Iar Acesta va judeca pe toti, comparand vietuirea Sa ca
om cu a noastra. Iar cuvantul Lui care va judeca este invatatura pe care a
aratat-o prin fapte, dupa cum s-a scris: cele ce a inceput Iisus sa le faca si
sa le invete."
Hristos
marturiseste ca lucrarea Sa in lume nu este altceva decat implinirea voii
Tatalui, iar Fiul si Tatal sunt nedespartiti. "Fiul nu poate sa faca nimic
de la Sine, daca nu va vedea pe Tatal facand; caci cele ce face Acela, acestea
le face si Fiul intocmai" (Ioan 5,19). In alt loc spune: "Eu ii scot
pe demoni cu duhul lui Dumnezeu" (Matei 12,28), aratand comuniunea si
comunicarea intre Persoanele Sfintei Treimi.
In
Apostolul zilei de astazi s-au citit cuvintele cu care Sfantul Petru l-a
vindecat pe Enea - "Te vindeca Iisus Hristos. Ridica-te si strange-ti
patul!" - si a inviat-o pe Tavita - "Tavita, scoala-te!". Aceste
cuvinte amintesc de cuvintele cu care Iisus l-a vindecat pe slabanogul de la
Vitezda (Ioan 5,8) si pe cel din Capernaum (Luca 5,24) si i-a inviat pe fiica
lui Iair (Luca 8,54) si pe fiul vaduvei din Nain (Luca 7,14).
Urmand
intocmai pildei Mantuitorului si vindecand prin puterea Numelui Sau, apostolii
au pastrat vie marturia faptului ca nu faceau minunile de la ei insisi, nici cu
puterea proprie, ci numai datorita harului pe care l-au primit de la Domnul si
in care au ramas cu ravna pana la moarte. Asa cum Fiul a marturisit despre
unitatea Sa cu Tatal si cu Duhul Sfant, in acelasi fel apostolii au facut
neindoielnica unirea lor cu Hristos si prin ei a tuturor credinciosilor.
Biserica este expresia nemijlocita a acestei unitati, in care toti credinciosii
sunt uniti ca madularele unui singur trup, al carui cap este insusi Hristos.
Constiinta
unitatii a fost de timpuriu daruita Bisericii, pentru a fi de nebiruit. Inca de
la inceputul secolului al II-lea Sfantul Ignatie Teoforul scria crestinilor din
cetatea Magneziei: "Dupa cum Domnul n-a facut nimic nici prin El insusi,
nici prin Apostoli, fara Tatal cu Care era unit, tot asa si voi sa nu faceti
nimic fara episcop si fara preoti; nici sa nu incercati sa vi se para ca este
binecuvantat a face ceva de unul singur, ci in comun: o singura rugaciune, o
singura cerere, o singura minte, o singura nadejde in dragoste, in bucuria cea
neprihanita, care este Iisus Hristos, decat Care nu este nimic mai bun".
Bucuria
acestei unitati se revarsa in Sfanta Liturghie, in sarbatoarea iubirii cu care
ne invaluie Dumnezeu prin Fiul Sau. Aici Domnul savarseste neincetat minuni cu
noi, dezlegand legatura pacatelor prin Taina Sfintei Spovedanii, stergand cu
totul urmele caderilor prin Sfanta Impartasanie, tamaduind neputintele prin
Taina Sfantului Maslu si ramanand neincetat cu bratele deschise, pentru a primi
nadejdea noastra in izbavire.
Sa
luam pilda acestei duminici ca antidot impotriva deznadejdii si intarire a
rabdarii si credintei, invatand de la cel ce odinioara a fost slabanog faptul
ca Hristos este intotdeauna aproape, pentru a vindeca singuratatea si a
intampina dorinta noastra de a ne vindeca de ranile trupului si sufletului.
Amin!
Preasfintitul
Ambrozie, Episcopul Giurgiului
sursa internet: Crestinortodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu