Trecerea pe sub masa, in Vinerea Mare
In fiecare an, in Vinerea Mare, coboram in mormant, impreuna cu Hristos, pentru ca, mai apoi, sa si inviem impreuna cu El. Aceasta coborare si ridicare din groapa mortii se face in chip simbolic, prin trecerea pe sub masa aflata in mijlocul bisericii, pe care sta intins trupul mort al lui Iisus Hristos, intiparit pe Sfantul Epitaf.
Sfantul
Epitaf este un obiect de cult confectionat din panza de in, matase sau catifea,
pe care se afla imprimata sau pictata icoana punerii in mormant a Domnului
Iisus Hristos. Epitaf este un nume compus din doua cuvinte grecesti, "epi
tafos”, careinseamna "pe mormant”. El reprezinta un fel de pecete asezata
pe Sfantul Mormant al Domnului. Deci, trecerea pe sub el inchipuie chiar
intrarea in Sfantul Mormant cel datator de Viata.
In Sfanta si Marea Vineri se face pomenirea "Sfintelor si Mantuitoarelor si infricosatoarelor Patimi ale Domnului si Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos”, adica: scuiparile, lovirile peste fata, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfira, trestia, buretele, otetul, piroanele, sulita, crucea si moartea. Dupa slujba Ceasurilor Imparatesti, in Vinerea Mare, in toate bisericile se savarseste "Vecernia scoaterii Sfantului Epitaf”. In cadrul acestei slujbe speciale se scoate in mijlocul bisericii Sfantul Epitaf. El este asezat pe o masa mai inalta, care inchipuie Mormantul Domnului. La randul lui, Sfantul Epitaf aduce aminte de fapta de milostenie a Dreptilor Iosif din Arimateea si Nicodim, care, coborand de pe Cruce trupul Domnului Iisus, l-au pregatit pentru ingropare, mai inainte de a-L aseza in mormant.
Credinciosii
saruta Sfanta Evanghelie si Sfanta Cruce, care sunt asezate pe Sfantul Epitaf,
dupa care trec pe sub masa. De cealalta parte a mesei se afla Sfanta Cruce,
asezata sub policandru cu o zi in urma, in cadrul Deniei din Joia Mare.
Unii
credinciosi trec pe sub masa o singura data, inchipuind unicitatea Jertfei
Fiului lui Dumnezeu, iar altii trec pe sub masa de trei ori, in amintirea celor
trei zile in care trupul lui Hristos a sezut in mormant. Nu am gasit vreun
temei care sa intareasca mai mult o parere sau alta. Fie o singura data, fie de
trei ori, important este ca atunci cand fac acest gest al smereniei si al
credintei, credinciosii sa stie ca, prin acest lucru, ei inchipuie in trupul si
viata lor moartea si punerea in mormant a lui Hristos.
Prezenta
mormantului Domnului si a Crucii Sale in mijlocul bisericii ne invata ca, pana
sa ajunga la Inviere, credinciosii trebuie sa participe in chip simbolic si la
Patimile, moartea si ingroparea Mantuitorului. Coboram impreuna cu El in
moarte, pentru ca in noaptea Invierii sa si inviem impreuna cu El, dupa cum
zice o cantare a slujbei: "Astazi ma ingrop impreuna cu Tine,
Hristoase..."
Asa
cum Hristos a trecut prin mormant, pentru a Se pogora in iad, cu scopul de a-i
invia pe toti Dreptii care asteptau inca implinirea fagaduintei lui Dumnezeu,
tot asa, credinciosii trebuie sa moara si sa treaca prin mormant, pentru a
putea invia impreuna cu Hristos si a dobandi viata cea vesnica in Imparatia Sa.
Sursa CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu