Samarineanul milostiv
Evanghelia
Duminicii a XXV-a dupa Rusalii (Pilda samarineanului milostiv) Lc. 10, 25-37
In
vremea aceea a venit la Iisus un invatator de lege, ispitindu-l si zicand:
Invatatorule, ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci? Dar Iisus a zis catre
el: Ce este scris in Lege? Cum citesti? Iar el, raspunzand, a zis: "Sa
iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufletul tau si
din toata puterea ta si din tot cugetul tau, iar pe aproapele tau ca pe tine
insuti". Atunci Iisus i-a zis: Drept ai raspuns; fa aceasta si vei fi viu.
Dar el, voind sa se indreptateasca pe sine, a zis catre Iisus: Si cine este
aproapele meu? Iar Iisus, raspunzand, a zis: Un om cobora de la Ierusalim la
Ierihon, si a cazut intre talhari, care, dupa ce l-au dezbracat si l-au ranit,
au plecat lasandu-l aproape mort. Din intamplare un preot cobora pe calea aceea
si, vazandu-l, a trecut pe alaturi.
De
asemenea si un levit, ajungand in acel loc, venind si vazand, a trecut pe
alaturi. Iar un samarinean, mergand pe cale, a venit la el si, vazandu-l, i s-a
facut mila si, apropiindu-se, i-a legat ranile, turnand pe ele untdelemn si
vin, si, punandu-l pe dobitocul sau, l-a dus la o casa de oaspeti si a purtat
grija de el. Iar a doua zi, scotand doi dinari, i-a dat gazdei si i-a zis: Ai
grija de el si, ce vei mai cheltui, eu, cand ma voi intoarce, iti voi da. Deci
care dintre acestia trei ti se pare ca a fost aproapele celui cazut intre
talhari? Iar el a zis: Cel care a facut mila cu el. Iar Iisus i-a zis: Mergi sa
faci si tu asemenea.
Biserica
a randuit ca in Duminica a XXV-a dupa Rusalii sa fie citita Evanghelia care
contine Pilda samarineanului milostiv rostita de Mantuitorul Iisus Hristos ca
fiind o talcuire a tainei mantuirii neamului omenesc si un dreptar pentru viata
Bisericii si a fiecarui crestin in parte.
Intrucat
lectura acestei Evanghelii precede inceputul Postului Nasterii Domnului, Pilda
samarineanului milostiv ne ajuta sa ne pregatim pentru aceasta perioada, sa
intelegem semnificatia ei duhovniceasca, a postului unit cu rugaciunea si cu
milostenia, ca urcus interior al sufletului in comuniunea sfintilor implinitori
ai voii lui Dumnezeu. Prin toate acestea ne pregatim sa primim in
"pestera" sufletului nostru pe Hristos Domnul Care Se naste
duhovniceste in viata fiecarui crestin potrivit credintei si iubirii sale fata
de Dumnezeu si de oameni.
Pilda
pe care Mantuitorul Iisus Hristos ne-o prezinta in Evanghelia de astazi arata
insasi taina mantuirii neamului omenesc. Omul care cobora de la Ierusalim spre
Ierihon si a cazut intre talhari, fiind dezbracat, ranit si lasat aproape mort,
reprezinta neamul omenesc care din pricina pacatelor a cazut in multe patimi,
adevarati talhari rapitori si ucigasi de suflete. Coborarea de la Ierusalim
spre Ierihon inseamna degradarea omenirii prin instrainarea ei de Dumnezeu.
Astfel, omul pacatos decade, devine aproape mort sufleteste si coboara spre
moarte biologica, pentru ca "plata pacatului este moartea" (Rom. 6,
23). Totusi, el trebuia sa fie ajutat "pe calea vietii", adica in
cursul istoriei mantuirii, de catre preotii si levitii Vechiului Testament.
Insa acestia au devenit cu timpul invatatori formalisti si ritualisti ai Legii
Vechi, fiind incapabili sa uneasca adevarul credintei cu iubirea milostiva, ca
sa aduca omului cazut in boala pacatului harul care-l vindeca si ii daruieste
viata vesnica.
Samarineanul
milostiv, aparent un simplu calator sau pelerin, dupa cum ne spune Evanghelia,
era considerat de evrei ca fiind un strain. De fapt, toti samarinenii erau
considerati inferiori evreilor fiind de alt neam si de alta credinta, adica
instrainati de credinta iudaica din cauza unor influente straine si, ca atare,
dispretuiti de iudei, cu toate ca locuiau in regiuni vecine cu ei. Dar tocmai
aici se descopera intelesul tainic al pildei, si anume ca cel care are mila de
omul ranit este un calator strain, diferit ca neam si credinta, nu un prieten
sau conational al celui ranit. Chiar mai mult decat atat, calatorul milostiv
este cineva de la care un evreu nu se astepta niciodata sa primeasca vreun ajutor.
Asadar, ceea ce distinge pe samarineanul acesta calator de preotul si levitul
Legii Vechi este milostivirea sau bunatatea sufletului sau. In acest sens
Evanghelia spune: "I s-a facut mila de cel ranit aproape de moarte"
(Lc. 10, 33). A mers spre el, l-a ridicat din locul in care fusese lasat de
talhari, i-a legat ranile si a turnat pe ele untdelemn si vin, apoi l-a asezat
pe asinul sau si l-a dus la o casa de oaspeti. Aceasta fapta buna a
Samarineanului milostiv, adica a Mantuitorului Hristos, inseamna ridicarea
naturii umane cazuta in pacat si ranita de patimi. Hristos Domnul o unge cu
untdelemnul Botezului (Sfantul si Marele Mir) care se daruieste omului spre
vindecare de pacat si crestere spirituala.
Iar
vinul turnat pe rani inseamna vinul Sfintei Euharistii, adica Sangele Domnului,
pe care omul il primeste in Sfanta Impartasanie dimpreuna cu Trupul Domnului
"spre vindecarea sufletului si a trupului", "spre iertarea
pacatelor si viata vesnica".
Casa
de oaspeti in care se vindeca omul ranit de talhari reprezinta Biserica.
Calatorul samarinean care a salvat pe omul cazut intre talhari a daruit doi
dinari celui care era gazda casei de oaspeti, si i-a zis: "Ai grija de el
si, ce vei mai cheltui, eu, cand ma voi intoarce, iti voi da" (Lc. 10,
35). Cei doi dinari au fost talcuiti de unii Sfinti Parinti ai Bisericii ca
fiind Vechiul si Noul Testament care se ofera umanitatii spre vindecare si
mantuire de pacate "in casa de oaspeti" care este Biserica. Acesti
doi dinari pot simboliza si cele doua porunci ale iubirii de Dumnezeu si de
aproapele. Cuvintele "cand ma voi intoarce, iti voi da" se refera la
a doua venire a Mantuitorului Hristos. Atunci El va rasplati din belsug celor
care in casa de oaspeti a lui Dumnezeu, adica in Biserica, s-au ostenit, cu
timp si fara timp, pentru mantuirea oamenilor, pentru vindecarea si ridicarea
lor din pacate si pentru dobandirea vietii vesnice.
Intrucat
casa de oaspeti in care se vindeca cei raniti de pacate si patimi reprezinta
Biserica, Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Biserica nu este tribunal in care
oamenii sunt judecati, ci spital in care ei se vindeca.
Evanghelia
de astazi ne arata, asadar, ca tocmai un samarinean de la care nici unul dintre
iudei nu se astepta sa-i faca vreun bine sau sa-i fie de vreun folos savarseste
binele in mod dezinteresat. Fara a pretinde vreo recompensa sau vreo lauda, el
savarseste fapta buna doar pentru ca ii este mila de omul suferind, doar pentru
ca este milostiv ca Dumnezeu Cel milostiv.
Dupa
ce a rostit Pilda samarineanului milostiv, Mantuitorul Iisus Hristos i-a cerut
invatatorului de Lege sa spuna care dintre cei trei oameni pomeniti inainte
poate fi considerat aproapele celui cazut intre talhari. Iar acesta a raspuns:
"Cel care a facut mila cu el" (cf. Lc. 10, 37). Auzind acest raspuns,
Mantuitorul ii spune invatatorului de Lege: "Mergi sa faci si tu
asemenea" (Lc. 10, 37). Prin urmare, Evanghelia de astazi nu se margineste
la descrierea unui gest frumos, ci ea este si un indemn clar si ferm la
actiune, la fapta cea buna: "Mergi sa faci si tu asemenea!"
Acest
indemn al Mantuitorului, care este de fapt concluzia practica a Pildei
samarineanului milostiv, a fost urmat de Biserica inca de la inceputurile sale.
Astfel se explica opera filantropica sau lucrarea caritabila a Bisericii de-a
lungul veacurilor. Numele de Bunul samarinean a fost dat mai ales unor spitale.
Deci, Samarineanul milostiv simbolizeaza iubirea lui Hristos si lucrarea
filantropica sau caritabila a Bisericii. Dar nu numai lucrarea Bisericii
inteleasa ca institutie, ci si cea a fiecarui crestin in parte. Aproapele este,
asadar, orice om care ajuta pe semenul sau, dar si orice om care se afla in
nevoi si asteapta ajutorul celorlalti oameni, indiferent de neam, rang, functie
sau varsta. In consecinta, fiecare om poate deveni chipul milostiv al Bunului
Samarinean, al milostivirii Mantuitorului Iisus Hristos, dupa cum prin fiecare
om Hristos Domnul poate arata iubirea Sa in lume, daca inima fiecarui om devine
milostiva.
Deci,
samarinean milostiv este orice om care ajuta pe semenul sau aflat in situatii
dificile. Aproapele nostru nu este insa intotdeauna cel ce ne este noua
apropiat prin inrudire sau prin apropiere geografica sau fizica. Multi parinti
nu mai sunt cu adevarat aproapele pentru copiii lor pe care i-au abandonat, dupa
cum multi copii nu mai sunt aproapele pentru parintii lor pe care i-au parasit
si nu ii mai ajuta. Multi oameni, care erau candva prieteni apropiati unii cu
altii, s-au instrainat cu timpul unii de altii si au devenit indiferenti sau
chiar ostili unii fata de altii. Deci problema aproapelui nu este una de ordin
spatial, ci una de ordin spiritual.
De
multe ori ne vine in ajutor un strain pe care nu l-am vazut vreodata sau de la
care niciodata nu ne-am asteptat sa ne ajute. Evanghelia ne arata, asadar, ca
fiecare om din lumea aceasta, indiferent de etnie, starea sociala sau varsta
are o valoare eterna si unica. Fiecare om poate sa devina mainile iubirii
milostive a lui Dumnezeu prin care El lucreaza in lume ca sa ridice si sa
vindece pe cel cazut sau suferind. In istoria poporului roman, pentru a
rasplati rugaciunile multe ale celor care au suferit sau au dorit sa
implineasca un act de dreptate sau un ideal nobil ca libertatea sau unitatea
nationala, adesea Dumnezeu a lucrat chiar si prin oameni straini de neamul
nostru. De pilda, Romania Mare s-a realizat mai ales prin conducatori ai
Romaniei ca regele Ferdinand si regina Maria, care nu aveau deloc sange
romanesc in venele lor. Cand Dumnezeu voieste ca sa ridice si sa ajute un
popor, lucreaza prin cine voieste El, cand voieste si cum voieste, ca noi sa
invatam ca nu numai cei de un neam cu noi sau rude apropiate pot sa ne ajute,
ci, adesea, chiar si oameni straini de neamul nostru.
Asadar,
uneori, aproapele nu este un vecin sau un prieten, ci un strain, un om de la
care nu te astepti sa primesti ajutor, astfel incat harul lui Dumnezeu ne
surprinde cand lucreaza prin el. De ce? Ca sa nu ne punem nadejdea prea mult in
oamenii cunoscuti, ci mai intai in ajutorul lui Dumnezeu, Care poate face
dintr-un strain un prieten pentru noi, in timp ce un prieten al nostru a
devenit pentru noi un indiferent sau chiar un dusman. Fiecare dintre noi poate
fi aproapele cuiva daca devine mainile iubirii milostive a lui Dumnezeu pentru
oamenii aflati in nevoi. Unii oameni ajung la disperare pentru ca nu mai simt
pe nimeni ca fiind aproapele lor, desi multi oameni se afla in vecinatate cu
ei. Nu mai au pe cineva apropiat ca sa-i incurajeze cand sunt dezorientati sau
neputinciosi. Unii isi pierd cumpatul si chiar isi curma zilele daca nu i-a
ajutat nimeni la timpul potrivit, cu rugaciunea si cu prezenta smerita si
milostiva langa ei.
Prin
urmare, Evanghelia de astazi ne indeamna sa fim, dupa posibilitati, aproapele
celui ce are nevoie de ajutorul nostru. In ultimii ani, Biserica noastra a
intensificat opera de caritate, a infiintat cantine pentru saraci, camine
pentru copii si case pentru batrani, unitati medicale pentru bolnavi, iar
prezenta preotilor de caritate se face simtita in spitale, in armata, in
penitenciare, toate reprezentand o lucrare de Bun samarinean. Totusi, nevoia de
ajutor fiind foarte mare, aceasta activitate a Bisericii trebuie amplificata
pentru a raspunde mai adecvat la indemnul permanent al Mantuitorului Iisus
Hristos: "Mergi sa faci si tu asemenea!"
Evanghelia
care contine Pilda samarineanului milostiv nu este doar o istorioara frumoasa,
ci ea este pentru noi toti un program, un indemn la fapte bune, iar daca lucram
cu iubire si bucurie pentru mantuirea altora, lucram si pentru propria noastra
mantuire, deoarece harul iubirii milostive a lui Hristos uneste pe aproapele
care ajuta cu aproapele care este ajutat.
Desigur,
putem rosti predici frumoase despre iubirea de Dumnezeu si de aproapele, dar
limbajul faptelor bune savarsite in situatii concrete, fapte izvorate din
iubire sincera, smerita si milostiva este mai convingator decat orice vorbire
pentru oamenii aflati in nevoi, raniti de patimi, suferinzi de boala, saracie
sau singuratate. E necesar ca Biserica sa organizeze cat mai multe programe de
ajutorare a acestora si impreuna cu Statul si cu diferite institutii sau
organizatii sa contribuie la alinarea suferintei lor. Astfel multi oameni vor
simti ca Bunul samarinean nu este o pilda din trecut, ci este iubirea lui
Hristos lucratoare si in prezent. Astfel, fiecare dintre noi poate deveni un
slujitor al Domnului in "casa Lui de oaspeti". Iar daca in adapostul
milostivirii Lui vindecatoare "am cheltuit" sau am ajutat mai mult
decat ni s-a cerut, Dumnezeu Preamilostivul ne va darui noua din belsug bucuria
harului Sau, la a doua venire a Sa, cand va judeca toate persoanele si
popoarele dupa criteriul iubirii milostive aratate oamenilor aflati in nevoi.
In
concluzie, putem spune ca Evanghelia Duminicii a XXV-a dupa Rusalii este o
Evanghelie a milostivirii si a vindecarii. Iar iubirea nesfarsita a lui
Dumnezeu-Tatal, aratata in iubirea milostiva a lui Iisus Hristos fata de toti
oamenii si impartasita Bisericii si lumii intregi prin Duhul Sfant, ne indeamna
sa aratam si noi iubire milostiva fata de toti oamenii, spre slava Preasfintei
Treimi si mantuirea noastra.
Amin!
†
Daniel,
Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Romane
Sursa:ziarullumina.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu