Vindecarea celor doi demonizati din tinutul Gadarei - Duminica a V-a dupa Rusalii
Evanghelia duminicii a V a dupa Rusalii
"In
vremea aceea, trecand Iisus dincolo, in tinutul Gadarenilor, L-au intampinat
doi demonizati care ieseau din morminte, foarte cumpliti, incat nimeni nu putea
sa treaca pe calea aceea. Si iata, au inceput sa strige si sa zica: Ce ai cu
noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne
chinuiesti? Departe de ei era o turma mare de porci, pascand. Iar demonii Il
rugau, zicand: Daca ne scoti afara, lasa-ne sa intram in turma de porci. Atunci
El le-a zis: Duceti-va! Iar ei, iesind, s-au dus in turma de porci. Si, iata,
toata turma s-a aruncat de pe tarm in mare si a pierit in apa. Iar pazitorii au
fugit si, ducandu-se in cetate, au spus toate cele intamplate cu demonizatii.
Si, iata, toata cetatea a iesit in intampinarea lui Iisus si, vazandu-L, L-au
rugat sa treaca din hotarele lor. Si, intrand in corabie, Iisus a trecut si a
venit in cetatea Sa." (Matei 8, 28-34; 9, 1)
Evanghelia
Duminicii a V-a dupa Rusalii ne spune in putine cuvinte modul in care
Mantuitorul Iisus Hristos isi arata iubirea Sa milostiva fata de oamenii care
sunt chinuiti de demoni.
In
Evanghelia de astazi se arata ca omul stapanit de duhurile rele se instraineaza
de Dumnezeu, de semeni si de el insusi. Locuirea in morminte era simbolul
faptului ca acesti oameni indraciti se aflau intr-un fel de moarte spirituala.
Au cazut din starea de comuniune cu Dumnezeu si cu semenii, s-au insingurat si
s-au instrainat. Insingurarea si instrainarea exprima o existenta chinuita, o
existenta diminuata, o existenta la limita vietii umane. Omul posedat de demoni
nu mai este o persoana libera. Facultatile sale mintale si simtirile sale
sufletesti sunt folosite de demon. Nu mai sunt folosite de omul propriu-zis.
Omul posedat este instrainat de el insusi. Nu mai este el subiectul actiunilor
sale, nu mai este el insusi subiectul gandirii sale, al vorbirii sale si al
miscarii trupului sau. Sufletul si trupul sau sunt folosite de catre duhurile
necurate ca instrumente de a face lucruri rele.
Insa,
intr-un sens mai larg, oamenii chinuiti de demoni nu sunt numai cei posedati de
acestia asemenea demonizatilor din Evanghelie, ci si oamenii stapaniti de
pacate si patimi egoiste ca instrainare de Dumnezeu si de semeni. Adica oamenii
care asculta mai mult de "sfatul diavolului" si de slujitorii lui, se
despart de Dumnezeu Cel milostiv, deoarece folosesc in mod rau, egoist,
libertatea lor, traind in pacate si mai ales in indiferenta fata de suferinta
celor din jurul lor si fata de milostivirea lui Dumnezeu, care trebuie aratata
oamenilor prin lucrarea noastra milostiva, prin faptele milosteniei, ale
bunatatii.
Deci, omul se apropie de existenta demonica sau
diavoleasca prin lipsa de iubire fata de oameni si, asemenea celor doi
demonizati din Evanghelia de astazi, devin infricosatori pentru semeni prin
rautatea pe care o manifesta in relatiile lor cu acestia. "Cand deci
sufletul, supunandu-se patimilor, preda virtutea deprinderii pacatoase,
respinge imparatia lui Dumnezeu si trece sub stapanirea aducatoare de
stricaciune a diavolului" (Sfantul Maxim Marturisitorul, Filocalia rom.,
Vol. II, p. 188).
Intelegem,
asadar, ca viata crestina inseamna si o lupta cu duhurile rele. Inca de la
Botez, avem un program duhovnicesc, acela al lepadarii de satana si de toti
slujitorii lui si al unirii cu Hristos. Acest program arata ca in viata
crestina exista o lupta intre Duhul lui Hristos, primit la Botez, si duhurile
rele care-l ispitesc pe om si-l indeamna sa savarseasca raul. In Biserica
noastra, prima dintre rugaciunile incepatoare este rugaciunea "Imparate
ceresc" adresata Duhului Sfant.
Cerem
ca Duhul lui Dumnezeu sa locuiasca in noi si sa ne daruiasca putere ca sa
luptam impotriva duhurilor celor rele nevazute, care invidiaza pe omul smerit
si iubitor de Dumnezeu si cauta sa-l impiedice in urcusul sau spiritual spre
sfintenie, astfel incat "lupta noastra nu este impotriva trupului si a
sangelui, ci impotriva incepatoriilor, impotriva stapaniilor, impotriva
stapanitorilor intunericului acestui veac, impotriva duhurilor rautatii, care
sunt in vazduhuri" (Efeseni 6, 12).
"Diavolul
este si dusman si razbunator al lui Dumnezeu. Este dusman, cand din ura fata de
El isi da aparenta unei iubiri pierzatoare fata de noi, oamenii, indemnandu-ne
prin patimile de bunavoie ale placerii sa alegem in locul bunurilor vesnice
lucrurile vremelnice. Prin aceasta furandu-ne apoi toata dorirea sufletului, ne
desface cu totul de la dragostea de Dumnezeu, facandu-ne dusmani cu voia ai
Facatorului" (Sfantul Maxim Marturisitorul, Filocalia rom., Vol. III, p.
124).
Pacatul
si consecinta sa, moartea (cf. Romani 6, 23), sunt realitatile cele mai
contrare firii omenesti, care este creata dupa chipul lui Dumnezeu Cel sfant si
vesnic viu. Sfanta Scriptura considera pacatul ca fiind o perturbare sau o
dezordine a creatiei si un obstacol permanent in participarea omului la viata
si fericirea vesnica a lui Dumnezeu.
Pacatul
primilor oameni s-a manifestat ca neascultare fata de Dumnezeu si rupere a
comuniunii de iubire fata de El. Indemnul la pacat insa a venit din partea
"sarpelui", prin care a lucrat diavolul (Intelepciunea lui Solomon 2,
24; Ioan 8, 44; I Ioan 3, 8; Apocalipsa 12, 9).
Demonii
cauta sa-i piarda pe oameni, adica sa-i desparta de Dumnezeu prin tot felul de
pacate savarsite cu gandul, cu vorba, cu fapta. Sfantul Ioan Gura de Aur spune
ca "diavolul face toate eforturile sale pentru a ne ispiti, el ne incearca
de aproape si ne intinde din toate partile piedici si curse pentru ca sa ne
piarda. Trebuie deci sa priveghem si sa-i inchidem portile; daca el afla cea
mai mica intrare, imediat o face si mai mare, si, putin cate putin, el va face
sa treaca toate fortele lui. Daca avem ceva virtute pentru mantuire, sa nu-l
lasam sa se apropie nici in cele mai mici lucruri, pentru a ne scapa si in cele
mai mari. Va fi in sfarsit de-o extrema nebunie, stiind cat este el de veghetor
si atent pentru a pierde sufletul nostru, de a nu fi la fel de veghetori si a
pune o grija egala pentru mantuirea noastra" (Comentar la Evanghelia de la
Ioan, omilia XXIII, 1).
Daca
demonii cauta sa-i piarda pe oameni prin pacate, ingerii lui Dumnezeu, mai ales
ingerul de la botez, indeamna pe oameni sa le para rau de pacate, sa se
intoarca la Dumnezeu, sa puna inceput bun vietii lor. De aceea, viata
crestinului este o permanenta lupta duhovniceasca, o lepadare de satana si o
unire cu Hristos, dupa cum se spune in slujba Tainei Sfantului Botez.
Vedem
in Sfintele Evanghelii ca Mantuitorul Iisus Hristos nu vindeca doar pe unii
oameni care sufereau de boli ale trupului sau pe altii care erau posedati de
duhuri necurate, ci, prin prezenta Sa iubitoare si prin cuvantul Sau mantuitor,
vindeca si patimile pacatoase ale unor oameni, ca lucrare a duhurilor rele in
sufletele lor.
Astfel,
Hristos-Domnul vindeca sufletul cel iubitor de argint al vamesului Zaheu:
"Astazi s-a facut mantuire casei acesteia, pentru ca si el este fiul lui
Avraam. Fiindca Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel
pierdut" (Luca 19, 9).
In
casa fariseului Simon, Hristos vindeca pe femeia pacatoasa, care a spalat cu
lacrimi picioarele Lui si le-a sters cu parul capului ei, zicandu-i:
"Iertate iti sunt pacatele… Credinta ta te-a mantuit; mergi in pace"
(Luca 7, 48 si 50). Iar odata cu iertarea femeii, Mantuitorul vindeca si
sufletul lui Simon fariseul, care judeca in sinea lui pe Iisus si osandea pe
femeia pacatoasa.
De
asemenea, vindeca de patima ei pacatoasa pe femeia prinsa in adulter, pe care
fariseii voiau sa o ucida cu pietre. Iisus i se adreseaza prin cuvintele:
"Mergi, de acum sa nu mai pacatuiesti" (Ioan 8, 11).
Din
aceste cateva exemple putem intelege ca, pentru ridicarea din robia patimilor,
omul cazut are nevoie de harul iubirii milostive a lui Hristos, Doctorul
sufletelor si al trupurilor noastre.
Asadar,
omul singur nu poate lupta impotriva patimilor si a duhurilor necurate care il
chinuiesc din invidie si din ura fata de el, ci este nevoie ca omul sa fie in
stare de comuniune vie cu Dumnezeu prin rugaciune si prin post. De ce? Pentru
ca demonii nu se tem nici de cuvinte frumoase, nici de cuvinte aspre sau
autoritare, ci se tem de smerenie, deoarece ei sunt mandri, dar mai ales se tem
de prezenta Duhului Sfant in om, intrucat numai Duhul Cel Sfant si Bun poate
alunga duhurile necurate si rele din oameni.
Numai
prin rugaciune si post pot fi alungati demonii, pentru ca ei se tem numai de
prezenta lui Dumnezeu in om. Adica, numai de harul Sfantului Duh prezent in om
se tem demonii inselatori si chinuitori de oameni.
Demonii
ii fac pe oameni sa sufere in primul rand prin faptul ca oamenii demonizati sau
posedati nu mai sunt ei insisi in gandirea, simtirea, vointa si lucrarea lor
proprie, ci facultatile sufletului lor se afla sub stapanirea demonilor, iar in
al doilea rand, pentru ca demonii pun viata oamenilor in primejdie de moarte
trupeasca si sufleteasca.
Din
invidie si din ura, ei cauta sa umileasca si sa desfigureze fiinta umana creata
dupa chipul lui Dumnezeu si chemata la asemanarea cu El, la sfintenie. Deci,
din invidie si din ura fata de oameni, demonii nascocesc tot felul de ispite,
pun stapanire asupra oamenilor si ii chinuiesc. Dar de unde aceasta ura si
invidie a demonilor fata de oameni? Ne spune Sfantul Vasile cel Mare: "…
fiind vasul intregii rautati, el (satana) a primit si boala pizmei si a
invidiat cinstirea noastra. Caci nu a suportat viata noastra fara suparari in
rai. De aceea amagind prin viclesuguri si mestesuguri pe om si dorinta ce
acesta o avea de a se asemana cu Dumnezeu, si folosindu-se de ea spre inselarea
lui, i-a aratat pomul si i-a fagaduit ca va deveni asemenea cu Dumnezeu prin
mancarea din acela. Nu a fost creat ca dusman al nostru, ci a devenit dusman al
nostru din pizma. Caci vazandu-se pe sine aruncat dintre ingeri, n-a suportat
sa vada pe cel pamantesc inaltandu-se la treapta ingerilor prin
inaintare".1
Lupta
lui impotriva noastra dureaza apoi continuu. "Caci nimic nu-i atat de
dulce duhurilor vrajmase decat sa rostogoleasca pe omul invidiat, cinstit cu
chipul dumnezeiesc, pana la o astfel de stare de batjocura".2 Dar Dumnezeu
a facut si din aceasta lupta a diavolului un prilej pentru noi de a ne intari
in bine, cu ajutorul harului dumnezeiesc.3
Iata,
asadar, de ce este necesar sa inmultim si sa cultivam rugaciunea noastra, ca ea
sa devina, dintr-o rugaciune adesea formala si superficiala, o rugaciune
fierbinte si staruitoare, care incalzeste inima, lumineaza mintea si pacifica
simtirile. De asemenea, trebuie sa postim mai ales hranindu-ne in primul rand
cu prezenta iubitoare a lui Hristos prin citirea Sfintei Scripturi, a
Scrierilor si Vietilor Sfintilor, prin impartasirea cu Sfintele Taine si prin
savarsirea faptelor bune.
Sfantul
Apostol Pavel ne indeamna sa ne imbracam in Iisus Hristos, iar grija pentru
trup sa nu o facem spre pofte (cf. Romani 13, 12-14), adica sa devenim
interiori lui Hristos in asa fel, incat viata noastra sa fie luminata de viata
lui Hristos. Apostolul nu spune sa nu mancam deloc, ci spune doar ca grija
pentru trup sa nu o facem spre pofte. Altfel spus, postul semnifica o renuntare
la ceea ce este imbuibare, la ceea ce este exces, la acele elemente care ne
ingreuiaza fizic si duhovniceste, care nu ne predispun la rugaciune, ci mai
mult la comoditate. In acest sens, Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca
"atunci cand afectele naturale sunt satisfacute peste trebuinta, sunt
calea pe care vine diavolul in suflet", dar "cand sunt satisfacute
potrivit cu trebuinta sunt calea pe care acela (diavolul) e nevoit sa se
intoarca in tara lui" (Raspuns catre Talasie 49).
Deci,
"puterile raului isi ascund lucrarile in sanul afectelor naturale, pentru
ca biciuindu-le pe acestea sa le faca a se transforma din pricina necesitatilor
firii in afecte contrare firii". Asadar, postul este o alegere, un
discernamant al valorilor spirituale. Preferam lucrurile spirituale celor
materiale, hranim mai mult sufletul decat trupul, il hranim mai mult
duhovniceste cu rugaciunea intensa, cu citirea Scripturii, cu citirea din
vietile sfintilor si cu dialoguri duhovnicesti, dar mai ales cu participarea la
sfintele slujbe ale Bisericii, cu ascultarea cuvantului lui Dumnezeu, cu
imbogatirea sufletului nostru prin cantare, prin milostenie si prin toata fapta
cea buna.
De
asemenea, fara rugaciune, expresie desavarsita a iubirii de Dumnezeu, nu ne
putem izbavi de patimi si nici nu putem iesi de sub influenta duhurilor celor
rele. Rugaciunea este o arma, adica un izvor de putere spirituala impotriva
ispitelor si impotriva uitarii de Dumnezeu, care este inceputul pacatului ca
instrainare de Dumnezeu.
Insa
postul si rugaciunea trebuie sa aiba ca temelie dreapta credinta. Dreapta
credinta este marturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si
de asemenea ea este vedere duhovniceasca sau mod de cunoastere si traire a
realitatilor netrecatoare, a vietii din Imparatia lui Dumnezeu.
In
multele vindecari pe care le-a savarsit, Mantuitorul Iisus Hristos cere
credinta de la oameni cand ii tamaduieste, pentru ca nu voieste sa savarseasca
vindecari spectaculoase, magice, fara participarea omului la lucrarea harului
Sau divin. Mantuitorul cere credinta vie si oamenilor din jurul celui suferind,
pentru ca El voieste ca la vindecarile pe care le savarseste din iubire
milostiva pentru insanatosirea bolnavilor, cei ce se afla in jurul bolnavilor
sa nu fie pasivi, ci receptivi, sa nu fie spectatori, ci rugatori, avand
credinta puternica si iubire milostiva fata de cei care se afla in suferinta si
cauta vindecarea.
Deci,
cele mai bune arme pentru izgonirea patimilor demonice din sufletul omului sunt
lucrarea faptelor luminoase si virtutea, stiind ca "asa cum liliecii nu
iubesc soarele si lumina, ci le socotesc dusmani, iubind, insa, noaptea si
intunericul, tot asa si demonii, impreuna cu aceia pe care-i poarta in
ratacire, iubesc viclenia si toate nelegiuirile, socotindu-le potrivite cu firea
lor, iar dusmanii lor sunt virtutea si lucrarile luminii. Cand acestea
stralucesc, celelalte se intuneca, incat cel ce-si petrece viata in virtute nu
mai are trebuinta a se nevoi, de vreme ce e de ajuns sa apara virtutea si toata
rautatea va disparea si se va desfiinta" (Sfantul Ioan Gura de Aur, Cuvant
la Isaia, cap. II, in vol. Diavolul si magia, p. 58).
Intelegem
ca Evanghelia Duminicii a V-a dupa Rusalii este o Evanghelie a vindecarii si o
Evanghelie a intelepciunii lui Dumnezeu. Evanghelie a vindecarii, pentru ca
Mantuitorul Iisus Hristos a vindecat doi oameni indraciti, stapaniti de duhuri
rele sau necurate, precum si pe locuitorii cetatii Gadarei de duhul lacomiei,
de prea multa lacomie dupa cele materiale si de uitare a vietii spirituale sau
a vietii duhovnicesti. Este insa si o Evanghelie a intelepciunii lui Dumnezeu
Care uneori nu pedepseste direct omul, ci il priveaza, il lipseste de lucruri
din jur pentru ca sa-si aduca aminte ca toate cele din jurul sau sunt
trecatoare si ca netrecator este numai harul lui Dumnezeu care se dobandeste
prin credinta in Iisus Hristos, prin rugaciune, prin impartasirea cu Sfintele
Taine si prin savarsirea faptelor bune.
Insa
Dumnezeu nu ingaduie niciodata ca omul sa fie ispitit peste puterea lui si fara
un scop anume. Astfel, "trebuie ca Insusi Dumnezeu sa ingaduie, precum
singur stie, in grija Lui de lume si in iubirea de oameni, diavolului sa aduca,
prin slujitorii lui, diferite pedepse asupra noastra pentru pacatele savarsite.
Aceasta se arata limpede in istoria lui Iov, unde se spune ca diavolul n-a
putut sa se apropie de Iov fara ingaduirea lui Dumnezeu" (Sfantul Maxim
Marturisitorul, Filocalia rom., Vol. III, p. 124).
Iata
de ce Evanghelia ne indeamna la mai multa credinta in Hristos. Deci, daca
suntem uniti cu Hristos, duhurile rele nu au putere asupra crestinului. Daca un
crestin se roaga dimineata, la pranz si seara si foarte adesea spune
"Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul!", duhurile rele nu au putere asupra celui care este plin de
harul iubirii lui Hristos. Daca savarsim fapte bune, daca mergem la biserica,
daca ne impartasim mai des cu Sfintele Taine, ne intarim duhovniceste si putem
lupta impotriva duhurilor necurate, spre slava Preasfintei Treimi, bucuria
ingerilor din ceruri si mantuirea noastra. Amin.
Note
1
Sfantul Vasile cel Mare, De Spirito Sancto, cap. 16, citat de pr. prof. Dumitru
Staniloae in Teologia Dogmatica Ortodoxa (I), E.I.B.M.O. Bucuresti, 2011, p.
479.
2
M. Psellos, De daemonum operatione P. G. 120, col. 829, citat de pr. prof.
Dumitru Staniloae in Teologia Dogmatica Ortodoxa (I), E.I.B.M.O. Bucuresti,
2011, p. 479.
3
Pr. prof. Dumitru Staniloae, Teologia Dogmatica Ortodoxa (I), E.I.B.M.O.
Bucuresti, 2011, p. 480.
+
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Sursa:
ziarullumina.ro
.
Comentarii
Trimiteți un comentariu