Saptamana Patimilor - Martea Mare (Denie)
In Martea Mare din Saptamana Patimilor Domnului, Sfintii Parinti au randuit sa se citeasca Pilda celor zece fecioare. Aceasta pilda ne prezinta zece fecioare, cinci "intelepte" si cinci "neintelepte", care se pregatesc pentru nunta. In Noul Testament, intalnirea cu Hristos este asemanata unei nunti. Hristos se numeste pe sine "mire", iar Apostolii poarta numele de "prietenii mirelui". Mireasa lui Hristos este Biserica.
In
aceasta pilda, Imparatia cerurilor este asemanata cu zece fecioare, care
luandu-si candelele, au iesit in intampinarea mirelui. Mentionam ca la evrei
exista obiceiul ca la casatorie, mirele sa mearga in casa miresei, unde era
asteptat de ea si de prietenele ei. De aici se pleca spre casa mirelui, iar
acolo se organiza ospatul de nunta.
Astfel,
prin cuvintele "fecioarele au iesit in intampinarea mirelui", nu
trebuie sa intelegem ca fecioarele au iesit pe strada, ci doar din incaperea
unde se aflau, in mod firesc alaturi de mireasa, asteptandu-l pe mire.
Mirele
intarzie, iar fecioarele adorm. La miezul noptii, se vesteste sosirea lui.
Fecioarele se trezesc sa-l intampine. Untdelemnul din candelele celor nebune
este pe sfarsite. Fecioarele "neintelepte" (nebune) vor cere celor
intelepte sa le imprumute dintr-al lor. Acestea nu vor, pe motiv ca si
candelele lor se pot stinge prin acest imprumut. Astfel, fecioarele nebune merg
sa cumpere untdelemn. In timp ce ele lipsesc, soseste mirele. Acesta intra la
nunta impreuna cu fecioarele "care erau gata de nunta" si usa se inchide.
Vor ajunge si fecioarele nebune, dar vor gasi usa inchisa. Vor striga:
"Doamne, Doamne, deschide-ne noua". Mirele le raspunde:
"Adevarat zic voua: Nu va cunosc pe voi". Parintele Constantin
Galeriu, cercetand originalul grecesc al Noului Testament a gasit interpretarea:
"Nu recunosc chipul meu in voi", deci chipul nostru autentic este in
Hristos. Pilda se incheie cu aceste cuvinte: "Privegheati si va rugati, ca
nu stiti ziua, nici ceasul cand vine Fiul Omului".
Hristos
a dorit ca prin aceasta pilda sa ne descopere importanta pregatirii in vederea
judecatii de apoi. Parintele Petroniu Tanase marturiseste ca intotdeauna
diavolul ascunde pacatul sub chipul virtutii. "Adeseori forma, atat a
virtutii, cat si a pacatului poate fi aceeasi, pe cand scopul le deosebeste
hotarat; scopul a toata fapta buna este Dumnezeu, iar scopul pacatului este
moartea. De aceea, o fapta buna ca sa fie virtuoasa, are nevoie de o garantie
ca scopul ei duce la Dumnezeu. Aceasta garantie, Dumnezeu a pus-o in aproapele
nostru: "Intrucat ati facut aceasta unuia din acesti frati prea mici ai
Mei, Mie Mi-ati facut!” (Matei 25, 40) va zice Domnul. De aceea, orice fapta
virtuoasa se valorifica prin purtarea pe care o avem fata de aproapele nostru;
este o fapta de dragoste, de milostenie fata de dansul. Milostenia este deci
certificatul de garantie al virtutii, ca este bine facuta, ca duce la
Dumnezeu".
De
aici reiese ca in vremea postului nu trebuie sa ne oprim doar la infranare,
nevointe, metanii etc, ci toate acestea trebuie insotite de milostenie.
Din
aceasta pilda intelegem ca o simpla virtute cultivata nu ne face mostenitori ai
Imparatiei lui Dumnezeu. Fecioarelor nebune nu le-a fost de ajuns fecioria.
Lipsa faptelor bune, a milosteniei, le-a facut pe acestea sa nu poata fi
alaturi de Hristos. Nu le-a folosit lupta cu trupul, ferirea de a cadea in
pacatul desfranarii, de vreme ce ele sunt privite drept pacatoase. Candele sunt
darul fecioriei, iar untdelemnul este milostenia. Fara untdelemn candelele se
sting, adica fecioria daca nu este insotita de milostenie nu foloseste la
nimic.
Am
intalnit si aceasta interpretare: Candelele aprinse simbolizeaza faptele bune,
care trebuie sa arda pana la sfarsitul lumii, adica pana la sfarsitul fiecaruia
sau pana la Parusie. Flacara este alimentata de untdelemn. Prin untdelemn,
intelegem credinta. Ea nu se poate imprumuta altora, fiind un dar strict
personal. Sfantul Serafim de Sarov sustine ca lampile goale simbolizeaza
absenta darurilor Sfantului Duh din inima lor. Lumina lor s-a stins din cauza
lipsei unei credinte puternice, care sa se manifeste prin fapte bune.
Fecioarele nebune, fara sa fi facut un rau aproapelui, au pacatuit pentru ca nu
s-au ingrijit de lumina din suflete.
Nu
exista osanda mai grea decat aceea de a-I ramane necunoscut lui Hristos.
Sfantul
Ioan Gura de Aur spune ca somnul reprezinta moartea, iar strigarea de la miezul
noptii, "Iata, mirele vine", reprezinta trambita arhanghelului (I
Tesaloniceni 4, 16) prin care suntem chemati la judecata.
In
nasterea duhovniceasca, mai intai murim si mai tarziu ne bucuram de unirea cu
Mirele Hristos ("Ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca,
precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi
intru innoirea vietii" - Romani 6, 4). Vietuirea duhovniceasca este diferita
de vietuirea lumeasca. De aceea, viata duhovniceasca nu incepe cu nunta, ci cu
moartea.
Intrarea
in Imparatia lui Dumnezeu este asemenea unei nunti. Pentru acest lucru, Hristos
vine ca Mire la Judecata de apoi .
Pilda
celor zece fecioare este un indemn la o neincetata priveghere: "De aceea
si voi fiti gata, ca in ceasul in care nu ganditi Fiul Omului va veni".
Adrian
Cocosila
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu