Miercurea Mare
I. Inima curăţită prin dragoste şi pocăinţă
Astăzi
am ascultat pericopa evanghelică despre cele petrecute în Miercurea Mare. Doar
vorbind despre cumplita fărădelege ce nu are asemănare în toată istoria lumii
şi simt că mă cuprinde tulburarea. Ce ar mai fi de adăugat? Nimic. Vreau doar
să vă adun luarea-aminte asupra celor auzite, fiindcă pe acest subiect se poate
vorbi la nesfârşit, pătrunzând în fiecare cuvânt al Evangheliei, iar a vă
învăţa să faceţi, asta e datoria mea, deoarece cuvintele evanghelice sunt
sfinte, mari; cuvinte mai adânci şi mai mari ca ele nu se găsesc în cărţile
omeneşti.
Aşadar,
înaintea ochilor noştri duhovniceşti s-au înfăţişat nişte suflete omeneşti cu
totul deosebite între ele: unele negre, cumplite, altele gingaşe, pline de
dragoste. Iată, sub acoperământul nopţii merg, ca nişte lilieci, cărturarii şi
fariseii cei răi, „făcând sfat asupra Domnului şi asupra Hristosului Lui”, ca
să se împlinească cele spuse prin prorocul David cu o mie de ani înainte:
Stătut-au de faţă împăraţii pământului, şi căpeteniile s-au adunat împreună
asupra Domnului şi asupra Unsului Lui (Ps. 2, 1).
Merg
în taină, fiindcă se tem de popor şi de Cel pe Care vor să Îl omoare şi se
sfătuiesc cum să-L ucidă; schimbă şoapte cu limbile lor rele, ticăloase, ca să
se împlinească prorocia: Asupra mea şopteau toţi vrăjmaşii Mei, asupra Mea
gândeau rele Mie. Cuvânt fărădelege au pus asupra Mea (Ps. 40, 7-8).
Dar
iată că s-au adunat arhiereii, şi cărturarii, şi mai-marii poporului în curtea
arhiereului numit Caiafa, făcându-şi în sfatul lor planul de a-L prinde pe
Iisus prin viclenie şi a-L ucide; însă au spus: Nu în ziua praznicului, ca să
nu se facă tulburare în popor (Mt. 26, 5) – căci în adâncul inimilor lor negre
simţeau ce fărădelege puseseră la cale, simţeau că Cel pe Care voiau să îl
omoare era cinstit şi iubit de către popor ca Mare Făcător de Minuni şi că
mulţi îl socoteau drept Mesia.
Pentru
ce vreţi să-L omorâţi? Pentru că a învăţat lumea ce este bunătatea şi
dreptatea? Pentru că a luminat întunericul lumii cu lumina Duhului Său Celui
dumnezeiesc, cu dumnezeiasca lumină a propovăduirii Sale? Pentru că a făcut
asemenea mulţime de minuni? Pentru că a vindecat bolnavi, pentru că a înviat
morţi? Pentru că a poruncit mării şi vânturilor să se potolească şi acelea s-au
supus Lui? Da, tocmai pentru aceasta, fiindcă, după cum spune evanghelistul
Ioan Teologul, arhiereii şi fariseii au dunat sinedriul şi ziceau: „Ce facem,
pentru că Omul Acesta face multe minuni? Dacă-L lăsăm aşa, toţi vor crede în
El, şi vor veni romanii şi ne vor lua şi ţara şi neamul” (In. 11, 47-48).
Aşadar,
se temeau că din pricina mulţimii minunilor toţi aveau să creadă în El. Aşa şi
trebuia să fie, ca toţi să creadă în El din pricina minunilor negrăite, a
cuvintelor cum nu mai auzise nicicând lumea, şi ar fi fost după dreptate! S-ar
fi cuvenit să se bucure pentru faptul că poporul credea în Fiul lui Dumnezeu,
Mântuitorul său, Mesia! Punând pricină pentru planul lor cel nelegiuit
izbăvirea de năvălirea romanilor, ei minţeau, fiindcă romanii puseseră deja
stăpânire pe Palestina, aceasta se întâmplase mai înainte. Nu cumva pentru
romani pretextul de a pustii toată Palestina avea să fie faptul că acolo Se
arătase Cel mai mare învăţător al Dreptăţii şi binelui? Nu, să nu-i învinuim de
asta pe romani; este o clevetire împotriva lor.
Şi
totuşi, ce a dus la această înfricoşătoare fărădelege? De ce erau pline cu o
asemenea răutate inimile cărturarilor, fariseilor şi arhiereilor? De ce îl urau
ei pe Domnul Iisus, Fiul lui Dumnezeu, învăţătorul dragostei, Mântuitorul
lumii? Tocmai din pricina invidiei josnice, negre – căci înainte de venirea lui
Hristos ei erau stăpâni pe minţile şi inimile poporului israelit, erau
căpeteniile şi învăţătorii lui; poporul îi socotea drept sfinţi şi drepţi,
supunânduse orişicărui cuvânt al lor. Acum însă ei pricepeau că stăpânirea lor,
întemeiată pe urâtă făţărnicie, în care nu era dreptate, nu era putere
duhovnicească adevărată, se va surpa în atingere cu adevărul dumnezeieştii
stăpâniri a Mântuitorului. Ei vedeau şi simţeau că nimeni n-ar fi putut rosti
vreodată cuvinte ca ale Lui, şi se temeau că îşi vor pierde autoritatea, că din
căpetenii vor ajunge supuşi – şi dorind să-şi întărească josnica stăpânire, ei
năzuiau să curme viaţa lui Hristos.
Despre
faptul că îi călăuzeau invidia şi răutatea josnică şi urâtă dă mărturie Hristos
însuşi, înfierându-i cu asprime în public şi vorbindu-le în faţă aşa cum nimeni
n-ar fi cutezat nici măcar să gândească despre ei: Vai vouă, cărturarilor şi
fariseilor făţarnici! Că închideţi împărăţia Cerurilor înaintea oamenilor: că
voi nu intraţi şi nici pe cei ce vor să intre nu lăsaţi (Mt. 23, 13).
Era
vreo fărâmă de curăţie, de sinceritate în inimile lor? Nu: acolo se afla
întuneric de nepătruns, bezna nestrăbătută a păcatelor, urii şi răutăţii.
Iată
alt chip, şi mai cumplit: chipul apostolului lui Hristos Iuda, căruia Domnul
i-a spălat picioarele, pe care l-a împărtăşit cu Trupul şi Sângele Său şi care
merge să îl vândă pentru treizeci de arginţi. O, groază! O, negrăită josnicie,
ticăloşie neasemuită! El şi-a vândut învăţătorul, de la care văzuse atâta bine!
Dar ce s-a întâmplat în sufletul acestui om nenorocit? El era stăpânit în
întregime de către dracul iubirii de bani; trăia prin iubirea de bani, era un
hoţ, cum spune Sfântul Evanghelist Ioan, purta lădiţa cu daniile pentru
Mântuitorul şi ucenicii Săi, din care fura bani pentru sine. Iubirea de bani
l-a adus în asemenea hal că numele lui a ajuns urât de întreaga lume: numele de
Iuda a devenit sinonim cu trădarea, cu josnicia, cu mişelia.
Sfântul
Apostol Pavel ne spune că iubirea de bani este rădăcina tuturor relelor (1 Tim.
6, 10). Oare nu vedem întărirea acestor spuse în Iuda cel necredincios? Care
dovadă poate fi mai limpede? Nici una, fiindcă orice alt rău este nimic pe
lângă acel rău cumplit la care l-a împins pe el iubirea banilor. Şi doar era
apostol!
Evanghelia
nu ne înfăţişează însă doar întuneric; ea ne arată şi lumina curată, harică.
Iată în faţa noastră chipul femeii pocăite, pe care toţi o dispreţuiau şi o
călcau în picioare. Cât de luminos este acest chip! Trebuie amintită aici şi
cealaltă curvă, care a spălat cu lacrimi picioarele Mântuitorului, le-a şters
cu părul său şi a primit de la Domnul iertarea tuturor păcatelor (Lc. 7,
38-48). Mânată de aceleaşi simţăminte ale dragostei şi recunoştinţei, s-a
apropiat de El o femeie, având un alabastru cu mir de mare preţ, şi l-a turnat
pe capul Lui pe când şedea la masă. Şi văzând ucenicii, s-au mâniat şi au zis:
„Pentru ce risipa aceasta?” (Mt. 26, 7) – şi lumea a auzit uluitoarele cuvinte
ale Mântuitorului: Pentru ce faceţi supărare femeii? Căci lucru bun a făcut ea
faţă de Mine (Mt. 26, 10).
O,
sfântă, curată dragoste, pe care a pus atât de mare preţ Domnul Iisus Hristos,
dragoste din care noi avem atât de puţin şi căreia suntem datori să îi urmăm!
Izbitoare este deosebirea dintre acele căpetenii (Ps. 2, 2) şi
apostolul-trădător – suflete negre, necredincioase, ticăloase – pe de o parte,
şi femeia dispreţuită de către toţi, dar cu inima curăţită prin dragoste şi
prin pocăinţă, pe de alta.
Să
urmăm ei şi dragostei ei faţă de Domnul. Oare nu suntem păcătoşi cu toţii? Avem
cumva multă dragoste? Şi avem măcar o picătură de pocăinţă adevărată? Este oare
plină inima noastră de dragoste care să stoarcă râuri de lacrimi ori să spargă
într-un avânt evlavios vas de mult preţ pentru Domnul?
Deci,
iată cum sunt oamenii care s-au perindat prin faţa ochilor noştri duhovniceşti
când s-a citit Evanghelia de acum. Aşa sunt şi oamenii ce se perindă zilnic
prin faţa ochilor noştri, adică oamenii care ne înconjoară. Legiuită este
nemulţumirea noastră împotriva cărturarilor şi a fariseilor – dar Sfânta
Scriptură, nu ne arată degeaba chipuri de oameni plini de nedreptate, răutate
şi necredinţă, ci ca pildă a ceea ce nu trebuie să devenim noi înşine.
Nu
trebuie să ne fie îndeajuns tulburarea şi nemulţumirea, ci trebuie să cugetăm
şi la noi înşine cu adâncă sinceritate: oare nu este şi în noi ticăloşia
acestor cărturari, farisei şi arhierei? Domnul Iisus Hristos i-a numit
făţarnici, fiindcă făţărnicia şi prefăcătoria erau trăsăturile de căpetenie ale
caracterului lor. Iată, se cuvine să ne gândim dacă nu este şi în noi această
trăsătură a făţărniciei – după care va trebui să mărturisim că este.
Dacă
Domnul le-a spus fariseilor că ei se îndeletnicesc doar cu curăţirea pe
dinafară a paharului şi a blidului, în vreme ce pe dinăuntru, sunt plini de
răpire şi viclenie, trebuie să ne gândim şi noi: nu cumva ne prefacem în faţa
oamenilor că suntem buni, curaţi, evlaviosi, cum se prefăceau fariseii? Din
păcate, mulţi sunt şi printre noi învăţătorii de lege, fariseii, făţarnicii,
care în Evanghelie sunt numiţi pui de vipere (Lc. 3, 7), dar care se bucură de
multă cinstire în popor. Se află şi printre noi unii asemenea cu Iuda, dar
alţii sunt asemenea curvei care s-a pocăit, cu inima plină de dragoste pentru
Domnul.
Să
luăm aminte la inima noastră, să cântărim ce iese din noi şi din gurile
noastre, nu ce intră în ele. Să trăim după poruncile sfintei dragoste, fiindcă
toată legea lui Hristos se cuprinde într-o rostire: Să iubeşti pe aproapele tău
ca pe tine însuţi (Mt. 22, 39; Mc. 12, 31; Lc. 10, 27). Să ne amintim de lucrul
acesta şi atunci Dumnezeu ne va binecuvânta şi ne va ierta toate păcatele.
Amin.
II.
Inima care s-a făcut sălaş diavolului
Cu
fior în inimă ascultăm înfricoşătoarea istorisire despre felul în care L-a
vândut Iuda pe dumnezeiescul Său învăţător. Fireşte, este pe de-a-ntregul de
înţeles şi legiuită adânca nemulţumire împotriva celui despre care însuşi
Domnul nostru Iisus Hristos le-a zis ucenicilor Săi: Oare nu v-am ales Eu pe
voi, cei doisprezece? Şi unul dintre voi este diavol (In. 6, 70).
Pesemne
că nu o dată v-aţi pus întrebarea: pentru ce Domnul, Dumnezeu Atoateştiutor
fiind, l-a ales pe Iuda în numărul celor doisprezece apostoli? Doar El ştia ce
fel de om e Iuda, ştia că îl va vinde!
Lucrul
pe care l-a făcut Iuda a fost prezis prin prorocul David cu mai bine de o mie
de ani înaintea Naşterii lui Hristos. El spune din partea Domnului Iisus
Hristos: Cel care a mâncat pâinea Mea a ridicat împotriva Mea călcâiul (Ps. 40,
9) – iar în psalmul 68 scrie: Facă-se curtea lui pustie şi în locaşurile lui să
nu fie locuitor, şi vrednicia lui s-o ia altul (Ps. 68, 29). Tot ce s-a
întâmplat în viaţa pământească a Domnului a fost rânduit în Sfatul Dumnezeiesc
încă dinainte de întemeierea lumii: prevăzută a fost căderea lui Adam şi a
Evei, prevăzută a fost adânca stricare a neamului omenesc. A fost luată
hotărârea ca Cea de-a Doua Persoană a Sfintei Treimi, Dumnezeu Cuvântul, să Se
pogoare pe pământ, să se întrupeze şi prin propovăduirea Sa, prin moartea Sa pe
cruce să mântuiască neamul omenesc care pierea.
Şi
pe noi ne uimeşte adâncul dragostei faţă de omenirea pierdută, adânc ce a
născut această hotărâre. Deci, totul a fost prevăzut şi prevestit prin proroci.
Sfântul Proroc Isaia a descris pătimirile lui Hristos atât de viu, atât de
puternic, de parcă ar fi fost de faţă la ele, drept care este şi numit
„evanghelistul Vechiului Testament”.
Domnul
nu a făcut pe nimeni rău din fire. Oamenii nu se nasc răi. Răii sunt răi
fiindcă aleg de bunăvoie calea răului. Ei ar putea să fie buni, ar putea scăpa
de înfricoşătorul lor destin, dacă ar vrea. Amintiţi-vă adevărul de temelie,
cel mai însemnat dintre adevăruri: Dumnezeu nu trage pe nimeni la Sine cu de-a
sila, prin frică şi cutremur nu face pe nimeni să I se supună, îi place numai
dragostea liberă şi curată. Supunerea din frică nu are nici un fel de valoare
morală.
Să
privim totuşi mai adânc în inima lui Iuda, fiindcă astfel vom putea afla o
învăţătură importantă şi pentru noi înşine. Şi Iuda, dacă ar fi vrut, ar fi
putut scăpa de soarta înfricoşătoare a trădării. El a umblat trei ani de zile
împreună cu ceilalţi apostoli în urma Domnului Iisus Hristos; trei ani a
ascultat dumnezeieştile Lui cuvinte şi-a fost martor al marilor minuni făcute
de către El.
Câte
lucruri bune şi mari n-a văzut el de la învăţătorul său! Cât de blând S-a
purtat cu el Mântuitorul chiar şi în acel ceas înfricoşător al Cinei celei de
Taină, când era gata deja, să plece ca să îl dea pe Domnul în mâna arhiereilor.
Ar fi putut să-L dea pe Iuda în vileag cu asprime şi cu mânie în faţa tuturor –
însă nu face asta, ci cu adâncă întristare le spune ucenicilor că unul dintre
ei îl va vinde, fără să-i spună măcar pe nume. El aşteaptă; nu se va stinge
gândul trădării în inima lui Iuda, nu se va pocăi acesta pentru fărădelegea pe
care o plănuia, nu se va lăsa păgubaş de hotărârea vânzării? Dar răul ajunsese
în această inimă la o putere atât de uriaşă încât acesta nici nu s-a ruşinat să
întrebe împreună cu ceilalţi ucenici: Nu cumva sunt eu?
Domnul
nu l-a dat nici atunci în vileag pe trădător înaintea tuturor ucenicilor, ci
doar a rostit lin: Tu ai zis. Aceasta însemna: „Ai recunoscut singur că Mă vei
vinde”. Şi i-a dat Sfânta Pâine. Şi după îmbucătură a intrat atunci satana în
el, spune Sfântul Apostol Ioan. Satana şi-a făcut sălaş în inima lui Iuda, la
fel cum Duhul Sfânt face sălaş al Său din inimile oamenilor curaţi şi drepţi.
Satana nu se sălăşluieşte dintr-o dată în inima omului – el n-are stăpânire să
intre în ea, mai ales dacă această inimă este sfinţită prin marile Taine ale
pocăinţei şi împărtăşaniei. El n-a intrat deodată nici în inima lui Iuda, ci
mai întâi l-a smintit, trăgându-l spre rău şi spre trădare vreme îndelungată –
pesemne chiar dinainte de apostolia lui, fiindcă ştim din Evanghelie că era
hoţ: deci şi înaintea apostolici era împătimit de bani. Deci, când a pus satana
stăpânire desăvârşită pe inima lui Iuda? Atunci când în acesta s-a pârguit
deplin hotărârea de a-L trăda pe Mântuitorul şi ca urmare Duhul Sfânt l-a
părăsit.
Însă
nu numai Iuda a fost sălaş al diavolului: mulţi oameni s-au împotmolit în rău,
minciună, omoruri, furturi într-o aşa măsură încât în ei s-au sălăşluit
duhurile rele. Cu ei s-a întâmplat lucrul despre care vorbeşte Domnul Iisus
Hristos: Când duhul necurat a ieşit din om, umblă în locuri fără apă, căutând
odihnă, şi nu găseşte. Atunci zice: „Mă voi întoarce la casa mea, de unde am
ieşit”; şi venind, o află golită, măturată şi împodobită. Atunci se duce şi ia
cu sine alte şapte duhuri mai rele decât el şi, intrând, se sălăşluiesc aici,
şi se fac cele de pe urmă ale omului aceluia mai rele decât cele dintâi (Mt.
12, 43-45).
Această
grozăvie a sălăşluirii duhului rău ameninţă pe fiecare dintre noi, chiar dacă
ne rugăm şi ne împărtăşim cu Sfintele Taine, fiindcă Trupul şi Sângele lui
Hristos nu sunt un talisman şi nici ceva care apără în mod mecanic de tot răul,
de toate năvălirile diavolului şi îngerilor lui. Ele sunt un mare, nemăsurat
ajutor al lui Dumnezeu în lupta noastră cu ispitele de la duhurile rele, dacă
va fi inima noastră curată, dacă ne vom strădui mereu, zi de zi, să nu
păcătuim. Deci, să păzim în inimile noastre cuvântul Mântuitorului: Din zilele
lui Ioan Botezătorul până acum, împărăţia Cerurilor se ia prin străduinţă, şi
cei ce se silesc pun mâna pe ea (Mt. 11, 12).
Să
ne luptăm necontenit cu păcatele şi cu patimile şi, aducându-ne aminte de
greşelile noastre, să nu osândim pe nimeni.
Fie
ca Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos să ne dea ajutorul Său cel
atotputernic, că a Lui este slava şi stăpânirea, dimpreună cu Părintele Său Cel
fără de început şi cu Preasfântul Duh în veci. Amin
Sfantul
Luca al Crimeei,
"Predici",
Editura Sophia
Talcuirea
Evangheliei din Miercurea Mare (Denie)
"Atunci
a mers Iisus impreuna cu ei la locul ce se numeste Ghetsimani si a zis
ucenicilor: Sedeti aici pana ce voi merge sa Ma rog acolo. Si luand pe Petru si
pe cei doi fii ai lui Zevedeu, a inceput a Se intrista si a Se mahni si le-a
zis lor: Intristat este sufletul Meu pana la moarte. Ramaneti aici si
privegheati impreuna cu Mine."
-
Pentru ca acesti ucenici erau nedespartiti de Hristos, Hristos i-a luat cu El
si le-a spus: "Ramaneti aici pana ce voi merge sa Ma rog". Ca Hristos
avea obiceiul sa Se roage singur, fara ei. A facut aceasta ca sa ne invete sa
ne rugam in liniste si inconjurati de multa tacere.
Si
i-a luat pe cei trei si le-a spus: "Intristat este sufletul Meu pana la
moarte".
-
Dar pentru ce nu i-a luat pe toti?
-
N-a luat pe toti ucenicii, ca ucenicii sa nu-si piarda curajul, ci pe acestia,
care fusesera privitorii slavei Lui. Dar si pe acestia i-a lasat departe de El.
"Si
mergand putin, S-a rugat zicand: Parinte, daca este cu putinta, sa treaca de la
Mine paharul acesta; dar nu cum voiesc Eu, ci cum voiesti Tu. Si a venit la ei
si i-a gasit dormind; si a zis lui Petru: Asa, n-ati putut veghea un ceas cu
Mine? Privegheati si va rugati, ca sa nu cadeti in ispita, ca duhul este
osarduitor, iar trupul neputincios."
Nu
fara pricina S-a adresat numai lui Petru, desi dormeau si ceilalti doi, ci a
vrut sa-l mustre si cu acest prilej pentru pricina de care am vorbit mai
inainte. Apoi, pentru ca si ceilalti spusesera acelasi lucru - ca spune
evanghelistul: "Cand Petru a zis: Chiar de-ar fi sa mor impreuna cu Tine,
eu nu ma voi lepada de Tine, au spus la fel si toti ucenicii", deci pentru
ca spusesera si ceilalti ucenici acelasi lucru, Hristos le-a grait tuturor,
pentru a vadi slabiciunea lor. Ca ei, care spusesera ca voiesc sa moara
impreuna cu El, n-au putut atunci sa privegheze, nici sa se intristeze cu El
cand era intristat, ci i-a biruit somnul.
Hristos
S-a rugat cu staruinta, ca sa nu para ca rugaciunea Lui e o fatarie. Sudoarea
Ii curgea din aceeasi pricina, dar si pentru ca sa nu spuna ereticii ca agonia
sufletului Sau era prefacatorie. Din pricina aceasta sudoarea Lui, ca
picaturile de sange; din pricina aceasta s-a aratat un inger intarindu-L; din
pricina aceasta, atatea nenumarate dovezi de frica, ca sa nu spuna nimeni ca
sunt plasmuite cuvintele Evangheliei. Din pricina aceasta si rugaciunea Lui
staruitoare. Prin cuvintele: "Daca e cu putinta sa treaca" a aratat
firea Lui omeneasca, iar prin cuvintele: "Dar nu cum voiesc Eu, ci cum
voiesti Tu" a aratat virtutea si intelepciunea Lui, invatandu-ne sa urmam
lui Dumnezeu, chiar cand firea noastra ne trage in alta parte.
Dar
pentru ca nu era de ajuns pentru oamenii fara de minte sa le arate numai fata
plina de tristete, Hristos a adaugat si cuvintele. Si iarasi, pentru ca nu le
erau de ajuns numai cuvintele, au trebuit si faptele; si a unit cuvintele cu
faptele, ca si cei mai cartitori oameni sa creada ca a fost om si a murit.
Daca, dupa ce a facut toate acestea, mai sunt inca unii care nu cred ca a fost
om cu adevarat, cu mult mai mult n-ar fi crezut de n-ar fi fost acestea. Vezi
cu cate dovezi arata adevarul Intruparii Sale? Cu cele ce rosteste, cu cele ce
patimeste.
Apoi
vine la Petru si-i spune: "Asa, n-ai putut veghea un ceas cu Mine?".
Toti dormeau, dar il mustra pe Petru, ca sa-i aduca aminte de cuvintele pe care
le rostise mai inainte. Cuvintele "cu Mine" nu sunt puse fara rost,
ci ca si cum i-ar fi spus: "N-ai putut sa priveghezi cu Mine, si ai spus
ca-ti vei pune sufletul pentru Mine?" Si celelalte cuvinte tot acelasi
lucru il arata, ca spune: "Privegheati si va rugati, ca sa nu cadeti in
ispita".
Vezi
cum ii invata din nou sa nu fie ingamfati, ci sa fie cu inima zdrobita, sa fie
smeriti si sa lase totul pe seama lui Dumnezeu?
-
Hristos Se adreseaza cand lui Petru, cand tuturor ucenicilor. Lui Petru ii
spune: "Simone, Simone, a cerut satana sa va cearna, dar Eu M-am rugat
pentru tine"; iar tuturor celorlalti: "Rugati-va sa nu cadeti in
ispita". Cu orice prilej le taie ingamfarea si-i face gata de lupta. Apoi,
ca sa nu para cuvantul Sau impovarator, le spune: "Ca duhul este
osarduitor, iar trupul neputincios". "Chiar daca ai vrea sa
dispretuiesti moartea, spune Hristos, nu vei putea, atata vreme cat Dumnezeu
nu-ti intinde mana de ajutor; ca trupul trage in jos mintea".
"Si
iarasi S-a rugat la fel zicand: Parinte, daca nu poate trece acest pahar de la
Mine, ca sa nu-l beau, faca-se voia Ta!"
Prin
aceste cuvinte arata ca vointa lui Hristos este una cu vointa lui Dumnezeu si
ca trebuie sa urmam totdeauna vointa lui Dumnezeu si pe aceasta s-o cautam.
"Si
venind i-a gasit dormind."
Era
si noaptea tarziu, dar si ochii ucenicilor erau ingreuiati de tristete.
Si
S-a dus a treia oara si a rostit iarasi aceleasi cuvinte, intarind ca a fost
om. Cand Scriptura arata ca un lucru s-a savarsit de doua si de trei ori
inseamna ca acel lucru este mai presus de orice indoiala. De pilda Iosif il
intreaba pe Faraon: "De doua ori ai avut visul acesta? Ei bine, s-a facut
asta pentru adevar si pentru ca sa fii incredintat ca se va intampla cu
adevarat". De aceea si Hristos a rostit aceleasi cuvinte o data si de doua
ori si de trei ori, pentru a ne incredinta ca a fost om cu adevarat.
-
Dar pentru ce a venit a doua oara la ucenici?
-
Ca sa-i mustre, dar ei erau atat de prinsi de tristete incat nici n-au simtit
venirea Lui. Si nu i-a mai mustrat, ci S-a departat putin. Prin aceasta a
aratat cat de mare era slabiciunea lor, ca n-au putut sa privegheze, desi
fusesera tinuti de rau. Nu-i mai trezeste, nici nu-i mai cearta, ca sa nu le
raneasca si mai mult sufletul, ci Se duce de la ei si Se roaga. Apoi Se
intoarce si le spune:
"Dormiti
de acum si odihniti-va!"
Si
ar fi trebuit ca atunci sa privegheze ucenicii! Hristos insa le arata ca ei nu
vor suferi nici vederea chinurilor Lui, ci vor fugi si vor sta departe de
agonia Sa. Le mai arata ca nu are nevoie de ajutorul lor si ca trebuie sa fie
dat negresit in mainile pacatosilor.
"Dormiti
de acum si odihniti-va, le spune El. Iata s-a apropiat ceasul si Fiul Omului Se
da in mainile pacatosilor".
Arata
iarasi ca fapta aceasta intra in randuiala mantuirii lumii.
Dar
nu numai asta, ci le si da ucenicilor curaj, spunandu-le: "in mainile pacatosilor",
ca sa le arate ca uciderea Lui este opera rautatii pacatosilor, nu ca ar fi
vinovat de vreun pacat.
"Sculati-va,
sa mergem de aici! Iata s-a apropiat cel ce Ma vinde!"
Hristos,
prin tot ce face si spune, ii invata pe ucenici ca vanzarea si moartea Lui nu
se datoreaza nici neputintei, nici silniciei, ci unei randuieli mai presus de
minte si de cuvant. Stia mai dinainte ca vanzatorul se apropie; si nu numai ca
n-a fugit, ci a si mers intru intampinarea lui.
"Si
inca vorbind El, iata a venit Iuda, unul din cei doisprezece, si cu el multime
multa cu sabii si bete, de la arhiereii si batranii poporului."
Frumoase
unelte in mainile preotilor! Navalesc asupra Lui cu sabii si cu bete!
Evanghelistul
spune: "Si cu ei Iuda, unul din cei doisprezece". Evanghelistul il
numeste iarasi: "unul din cei doisprezece" si nu-i este rusine sa o
spuna.
"Iar
vanzatorul le daduse semn, zicand: "Pe Care-L voi saruta, Acela este,
prindeti-L".
Vai,
cata rautate a intrat in sufletul vanzatorului! Cu ce ochi se uita atunci la
invatator? Cu ce gura il saruta? O, suflete ticalos! Ce-ai pus la cale? Ce-ai
indraznit? Ce semn ai dat vinzarii? "Pe Care-L voi saruta", a spus
Iuda. Se bizuia pe bunatatea invatatorului. Bunatatea Lui, care, mai mult decat
orice, trebuia sa-l rusineze si sa-l lipseasca de orice iertare ca a vandut pe
Cel Ce era atat de bun!
-
Dar pentru ce Iuda a spus ca le va da semn?
-
Pentru ca de multe ori Domnul, fiind inconjurat de iudei, a trecut printre ei
fara sa-L vada. Si s-ar fi putut intampla si atunci aceasta daca Hristos ar fi
voit. Voind deci sa-i arate lui Iuda lucrul acesta, Domnul a orbit atunci
vederile celor ce venisera, si i-a intrebat:
"Pe
cine cautati?"
Dar
ei nu L-au cunoscut, desi erau cu faclii si cu lumini si aveau pe Iuda cu ei.
Iar cand I-au raspuns: "Pe Iisus", El le-a spus: "Eu sunt Acela
pe Care-L cautati." Apoi il intreaba iarasi pe Iuda:
"Prietene,
pentru ce ai venit?"
Atunci
a ingaduit Hristos sa fie prins, dupa ce Si-a aratat puterea Sa.
Evanghelistul
Luca spune ca, chiar in ceasul acesta al vanzarii, Hristos cauta sa-l indrepte
pe Iuda, spunandu-i: "Iuda, cu o sarutare vinzi pe Fiul Omului?"
"Nici chipul vanzarii nu te rusineaza, Iudo?" ii spune Domnul.
Totusi, pentru ca nici aceasta nu l-a impiedicat pe vanzator, Hristos a primit
sa fie sarutat si S-a dat lor de buna voie; si au pus mana pe El; si L-au prins
chiar in noaptea in care mancasera Pastele. Atat de mult clocoteau de manie,
atat erau de inversunati; dar nimic n-ar fi putut daca Hristos nu le ingaduia.
Aceasta insa nu-l scapa pe Iuda de osanda aceea de nesuferit, ci il osandeste
si mai mult, pentru ca a ajuns mai salbatic decat o fiara, desi avusese atatea
dovezi de puterea Lui, de blandetea si de bunatatea Lui.
"Si
iata unul din cei ce erau cu Iisus, intinzind mina, a scos sabia si lovind pe
sluga arhiereului, i-a taiat urechea. Atunci Iisus i-a zis: "intoarce
sabia la locul ei; ca toti cei ce scot sabia, de sabie vor muri. Sau ti se pare
ca nu pot sa rog pe Tatal Meu si sa-Mi trimita acum mai mult de douasprezece
legiuni de ingeri? Dar cum se vor implini Scripturile, ca asa trebuie sa
fie?"
-
Cine a fost cel care a taiat urechea?
-
Evanghelistul Ioan spune ca Petru a facut lucrul acesta din pricina firii lui
inflacarate.
Dar
se cade sa ne intrebam: Pentru ce purta sabie? Ca purta sabie se vede nu numai
de aici, ci si din raspunsul pe care ucenicii l-au dat lui Hristos: "Sunt
aici doua sabii."
-
Pentru ce, dar, le-a ingaduit Hristos sa poarte sabii?
-
Si la intrebarea aceasta ne raspunde tot evanghelistul Luca, care, spunand ca
Hristos a zis ucenicilor Lui: "Cand v-am trimis fara de punga si fara
traista si fara incaltaminte, ati avut nevoie de ceva?", iar cand ei au
raspuns: "De nimic", le-a spus: "Iar acum cel ce are punga sa o
ia, asemenea si traista; iar cel ce n-are sabie sa-si vanda haina lui si sa-si
cumpere sabie". Iar cand ei au raspuns: "Sunt aici doua sabii",
le-a spus: "Sunt de ajuns".
-
Dar de ce le-a ingaduit sa poarte sabie?
-
Ca sa-i incredinteze ca are sa fie vandut. De aceea le-a spus: "Sa-si
cumpere sabie", nu ca sa se inarmeze cu sabii - Doamne fereste! - ci prin
cuvintele acestea a aratat vanzarea.
-
Dar pentru ce le spune sa ia traista?
-
I-a invatat sa fie treji, sa privegheze si sa aiba multa ravna. La inceput,
pentru ca erau neiscusiti, Hristos i-a incalzit cu marea Lui putere; acum insa
ii scoate ca pe niste pui din cuib si le porunceste sa se foloseasca de aripile
lor. Dar ca sa nu socoteasca ucenicii ca le-a ingaduit sa poarte sabie din
pricina slabiciunii Lui, Domnul le aminteste de cele petrecute mai inainte,
spunandu-le: "Cand v-am trimis fara punga, ati avut lipsa de ceva?",
ca si prin una si prin alta sa cunoasca puterea Sa; si prin aceea ca i-a
ocrotit si prin aceea ca acum ii lasa singuri.
-
Dar de unde erau acolo sabii?
-
Fusesera la cina si iesisera de la masa. Acolo erau si cutite pentru miel.
Ucenicii, auzind ca au sa vina unii impotriva Domnului, poate ca au luat si
sabii, ca sa le aiba de ajutor si sa lupte pentru invatatorul lor. Dar aceasta
era numai ideea ucenicilor. De aceea Petru este certat de Hristos ca s-a slujit
de sabie; si-l cearta cu aspra amenintare.
Petru
a atacat sluga care s-a apropiat; a atacat-o cu caldura; dar n-a facut-o ca sa
se apere pe el, ci pe invatatorul lui. Hristos insa n-a ingaduit sa se faca
vreo vatamare; a vindecat urechea slugii. A facut o mare minune, in stare sa
vadeasca blandetea si puterea Lui, dar si iubirea si bunatatea ucenicului.
Petru a scos sabia din dragoste pentru Hristos si a bagat-o la locul ei din
supunere fata de Hristos. Cand a auzit: "Baga sabia ta la locul ei",
a ascultat indata si niciodata in toata viata lui n-a mai facut asta.
Evanghelistul Luca spune ca ucenicii L-au intrebat pe Domnul: "Sa lovim cu
sabia?", dar Domnul i-a oprit. A vindecat sluga ranita, iar pe ucenic l-a
certat si l-a amenintat; si ca sa-l convinga, a spus: "Toti cei ce scot
sabia, de sabie vor muri".
Adauga
si un temei cuvintelor Lui: "Sau vi se pare ca nu pot sa rog pe Tatal Meu
sa-Mi trimita mai mult de douasprezece legiuni de ingeri? Dar ca sa se
plineasca Scripturile". Cu aceste cuvinte, Hristos, a stins mania lor,
aratandu-le ca si Scripturile hotarasc lucrul acesta. De aceea i-a rugat mai
inainte pe ucenici sa indure cu resemnare tot ce se intampla, cunoscand ca
totul se intampla dupa voia lui Dumnezeu. Si i-a mangaiat pe ucenici cu doua
temeiuri: unul, ca vor fi pedepsiti cei ce fac rau: "Toti cei ce scot
sabia, de sabie vor muri", al doilea, ca El nu sufera acestea fara voia
Lui: "Pot sa rog pe Tatal Meu".
-
Dar pentru ce n-a spus: "Sau credeti ca nu pot sa-i omor pe toti?"
-
Pentru ca pareau a fi mai vrednice de crezare cuvintele spuse; ca apostolii nu
aveau inca despre Hristos parerea ce I se cuvenea. Cu putin mai inainte
spusese: "intristat este sufletul Meu pana la moarte", si:
"Parinte, sa treaca de la Mine paharul acesta"''; a fost vazut apoi
tulburat sufleteste, plin de sudoare si intarit de inger. Asadar, pentru ca
Hristos a aratat multe slabiciuni omenesti, n-ar fi fost crezut daca ar fi
spus: "Credeti ca nu pot sa-i omor pe toti?" De aceea a spus:
"Sau socotiti ca nu pot sa rog pe Tatal Meu?".
Apoi
spune iarasi cuvinte pe care le-ar fi spus orice om: "Sa-mi trimita
douasprezece legiuni de ingeri". Daca un inger a ucis o suta optzeci si
cinci de mii de ostasi inarmati, ar fi fost, oare, nevoie de douasprezece
legiuni pentru o mie de oameni? Nu! Dar Hristos graieste asa din pricina fricii
si slabiciunii ucenicilor; ca erau morti de frica. De aceea aduce ca temei
Scripturile, spunand: "Cum se vor implini Scripturile?" ii infricoseaza
si mai mult cu cuvintele Scripturii: "Daca Scripturile spun aceasta, le
zice Domnul, pentru ce va impotriviti acestor oameni, luptandu-va cu ei?"
Aceste
cuvinte le-a spus ucenicilor Sai; celorlalti le graieste asa:
"Ca
la un talhar ati iesit cu sabii si cu bete sa Ma prindeti? In fiecare zi sedeam
in templu invatand si nu M-ati prins!"
Uita-te
cate a facut Hristos ca sa zguduie sufletele celor care au tabarat asupra Lui:
i-a aruncat cu fata la pamant, a vindecat urechea slugii, i-a amenintat cu
moartea, caci "cine scoate sabia de sabie va muri! Cu vindecarea urechii
i-a incredintat si de adevarul acestor cuvinte. De fiecare data Hristos isi
arata puterea Lui si prin cele ce face si prin cele ce spune ca se vor intampla
in viitor, pentru a le arata ca prinderea Lui nu se datoreaza puterii lor. De
aceea a si adaugat: "in fiecare zi eram cu voi si sedeam invatand si nu
M-ati prins". Si cu aceste cuvinte le arata ca prinderea Lui s-a facut cu
voia Lui. Trece peste minuni si vorbeste numai de invatatura Sa, ca sa nu para
ca se lauda. "Cand invatam, nu M-ati prins. Cand am tacut, atunci ati
tabarat asupra Mea! Eram in templu si nimeni n-a pus mana pe Mine. Acum insa la
o vreme nepotrivita si la miezul noptii, v-ati aruncat asupra Mea cu sabii si
cu bete. Pentru ce era nevoie de aceste arme, cand am fost tot timpul in
mijlocul vostru?" Cu aceste cuvinte le-a aratat ca, daca nu S-ar fi dat de
buna voie in mana lor, n-ar fi putut pune mana pe El. Daca n-au putut sa-L
prinda atunci cand il aveau in mana, daca n-au putut sa puna mana pe El atunci
cand il aveau in mijlocul lor, nici acum n-ar fi putut-o face, daca n-ar fi
voit sa fie prins. Hristos insa lamureste si nedumerirea aceasta: pentru ca
acum a voit.
"Dar
aceasta s-a facut, a spus El, ca sa se plineasca Scripturile profetilor."
Ai
vazut ca pana in cel din urma ceas si chiar in clipa vanzarii a facut totul
pentru indreptarea acelora, vindecand, profetind, amenintand: "De sabie
vor muri", spunand ca de buna Sa voie sufera: "in fiecare zi eram cu
voi, invatandu-va", aratand ca este de acord cu Tatal: "Ca sa se
implineasca Scripturile profetilor".
-
Dar pentru ce nu L-au prins in templu?
-
Pentru ca in templu n-ar fi indraznit din pricina multimii. De aceea Hristos a
si iesit afara din oras, pentru ca si locul si timpul sa le ingaduie sa-L
prinda si pentru ca pana in cel din urma ceas sa le taie orice cuvant de
aparare. Cum ar fi putut da o invatatura potrivnica, El, Care S-a dat pe Sine
pentru ca sa se implineasca profetiile?
"Atunci
toti ucenicii Lui, lasandu-L, au fugit."
Cand
L-au prins, ucenicii au stat pe loc; dar dupa ce a grait cuvintele acelea catre
cei ce L-au prins, au fugit. Au vazut ca nu mai este cu putinta sa mai scape,
de vreme ce de buna voie Se da pe mana lor si spusese ca se face aceasta
potrivit Scripturilor.
Dupa
ce au fugit ei,
"L-au
dus la Caiafa, iar Petru L-a urmat si a intrat sa vada care este
sfarsitul."
Mare
este dragostea ucenicului! N-a fugit nici cand a vazut pe ceilalti ucenici
fugind, ci a ramas si a intrat impreuna cu El. E drept, a intrat si Ioan, dar
acesta era cunoscut la curtea arhiereului.
-
Si pentru ce L-au dus acolo unde erau adunati toti?
-
Pentru ca sa se faca toate cu hotararea arhiereilor. Caiafa era atunci
arhiereu; si toti erau acolo si-L asteptau pe Iisus. Pentru aceasta privegheau
si erau treji! Scriptura spune ca nici n-au mancat atunci Pastele, ci in acest
scop au stat toata noaptea treji. Cand evanghelistul Ioan a spus ca era
dimineata, a adaugat: "N-au intrat in pretoriu ca sa nu se spurce, ci sa
manance Pastele."
-
Ce putem spune?
-
Ca au mancat Pastele in alta zi si au calcat in picioare legea din dorinta de
a-L ucide pe Hristos. Hristos n-a calcat timpul Pastelor, dar ei indrazneau
orice, chiar daca ar fi calcat mii si mii de legi. Altadata, cand fierbeau
cumplit de manie, n-au putut pune mana pe El, desi au incercat de multe ori
sa-L omoare; acum insa, cand au pus mana pe El intr-un chip atat de neasteptat,
au preferat sa lase si Pastele numai ca sa-si implineasca ucigasa lor dorinta.
De aceea s-au si adunat cu totii. Era o adunare de ciumati. Si vrand sa dea
ticalosiei acesteia o infatisare de judecata, au cautat si martori. "Dar
marturiile nu se potriveau", spune evanghelistul Marcu. Atat era de
plasmuita judecata! Totul era numai tulburare si zgomot.
"Si
venind martori mincinosi au spus: Acesta a zis: Voi darama templul acesta si in
trei zile il voi zidi."
-
Hristos intr-adevar spusese: "in trei zile", dar n-a spus: "il
voi darama", ci "daramati", si n-a vorbit despre templul din
Ierusalim, ci despre trupul Lui.
-
Ce a facut arhiereul?
-
Voind sa-L faca pe Domnul sa Se apere, ca sa-L prinda in cuvant, a spus:
"Nu
auzi ce marturisesc acestia impotriva Ta? Iar El tacea."
Orice
aparare ar fi fost fara de folos. Nimeni n-ar fi ascultat-o. Era numai o forma
de judecata. De fapt era un atac de talhari care ataca la drumul mare. De aceea
a tacut Hristos. Arhiereul insa staruia, zicand:
"Te
jur pe Dumnezeul cel viu sa ne spui daca Tu esti Hristosul, Fiul Dumnezeului
celui viu. Iar El a spus: Tu ai zis! Dar Eu va spun: De acum veti vedea pe Fiul
Omului sezand in dreapta puterii si venind pe nori. Atunci arhiereul si-a
sfasiat vesmintele lui, zicand: A hulit!"
A
facut lucrul acesta ca sa fie si mai impovaratoare invinuirea adusa Domnului; a
facut mai tari cuvintele sfasiindu-si hainele. Spusele Domnului bagasera frica
in ascultatori, de aceea arhiereul a facut acum ceea ce facusera iudeii la
uciderea lui Stefan cand si-au astupat urechile.
-
Si ce hula era aceea? Ca Hristos spusese doar mai inainte cand erau ei adunati:
"Zis-a Domnul Domnului Meu: Sezi de-a dreapta Mea", si a talcuit
aceste cuvinte. Atunci n-au indraznit sa spuna ceva, ci au tacut si de atunci
nu L-au mai contrazis. Cum se face, dar, ca acum numesc spusele Sale hula?
-
Dar pentru ce le-a raspuns Hristos asa?
-
Ca sa le taie orice cuvant de aparare; ca pana in cea din urma zi i-a invatat
ca El este Hristos, ca sta in dreapta Tatalui si ca va veni iarasi sa judece
lumea, cuvinte care arata desavarsitul acord dintre El si Tatal.
Asadar,
dupa ce si-a sfasiat hainele, arhiereul a spus:
"Ce
vi se pare?"
Nu
pronunta el hotararea, ci-i pofteste pe ceilalti, ca si cum ar fi fost vorba de
niste pacate cunoscute de toti si de o hula invederata. Stiau ca daca ar fi
ajuns sa se judece pricina si sa se cerceteze cu de-amanuntul, Hristos ar fi
fost absolvit de orice vina, de aceea il osandesc fara judecata si baga in
mintea ascultatorilor gandul acesta, spunandu-le:
"Voi
ati auzit hula!"
Aproape
ca i-a silit si i-a constrans sa pronunte hotararea.
-
Ce au spus aceia?
"Vinovat
este de moarte!"
L-au
si socotit osandit. Au procedat asa ca sa-l faca si pe Pilat sa pronunte
aceeasi sentinta. Arhiereii stiau aceasta si de aceea au spus: "Vinovat
este de moarte!". Aceiasi oameni sunt si parasi si judecatori, aceiasi si
cei ce pronunta hotararea; aceiasi oameni au facut atunci totul.
-
Dar pentru ce nu L-au invinuit ca a calcat sambata?
-
Pentru ca de multe ori le inchisese gura. De altfel chiar din pricina celor
spuse atunci voiau sa-L prinda si sa-L osandeasca.
-
Arhiereul, luandu-o inainte, a scos din gura celor adunati hotararea,
atragandu-i pe toti de partea lui prin sfarsierea hainelor. Si L-au dus la
Pilat ca pe unul ce fusese osandit. Astfel arhiereul a facut totul. Lui Pilat
nu i-a spus nici una din invinuirile aduse.
-
Dar ce i-a spus?
"De
n-ar fi fost acesta facator de rele, nu L-am fi dat tie!"
Voiau
sa-L omoare punandu-I in spate crime obstesti.
-
Dar pentru ce nu L-au ucis pe ascuns?
-
Pentru ca voiau sa-I atace si slava lui. Multi auzisera de El, multi il admirau
si se minunau de El, de aceea arhiereii si-au dat toata silinta sa-L ucida pe
fata, inaintea tuturora. Hristos nu i-a impiedicat, ci S-a slujit de rautatea
lor spre vadirea adevarului, pentru ca moartea Lui sa ajunga cunoscuta. A iesit
cu totul altceva decat ce voiau arhiereii. Voiau sa-L faca de ocara, sa-L faca
de rusine prin osandirea aceasta. Hristos insa tocmai prin aceasta a stralucit
mai mult. Si dupa cum spuneau: "Sa-L omoram, ca nu cumva sa vina romanii
si sa ne ia cetatea si neamul" si dupa ce L-au omorat s-a intamplat ce-au spus,
tot asa si acum; si-au dat toata silinta sa-L rastigneasca in fata intregii
lumi, ca sa-I vatame slava; dar a iesit cu totul dimpotriva. Iudeii aveau si ei
puterea sa-L ucida - asculta ce le spune Pilat:
"Luati-L
voi si dupa legea voastra judecati-L."
Dar
n-au voit, pentru ca sa para ca a fost ucis ca un calcator al legilor statului,
ca unul ce a vrut sa ia puterea, ca un razvratit impotriva ordinei de stat. De
aceea L-au si rastignit impreuna cu talharii; de aceea au si spus: "Nu
scrie: Acesta este imparatul iudeilor", ci: "El a spus!". Toate
acestea s-au facut pentru adevar, pentru ca iudeii sa nu aiba nici macar o
umbra de nerusinata aparare. La fel si cu mormantul! Pecetile si paza au facut
sa straluceasca si mai mult adevarul. Acelasi lucru l-au facut si batjocoririle,
bataile de joc si ocarile. Asa e minciuna. Pe acolo se descopera, pe unde se
unelteste. Asa s-a intamplat si acum. Cei ce pareau biruitori, aceia mai ales
au fost facuti de rusine, aceia au fost biruiti si au pierit, iar Cel Ce parea
invins, Acela mai cu seama a stralucit si a invins cu tarie.
"Atunci
L-au scuipat in obraz si L-au batut cu pumnii, iar altii ii dadeau palme,
zicand: "Profeteste-ne, Hristoase, cine este cel ce Te-a lovit!
-
Pentru ce au mai facut asta, odata ce aveau sa-L omoare? Pentru ce mai era
nevoie de batjocura aceasta?
-
Ca sa afli, din tot ce s-a petrecut atunci, cat de rai la suflet erau
judecatorii Lui. Ca si cum ar fi dat peste un animal de vanat, asa erau de
salbataciti, asa erau de innebuniti; au facut petrecere din chinuirea Lui, au
tabarat asupra Lui cu bucurie, dandu-si la iveala firea lor cea ucigasa.
Tu
insa minuneaza-te de filozofia ucenicilor! Cu cata amanuntime, cu cat adevar
istorisesc totul! Se vede de aici firea lor iubitoare de adevar. Istorisesc asa
cum s-au petrecut cele ce pareau o ocara; nu ascund nimic, nu se rusineaza de
nimic, ci socotesc cea mai mare slava - dupa cum si este - ca Stapanul lumii a
primit sa sufere unele ca acestea pentru noi.
Lucrul
acesta arata si purtarea de grija cea nespusa a lui Hristos, dar si rautatea de
neiertat a acelora care au indraznit acestea fata de Cel atat de linistit si
bland, fata de Cel Care le-a incantat urechile cu cuvinte care ar fi fost in
stare sa faca din leu miel. Lui Hristos nu I-a lipsit blandetea, dar nici
acelora, ocara si salbatacia in tot ce faceau, in tot ce spuneau. Pe toate
acestea le-a prezis si profetul Isaia, vestindu-le mai dinainte si aratand
intr-un cuvant toata aceasta ocara: "in chipul in care multi se vor minuna
de Tine, spune Isaia, in acelasi chip va fi necinstit chipul Tau de oameni si
slava Ta, de fiii oamenilor". Ce poate egala, oare, ocara aceasta? Au
scuipat si au palmuit obrazul acela de care marea s-a dat inapoi cand L-a
vazut, de care soarele si-a tras inapoi razele sale cand L-a privit pe cruce.
L-au lovit in cap, innebuniti de nebunia lor cumplita. L-au ranit cu rani pline
de ocara, ca L-au batut cu pumnii si L-au palmuit, iar la ranile acestea au mai
adaugat si ocara scuipatului. Au rostit apoi si cuvinte pline de batjocura,
spunand: "Profeteste-ne, Hristoase,cine este cel ce Te-a lovit!".
Il
batjocoresc asa, pentru ca multi spuneau ca e profet. Alt evanghelist spune ca
faceau asta acoperindu-I fata cu haina, ca si cum ar fi avut in fata lor un om
de nimica, un om de trei parale. Si nu numai oamenii liberi, ci si sclavii
fusesera cuprinsi atunci de aceasta nebunie. Pe acestea sa le citim des, pe
acestea sa le ascultam cum trebuie, pe acestea sa le scriem in mintea noastra,
ca acestea sunt cinstea noastra. Cu acestea ma laud tare, ma laud nu numai cu
miile si miile de morti pe care i-a inviat, ci si cu patimile pe care le-a
patimit. Pe acestea Pavel neincetat le aminteste: crucea, moartea, patimile,
ocarile, insultele, batjocoririle. Uneori spune: "Sa iesim la El purtand
ocara Lui", alteori: "Care, in locul bucuriei ce-I sta inainte, a
rabdat crucea, dispretuind rusinea."
"Iar
Petru sedea afara in curte, si s-a apropiat de el o slujnica, zicand: Si tu
erai cu Iisus Galileanul. Iar el s-a lepadat inaintea lor, a tuturor zicand: Nu
stiu ce zici! Iesind el la poarta, l-a vazut pe el alta si a zis: Si acesta era
acolo cu Iisus Nazarineanul. Si iarasi s-a lepadat cu juramant. Iar dupa putin,
apropiindu-se de cei ce stateau, au zis lui Petru: Cu adevarat si tu esti
dintre ei, ca si graiul te vadeste. Atunci a inceput sa se blesteme si sa se
jure: Nu stiu pe omul acesta. Si indata a cantat cocosul. Si si-adus aminte
Petru de cuvantul lui Iisus, care spusese: Mai inainte de a canta cocosul, te
vei lepada de Mine de trei ori. Si iesind afara a plans cu amar."
O,
noi si straine lucruri! Cand Petru L-a vazut pe invatator numai prins atat de
tare clocotea ca a scos sabia si a taiat urechea slugii arhiereului, dar acum,
cand ar fi trebuit sa se revolte si mai mult, sa se inflacareze si mai mult, sa
arda si mai mult - doar auzea cum il ocarasc pe Domnul - acum Petru se leapada
de El.
-
Dar pe care om nu l-ar fi scos din minti cele petrecute atunci?
-
Da, e drept, dar ucenicul, biruit de frica, nu numai ca nu se revolta, dar se
si leapada; ii este frica si de amenintarea unei slujnice sarmane si neinsemnate;
si nu numai o data, ci de doua si de trei ori, in scurta vreme, si nu in fata
judecatorilor; era doar afara, in curte. L-au intrebat cand a iesit pe poarta;
si nici asa nu si-a dat seama indata de caderea lui. Evanghelistul Luca spune
ca Hristos S-a uitat la el, aratand ca Petru nu numai ca s-a lepadat de Domnul,
dar ca nici nu si-a adus singur aminte, desi a cantat cocosul, ci a fost nevoie
sa i-o aminteasca tot invatatorul, iar privirea Lui a fost in locul glasului.
Atat de speriat era. Evanghelistul Marcu spune, la randul sau, ca Petru sa
lepadat intaia oara atunci cand cocosul a cantat intaia oara; iar cand s-a
lepadat a treia oara, cocosul a cantat a doua oara. Marcu istoriseste mai cu
de-amanuntul slabiciunea lui Petru si ne arata ca era mort de frica. Pe toate
acestea Marcu le stia de la dascalul sau, ca a fost ucenicul lui Petru. Aceasta
mai cu seama trebuie sa ne uimeasca! Ca Marcu nu numai ca n-a ascuns greseala
dascalului sau, ci a si istorisit-o mai lamurit decat ceilalti evanghelisti, pentru
ca a fost ucenicul lui Petru.
Poate
ca cineva m-ar intreba:
-
Cum pot fi adevarate spusele evanghelistilor, cand Matei spune ca Domnul a zis:
"Amin zic tie, ca mai inainte de a canta cocosul te vei lepada de Mine de
trei ori", iar Marcu spune ca dupa ce s-a lepadat a treia oara cocosul a
cantat a doua oara.
-
Spusele evanghelistilor sunt cu totul adevarate si nu se contrazic. Pentru ca
de obicei cocosul canta la fiecare cantat de trei ori si de patru ori, Marcu ne
vorbeste despre aceste cantece repetate ale cocosului, ca sa arate ca nici
glasul cocosului nu l-a oprit pe Petru de la cadere si nu i-a adus aminte. Asa
ca sunt adevarate si spusele lui Matei si ale lui Marcu. Inainte de a termina
cocosul intaiul sau cantat, Petru s-a lepadat de trei ori. Si nici dupa ce i-a
adus aminte Hristos de pacatul lui n-a indraznit sa planga inaintea tuturora,
ca sa nu-l dea de gol lacrimile, ci "a iesit afara si a plans cu
amar".
"Iar
daca s-a facut ziua, L-au dus pe Iisus de la Caiafa la Pilat."
Pentru
ca arhiereii voiau sa-L omoare si pentru ca nu puteau sa faca ei aceasta din
pricina sarbatorii, L-au dus la guvernator.
Tu
insa uita-mi-te cum s-au amestecat lucrurile, ca uciderea Lui sa aiba loc in
timpul sarbatorii Pastelui. Asa fusese randuit de sus.
Sfantul
Ioan Gura de Aur
Calendar
Ortodox
Comentarii
Trimiteți un comentariu