Duminica Sfantului Apostol Toma
"In ziua cea dintai a saptamanii, fiind seara si usile fiind incuiate, acolo unde erau adunati ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus si a stat in mijloc si le-a zis: Pace voua! Si, zicand acestea, le-a aratat mainile si coasta Sa. Deci s-au bucurat ucenicii vazandu-l pe Domnul. Atunci Iisus le-a zis iarasi: Pace voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi. Si, spunand acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant! Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate, si carora le veti tine, vor fi tinute. Insa Toma, unul din cei doisprezece, cel numit Geamanul, nu era cu ei cand a venit Iisus.
Deci
i-au spus lui ceilalti ucenici: Am vazut pe Domnul! Dar el le-a zis: Daca nu
voi vedea in mainile Lui semnul cuielor, si daca nu voi pune degetul meu in
semnul cuielor, si daca nu voi pune mana mea in coasta Lui, nu voi crede. Si,
dupa opt zile, ucenicii Lui erau iarasi inauntru, si Toma era impreuna cu ei.
Si a venit Iisus, usile fiind incuiate, si a stat in mijlocul lor si a zis: Pace
voua! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu
mana ta si o pune in coasta Mea, si nu fi necredincios, ci credincios. A
raspuns Toma si I-a zis: Domnul meu si Dumnezeul meu! Iisus I-a zis: Pentru ca
M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut! Iisus a facut
inaintea ucenicilor Sai si alte multe minuni, care nu sunt scrise in cartea
aceasta. Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, si, crezand, sa aveti viata in numele Lui." (Ioan 20, 19-31)
"Fericiti
cei ce n-au vazut si au crezut!" (Ioan 20, 29)
Acestea,
sunt cuvintele pe care le-a adresat Mantuitorul Iisus Hristos ucenicului Sau
Toma, care mai intai s-a indoit de Invierea Lui, dar, dupa ce L-a intalnit pe
Hristos si I-a atins semnele cuielor din mainile Lui si semnul sulitei din
coasta Lui, a biruit indoiala sa si a devenit un marturisitor puternic al
adevarului Invierii lui Hristos si al dumnezeirii Sale. Mantuitorul Iisus
Hristos ii spune lui Toma: "Pentru ca M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei
ce n-au vazut si au crezut!" (Ioan 20, 29), adica fericiti sunt cei ce
n-au vazut cu ochii trupului pe Hristos Cel Inviat, dar au crezut in El. Toma
crede in Invierea lui Hristos dupa ce Il vede cu ochii trupesti si Ii atinge
ranile de pe trup cu mana sa, insa Mantuitorul ii spune ucenicului Sau
indoielnic ca mai inalta decat cunoasterea prin simturi este cunoasterea
spirituala prin credinta care vine din auzire si intelegere duhovniceasca, nu
neaparat din atingere si vedere trupeasca.
Credinta,
ca relatie a omului cu Dumnezeu, se naste in interiorul omului, in inima sa,
dupa ce a primit cuvantul lui Hristos. "Credinta este din auzire, iar
auzirea, prin cuvantul lui Hristos" (Romani 10, 17). Deci, credinta vine
din cuvintele Evangheliei, din invatatura Bisericii, din cuvantul preotului,
din cuvantul de invatatura crestina auzita de la mama si tata sau de la bunici
in anii copilariei, acestia fiind primii dascali in viata omului. Credinta se
mai poate naste si creste din citirea cartilor sfinte sau din sfatul sincer al
unui prieten credincios. Prin urmare, credinta nu este o vedere fizica,
trupeasca, prin simturi, ci este o vedere sau o intelegere spirituala, o
cunoastere cu ochii mintii a realitatilor spirituale nevazute si netrecatoare.
Sfantul
Ioan Gura de Aur spune ca "atunci avem credinta, cand nu ne marginim numai
la ochii trupului, ci vedem cu ochii mintii cele ce nu se vad. Mai cu seama pe
acelea pe care le vedem cu ochii mintii trebuie sa le socotim mai vrednice de
credinta decat pe cele pe care le vedem cu ochii trupului" (Omilii la
Facere, omilia LXIII, V, in col. PSB, vol. 22).
Mantuitorul
Iisus Hristos ii fericeste pe cei care au aceasta putere sau capacitate
spirituala de a cunoaste realitatile nevazute, de a vedea cu ochii sufletului
prezenta lui Dumnezeu - Creatorul dincolo de creaturi, dincolo de vederea
fizica sau corporala. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel spune: "Cele ce
se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice" (II Corinteni
4, 18). Deoarece Dumnezeu este imaterial, netrecator si nemarginit, El nu poate
fi vazut cu ochii trupesti. Insa sufletul luminat de credinta poate vedea sau
cunoaste prezenta lui Dumnezeu dincolo de vederea fizica, printr-o relatie
spirituala cu El.
Evanghelia
de astazi se termina cu o invatatura sau o concluzie esentiala referitoare la
credinta: "Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, si, crezand, sa aveti viata in numele Lui" (Ioan 20,
31).
In
finalul ei, Evanghelia nu se refera doar la credinta si convingerea lui Toma,
ci se refera la toti cei care vor crede in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Si
anume, scopul credintei lor in Hristos este unirea cu El, adica dobandirea
vietii vesnice. Prin urmare, cand marturisim credinta in Iisus Hristos si in
Invierea Lui, noi aratam dorinta de-a dobandi viata vesnica. In acest sens,
Sfantul Apostol Pavel spune: "De vei marturisi cu gura ta ca Iisus este
Domnul si vei crede in inima ta ca Dumnezeu L-a inviat pe El din morti, te vei mantui!
Caci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se marturiseste spre
mantuire" (Romani 10, 9-10). Deci, noi credem in Iisus Hristos Cel Inviat,
pentru ca vrem sa traim vesnic in iubirea Lui, in lumina si bucuria Preasfintei
Treimi. Scopul scrierii si citirii sau proclamarii Evangheliei este acela de a
intari credinta in Hristos si de-a chema pe oameni la mantuire, adica la viata
vesnica. Prin urmare, credinta nu este o simpla convingere intelectuala, de
ordin filosofic sau cultural, ci ea este o legatura vie a omului credincios cu
Dumnezeu, Izvorul vietii vesnice.
Acest
adevar este marturisit de Sfintii Apostoli si de Biserica lui Hristos. De
pilda, Sfantul Apostol Pavel zice: "Credinta este incredintarea celor
nadajduite si dovedirea celor nevazute" (Evrei 11, 1). Deci credinta este
o pregustare a unor realitati ceresti promise sau dorite si o vedere spirituala
cu ochii mintii a unor daruri sfinte nevazute cu ochii trupesti. Prin urmare,
credinta este o relatie sau o legatura vie cu Dumnezeu Care ne daruieste in
arvuna bucuria comuniunii eterne cu El: "Gustati si vedeti ca bun este
Domnul" (Psalmi 33, 8). Toate Sfintele Taine ale Bisericii sunt o
pregustare a bucuriei din Imparatia cerurilor, bucurie din bucuria lui Hristos
Cel Inviat din morti. De unde stim noi aceasta? Din experienta si marturia
sfintilor. Iata ce spune Sfantul Apostol Petru in aceasta privinta: "Pe
Iisus Hristos fara sa-L fi vazut, Il iubiti; intru El, desi acum nu-L vedeti,
voi credeti si va bucurati cu bucurie negraita si preamarita" (I Petru 1,
8).
Il
iubiti desi nu L-ati vazut, credeti in El desi acum nu-L vedeti, dar crezand va
bucurati in El cu o bucurie negraita si preamarita inseamna o bucurie mai
presus de orice exprimare in cuvinte, izvorata din prezenta harica a lui
Hristos Cel Inviat si preaslavit in sufletele credinciosilor. Bucuria negraita
si preaslavita a crestinilor este bucuria mantuirii. De aceea, Sfantul Apostol
Petru adauga imediat: "Dobandind rasplata credintei voastre, mantuirea
sufletelor" (I Petru 1, 9). Cu alte cuvinte: recompensa, rasplata sau
rodul credintei vii este mantuirea sufletului, adica unirea omului cu Dumnezeu.
Desi
nu Il vedem pe Hristos cu ochii trupesti, prin credinta Il simtim prezent in
Biserica Sa si in viata noastra. Ca atare, cand se intensifica legatura omului
cu Hristos Domnul prin credinta, rugaciune si fapte bune, prezenta Lui in viata
crestinului aduce multa bucurie negraita si preaslavita. In acest sens, Sfantul
Maxim Marturisitorul († 662) vorbea despre virtutea credintei ca fiind puterea
de legatura spirituala care infaptuieste unirea desavarsita, nemijlocita si mai
presus de intelegere a credinciosului cu Dumnezeu. Astfel, credinta ca legatura
vie dintre credincios si Dumnezeu in Care el crede este lumina vietii Bisericii
pe pamant si arvuna vietii celei vesnice sau pregustarea bucuriei preaslavite
din Imparatia Preasfintei Treimi.
In
Duminica Tomii aducem multumire lui Dumnezeu mai ales pentru darul credintei.
Dumnezeu daruieste tuturor oamenilor acest dar, pentru ca "Dumnezeu
doreste ca tot omul sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina"
(I Timotei 2, 4). De fapt, omul creat dupa chipul lui Dumnezeu (cf. Facere 1,
26) poarta in sine posibilitatea sau inceputul legaturii sale cu Dumnezeu, o
legatura personala, inteligenta si iubitoare sau afectiva. Din pacate, nu toti
oamenii cultiva acest dar al legaturii lor personale cu Dumnezeu, Facatorul
cerului, al pamantului si al omului. Multi oameni nu-si mai pun intrebarea:
cine a facut cerul si pamantul, soarele si luna, aerul si apa, fara de care
viata nu ar fi posibila, ci se comporta in lume, in creatia lui Dumnezeu, ca si
cand Dumnezeu nu ar exista. Daca nu credem in Dumnezeu sau nu vrem sa comunicam
cu Dumnezeu, aceasta nu inseamna ca Dumnezeu nu exista. Insa cei care cred in
Dumnezeu, Facatorul cerului si al pamantului, si intra in legatura cu El prin
rugaciune si prin fapte bune, aceia primesc inca din lumea aceasta in arvuna
bucuria cea negraita si preaslavita a credintei lucratoare prin iubire. Totusi,
plinatatea acestei bucurii o primeste omul credincios numai dupa invierea de
obste, cand si trupul sau va participa la bucuria vesnica a sufletului sau unit
cu Dumnezeu prin har.
Intelegem,
asadar, ca trebuie sa cultivam credinta prin rugaciune, ca expresie a iubirii
fata de Dumnezeu, si prin fapte bune, dovada a iubirii fata de aproapele.
Altfel spus, credinta singura nu este suficienta, ci ea trebuie sa fie insotita
si de faptele credintei, pentru ca "precum trupul fara suflet mort este,
astfel si credinta fara de fapte moarta este" (Iacov 2, 26). In acest
sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Chiar daca cineva crede cu desavarsire
in Tatal, si in Fiul, si in Duhul Sfant, daca nu savarseste binele, credinta
singura nu-i va folosi la nimic pentru mantuire. Atunci cand zice Iisus
Hristos: "Viata vesnica este sa Te cunoasca pe Tine ca singurul si
adevaratul Dumnezeu" (Ioan 18, 3) sa nu credem ca aceasta credinta ne este
indeajuns pentru mantuire, ci mai avem nevoie inca de o vietuire buna si de o
purtare ordonata" (Comentar la Evanghelia de la Ioan, omilia XXXI, 1).
Noi credem ca Hristos Domnul a inviat, mai ales pentru ca Sfintii Apostoli care ne-au propovaduit Evanghelia lui Hristos au vazut si au marturisit pe Hristos Cel Rastignit si Inviat. La inceput, credinta vine din ascultarea cuvantului Evangheliei, iar apoi ea se confirma si se lumineaza prin bucuria prezentei lui Hristos Cel Inviat in sufletele celor care cred in El. Aici vedem legatura tainica dintre citirea Evangheliei ca binevestire a adevarului credintei si raspunsul nostru ca marturisire a credintei. Mai intai ascultam Sfanta Evanghelie si apoi marturisim Crezul. De la cine am invatat noi aceasta? De la femeile mironosite si de la Sfintii Apostoli. Femeile mironosite au fost cele dintai persoane care au crezut in Invierea Mantuitorului. Cand au crezut? Dupa ce au ascultat Vestea cea Buna a Invierii Lui adusa lor de catre inger la mormantul lui Iisus. "Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A inviat! Nu este aici (a spus ingerul femeilor mironosite)… Mergeti si spuneti ucenicilor Lui…" (Marcu 16, 6 - 7). Ele insa n-au zis: noi nu credem, nici n-au mai intrebat ceva, ci au auzit si au crezut. Apoi s-au intors spre casa cu bucurie si cu teama. Teama de mister, de neobisnuit, iar bucurie, pentru ca au primit Vestea cea Buna a Invierii lui Hristos.
Deci,
ele au crezut pentru ca li s-a vestit mai intai Evanghelia Invierii de catre
inger. Iar pe cand se intorceau ele spre Ierusalim, pe neasteptate, L-au
intalnit pe Insusi Domnul Hristos Cel Inviat, Care le-a zis: "Bucurati-va,
nu va temeti". Prin urmare, credinta lor izvorata din ascultarea si
primirea Evangheliei Invierii a fost confirmata de intalnirea lor cu Insusi
Iisus Hristos Cel Inviat. Evanghelia ne spune ca indata ce ele L-au vazut pe
Iisus, I s-au inchinat Lui, si au cuprins picioarele Lui (cf. Matei 28, 9).
Atingand picioarele lui Hristos Cel Inviat, pe cand s-au inchinat in fata Lui,
femeile mironosite au simtit sau au trait faptic adevarul impartasit lor de
catre inger prin cuvant. De atunci si pana astazi credinta lor se cultiva in
viata Bisericii: auzim Evanghelia lui Hristos Cel Rastignit si Inviat, credem
in inima noastra adevarul ei, il marturisim prin rostirea Crezului, iar apoi ne
intalnim cu Hristos Cel Rastignit si Inviat impartasindu-ne cu El in Sfanta
Taina a Euharistiei.
Cand
intram duminica in biserica, mai intai ne intalnim cu Hristos Cel Inviat
sarutand icoana Invierii Lui, comunicam cu Hristos Cel Inviat prin rugaciune si
prin ascultarea Evangheliei Sale, Il marturisim rostind Crezul, iar apoi ne
impartasim cu Hristos Cel Inviat in Sfanta Euharistie, primind Trupul si
Sangele Lui, ca arvuna a vietii, pacii si bucuriei vesnice din Imparatia
cerurilor. Bucuria traita de femeile mironosite si de ucenicii care L-au vazut
pe Hristos Cel Inviat se primeste, se marturiseste si se raspandeste in lume
prin lucrarea Bisericii lui Hristos. Credinta Sfintilor Apostoli care L-au
vazut cu ochii lor trupesti pe Hristos Cel Inviat lumineaza credinta noastra, a
celor care-L vedem acum pe Hristos duhovniceste cu ochii si simtirea
sufletului.
Din
acest motiv, putem rosti cu bucurie rugaciunea: "Invierea Lui Hristos
vazand, sa ne inchinam Sfantului Domnului Iisus". Prin aceasta marturie
devenim si noi vestitori ai Invierii Mantuitorului Iisus Hristos si
marturisitori ai iubirii Lui pentru oameni, spre slava Preasfintei Treimi si a
noastra mantuire. Amin!
+
Daniel, Patriarhul Romaniei
Sursa:ziarullumina.ro
Duminica
Sfantului Apostol Toma
"In
ziua cea dintai a saptamanii, fiind seara si usile fiind incuiate, acolo unde
erau adunati ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus si a stat in mijloc si
le-a zis: Pace voua! Si, zicand acestea, le-a aratat mainile si coasta Sa. Deci
s-au bucurat ucenicii vazandu-l pe Domnul. Atunci Iisus le-a zis iarasi: Pace
voua! Precum M-a trimis pe Mine Tatal, va trimit si Eu pe voi. Si, spunand
acestea, a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfant! Carora veti ierta
pacatele, le vor fi iertate, si carora le veti tine, vor fi tinute. Insa Toma,
unul din cei doisprezece, cel numit Geamanul, nu era cu ei cand a venit Iisus.
Deci
i-au spus lui ceilalti ucenici: Am vazut pe Domnul! Dar el le-a zis: Daca nu
voi vedea in mainile Lui semnul cuielor, si daca nu voi pune degetul meu in
semnul cuielor, si daca nu voi pune mana mea in coasta Lui, nu voi crede. Si,
dupa opt zile, ucenicii Lui erau iarasi inauntru, si Toma era impreuna cu ei.
Si a venit Iisus, usile fiind incuiate, si a stat in mijlocul lor si a zis: Pace
voua! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu
mana ta si o pune in coasta Mea, si nu fi necredincios, ci credincios. A
raspuns Toma si I-a zis: Domnul meu si Dumnezeul meu! Iisus I-a zis: Pentru ca
M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut! Iisus a facut
inaintea ucenicilor Sai si alte multe minuni, care nu sunt scrise in cartea
aceasta. Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, si, crezand, sa aveti viata in numele Lui." (Ioan 20, 19-31)
"Fericiti
cei ce n-au vazut si au crezut!" (Ioan 20, 29)
Acestea,
sunt cuvintele pe care le-a adresat Mantuitorul Iisus Hristos ucenicului Sau
Toma, care mai intai s-a indoit de Invierea Lui, dar, dupa ce L-a intalnit pe
Hristos si I-a atins semnele cuielor din mainile Lui si semnul sulitei din
coasta Lui, a biruit indoiala sa si a devenit un marturisitor puternic al
adevarului Invierii lui Hristos si al dumnezeirii Sale. Mantuitorul Iisus
Hristos ii spune lui Toma: "Pentru ca M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei
ce n-au vazut si au crezut!" (Ioan 20, 29), adica fericiti sunt cei ce
n-au vazut cu ochii trupului pe Hristos Cel Inviat, dar au crezut in El. Toma
crede in Invierea lui Hristos dupa ce Il vede cu ochii trupesti si Ii atinge
ranile de pe trup cu mana sa, insa Mantuitorul ii spune ucenicului Sau
indoielnic ca mai inalta decat cunoasterea prin simturi este cunoasterea
spirituala prin credinta care vine din auzire si intelegere duhovniceasca, nu
neaparat din atingere si vedere trupeasca.
Credinta,
ca relatie a omului cu Dumnezeu, se naste in interiorul omului, in inima sa,
dupa ce a primit cuvantul lui Hristos. "Credinta este din auzire, iar
auzirea, prin cuvantul lui Hristos" (Romani 10, 17). Deci, credinta vine
din cuvintele Evangheliei, din invatatura Bisericii, din cuvantul preotului,
din cuvantul de invatatura crestina auzita de la mama si tata sau de la bunici
in anii copilariei, acestia fiind primii dascali in viata omului. Credinta se
mai poate naste si creste din citirea cartilor sfinte sau din sfatul sincer al
unui prieten credincios. Prin urmare, credinta nu este o vedere fizica,
trupeasca, prin simturi, ci este o vedere sau o intelegere spirituala, o
cunoastere cu ochii mintii a realitatilor spirituale nevazute si netrecatoare.
Sfantul
Ioan Gura de Aur spune ca "atunci avem credinta, cand nu ne marginim numai
la ochii trupului, ci vedem cu ochii mintii cele ce nu se vad. Mai cu seama pe
acelea pe care le vedem cu ochii mintii trebuie sa le socotim mai vrednice de
credinta decat pe cele pe care le vedem cu ochii trupului" (Omilii la
Facere, omilia LXIII, V, in col. PSB, vol. 22).
Mantuitorul
Iisus Hristos ii fericeste pe cei care au aceasta putere sau capacitate
spirituala de a cunoaste realitatile nevazute, de a vedea cu ochii sufletului
prezenta lui Dumnezeu - Creatorul dincolo de creaturi, dincolo de vederea
fizica sau corporala. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel spune: "Cele ce
se vad sunt trecatoare, iar cele ce nu se vad sunt vesnice" (II Corinteni
4, 18). Deoarece Dumnezeu este imaterial, netrecator si nemarginit, El nu poate
fi vazut cu ochii trupesti. Insa sufletul luminat de credinta poate vedea sau
cunoaste prezenta lui Dumnezeu dincolo de vederea fizica, printr-o relatie
spirituala cu El.
Evanghelia
de astazi se termina cu o invatatura sau o concluzie esentiala referitoare la
credinta: "Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, si, crezand, sa aveti viata in numele Lui" (Ioan 20,
31).
In
finalul ei, Evanghelia nu se refera doar la credinta si convingerea lui Toma,
ci se refera la toti cei care vor crede in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Si
anume, scopul credintei lor in Hristos este unirea cu El, adica dobandirea
vietii vesnice. Prin urmare, cand marturisim credinta in Iisus Hristos si in
Invierea Lui, noi aratam dorinta de-a dobandi viata vesnica. In acest sens,
Sfantul Apostol Pavel spune: "De vei marturisi cu gura ta ca Iisus este
Domnul si vei crede in inima ta ca Dumnezeu L-a inviat pe El din morti, te vei mantui!
Caci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se marturiseste spre
mantuire" (Romani 10, 9-10). Deci, noi credem in Iisus Hristos Cel Inviat,
pentru ca vrem sa traim vesnic in iubirea Lui, in lumina si bucuria Preasfintei
Treimi. Scopul scrierii si citirii sau proclamarii Evangheliei este acela de a
intari credinta in Hristos si de-a chema pe oameni la mantuire, adica la viata
vesnica. Prin urmare, credinta nu este o simpla convingere intelectuala, de
ordin filosofic sau cultural, ci ea este o legatura vie a omului credincios cu
Dumnezeu, Izvorul vietii vesnice.
Acest
adevar este marturisit de Sfintii Apostoli si de Biserica lui Hristos. De
pilda, Sfantul Apostol Pavel zice: "Credinta este incredintarea celor
nadajduite si dovedirea celor nevazute" (Evrei 11, 1). Deci credinta este
o pregustare a unor realitati ceresti promise sau dorite si o vedere spirituala
cu ochii mintii a unor daruri sfinte nevazute cu ochii trupesti. Prin urmare,
credinta este o relatie sau o legatura vie cu Dumnezeu Care ne daruieste in
arvuna bucuria comuniunii eterne cu El: "Gustati si vedeti ca bun este
Domnul" (Psalmi 33, 8). Toate Sfintele Taine ale Bisericii sunt o
pregustare a bucuriei din Imparatia cerurilor, bucurie din bucuria lui Hristos
Cel Inviat din morti. De unde stim noi aceasta? Din experienta si marturia
sfintilor. Iata ce spune Sfantul Apostol Petru in aceasta privinta: "Pe
Iisus Hristos fara sa-L fi vazut, Il iubiti; intru El, desi acum nu-L vedeti,
voi credeti si va bucurati cu bucurie negraita si preamarita" (I Petru 1,
8).
Il
iubiti desi nu L-ati vazut, credeti in El desi acum nu-L vedeti, dar crezand va
bucurati in El cu o bucurie negraita si preamarita inseamna o bucurie mai
presus de orice exprimare in cuvinte, izvorata din prezenta harica a lui
Hristos Cel Inviat si preaslavit in sufletele credinciosilor. Bucuria negraita
si preaslavita a crestinilor este bucuria mantuirii. De aceea, Sfantul Apostol
Petru adauga imediat: "Dobandind rasplata credintei voastre, mantuirea
sufletelor" (I Petru 1, 9). Cu alte cuvinte: recompensa, rasplata sau
rodul credintei vii este mantuirea sufletului, adica unirea omului cu Dumnezeu.
Desi
nu Il vedem pe Hristos cu ochii trupesti, prin credinta Il simtim prezent in
Biserica Sa si in viata noastra. Ca atare, cand se intensifica legatura omului
cu Hristos Domnul prin credinta, rugaciune si fapte bune, prezenta Lui in viata
crestinului aduce multa bucurie negraita si preaslavita. In acest sens, Sfantul
Maxim Marturisitorul († 662) vorbea despre virtutea credintei ca fiind puterea
de legatura spirituala care infaptuieste unirea desavarsita, nemijlocita si mai
presus de intelegere a credinciosului cu Dumnezeu. Astfel, credinta ca legatura
vie dintre credincios si Dumnezeu in Care el crede este lumina vietii Bisericii
pe pamant si arvuna vietii celei vesnice sau pregustarea bucuriei preaslavite
din Imparatia Preasfintei Treimi.
In
Duminica Tomii aducem multumire lui Dumnezeu mai ales pentru darul credintei.
Dumnezeu daruieste tuturor oamenilor acest dar, pentru ca "Dumnezeu
doreste ca tot omul sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina"
(I Timotei 2, 4). De fapt, omul creat dupa chipul lui Dumnezeu (cf. Facere 1,
26) poarta in sine posibilitatea sau inceputul legaturii sale cu Dumnezeu, o
legatura personala, inteligenta si iubitoare sau afectiva. Din pacate, nu toti
oamenii cultiva acest dar al legaturii lor personale cu Dumnezeu, Facatorul
cerului, al pamantului si al omului. Multi oameni nu-si mai pun intrebarea:
cine a facut cerul si pamantul, soarele si luna, aerul si apa, fara de care
viata nu ar fi posibila, ci se comporta in lume, in creatia lui Dumnezeu, ca si
cand Dumnezeu nu ar exista. Daca nu credem in Dumnezeu sau nu vrem sa comunicam
cu Dumnezeu, aceasta nu inseamna ca Dumnezeu nu exista. Insa cei care cred in
Dumnezeu, Facatorul cerului si al pamantului, si intra in legatura cu El prin
rugaciune si prin fapte bune, aceia primesc inca din lumea aceasta in arvuna
bucuria cea negraita si preaslavita a credintei lucratoare prin iubire. Totusi,
plinatatea acestei bucurii o primeste omul credincios numai dupa invierea de
obste, cand si trupul sau va participa la bucuria vesnica a sufletului sau unit
cu Dumnezeu prin har.
Intelegem,
asadar, ca trebuie sa cultivam credinta prin rugaciune, ca expresie a iubirii
fata de Dumnezeu, si prin fapte bune, dovada a iubirii fata de aproapele.
Altfel spus, credinta singura nu este suficienta, ci ea trebuie sa fie insotita
si de faptele credintei, pentru ca "precum trupul fara suflet mort este,
astfel si credinta fara de fapte moarta este" (Iacov 2, 26). In acest
sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Chiar daca cineva crede cu desavarsire
in Tatal, si in Fiul, si in Duhul Sfant, daca nu savarseste binele, credinta
singura nu-i va folosi la nimic pentru mantuire. Atunci cand zice Iisus
Hristos: "Viata vesnica este sa Te cunoasca pe Tine ca singurul si
adevaratul Dumnezeu" (Ioan 18, 3) sa nu credem ca aceasta credinta ne este
indeajuns pentru mantuire, ci mai avem nevoie inca de o vietuire buna si de o
purtare ordonata" (Comentar la Evanghelia de la Ioan, omilia XXXI, 1).
Noi
credem ca Hristos Domnul a inviat, mai ales pentru ca Sfintii Apostoli care
ne-au propovaduit Evanghelia lui Hristos au vazut si au marturisit pe Hristos
Cel Rastignit si Inviat. La inceput, credinta vine din ascultarea cuvantului
Evangheliei, iar apoi ea se confirma si se lumineaza prin bucuria prezentei lui
Hristos Cel Inviat in sufletele celor care cred in El. Aici vedem legatura
tainica dintre citirea Evangheliei ca binevestire a adevarului credintei si
raspunsul nostru ca marturisire a credintei. Mai intai ascultam Sfanta
Evanghelie si apoi marturisim Crezul. De la cine am invatat noi aceasta? De la
femeile mironosite si de la Sfintii Apostoli. Femeile mironosite au fost cele
dintai persoane care au crezut in Invierea Mantuitorului. Cand au crezut? Dupa
ce au ascultat Vestea cea Buna a Invierii Lui adusa lor de catre inger la
mormantul lui Iisus. "Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A
inviat! Nu este aici (a spus ingerul femeilor mironosite)… Mergeti si spuneti
ucenicilor Lui…" (Marcu 16, 6 - 7). Ele insa n-au zis: noi nu credem, nici
n-au mai intrebat ceva, ci au auzit si au crezut. Apoi s-au intors spre casa cu
bucurie si cu teama. Teama de mister, de neobisnuit, iar bucurie, pentru ca au
primit Vestea cea Buna a Invierii lui Hristos.
Deci,
ele au crezut pentru ca li s-a vestit mai intai Evanghelia Invierii de catre
inger. Iar pe cand se intorceau ele spre Ierusalim, pe neasteptate, L-au
intalnit pe Insusi Domnul Hristos Cel Inviat, Care le-a zis: "Bucurati-va,
nu va temeti". Prin urmare, credinta lor izvorata din ascultarea si
primirea Evangheliei Invierii a fost confirmata de intalnirea lor cu Insusi
Iisus Hristos Cel Inviat. Evanghelia ne spune ca indata ce ele L-au vazut pe
Iisus, I s-au inchinat Lui, si au cuprins picioarele Lui (cf. Matei 28, 9).
Atingand picioarele lui Hristos Cel Inviat, pe cand s-au inchinat in fata Lui,
femeile mironosite au simtit sau au trait faptic adevarul impartasit lor de
catre inger prin cuvant. De atunci si pana astazi credinta lor se cultiva in
viata Bisericii: auzim Evanghelia lui Hristos Cel Rastignit si Inviat, credem
in inima noastra adevarul ei, il marturisim prin rostirea Crezului, iar apoi ne
intalnim cu Hristos Cel Rastignit si Inviat impartasindu-ne cu El in Sfanta
Taina a Euharistiei.
Cand
intram duminica in biserica, mai intai ne intalnim cu Hristos Cel Inviat
sarutand icoana Invierii Lui, comunicam cu Hristos Cel Inviat prin rugaciune si
prin ascultarea Evangheliei Sale, Il marturisim rostind Crezul, iar apoi ne
impartasim cu Hristos Cel Inviat in Sfanta Euharistie, primind Trupul si
Sangele Lui, ca arvuna a vietii, pacii si bucuriei vesnice din Imparatia
cerurilor. Bucuria traita de femeile mironosite si de ucenicii care L-au vazut
pe Hristos Cel Inviat se primeste, se marturiseste si se raspandeste in lume
prin lucrarea Bisericii lui Hristos. Credinta Sfintilor Apostoli care L-au
vazut cu ochii lor trupesti pe Hristos Cel Inviat lumineaza credinta noastra, a
celor care-L vedem acum pe Hristos duhovniceste cu ochii si simtirea
sufletului.
Din
acest motiv, putem rosti cu bucurie rugaciunea: "Invierea Lui Hristos
vazand, sa ne inchinam Sfantului Domnului Iisus". Prin aceasta marturie
devenim si noi vestitori ai Invierii Mantuitorului Iisus Hristos si
marturisitori ai iubirii Lui pentru oameni, spre slava Preasfintei Treimi si a
noastra mantuire. Amin!
+
Daniel, Patriarhul Romaniei
Sursa:ziarullumina.ro
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu