Duminica vamesului Zaheu
Duminica a 32 a după Rusalii (a lui Zaheu)
În
vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon și, iată, un om bogat cu numele Zaheu,
care era mai mare peste vameși, căuta să vadă cine este Iisus, dar nu putea de
mulțime, pentru că era mic de statură. Și alergând el înainte, s a suit într un
sicomor ca să L vadă, căci pe acolo avea să treacă. Și când a sosit la locul
acela, Iisus, privind în sus, a zis către el: Zahee, coboară te degrabă, căci
astăzi trebuie să rămân în casa ta. Și a coborât degrabă și L a primit,
bucurându se. Și, văzând, toți murmurau, zicând că a intrat să găzduiască la un
om păcătos. Iar Zaheu, stând înaintea Domnului, I a zis: Iată, jumătate din
averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva,
întorc împătrit. Și a zis către el Iisus: Astăzi s a făcut mântuire casei
acesteia, pentru că și acesta este fiu al lui Avraam. Căci Fiul Omului a venit
să caute și să mântuiască pe cel pierdut. (Luca 19, 1 10)
Ne
aflăm în Ierihon. În Ierihonul în care am rămas Duminica trecută şi unde
Mântuitorul tocmai vindecase un orb.
Se
pare că Ierihonul a fost unul din oraşele preferate ale Mântuitorului, pentru
că multe întâmplări, multe minuni, multe drumuri ale lui Iisus sunt legate de
el. Şi parabola Samarineanului milostiv a plasat-o tot pe drumul Ierihonului.
Orăşelul
este situat aproape de graniţa cu Iordania de astăzi şi beneficiază de o
poziţie în acelaşi timp privilegiată şi blestemată. Blestemată, pentru că se
află la câteva sute de metri sub nivelul mării asa încât, coborând de la
Ierusalim spre Ierihon, întotdeauna ţi se pare că intri dintr-o dată într-un
cuptor încins. E foarte cald. Dar în acelaşi timp, pe lângă oraş trece Iordanul
cu apă dulce, care izvoreşte de la poalele muntelui Hermon, trece prin Marea
Galileii şi se varsă în Marea Moartă, mare cu apă sărată.
Oricâtă
apă dulce curge în Marea Moartă din Iordan, Marea Moartă tot sărată rămâne! E
una din ciudăţeniile, din curiozităţile locului. Mai are însă Ierihonul, în
partea de nord, un izvor de apă rece, apă bună de băut, care reconfortează pe
tot călătorul care trece până acolo. Şi mai este situat la sud de unul din
locurile importane din viaţa Mântuitorului, şi anume la sud-est de pustia
Quarantaniei.
Iată
tot atâtea elemente care fac din Ierihon un loc interesant şi Mântuitorul va fi
avut desigur şi alte motive personale de a-l prefera. Poate va fi avut prieteni
în oraş, că de multe ori trecea pe acolo. E posibil ca uneori să fi venit din
Galileia, în jos pe Iordan, de unde „urca” la Ierusalim.
Pentru
mergerea la Ierusalim întotdeauna se folosea verbul „a urca”, deoarece
Ierusalimul era, din punct de vedere spiritual-religios, locul înalt prin
excelenţă. Dispre Ierihon însă, se urca şi în înţeles literal, acest oraş
aflându-se cu multe sute de metri sub altitudinea Ierusalimului.
Drumul
spre Ierusalim, prin Ierihon era folosit în mod obişniut de iudeii din
Galileea, deşi era un drum ocolit. Mai aproape ar fi fost prin Samaria, dar
samarinenii nu priveau cu ochi buni pe cei ce se îndreptau spre Ierusalim. S-a
întâmplat chiar ca pelerinii ce se îndreptau spre Ierusalim să fie ucişi de
samarineni.
Mântuitorul
încercase să facă această ultimă călătorie a Sa spre Ierusalim prin Samaria. În
primul sat samarinean însă, I s-a refuzat găzduirea, tocmai „pentru că se
îndrepta spre Ierusalim”, cum notează Sfântul Luca (5, 53). De aceea Iisus şi
ucenicii Săi au luat drumul pe Valea Iordanului şi prin Ierihon, deci ocolind
Samaria.
Ca
de obicei era înconjurat de mulţimea care voia să audă cuvânt de la El, să
prindă vreo învăţătură mai deosebită, să vadă vreo minune, pentru că toţi cei
care-L urmau erau obişnuiţi şi aşteptau să se petreacă mereu câte ceva deosebit
pe parcursul drumurilor Sale. Pe un astfel de drum ne aflăm şi noi astăzi,
urmându-L pe Iisus şi iată că, aşa cum se aşteptau toţi, s-a întâmplat ceva şi
pe parcursul acestei călătorii.
După
vindecarea orbului, e de presupus că oamenii vorbeau între ei, comentau, mulţi
voiau să se atingă de Iisus, mulţi voiau să-I pună întrebări. Era mare zarvă.
Şi o mare mulţime. Acolo locuia un oarecare Zaheu, de profesiune vameş, adică
agent fiscal, unul care încasa dările. încasa dările pe pământuri, pe case, pe
produse, pe circulaţia mărfurilor. El este eroul întâmplării pe care ne-o
povesteşte Evanghelia de azi.
Zaheu
era mic de statură. Văzând că vin mulţimile cu Iisus în frunte şi-a dat seama
că-L va putea vedea. Şi voia să-L vadă. Ce era de făcut? S-a urcat într-un
sicomor. Nu ştiu dacă ceea ce am văzut eu vizitând Ierihonul va fi fost
sicomorul de pe vremea lui Zaheu, dar în Ierihon li se arată pelerinilor şi
astăzi sicomorul acestuia. Am pus mâna pe el şi în apropiere, am intrat în casa
lui Zaheu. Nu mai e nici aceasta cea din vremea aceea, dar e sigur că e pe
locul casei sale, ca o mărturie materială a autenticităţii întâmplării,
mărturie care a străbătut prin timp până la noi. Tradiţia vie s-a perpetuat pe
locul întâmplării timp de două mii de ani.
Zaheu,
urcat în sicomor, a vrut să-L vadă pe Iisus mai de sus şi mai bine. Aşa însă,
L-a văut şi Mântuitorul pe dânsul. Iată cum relatează Evanghelistul Luca: „Şi
intrând, trecea prin Ierihon. Şi iată un bărbat, cu numele Zaheu şi acesta era
mai-marele vameşilor şi era bogat. Şi căuta să vadă cine este Iisus, dar nu
putea de mulţime, pentru că era mic de statură. Şi alergând el înainte, s-a
suit într-un sicomor, ca să-L vadă, căci pe acolo avea să treacă. Şi când a
sosit la locul acela, Iisus, privind în sus, a zis către el: Zahee, coboară-te
degrabă, căci astăzi în casa ta trebuie să rămân. Şi a coborât în grabă şi L-a
primit, bucurându-se. Şi văzând, toţi murmurau, zicând că a intrat să
găzduiască la un ora păcătos. Iar Zaheu, stând, a zis către Domnul: Iată
jumătate din avera mea, Doamne, o dau săracilor şi dacă am năpăstuit pe cineva
cu ceva, întorc împătrit. Şi a zis către Iisus: Astăzi s-a făcut mântuire casei
acesteia, căci şi acesta este fiu al lui Avraam. Căci Fiul Omului a venit să
caute şi să mântuiască pe cel piedut (Luca 19, 1-10).
Mergând
în casa lui, s-a întâmplat ceea ce va fi fost foarte firesc: mulţimile au
început să murmure: Cum de intră Acesta în casa unui păcătos? Vameşii erau
prototipul, simbolul păcătoşeniei.
Se
vede că Zaheu era foarte cunoscut în oraş, fiindcă îndeplinea funcţia de
mai-mare al vameşilor, un fel de perceptor şef. El negocia cu romanii suma pe
care trebuie s-o strângă, îşi angaja vameşi subalterni pe care îi plătea şi
după ce făceau suma cerută de romani, restul şi-l împărţeau între ei, partea
leului revenindu-i bineînţeles şefului.
De
obicei, în lumea veche, aceşti oamei nu erau simpatizaţi de popor. Erau chiar
odioşi. Nu existau pe atunci forme, declaraţii exacte de bunuri, în măsura în
care sunt astăzi, putându-se calcula exact impozitele pe care trebuie să le
plătească fiecare la stat, ceea ce le dădea prilejul acestor funcţionari să fie
adesea abuzivi; stabileau după bunul lor plac, spre a le rămâne şi lor cât mai
mult. De aceea nu erau iubiţi de popor.
Aşa
se petreceau lucrurile şi cu acest Zaheu. Deşi am ascultat textul Sfintei
Evanghelii, aş vrea totuşi să punctez câteva lucruri şi în special, la început,
două.
Întâi,
aş intitula episodul asupra căruia vreau să mă opresc: „Iisus şi mulţimile”,
iar pe al doilea: „Iisus şi păcătoşii”.
Evanghelistul
ne spune că intrând în Ierihon, Iisus „era înconjurat de mulţime”. Dovada că
era vorba de o mare mulţime e că Zaheu se temea că nu-L va putea vedea printre
atâţia oameni. M-am oprit asupra acestui episod pentru că unii teologi
protestanţi spun că Iisus, în vremea Lui n-a prea fost cunoscut. Nu l-ar fi
cunoscut multă lume. Ar fi fost un rabin obscur, unul printre alţii, legenda
lui formându-se după aceea, după moarte. Legenda i-ar fi alcătuit-o apostolii,
după ce „li s-a părut” că s-au întâlnit cu El după înviere.
Unii
mai aduc şi argumentul că n-a fost cunoscut pentru că în afară de Evanghelii,
de Epistolele Sfântului Pavel şi în alte câteva izvoare, nu e prezent în
izvoarele istorice ale vremii. Acest lucru nu este adevărat, pentru că este
prezent în opera aproape contemporană a lui Pliniu cel Tânăr, ca şi în opera
lui Iosif Flaviu din aceeşi epocă.
E
adevărat că nu e prezent în cărţile evreieşti contemporane, deşi cei care o
spun uită că istoricul Iosif Flaviu era evreu. Dar aşa fiind, absenţa lui Iisus
din scrierile evreieşti e normală. Evreii au interzis pomenirea numelui Lui
(vezi F. Ap. 5, 28) şi această interdicţie a fost respectată multă vreme,
secole de-a rândul. Fiindcă ei n-au crezut că este Mesia. Bănuindu-L a fi fost
un fals Mesia, n-au vrut să-I perpetueze amintirea şi aceasta cu atât mai mult,
cu cât tocmai pentru pretenţia Lui că e Mesia, ei Îl răstigniseră. Nu se puteau
desolidariza de decizia strămoşilor lor.
Unii,
nu numai evreii, au mers până la a spune că Iisus ca persoană istorică nici n-a
existat, sau dacă totuşi a existat, a existat, aşa cum spuneam, ca un rabin
oarecare, obscur, căruia I s-a alcătuit o istorie grandioasă după aceea, de
către ucenicii Săi.
Dar
eu îmi pun întrebarea: De ce să se confecţioneze o istorie grandioasă unui
rabin obscur? Unde e logica acestei presupuneri? De ce să fi fost prefăcut,
fără s-o merite, într-o personalitate extraordinară? Trebuie să fim logici.
Logica este ştiinţa gândirii corecte. Cei care spun că Iisus n-a fost în vremea
Lui cine ştie cine, nu respectă regulile gândirii corecte. Nu gândesc nici
măcar atât de corect, precum gândeau unii evrei contemporani cu Iisus.
E
de ajuns să ne aducem aminte de rabinul Gamaliei şi de cele povestite în cap. 5
din „Faptele Apostolilor”. Apostolii tocmai fuseseră eliberaţi din închisoare
de un înger şi propovăduiau în templu. Mai-marii templului i-a arestat din nou
şi i-au adus la Sinedriu, vrând să-i condamne. Atunci, la întrebarea
arhiereului, de ce nu respectă porunca de a nu mai vorbi despre Iisus, Petru a
răspuns: „Trebuie să ascultăm mai mult pe Dumnezeu decât pe oameni”.
Unul
dintre judecători, Gamaliei, cel care a fost profesorul Sfântului Apostol
Pavel, mare gânditor şi mare înţelept, s-a dovedit a fi şi mare logician. Deşi
de la el ne-a rămas foarte puţin, totuşi ceea ce ne-a rămas e suficient pentru
ca să-i contureze personalitatea deosebită.
Gamaliei
a spus Sinedriului care îi judeca pe apostoli: „Nu vă legaţi de oamenii
aceştia, ci lăsaţi-i, căci lucrul acesta, sau planul acesta, de este de la
oameni, se va risipi, dar de este de la Dumnezeu, nu-l ve-ţi putea risipi.
Păziţi-vă deci ca nu cumva să fiţi şi luptători împotriva lui Dumnezeu”.
Şi
le-a dat şi câteva exemple. Le-a amintit că, la un moment dat, unul, Teudas s-a
dat drept „ceva mare”, dar a fost omorât şi toţi ai lui s-au împrăştiat şi nu
s-a ales nimic din mişcarea lui.
După
dânsul s-a sculat un oarecare Iuda Galileeanul, adunând mare mulţime în jurul
lui, dar, fiindcă nu era de la Dumnezeu, a pierit şi el şi cei care-l urmau.
Tot aşa se va întâmpla şi cu adepţii aceştia ai lui Iisus, de nu vor fi de la
Dumnezeu. Dar de vor fi de la Dumnezeu, nu veţi putea face nimic împotriva lor
(F. Ap. 5, 34-39). Logică frumoasă. Logică rămasă model până în ziua de astăzi.
Iată
deci că unii chiar dintre adversarii lui Iisus gândeau logic! Şi totuşi se
găsesc şi în ziua de azi din aceia care spun: Iisus a fost un oarecare rabin
obscur. Dar, încă o dată: dacă a fost un obscur şi neînsemnat, ce motive ar fi
avut cineva să facă din el un personaj extraordinar? Nu e logic, tot aşa cum nu
e logic ca un oarecare rabin obscur să reuşească să creeze o religie, să
cucerească o lume, să umple lumea cu cărţi despre El şi cu imense catedrale, să
umple lumea cu martiri pentru El, mărturisind cu preţul vieţii lor că a fost
Dumnezeu. Cum a reuşit să-i ducă pe credincioşii Săi până la sacrificiul suprem
în numele Lui?
Iată
dintr-o întâmplare cum a fost aceasta cu Zaheu, putem afla şi alte lucruri
decât ne spune ea în mod direct. Evanghelistul Luca a vrut să ne spună ce s-a
întâmplat cu Zaheu şi cum s-a întâlnit el cu Mântuitorul şi cum Mântuitorul a
acceptat să vorbească cu el şi chiar a dorit să intre în casa lui. Acesta a
fost gândul evanghelistului în chip cu totul secundar a relatat şi faptul că
Mântuitorul mergea înconjurat de mulţimi.
Aceasta
n-a spus-o intenţionat, ci din întâmplare. Ori, iată, tocmai acest amănunt
aruncat din condei, ne descoperă că Mântuitorul era o personalitate mare în
epocă, foarte cunoscut. Altfel, de ce l-ar fi urmat „mulţimile”? Altfel de ce
s-ar vorbi de „mulţimi” în jurul Său?
Şi
nu e singurul loc unde se vorbeşte de mulţimi. Iată doar câteva exemple în
plus; pe când şedea Iisus la masă, au venit „o mulţime” de vameşi şi păcătoşi
la El (Matei 9, 10; Luca 5, 29); după El a mers o mare mulţime de oameni din
Iudeea (Marcu 3, 7); toată mulţimea, cuprinsă de bucurie, lăuda pe Dumnezeu (Luca
19, 37). Uneori evangheliştii folosesc cuvântul gloată. Era urmat de gloate
(Matei 9, 25; 9, 36; l5, 32; l9, 2; 20, 29; 23, 1; Marcu 10, 1). Gloata cea
mare îl asculta cu plăcere (Marcu 12, 37).
Zaheu
n-ar fi urcat în copac să-L vadă, dacă Iisus n-ar fi fost într-adevăr
înconjurat de mulţime. Dacă ar fi fost singur, sau cu doi-trei, cu
zece-douăzeci, L-ar fi văzut foarte uşor.
Mântuitorul,
încă în timpul vieţii Lui pământeşti, a fost o prezenţă extraordinară, o
prezenţă care fascina, o prezenţă care atrăgea. Era Dumnezeu şi nu se putea să
fie altfel. Duhul dumnezeiesc din El era acela care atrăgea şi care provoca
adeziunea tuturor acelora cu care se întâlnea, dacă erau de bună-credinţă.
Aceştia îi deveneau ucenici. Aşa s-a întâmplat şi cu Zaheu în cele din urmă.
Numai
cei cu inima împietrită, îndărătnicii şi cei fanatizaţi de o interpretare
îngustă a Legii şi de o înţelegere simplistă a lui Dumnezeu, rămâneau neatinşi
de Harul şi lumina pe care le răspândea în jurul Său, prin simpla Sa prezenţă.
Aceştia erau opaci, ca nişte îmbrăcaţi în costume impermeabile la spirit.
Ceilalţi,
mulţimea simplă şi curată, simţea căldura şi lumina Lui şi de multe ori toţi
erau cuprinşi de sentimente ciudate, de frică şi cutremur, de uimire, de mirare
(Matei 7, 28; 8, 10; 9,8; Marcu 10, 24; 11, 32; Luca 5, 26; 7, 16).
Al
doilea aspect asupra căruia am spus că vreau să mă opresc, l-am intitulat
„Iisus şi păcătoşii”.
Zaheu
era cu adevărat un om păcătos. Sfântul Evanghelist Matei ne spune că era mic de
statură era mic şi la suflet era vameş. Am spus: vameşii erau categoria cea mai
urâtă de cetăţeni. Nu numai pentru că strângeau impozite, ci pentru că făceau
abuz, erau lacomi, luau de două şi de trei ori mai mult decât trebuia omul să
dea şi toţi se îmbogăţeau.
De
aceea Mântuitorul, când a voit să spună o parabola despre un om drept şi despre
altul păcătos, precum în Parabola Vameşului şi a Fariseului, pe vameş l-a luat
drept model de păcătoşenie.
Şi
altădată, când vorbea despre cei care greşesc, tot la vameşi s-a referit ca la
cei mai răi oameni. Dacă ţi-a greşit cineva şi dacă nu-l poţi lamuri, cheamă-l
mai întâi între tine şi el şi spunei ce ai de spus. Dacă aşa nu merge, mai
cheamă pe cineva cu tine, ca să ai martor, apoi spune-L Bisericii şi dacă nici
atunci nu merge, atunci să-ţi fie ţie „ca un păgân şi vameş” (Matei 18, 17).
Din nou vameşii ne apar ca simbol al păcătoşeniei.
Şi
totuşi! Iată că la acest vameş Iisus a cerut să intre în casă şi să cineze.
Mulţimile care-L urmau au murnurat: „Cum o să intre la acest vameş cunoscut
tuturor ca un om rău, tocmai El, învăţătorul, Dreptul, Profetul? Cum o să intre
în casa acestui păcătos?”.
Există
un proverb şi exista şi pe vremea aceea: „Spune-mi cu cine te aduni, ca să-ţi
spun cine eşti”. Te aduni cu cel rău, înseamnă că nici tu nu eşti departe de
el. Într-un fel, aşadar, aveau dreptate mulţimile să murmure împotriva lui
Iisus, că se invitase în casa acestui păcătos. Cei care îl urmau erau
cunoscători ai Legii mozaice şi unii vor fi fost dintre ei cei mai
tradiţionalişti. Hotărârea Mântuitorului era în situaţia de a-i scandaliza.
Am
numi aceasta revolta sau cârtirea drepţilor! Aşa sunt de multe ori drepţii: în
dezacord cu cei care nu sunt sau nu gândesc ca ei! Erau scandalizaţi, dar parcă
pe bună dreptate. Nu înţelegeau ce se întâmplă. Deocamdată nici noi nu
înţelegem. Ştim că Iisus a fost aspru cu bogaţii întotdeauna.
L-a
dezamăgit pe tânărul bogat şi a rostit cuvinte grele despre bogaţi cu acel
prilej. A răsturnat mesele negustorilor bogaţi din templu. L-a trimis în iad pe
bogatul nemilostiv cu Lazăr, din parabolă. Şi iată că acum intră să mănânce în
casa unuia dintre cei mai răi.
Un
anumit sens social a fost întotdeauna prezent şi în învăţătura şi în faptele
lui Iisus. Cel politic a putut fi mereu evitat, dar cel social a fost implicat
în tot ce a făcut şi a spus. Cei care îl urmau erau satisfăcuţi de aceasta. De
aceea insatisfacţia lor de acum cu privire la Zaheu şi la hotărârea lui Iisus
de a intra la el. Ei n-aveau de unde să ştie că aria gândirii şi scopurile lui
Iisus erau mult mai largi şi nu se limitau la aspectele sociale.
În
cazul lui Zaheu le-a avut în vedere, dar ele n-au fost vizibile imediat. Metoda
Sa urmărea tot o schimbare socială, dar mai întâi în conştiinţa lui Zaheu şi de
data aceasta, altfel decât cu biciul sau cu Legea. Urma să opereze dinlăuntru.
De aceea Iisus n-a ţinut deloc seama de ceea ce gândeau, de ceea ce probabil
spuneau cei care îl înconjurau şi acum îl blamau.
E
de presupus că vociferau. Vociferau nu împotriva lui Zaheu, cât împotriva lui
Iisus, pentru că, într-un fel, îndrăznea să-i înfrunte. Nu era obiceiul ca un
om ca Iisus, pe care ei îl socoteau „drept”, să intre în casa unui om păcătos.
Era ca şi cum i-ar fi dat credit în faţa poporului, un credit de onorabilitate.
Iisus totuşi a intrat.
O
explicaţie este cea cunoscută, descoperită chiar de Mântuitorul, aceea că a
venit pentru cei păcătoşi, pentru că „nu cei sănătoşi, ci cei bolnavi au nevoie
de doctor”. Este adevărat, dar n-a venit să le aprobe păcatele. De aceea
greşesc cei care interpretează în felul acesta modul cum s-a purtat cu
păcătoşii... .
Nu
aşa trebuie interpretată purtarea Mântuitorului. Nu pentru că ar fi venit
pentru păcătoşi, ca să-i îndreptăţească, s-a dus Mântuitorul în casa lui Zaheu.
Dar
atunci de ce s-a dus?
Ca
să înţelegem bine, trebuie să reluăm puţin firul întâmplării. Zaheu, când a
auzit că vine Iisus cu mulţimile după Dânsul, s-a gândit să se urce într-un
simocor.
Hotărârea
lui de a se urca nu trebuie s-o interpretăm numai ca o urcare fizică, a
corpului său, într-un copac. A fost şi o urcare spirituală. A dorit să-L vadă
pe Iisus!
O
mare personalitate spirituală, un sfânt, când e recunoscut ca atare, e privit
în acelaşi timp ca un judecător şi ca un vindecător. Cei păcătoşi mai întâi se
tem de el şi au tendinţa de a-l ocoli, ca să nu le vadă păcatele, să-i judece
şi să-i condamne. Dacă au inimă smerită şi aplecare către îndreptare, îşi
biruie teama şi văd în acela nu pe judecătorul, ci pe vindecătorul. Biruie
speranţa din urmă, nu teama dintâi.
În
acest context psihologic şi spiritual trebuie să-l situăm pe Zaheu.
Trebuie
să vedem în dorinţa lui de a-L vedea pe Iisus o licărie, o scânteie de interes
pentru Iisus, despre care ştia desigur că e o mare personalitate spirituală. Nu
apelăm la o interpretare alegorică, când spunem că e vorba şi de o urcare
spiriuală. E un fapt. Prin însuşi faptul că i-a venit ideea să se urce să-L
vadă, el dovedea că în sufletul lui încolţise ceva nou, un interes pentru un om
duhovnicesc. Acesta a fost pasul lui către Iisus.
Chemarea
lui Iisus către Zaheu, când l-a văzut în pom, a fost pasul lui Iisus către
Zaheu. A fost mâna lui Dumnezeu întinsă lui Zaheu, aşa cum vine harul către
noi, când îl chemăm să ne deschidă posibilitatea de intrare mai cu dinadinsul
în ordinea gândirii lui Dumnezeu.
Iisus
îl ştia pe Zaheu păcătos. Îl ştia urât de toţi ceilalţi. Ştia că-şi va retrage
El însuşi dezaprobarea celor din jur, fiindcă aşa sunt oamenii. Buni şi
îngăduitori cu ei înşişi, sunt aspri şi judecători cu alţii. Trebuia să fii
Dumnezeu ca să fii altfel, în vremea aceea ca şi astăzi. Oricine altul şi-ar fi
luat cu greu riscul de a face ceea ce a făcut Iisus cu Zaheu. Contrazicea
mentalitatea vremii, contrazicea Legea lui Moise şi mai ales, contrazicea
tradiţiile locale, puternic încetăţenite.
De
aceea gestul l-a uimit în primul rând pe Zaheu, obişnuit să fie urât şi poate
că era împăcat cu aceasta, fiindcă profitul şi bogăţia îi permiteau să
dispreţuiască şi să nu ţină seama de cei din jur. Avea inima înăsprită în
bogăţie, dar şi de sentimentele celor din jur, de altfel absolut îndreptăţite.
Între el şi ei era o luptă surdă, care pe el îl făcea din rău şi mai rău. Dar
de data aceasta, rezerva bună ascunsă în el învinsese. Făcuse un pas spre
Iisus, dorind să-L vadă. Aşa i-a interpretat Iisus urcarea în sicomor, de aceea
a răspuns imediat interesului său.
Deşi
era înconjurat de mulţime şi e de imaginat că toţi vobeau între ei, fiecare
voia să-I pună o întrebare, toţi se îmbulzeau sa fie cât mai aproape, să audă
ce spune. Deşi era prin urmare foarte ocupat, răspunzând în dreapta şi în
stânga, totuşi, Mântuitorul l-a văzut şi nu numai că la văzut, ci i-a şi
adresat. „Zahee”, i-a zis, strigându-l. I-a zis pe nume, deşi nu ştim dacă l-a
cunoscut dinainte, dacă auzise de el, sau dacă i-a zis numele cu duhul lui
cunoscător de oameni. Ceea ce e sigur e că Zaheu nu-L cunoştea pe Iisus. Altfel
de ce s-ar fi urcat în sicomor să-l vadă? E de presupus deci că nici Iisus nu-l
cunoştea personal.
Faptul
de a-i fi zis pe nume, trebuie să-l fi impresionat pe Zaheu extraordinar. După
ce i-a zis pe nume, l-a incitat să coboare. A vrut să-i dea o lecţie şi lui
Zaheu şi mulţimilor. Iisus a văzut în Zaheu licărul de interes pentru altceva,
pentru ceva mai bun decât era şi făcea el. A văzut pe îngerul din el, înghesuit
de averile pe care le Zaheu le adunase din furt, înger care se zbătea să iasă
la lumină.
Am
citit o întâmplare care se potriveşte acestei situaţii: Se zice că
Michelangelo, marele sculptor şi pictor din Renaşterea italiană, trecea într-o
zi pe stradă şi a văzut în curtea unui om un bloc mare de piatră, urât, murdar,
colţuros. L-a întrebat pe proprietar: „N-ai vrea să-mi dai mie piatra aceea?”.
Proprietarul l-a întrebat la rândul lui: „De ce să ţi-o dau?” - „Fiindcă există
într-însa un înger încătuşat şi vreau să-l eliberez!”, a răspuns Michelangelo.
N-a
înţeles mare lucru proprietarul. Dar s-a bucurat să se scape de pietroi.
„Ia-o”. Şi Michelangelo l-a luat, a înlăturat cu dalta tot ce era încărcătură
inutilă, până când, într-o zi, a scos la lumină un înger frumos.
Acest
lucru îl va fi văzut Iisus în Zaheu, în această piatră murdară, urâtă.
Sesizându-i licărul de interes spiritual, a vrut să elibereze pe îngerul din
el. De aceea a cerut să se ducă în casa lui.
Aş
vrea să recapitulăm în legătură cu aceasta două lucruri: întâi interesul lui
Zaheu pentru Iisus şi apoi răspunsul lui Iisus la acest interes.
Ce
înseamnă aceasta? Că noi trebuie să conlucrăm cu Dumnezeu, când vrem ca
Dumnezeu să ne ajute, când vrem să ne schimbe. Când pornim noi spre Dumnezeu şi
Dumnezeu porneşte spre noi. Acest lucru se numeşte în teologia ortodoxă
sinergism, un cuvânt grecesc care înseamnă conlucrare, colaborare.
Şi
dacă e aşa, înseamnă că Iisus s-a interesat de păcătoşi pentru ca să le
îndreptăţească păcatul? Nu! În nici un caz. Şi ca să înţelegem şi mai bine
acest lucru, să urmărim metoda întrebuinţată de Iisus cu Zaheu.
A
intrat la el în casă. Mulţimea stătea împrejur, pe aproape. Orientalii sunt
foarte gălăgioşi şi foarte îndrăzneţi. Îi dai afară pe uşă, intră pe fereastră!
Dau peste tine, pur şi simplu. Trebuie să ne imaginăm, că în momentul când
Iisus a intrat în casa lui Zaheu, mulţimea, câtă a putut, a intrat după el, iar
câţi nu au înconjurat casa.
Cum
e în Orient foarte cald şi ferestrele sunt permanent deschise, vor fi năvălit
pe la geamuri, pe la uşi, peste tot, ca să vadă ce se întâmplă înăuntru. Lucrul
era neobişnuit, ca un rabin, cum era socotit Iisus, să intre la un păcătos în
casă.
Iisus
a intrat, dar, în loc să înceapă să-l mustreze, cum ar fi fost normal şi cum se
aşteptau toţi, să-i zisă: Zahee, eşti un păcătos, eşti un rău, eşti un lacom,
îndreaptă-te! Iisus nu i-a spus nimic din toate acestea. Nu l-a mustrat de loc.
L-a lăsat pe el să-şi facă propriile socoteli şi l-a tratat cu bunătate L-a
tratat cu iubire.
Ca
un bun pedagog şi un bun psiholog ce era, Iisus a ştiut că în felul acesta va
ajunge la rezultate bune. Mai mult se obţine prin bunătate, decât prin asprime.
Se vede însă că Zaheu nu era încă ajuns pe culmea răului. Nu ajunssese până
acolo, până unde poate ajunge viciul şi pervertirea sufletească, până când
împietreşte inima de tot.
Se
zice că Leonardo da Vinci se plimba într-o zi prin Milano, căutând un model
pentru Cina cea de Taină, pe care voia s-o picteze în sala de mese a unei
mănăstiri. Tabloul există până astăzi. În timpul războiului, mănăstirea a fost
bombardată şi distrusă în întregime, inclusiv sala de mese, în afară de un
singur perete care a rămas întreg: peretele din fund, cu Cina cea de Taină. Am
văzut-o.
Dar
să revenim la întâmplare. Se plimba aşadar prin oraş, ca să-şi caute un model
pentru chipul Apostolului Ioan. Şi a găsit un tânăr foarte frumos, cu trăsături
senine, cu privire deschisă, curată, sinceră. Şi-a zis: acesta e modelul care
îmi trebuie. Tânărul a acceptat să-i pozeze şi pictorul a realizat după el
chipul ucenicului iubit.
A
lucrat mult la acest tablou. Când a ajuns la Iuda, peste câţiva ani, a pornit
iarăşi în căutarea unui model, a găsit un vagabond desfigurat, cu ochii în
fundul capului, pe faţa căruia se citeau toate păcatele lumii adunate la un
loc. I-a plăcut. Aşa trebuia să fi fost Iuda. „Omule, i-a zis, vii câteva zile
să-mi pozezi? Iţi plătesc”. „Vin bucuros”, i-a răspuns acela.
L-a
luat şi l-a dus la mănăstire. L-a aşezat în poziţia de care avea nevoie pentru
tablou şi în timp ce punea primele culori, vagabondul a început să râdă. „Vezi
că nu m-ai recunoscut?, i-a zis din nou vagabondul. „Tot eu ţi-am pozat şi
pentru Apostolul loan”! O viaţă de păcate şi de rele îl schimbase pe cel care
putea fi model pentru chipul ucenicului iubit, în model pentru chipul lui Iuda!
Probabil
că Zaheu al nostru nu ajunsese încă până la aceasta. În el mai licărea încă
dorinţa spre bine. Pe aceea a văzut-o Mântuitorul. De aceea nu l-a mustrat, ci
l-a luat cu duhul blândeţii. Acceptând să şi mănânce cu el, pe Zaheu l-a
copleşit atâta bunătate. Se aşteptase la cu totul altceva. Nu înţelegea cum e
cu putinţă ca acest învăţător să vină să cineze în casa lui, neţinând seama de
mulţimile dimprejur, de fariseii care abia aşteptau să-L prindă cu ceva
împotriva tradiţiilor, ca să-L acuze că mănâncă şi bea cu păcătoşii, cum l-au
şi zis-o de altfel.
Mântuitorul
nu s-a temut niciodată de criticii săi. Nu a ezitat să fie în contratimp cu
părerile altora, când nu erau drepte. Pentru că nu urmărea să le placă cu orice
preţ, nu-i păsa că unii se vor lepăda de El, sau că pentru unii nu va mai fi
popular. Iisus spunea întotdeauna ceea ce gândea că e bine. Deci s-a purtat cu
Zaheu frumos.
Nu
i-a amintit că era urât de toată lumea. Nimic. Uimit la culme, în Zaheu s-a
petrecut o transformare extraordinară şi la un moment dat, a izbucnit: „Doamne,
iată, jumătate din averea mea o dau săracilor şi de am nedreptăţit pe cineva cu
ceva, întorc împătrit”.
Deznodământ
neaşteptat! Întoarcerea împătrit era o prevedere a Legii vechi, în caz că ai
păgubit pe cineva. De pildă, patru oi pentru o oaie (Ieşire 22, 1).
Ceea
ce făcea Zaheu era o mărturisire a greşelilor săvârşite. Era o hotărâre de
convertire. Se recunoştea păcătos. Era momentul în care se întorcea pur şi simplu
din direcţia pe care mersese până atunci spre direcţia opusă, dinspre dramul
păcatului, spre drumul virtuţii.
Putem
să ne imaginăm că declaraţia lui Zaheu a produs rumoare, surpriză, îndoială. Nu
era oricine. Era un fel de om-instituţie, temut ca om al puterii. Dar faptul
era fapt şi ceea ce spusese, spusese! I se întinsese o mână prietenească, în
ciuda faptului că n-o merita. Primind mâna care i s-a întins şi primindu-L pe
Iisus în casa sa, evenimentul neaşteptat l-a muiat într-atâta, încât s-a petrecut
cu el, pe loc, o transformare, o convertire.
A
răspuns la rândul său, mai cu îndrăzneală acum, la apelul lui Dumnezeu. Acum
s-a convertit la creştinism. S-a convertit la Iisus, dacă se poate spune aşa.
S-a lăsat învins de dragoste. De o dragoste cu care nu era obişnuit. Care nu-i
mai fusese acordată de nimeni. S-a văzut tratat altfel. Şi va fi înţeles că nu
merita acest tratament, ci i se avansa gratuit. A înţeles că Iisus era altfel
şi că riscase pentru el. Căci Iisus n-a ţinut seama că toţi cârteau, ceea ce
Zaheu auzea.
Oare
noi am fi fost cu Iisus sau cu cârtitorii? Noi ne descoperim foarte uşor
vocaţii de judecători! Suntem gata să judecăm pe oricine şi pentru bine şi
pentru rău. Acum parcă am fi cu Iisus, dar atunci cred că am fi fost cu
cârtitorii. Ba chiar şi acum, în situaţii similare, fără Iisus ne-am alinia tot
cu cârtitorii!
Zaheu
deci, treansformat subit de către bunătatea lui Iisus, precum mai târziu va fi
tâlharul, într-un act de efuziune, de dăruire totală, a îndrăznit drept răspuns
la dragostea lui Iisus acea decla-raţie extraordinară: „Jumătate din averea mea
o dau săracilor şi de am nedreptăţit pe cineva întorc jmpătrit”. Şi a făcut
aşa, fără îndoială, căci făcuse declaraţia în public.
A
doua remarcă pe care trebuia s-o facem în legătură cu cele întâmplate, ar fi să
ne întrebăm ce s-a întâmplat după ce a plecat Iisus din casa lui Zaheu?
Putem
să ne imaginăm că toţi cei care au fost nedreptăţiţi de el de-a lungul anilor,
au năvălit la uşa lui: „Ai promis că ne dai împătrit!”. Şi le-a dat. Dar nu
numai că le-a dat, ci şi-a cerut iertare, s-a pocăit pentru ceea ce a făcut,
ceea ce înseamnă ceva mai mult decât declaraţia pe care a făcut-o în faţa lui
Iisus. Înseamnă trecerea lui la faptă, trecerea lui corectă la actul de
pocăinţă, recunoscându-şi greşeala chiar în faţa celor cărora a greşit. Deci
recunoaşterii greşelii, i-a urmat compensarea ei concretă prin faptă.
Şi
de ce le-a întors mai mult decât le luase? Pentru ca să-şi răscumpere astfel
greşeala faţă de ei. A fi dat doar ceea ce luase, ar fi fost doar un act de
restabilire a greşelii lui. Prin surplusul întoarcerii împătrit, plătea păcatele
lui, jertfa de la sine, din ale sale. Poate că prevederea Legii cu întoarcerea
împătrită, uneori înşeptită (Pile 6, 31), avusese în vedere acest lucru, dacă
nu fusese un mijloc de a-i speria pe infractori.
E
timpul acum să ne mai oprim asupra unei implicaţii a acestei întâmplări, la
care ne cheamă cuvântul: „Astăzi trebuie să fiu în casa ta” (Luca 19, 5). Ce să
însemne acest „trebuie”? De ce trebuia să fie în casa lui? Nu ştim. Nu ni se
spune. Evanghelistul nu explică.
El
relatează în zece versete ceea ce ar putea fi subiectul unei istorisiri de zeci
de pagini. El descrie, cu zgârcenie de cuvinte, faptele aşa cum au fost. L-a
auzit pe Iisus zicând: „trebuie” şi a notat aşa. Nu s-a mai întrebat şi
probabil, nici n-a mai întrebat, de ce trebuia. S-a mulţumit cu cât a fost.
Noi
însă ne întrebăm. Şi ne întrebăm pentru că probabil întrebarea a fost lăsată
pentru noi. Întâmplarea însăşi s-a petrecut pentru noi, ca tot ce e legat de
faptele şi învăţătura lui Iisus. Şi de fapt, chiar din perspectiva acestei convingeri
îl vom şi înţelege pe acest „trebuie”. Şi nu-l putem înţelege decât dacă
presupunem că în clipa în care l-a văzut pe Zaheu în pom, Iisus s-a hotărât
atunci să ne ofere un model pentru eternitate, asupra sinergiei, despre ce
poate colaborarea dintre Dumnezeu şi om, dintre credinţă, fapte şi har.
Întâlnirea
lui Iisus cu Zaheu ne oferă şapte etape ale sinergiei:
1.
Zaheu doreşte să-L vadă pe Iisus şi urcă în sicomor.
2.
Iisus îl vede, îi apreciază interesul şi îl cheamă să coboare, ca să intre în
casa lui.
3.
Zaheu răspunde bucuros acestei chemări şi îi face invitaţia.
4.
Iisus o acceptă şi intră în casa lui.
5.
Impresionat, Zaheu se converteşte şi face declaraţia de pocăinţă şi de reparare
a pagubelor pe care le făcuse.
6.
Iisus declară mântuită toată casa şi îl restabileşte în demnitatea de fiu al
lui Avraam, deci de fiu al credinţei.
7.
Iisus trage concluzia şi învăţătura întregii întâmplări, arătându-i şi scopul
şi faptul că îl realizase şi mai ales, descoperindu-şi misiunea Sa: „Căci Fiul
Omului a venit să caute şi să Mântuiască pe cel pierdut”.
De
aceea trebuia să fie în casa lui Zaheu. Zaheu fusese în planul Său. Trebuia
să-şi definească venirea pe pământ; „să caute şi să mântuiască pe cel pierdut”.
Şi s-o facă şi cu colaborarea acestuia (I Cor. 3, 9).
Convertirea
lui Zaheu e modelul posibilei noastre convertiri spre altă gândire, spre o nouă
simţire, spre drumul cel mai drept către Dumnezeu. Convertitul devine slujitor,
al lui Dumnezeu şi al oamenilor. Chiar dacă a fost profitor înainte, sau persecutor.
Pavel e din aceeaşi categorie, desigur pe alte coordonate.
E
mai mult probabil că cei care erau cu Iisus şi-au schimbat atitudinea, când au
văzut ce a ieşit până la urmă din toată întâmplarea. Poate doar fariseii şi
cărturarii să mai fi murmurat că „a mâncat în casa unui păcătos”. Dar să nu
uităm: păcătoşii care s-au bucurat de atenţia lui Iisus, s-au bucurat pentru că
aveau în ei forţa de a se converti.
Toţi
s-au convertit. Erau păcătoşi care s-au pocăit. Unii au ajuns sfinţi. Iisus i-a
iubit, pentru a-i întoarce de la păcat.
Se
povesteşte că Sfântul Ambrozie al Milanului a aflat că împăratul Teodosie cel
Mare ordonase un măcel la Tesalonic. Când a venit la Milano şi a vrut să se
împărtăşească, episcopul l-a refuzat chiar din faţa uşilor împărăteşti.
Împăratul s-a înfuriat şi i-a adus aminte lui Ambrozie de împăratul David care,
deşi adulterin şi deşi l-a trimis pe Urie la moarte ca să-i ia soţia, totuşi a
rămas în istorie ca sfântul şi proorocul David.
„Până
în prezent - i-a spus Sfântul Ambrozie - Măria Ta ai făcut numai păcatele lui
David, nu şi pocăinţa lui. Fă şi pocăinţa lui şi atunci te voi împărtăşi.
Împăratul a făcut pocăinţă publică în biserică. A stat în genunchi vreme
îndelungată, înaintea poporului şi numai după aceea Sfântul Ambrozie l-a
împărtăşit.
Mântuitorul
când ierta pe păcătoşi, când vindeca bolnavi, încheia de obicei cu: „Du-te şi
de acum să nu mai păcătuieşti”. Aceasta era condiţia intrării în ordine. În
această stare, chiar şi profesia de vameş devenea onorabilă.
Nu
ni se spune că Zaheu şi-ar fi schimbat profesia. Dar a fost desigur un vameş
cinstit până la sfârşitul vieţii sale. Să ne amintim că şi Sfântul Ioan
Botezătorul, când l-au întrebat vameşii ce trebuie să facă spre a se mântui,
le-a răspuns: „Să nu cereţi cu nimic mai mult decât vă este rânduit” (Luca 3,
13).
Am
putea spune chiar că Mântuitorul a reabilitat prin Zaheu o categorie socială
care era odioasă în popor şi era simbolul ultimei degradări civice.
Iisus
câştigase. Metoda Lui se dovedise bună. Bucuros El însuşi de rezultat, s-a
adresat atunci lui Zaheu, dar şi tuturor celor din împrejur: „Astăzi s-a făcut
mântuire casei acesteia!”. A casei, adică a membrilor familiei lui Zaheu
însuşi. Dar de ce totuşi s-a referit Iisus, nu numai la Zaheu, ci şi la casa
lui?
Să
luăm aminte. Averea pe care o strânsese Zaheu plana ca un blestem asupra
întregii case. Nu numai asupra lui. Poate că soţia, copiii, ginerii, nurorile,
cei ce vor mai fi fost în casă cu el se vor fi spălat adesea pe mâini: Nu noi!
Zaheu aduce bunurile acestea nemeritate. El le fură. Noi suntem oameni
cinstiţi.
Ei,
nu! Acordul cu fapta lui, înfruptarea din fapta lui, plana şi asupra lor. Acest
lucru îl uită mulţi dintre noi, în cazuri similare, când unul din familie aduce
bunuri necuvenite. Se trezesc abia atunci când acela e descoperit şi atunci
suferă. Ba unii chiar cred că suferă pe nedrept. Dar de ce nu i-au atras
atenţia din vreme? De ce s-au bucurat de bunurile aduse de el, din ceea ce nu
era dreptul lui?
În
cazul lui Zaheu, putem bănui că actul lui de căinţă şi pocăinţă a fost aprobat
şi de întreaga familie care era de faţă. De aceea Zaheu a beneficiat de iertare
împreună cu toată casa lui. Toţi s-au înscris în ordinea harului, a credinţei
şi a faptei bune. Mântuitorul a adus astfel dezlegarea întregii case. „Astăzi
s-a făcut mântuirea casei acesteia”!
Convertirea
lui Zaheu a fost rapidă şi totală. Şi tot aşa a fost şi răspunsul lui Iisus.
întâlnim, în sensul de mântuire, de iertare, pentru prima oară cuvântul
„Astăzi”, pe loc, acelaşi cuvânt pe care i-l va spune şi tâlharului de pe cruce
care s-a pocăit.
Zaheu
s-a hotărât să dea înapoi tot ceea ce luase de la alţii pe nedrept. Îndreptarea
se arăta aşadar printr-o hotărâre concretă, de renunţare nu numai la a mai face
ceea ce făcuse înainte, dar de a şi corecta nedreptăţile pe care le comisese.
Hotărârea de convertire trecea proba practică. Metoda lui Iisus îşi arăta
roadele.
Putem
acum răspunde şi mai limpede la întrebarea pe care ne-am pus-o la început: „Cum
trebuie să înţelegem atitudinea lui Iisus faţă de păcătoşi?”. Acum vedem că n-a
venit pentru păcătoşi, pentru că erau păcătoşi, n-a venit să le aprobe păcatul,
n-a venit să le dea voie să rămână păcătoşi în continuare. A venit pentru
păcătoşi ca să-i îndrepte. Şi numai acei păcătoşi s-au bucurat de atenţia Lui,
care s-au îndreptat.
Acest
lucru este clar în învăţătura noastră ortodoxă. Zaheu s-a îndreptat în faţa lui
Dumnezeu prin mărturisirea personală a fărădelegilor pe care le comisese şi
prin hotărârea de a se îndrepta şi de a îndrepta şi nedreptăţile pe care le
făcuse altora. Zaheu rămâne modelul biblic al convertirii pe care Iisus ni-l
oferă spre urmare.
Fiecare
din noi e în felul său un Zaheu. Poate nu exact ca dânsul, poate nu în aceeaşi
măsură, poate nu cu aceleaşi păcate şi greşeli, dar fiecare din noi are ceva de
îndreptat, are pe cineva pe care l-a nedreptăţit. Pe care l-a îndreptăţit prin
cuvânt, prin ocară, prin vorbire de rău, prin aceea că nu i-a recunoscut
meritele, l-a invidiat, i-a luat din drepturile cuvenite, sau nu i-a dat ceea
ce se cuvinea să-i dea. I-a luat locul care se cuvenea aceluia, sau şi-a
însuşit munca lui.
În
fiecare din noi însă există o candelă care aşteaptă să fie aprinsă, să ne
lumineze încăperea minţii, ca să vedem în lumină tot răul pe care l-am făcut şi
pe care îl ţinem în întuneric. Îngerul din noi aşteaptă să fie eliberat.
Eliberându-l, ni-l facem aliat. Abia aşteaptă să-l eliberăm, nu spre a ne
pedepsi, ci spre a se pune în slujba noastră şi a da mărturie bună despre noi
în faţa lui Dumnezeu. Aşa sunt îngerii: nu pot face decât bine!
Să
mergem şi noi în întâmpinarea lui Iisus. Iată-L: vine înconjurat de mulţime. Să
urcăm şi noi în sicomorul căinţei şi al îndreptării şi să-L întâmpinăm.
Veţi
zice: Nu mai vine Iisus în vremea noastră. Unde să-L întâmpinăm? Iisus vine. A
dat mandat preoţilor: „Orice veţi lega pe pământ, va fi legat şi în ceruri şi
orice veţi dezlega pe pământ, va fi dezlegat şi în ceruri” (Matei 16, 19).
Iisus
Hristos din Potirul de pe altar aşteaptă să venim în întâmpinarea cu El.
Preotul, în numele şi cu mandatul primit de la Iisus, aşteaptă îndreptarea,
mărturisirea, căinţa, după care, aşa cum a zis Mântuitorul: „Astăzi s-a făcut
mântuire casei acesteia” şi preotul zice după spovedanie: „Şi eu te iert şi te
dezleg”.
Iată
cum, din această întâmplare, avem de tras anumite învăţături şi pentru noi
înşine. Asupra a patru lucruri aş vrea să mă opresc în concluzie, ca să ne mai
rămână întipărite în minte şi în conştiinţă.
1.
Să fim atenţi, precum Zaheu, la mâna pe care ne-o întinde Dumnezeu.
2.
Să nu fim printre cei care cârtesc împotriva bunăvoinţei lui Dumnezeu faţă de
alţii. Ceea ce a făcut Iisus cu Zaheu a fost şi o judecată asupra celor care nu
L-au înţeles şi au cârtit. Zaheu păcătosul le-a dat şi el o lecţie „drepţilor”
îngâmfaţi!
3.
Să nu fim printre cei care se bucură atunci când împrejurul nostru, în familia
noastră, cineva săvârşeşte nedreptăţi, aducând bunuri necuvenite şi să nu
credem că noi suntem absolviţi de vinovăţie.
4.
Fără mărturisirea greşelilor nu este nici iertare, nici dezlegare, nici
mântuire. Aceasta este adevărata învăţătură pe care a lăsat-o Mântuitorul Iisus
Hristos. Ca şi Zaheu, să mergem la întâl-nirea cu Iisus ca să auzim şi noi:
„Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia”.
Mitropolitul
Antonie Plămădeală
Comentarii
Trimiteți un comentariu