Duminica celor zece leprosi
Textul Evangheliei de la Luca 17, 12-19 ne prezinta vindecarea a zece leprosi. Acestia, din cauza leprei, erau nevoiti sa traiasca intr-un loc izolat. Erau exclusi din comunitate deoarece se credea ca lepra este o boala contagioasa. Daca din intamplare cineva se apropia de leprosi, cei bolnavi aveau datoria sa strige: "necurat, necurat", ca cel sanatos sa se indeparteze de ei. Insa, in momentul in care Hristos se apropie de ei, acestia au alt strigat: "Iisuse, Invatatorule, fie-Ti mila de noi!" (Luca 17, 13).
Mantuitorul
nu le ofera vindecarea pe loc, ii trimite la preoti. Nu-i vindeca pe loc pentru
ca doreste sa respecte o porunca a Legii Vechi, care prevedea ca preotul este
in masura sa declare daca cineva este bolnav sau vindecat de lepra (Lev. cap.
13). Pe de alta parte dorea sa le verifice credinta, caci nu le spune acestora
ca s-au vindecat sau ca se vor vindeca. Dar cel mai important argument pentru
care Hristos nu-i vindeca imediat, este acela de a le descoperi preotilor care
nu-L iubeau (caci acestia vor cere sa fie rastignit) ca El este Fiul lui
Dumnezeu. Ca El are putere sa vindece orice boala.
Faptul
ca leprosii nu intreaba nimic, denota ca s-au increzut in cuvantul
Mantuitorului. Din acest motiv, aflam din Evanghelie ca in timp ce se indreptau
catre preoti, se vindeca. Din cei zece, numai unul se intoarce la Hristos
pentru a-I multumi. Iar acesta era samarinean, deci de un alt neam fata de
iudei. Interesant este ca daca iudeii si samarinenii se dusmaneau intre ei, in
boala ei stateau impreuna, comunicau si se intelegeau.
Dar
nu doar asupra leprei din vechime trebuie sa ne oprim noi cei de astazi, ci si
asupra pacatelor din cauza carora ne separam sau dam uitarii pe semeni. Daca
cei bolnavi de lepra aveau constiinta bolii si cereau ca ceilalti sa nu se
apropie de ei, astazi, multi dintre noi nu-si mai vad pacatele si ii cheama si
pe ceilalti sa devina partasi la ele.
Daca
multi dintre noi, cei bolnavi de lepra sufleteasca, am avea ocazia de a ne
intalni cu Hristos asa cum s-au intalnit cei zece, oare L-am recunoaste pe
Hristos ca avand putere sa ne vindece? Ma tem ca din cauza necredintei, am
crede ca este un simplu om. Iar daca ni s-ar arata in chip minunat ca este Fiul
lui Dumnezeu, nu I-am cere mila, vindecare, asa cum au facut cei din vechime.
L-am lua la intrebari: de ce suferim, cat mai are de gand sa ne tina intr-o
astfel de stare etc. I-am atrage atentia ca nu-I pasa de noi. Iar daca ne-ar
spune ca trebuie sa ne aratam preotilor, oare am merge cu credinta cu care au
mers cei zece?
Sunt
convins ca exista si astazi oameni cu o credinta atat de mare, incat se vindeca
precum cei din trecut: "pe drum". Mi-a fost dat sa intalnesc oameni
care s-au vindecat in chip minunat. Imi doresc sa vad ca si bisericile devin
neincapatoare datorita oamenilor care vin sa-I multumeasca lui Dumnezeu pentru
lucrarea Sa in lume.
Adrian Cocosila
Vindecarea celor zece leprosi - Predica la Duminica a 29-a dupa Rusalii
In
numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos, Dumnezeiasca Evanghelie de astazi ne impartaseste o vindecare trupeasca. E vorba de vindecarea celor zece leprosi. Dar unul din cei zece vindecati – asa ne incredinteaza cuvantul aratat – s-a vindecat si sufleteste. Rugam Duhul Sfant sa ne impartaseasca lumina ca sa va impartasim adevarul cat mai adanc al dumnezeiestii descoperiri – cuvantul Evangheliei.
Precum
citim, in vremea aceea (anume cand Mantuitorul mergea spre Ierusalim, spre
jertfa lui cea de bunavoie si mantuitoare),
“Intrand
intr-un sat, L-au intampinat zece leprosi care stateau departe, si care au
ridicat glasul si au zis: Iisuse, Invatatorule, fie-Ti mila de noi! Si
vazandu-i, El le-a zis: Mergeti si aratati-va preotilor. Dar, pe cand ei se
duceau, s-au curatit. Iar unul dintre ei, vazand ca s-a vindecat, s-a intors cu
glas mare slavind pe Dumnezeu. Si a cazut cu fata la pamant la picioarele lui
Iisus, multumindu-I. Si acela era samarinean. Si raspunzand, Iisus a zis: Au nu
zece s-au curatit? Dar cei noua unde sunt? Nu s-a gasit sa se intoarca si sa
dea slava lui Dumnezeu decat numai acesta, si care este de alt neam? Si i-a
zis: Scoala-te si mergi; credinta ta te-a mantuit”. (Luca 17, 12-19).
Cei
noua s-au vindecat. Acesta primeste alt raspuns: s-a mantuit.
Avem
in fata ochilor mintii imaginea teribilei stari – intalnita de atunci pana
aproape in zilele noastre – a bolnavului de lepra. Maladia poate cunoaste o
forma mai usoara, in care apar pete pe trup, care incep sa puroieze, sau o
forma mai grava, in care organele trupului – ale fetei, ale restului trupului,
maini, picioare – incep sa se desfaca din trup. Si deodata sa simti cum mori de
viu; sa fii martor viu al descompunerii trupului tau. In starea asta sa cugeti,
sa vezi cum trupul tau parca se desface din incheieturi. Si sa-ti pui
intrebarea adanca a legaturii sufletului cu trupul.
Caci
noi credem si marturisim, si acesta este adevarul, ca sufletul e in trup si
trupul e in suflet. E o unitate de negrait. Nu trebuie sa le gandim ca doua
existente radical si total despartite, ci intr-o unitate dumnezeieasca.
Judecata mai adanc: Mantuitorul, Fiul lui Dumnezeu, “Dumnezeu-Cuvantul
(Dumnezeu-Logosul, Dumnezeu-Ratiunea, Dumnezeu-Mintea divina) trup S-a facut si
S-a salasluit printre noi si am vazut slava Lui, slava ca a Singurului nascut
din Tatal, plin de har si de adevar” (Ioan 1, 14). De aceea spun dumnezeiestii
Parinti ca omul e creat dupa chip si asemanare nu numai prin suflet, ci si prin
trup. Pecetea, se intelege, e in suflet; dar sufletul e intr-o unitate de
nedesfacut cu trupul. Sa retinem acest adevar dumnezeiesc, etern: Fiul lui
Dumnezeu S-a facut trup. Fiul lui Dumnezeu, vesnicul Dumnezeu, Necreatul S-a
unit cu creatura, S-a unit pe veci. Caci omul n-a pastrat aceasta legatura care
i-a fost incredintata la zidire, cand Dumnezeu a suflat din El suflarea divina
de viata. N-a pastrat-o, n-a fost credincios harului. Si atunci, in Hristos se
unesc pe veci dumnezeiescul si pamantescul. Asa intelegem unirea aceasta intre
suflet si trup. Si cand spune cuvantul Evangheliei: “Am vazut slava Lui (adica
a Fiului lui Dumnezeu facut Om) stralucind, slava ca a Unuia-Nascut din Tatal,
plin de har si de adevar”, gandim atunci si la noi, la aceasta unire adanca a sufletului
cu trupul. Caci sufletul, primind har spre indumnezeire (cum de atatea ori
marturisim dupa dumnezeiestii Parinti, ca harul lui Dumnezeu se face suflet al
sufletului nostru, ca lumina a lui), face partas si trupul. Iubitilor,
ganditi-va: atunci cand suntem luminati launtric de credinta, de nadejde, de
dragoste, de o bucurie negraita – a sanatatii, a rugaciunii, a unei fapte bune
– o, Doamne, cum straluceste trupul nostru! Se ilumineaza. Si, dimpotriva, cum
pacatul – desfrau, betie si altele – te schimonoseste, te urateste. Dante spune
cum, undeva in Infern, vede chinuit un sarman pacatos pe care sarpele il
incolaceste si-l strange, iar el se zvarcoleste; si fata lui, sarmanul, seamana
cu chipul celui rau.
Atunci,
cum sa nu cugetam adanc la aceasta legatura, intre suflet si trup, intre
prezenta harului lui Dumnezeu si prezenta raului? O gandire inalta, sublima, nu
se manifesta, nu se implineste ea, la un artist, la un savant, prin lucrul
deopotriva al sufletului si al mainilor lui? Sau rugaciunea insasi, metania pe
care o fac, semnul crucii, jertfa pe care o aduc, fapta buna pe care o
savarsesc – toate le savarsesc prin unitatea aceasta sfanta intre suflet si
trup, intre spirit si materie, in care simti ca trupul este intr-adevar o
revelatie a sufletului tau.
In
stare de boala, la sarmanul lepros, revelatia sufletului in trup e
inspaimantatoare, ca la orice bolnav. Aici e una din cele mai adanci teme ale
constiintei umane, anume: nu in sarmanul trup e taina descompunerii, ci in
nefericitul suflet, in pierderea unitatii lui. Taina tainelor este unitatea;
adica lupta impotriva descompunerii, a disolutiei mele trupesti incepe in
suflet. O, iubitilor, fiecare dintre noi, in clipa aceasta, sa constientizam,
in adancul nostru, acel virus, acel microb al raului care ne descompune
sufletul, de unde vine si descompunerea trupului si moartea insasi.
Dumnezeiescul
apostol Pavel, in cuvantul care s-a grait astazi ne invata: “Fratilor, cand se
va arata Hristos, Care este viata voastra, atunci si voi, impreuna cu El, va
veti arata intru marire (intru slava). Drept aceea omorati madularele voastre,
ale omului pamantesc (adica ale omului care vede numai in materie, numai in
trup): desfranarea, necuratia, patima, pofta cea rea, lacomia, care este o
inchinare la idoli” (Coloseni 3, 4-5). Si ce-au fost idolii daca nu tocmai o
zeificare, o indumnezeire a patimilor omenesti si a lumii acesteia
dezradacinate – in constiinta lor, nu in fiinta ei – din Dumnezeu? Si zice
iarasi Apostolul: “Acum deci lepadati si voi toate acestea: mania, iutimea,
rautatea, defaimarea, cuvantul de rusine din gura voastra. Nu va mintiti unul
pe altul, fiindca v-ati dezbracat de omul cel vechi, dimpreuna cu faptele lui,
si v-ati imbracat in omul cel nou, care se innoieste, spre deplina cunostinta,
dupa chipul Celui ce l-a zidit (adica al Mantuitorului Hristos)” (Coloseni 3,
8-10). Tatal, din vointa Lui dumnezeiasca ne-a zidit pe toti, prin Fiul si dupa
chipul Fiului, in Duhul Sfant. Apostolul, deci, iubitilor, ne spune acest
adevar: lepadati toate aceste forme ale raului, care va descompun! Prin care va
pierdeti unitatea adanca cu Dumnezeu si unitatea dinlauntrul vostru. Caci nu e
unitate a sufletului fara legatura cu Cel Unul Dumnezeu; si aceasta unitate se
intipareste apoi in faptura mea.
De
aceea, cele doua laturi ale iubirii sunt, asa cum le cunoastem: “Sa iubesti pe
Dumnezeu din toata inima ta, puterea ta, cugetul tau, vartutea ta, inima ta,
iar pe aproapele (citim in Vechiul Testament) ca pe tine insuti”, iar
Mantuitorul a zis: “Asa sa va iubiti unul pe altul, precum Eu v-am iubit”.
Atunci, in iubire sta unitatea. Lumina si iubirea, sensul si viata ma
indumnezeiesc. Si sensul e Dumnezeu – din Tatal in Fiul (Logosul), iar viata in
Duhul Sfant. Acestea-mi dau unitatea. Iar neiubirea si lipsa luminii
dumnezeiesti, pacatele ma descompun. Trebuie inteles acest lucru. Negrait, aici
e toata taina suferintei, bolii, stricaciunii si mortii.
Cei
care ne impartasim – unii adeseori – sa citim cu atentie rugaciunile dinaintea
Sfintei Impartasanii, spre pilda Rugaciunea a patra, a Sfantului Simeon
Metafrastul: “… Ci vezi, Doamne, smerenia mea, si-mi iarta toate pacatele mele;
vezi, ca s-au inmultit mai mult decat perii capului meu faradelegile mele. Ce
rau n-am savarsit? Ce pacat n-am facut? Ce rau nu mi-am inchipuit in sufletul
meu? Ca iata, si cu faptele am facut (si desfasoara acest tablou tragic,
ruinator, distrugator al unitatii si al fiintei mele): desfranare si
preadesfranare, mandrie, trufie, batjocura, hula, vorba desarta, infierbantare
la ras, betie, lacomie a pantecelui, mancare fara masura, rautate, pizmuire,
iubire de argint, iubire de avutie, camatarie, iubire de mine insumi, iubire de
marire, hrapire, nedreptate, agonisire de rusine, invidie, graire de rau,
faradelege; toate simtirile si toate madularele mi le-am intinat si le-am
stricat si de nici o treaba le-am facut (daca s-au imbolnavit, ce treaba, ce
fapta buna sa mai fac?), ajungand cu totul salas diavolului”. In traducerile
mai vechi: “ajungand cu totul pravalie diavolului” – adica acolo unde isi pune
el marfa lui si de unde ii trimite si pe altii sa cumpere; ca sa devii pe urma
tu contagiune pentru cealalta lume, sa-i strici si pe ceilalti.
Sa
spuna si savantii, si psihologii, si toti analistii sufletului omenesc: toate
aceste patimi, ele ma descompun. Eu traiesc atunci – nu numai in lepra, in
orice boala – contempland tragic descompunerea trupului meu; dar, intai,
descompunerea sufletului; de acolo pleaca aceasta tragedie a sufletului.
Si
de aceasta tragedie de care sufereau cei zece leprosi i-a vindecat Mantuitorul.
I-a vindecat cum? Doar privindu-i. Aruncandu-Si asupra lor, odata cu privirea,
iubirea si cuvantul Lui: “Mergeti si aratati-va preotilor!”. Asa era legea la
evrei: preotii erau si medici; aveau pregatire la templu. Erau si medici, de
buna seama, in vremea aceea. In Vechiul Testament se spune: “Da cinste
medicului, si el e tot de la Dumnezeu”, iar Mantuitorul spune: “N-au trebuinta
cei sanatosi de doctor, ci cei bolnavi”. Asadar, preotii aveau o dubla misiune:
odata cu rugaciunea, cu darul pe care-l primeau de la Dumnezeu, aveau si
aceasta investitura deosebita, sa constate insanatosirea suferinzilor si sa-i
declare, deci, in fata multimii, a poporului, de acum curatiti, sanatosi, ca ei
sa poata intra in comunitate, in societate. Caci altfel, precum stim, erau
izolati. Si trebuia, cand se apropiau oameni de ei, sa strige: “Necurat!
Necurat!”; iar in sinagoga li se crea un loc special, unde erau acceptati,
totusi. In aceasta stare tragica, de moarte vie, Mantuitorul rosteste doar
cuvantul: “Aratati-va preotilor!”. Ei merg sa se arate. Pe cale s-au vindecat.
Preotii au constatat. Si, amanunt atat de revelator: unul dintre leprosi se intoarce
si vine la Mantuitorul, Ii cade in genunchi, se pleaca si “da slava lui
Dumnezeu”, Ii multumeste. Iar Mantuitorul rosteste: “Au nu toti zece s-au
vindecat? Dar cei noua unde sunt? Numai unul s-a aflat sa dea slava lui
Dumnezeu...?” – nu simplu “sa multumeasca”. E o nuanta adanca, tot atat de
revelatoare. “… numai acesta, si care este de alt neam?” (era samarinean).
Iubitilor,
doua idei se desprind de aici si ne lumineaza constiinta. Din cei zece, unul
vine si-I da multumire lui Dumnezeu. Unul, care-si descopera unicitatea si care
raspunde dureros la una din temele noastre obisnuite. Cand ne-am intrebat
adesea ce inseamna sanatatea sufletului, sanatatea mintala sau normalitatea, si
am cercetat la diversi oameni de stiinta, savanti, mai ales la psihiatri, am
gasit definita sanatatea, normalitatea, drept “integrarea in mediu, in
societate”. Mi-am zis atunci: deci societatea il face pe om sanatos?! Acest
mediu social trebuie inteles in diversitatea lui, pentru ca, daca unul se
integreaza foarte bine intr-un mediu de talhari, intr-o mafie, inseamna ca el e
normal? Altfel spus, lumea, ea iti da tie sanatatea? Erau in societate cei
zece, nu? Dar unul dintre ei n-a acceptat, pur si simplu, sa ramana in
societatea aceea. A fost singurul care s-a rupt de ea si a inteles ca nu lumea
l-a vindecat pe el. Si el vine – in unicitatea lui, in constiinta lui unica –
la Mantuitorul. Si spune Scriptura: “sa-I dea slava”; nu simplu “sa-I
multumeasca”. E ceea ce numim indeobste “recunostinta”. Dar ce inseamna
recunostinta? Re-cunosc, imi recunosc obarsia in Dumnezeu. De aceea spune
Mantuitorul “sa dea slava lui Dumnezeu”: taina slavei, a preamaririi lui
Dumnezeu, din care eu ma impartasesc. Iar in alt loc: “Slava de la oameni nu
caut”. Pentru ca Mantuitorul descopera slava nu pentru Sine, ci pentru noi. Nu
spune El Tatalui, pentru ucenici: “Tata, slava pe care Mi-ai dat-o Mie Eu le-am
dat-o lor”? Slava lui Dumnezeu nu e pentru a se preamari pe Sine Dumnezeu, ci
pentru a ne impartasi noua slava – lumina, iubirea, bucuria, puterea,
sanatatea. E altceva decat slava pe care o aducem noi, oamenii. Iertati, imi
vine in gand cuvantul lui Eminescu: “Iar deasupra tuturora s-o scula vreun
mititel / Nu slavindu-te pe tine, lustruindu-se pe el”. Aceasta e nefericita
noastra stare, de a schimba talcul, sensul slavei lui Dumnezeu. Slava Lui, pe
care o impartaseste cu noi, cum adesea pomenim cuvantul Sfantului Grigorie
Palama: “Dumnezeu, fire mai presus de fire, nu are a sui la slava mai inalta.
Slava Lui se descopera prin coborarea la cele smerite”. Slava lui Dumnezeu in
smerenia Lui ni s-a descoperit, in chipul robului pe care L-a luat si al crucii
pe care S-a rastignit deschizand bratele Lui si imbratisandu-ne pe noi, pentru
a ne darui noua slava.
Si
acest unu a inteles Cine l-a vindecat, spre deosebire de sarmanii lui confrati
de suferinta, care nu s-au intors la El. Trupeste s-au vindecat; intrebarea
este: s-au vindecat si sufleteste? Or Mantuitorul spune: “Numai acesta s-a
aflat sa dea slava lui Dumnezeu?”. Si-i zice: “Mergi! Credinta ta te-a
mantuit”. De aceea am spus la inceput: cei noua s-au vindecat trupeste; acesta
s-a mantuit; cand a crezut (credinta in Hristos). Si a primit slava Lui –
mantuirea!
Asadar,
revin asupra normalitatii, a sanatatii mintale, adica nu numai a trupului, ci si
a sufletului . Cum intelegem noi taina aceasta a sanatatii mintale, a
normalitatii, a pastrarii unitatii mele cu Dumnezeu si cu lumea? M-a intrebat
cineva, rascolitor in adancul sufletului: “Parinte, pentru trup, intreb
medicii, dar pentru suflet, asa am socotit, ca se cuvine sa intreb un preot: ce
inseamna sanatatea sufleteasca?”. Am stat o clipa… In chip firesc, spontan,
mi-am inaltat sufletul la Dumnezeu si am cugetat ca e cuvios sau cuvenit sa
raspund asa: “Daca trupeste simt sanatatea atunci cand toate organele mele
trupesti, aparatele – creierul, inima, ficatul, plamanii, rinichii, stomacul,
ochii, urechile –, toate isi implinesc menirea lor inscrisa fiziologic in
trupul meu si care, prin urmare, functioneaza pentru ca se afa in organica
unitate, la fel si puterile mele sufletesti (cele firesti – intelectul,
sentimentele, vointa; cele morale – intelepciunea, dreptatea, barbatia sau
curajul, cumpatarea si infranarea, stapanirea patimilor placerii, a desfraului,
a patimilor maniei si stapanirea de sine; si cele teologice – credinta,
nadejdea, dragostea si, impreuna cu ele: bunatatea, pacea, indelunga rabdare,
asceza, postul), toate aceste puteri sufletesti, virtuti morale, virtuti
teologice, isi implinesc menirea lor pozitiva, afirmativa (Dumnezeu este da si
numai da; si eu raspund zidirii mele dupa chipul lui Dumnezeu: “Da, Doamne,
cred si Te marturisesc!”), atunci si numai atunci cand aceste puteri sufletesti
ma zidesc pe mine, ma construiesc pe mine in credinta, in adevar, in iubire, si
eu devin un punct, smerit, de contagiune mantuitoare, nu distrugatoare. Atunci
eu simt in aceasta unitate a fapturii mele (chiar in boala si in orice situatie
a vietii), prin Dumnezeu, prin radacina mea, prin Ziditorul meu, simt sanatatea
sufletului.
Iata,
aceste daruri pe care le-am evocat sunt, cum spune Sfantul Maxim
Marturisitorul, “insusiri ale Dumnezeirii care in noi devin virtutile noastre”,
“materia spirituala” a sufletului si a vietii noastre, daca putem spune asa.
Acestea toate constituie fiintial existenta noastra, zidirea noastra si
mantuirea noastra, asa cum ele sunt descoperite in Iisus Hristos, Modelul.
Deci
Fiul lui Dumnezeu facut Om, El le-a intrupat pe toate in plinatate, si nu poti
dobandi sanatatea fara aceasta icoana a Mantuitorului Hristos. In toate acestea
e cuprinsa, fireste, si societatea; e cuprins si mediul, sunt cuprinse toate.
Dar toate pleaca din radacina lor si merg spre sensul, spre telul lor. Pentru
ca lumea aceasta nu poate oferi nici modelul moral absolut – nu poate intemeia
o etica, zice stiinta –, nu poate oferi nici sensul existentei, care este
Hristos Domnul. Eu tin seama de mediu, de lume, dar totdeauna ma ridic la
Obarsia mea, la Chip, la Modelul meu, la Hristos.
Pentru
care spun si aici cuvantul luminat de Dumnezeu, pe care l-a rostit Eminescu,
vorbind de jertfa Mantuitorului, care in momentele acelea de suferinta suprema
pe cruce Se jertfeste cerand iertare Parintelui Ceresc, pentru rastignitori; Se
jertfeste deci pentru toti. Asa a inteles Eminescu jertfa Mantuitorului pe cruce:
“Astfel, a te jertfi din iubire pentru altii, nu din dispret, cum o faceau
filosofii vechi, stoicii, nu din respectul unei legi, ci in numele lui Dumnezeu
si pentru semenul tau, din iubire pentru lume, e cea mai inalta forma a
existentei umane. In ea e acel sambure de adevar – iubirea in stare sa dizolve
intreaga dizarmonie dintre oameni si asprimea luptei pentru existenta, ce
bantuie natura intreaga”.
O,
Doamne, fa-ne vrednici pe toti, sa invatam si de la el, de la acest poet al
neamului, cum a invatat el de la Tine, taina iubirii, taina vindecarii de tot
raul, taina mantuirii. “Iubirea, cea mai inalta forma a existentei umane”, pe
care Tu ne-ai descoperit-o, Doamne. Si vindecatul lepros Ti-a dat slava… Astfel
nu numai ca s-a vindecat trupeste, ci s-a si mantuit. Fa-ne vrednici, Doamne,
de acest dar, ca noi, cei care Te cinstim pe Tine, sa fim deplin sanatosi –
sufleteste intai, si trupeste; prin credinta in Tine, prin lumina vietii Tale,
prin iubirea Ta, Doamne!
Observati:
de ce rugaciunea pe care am citit-o adineauri, in care sunt aratate patimile
care ne descompun, sau alta rugaciune – a treia: “Cel ce ai primit cu trupul
Tau patimile cele de viata facatoare si mantuitoare – crucea, piroanele,
sulita, moartea – omoara-mi patimile cele trupesti, care imi strica sufletul!”,
de ce aceste rugaciuni sunt puse inainte de Sfanta Impartasanie? Tocmai pentru
ca ele ne pregatesc sa ne impartasim – odata cu credinta in Hristos, odata cu
primirea cuvantului Evangheliei – si cu trupul Lui, pentru trupul si sufletul nostru.
Astfel ne vindecam.
Asa,
Tu Doamne, “Cel ce cu ingroparea Ta ai pradat imparatia iadului, ingroapa
sfaturile mele cele viclene, prin ganduri bune, si risipeste duhurile cele
viclene. Cel ce cu Invierea Ta cea de a treia zi si de viata purtatoare ai
ridicat pe stramosul cel cazut, ridica-ma si pe mine, cel ce am alunecat in
pacat, punandu-mi inainte chipuri de pocainta. Cel ce cu preaslavita inaltarea
Ta la cer ai indumnezeit trupul pe care l-ai luat si l-ai cinstit cu sederea
de-a dreapta Tatalui”, invredniceste-ma, Doamne, cu impartasirea din cuvantul
Tau, din virtutile Tale. Caci virtutile sunt daruri de la Dumnezeu venind in
trupul nostru. Si prin impartasirea cu Trupul si Sangele Tau, Doamne, sa
dobandim deplina noastra sanatate sufleteasca si trupeasca si mantuirea de tot
raul. Cu rugaciunile Preacuratei Maicii Tale si ale tuturor sfintilor Tai.
Amin.
Parintele
Constantin Galeriu
(sursa CrestinOrtodox)
Comentarii
Trimiteți un comentariu