Biserica Sfântul Nicolae «Dintr-o zi»
Un articol de: Raluca Brodner - 08 Mai, 2009 (sursa internet)
La
1702, din grija doamnei Marica Brâncoveanu, soţia lui Constantin Brâncoveanu,
în centrul Capitalei se construieşte Biserica Sfântul Nicolae „Dintr-o zi“.
Încă din 1915, lăcaşul de cult cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae, arhiepiscopul
Mirelor Lichiei“, este monument istoric, prin Înalt Decret Regal. Biserica -
astăzi paraclis al Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“ - este
reprezentativă pentru arhitectura brâncovenească. Aşezământul de închinăciune
este deschis oricui doreşte să intre. În fiecare dimineaţă, cel puţin un preot
este prezent în biserică, pregătit să primească pe oricine are nevoie de un
sfat duhovnicesc şi, lucru îmbucurător, tinerii sunt o prezenţă constantă în
viaţa lăcaşului de cult.
Când
zgomotul oraşului devine greu de suportat, furnicarul de oameni tot mai agitat
şi picioarele vor să zăbovească într-un loc liniştit - hrană pentru suflet -
Biserica Sfântul Nicolae „Dintr-o zi“, din Capitală, poate fi o alegere în
acest sens. Cum intri pe strada Academiei, la nr. 22, colţ cu str. Biserica
Enei, lângă Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“ (UAUIMB),
biserica proaspăt primenită, cu flori la geam, lasă uşa deschisă oricui doreşte
să intre. Şi nu puţini sunt aceia care păşesc pentru câteva clipe în lăcaşul de
rugăciune. Pe cei îmbrăcaţi la costum, impecabili, îi remarci imediat - sunt
angajaţii companiilor din apropiere. Restul sunt trecători sau enoriaşi ai
parohiei - prezenţe constante. În timpul zilei, biserica nu rămâne niciodată
singură. Să fi fost oamenii la fel de interesaţi de cele sfinte şi pe timpul
Maricăi Brâncoveanu, soţia lui Constantin Brâncoveanu şi descendenta primului
ctitor, Neagul Postelnicul, cea care, în 1702, găsind bisericuţa prea veche şi
prea mică, o reface din zid?
Loc de închinăciune pentru domnitori, bărbieri şi
albanezii ortodocşi
Ceea
ce se ştie, conform istoricului sfântului lăcaş, este că Biserica Sfântul
Nicolae „Dintr-o zi“ a servit ca loc de rugăciune domnitorilor până la 1830.
Potrivit unui extras (Lucia Stoica si Neculai Ionescu-Ghinea - „Enciclopedia
Lăcaşurilor de cult din Bucureşti“- vol. 1 pag. 23 , Ed. Universalia, 2005),
domnitorii intrau din casele lor direct în biserică (aşezată în spatele
reşedinţei de pe Podul Mogoşoaiei - Calea Victoriei - în care au locuit Caragea
Vodă şi Grigore Ghica) printr-un coridor suspendat peste actuala stradă a
Academiei, până în cafasul (n.r. balcon din care familia domnitorului asculta
slujba religioasă) bisericii. Mai mult, în cursul veacului al XVIII-lea,
biserica a fost a breslei bărbierilor, iar între anii 1911-1947 a servit ca loc
de închinăciune Comunităţii Ortodoxe Albaneze din Bucureşti, pentru ca în 1915
lăcaşul sfânt să fie declarat monument istoric prin Înalt Decret Regal.
Perioade de grele încercări
După
cum se mai arată în istoricul Bisericii „Sfântul Nicolae“ - „Dintr-o zi“, în
1825, un incendiu a distrus acoperişul acesteia, refăcut, însă, după mai bine
un an, în timpul domniei lui Grigorie Ghica al IV-lea (1822-1828). Tot de
atunci datează şi pictura interioară a bisericii, catapeteasma şi diverse
obiecte de cult.
Cu
această ocazie a fost refăcută şi vechea pisanie, pe cea nouă fiind încrustată
următorul text: „Această sfântă biserică, ce se numeşte «Dintr-o zi», cu hramul
„Sfântul Nicolae“, a fost mai întâi făcută de lemn şi, învechindu-se, luminata
doamnă Marica a Măriei Sale Constantin Brâncoveanu VV la leat (n.r. an) 1702 de
la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, îndemnându-se a făcut-o toată de zid
şi a înfrumuseţat-o cu toate podoabele spre pomenirea Măriei Sale, ispravnic
fiind dumnealui Enache Văcărescu, vel (n.r. mare) logofăt. În urmă, la leatul
1825, în zilele Măriei Sale Grigorie Ghica VV al patrulea, întâmplându-se de
s-au ars, s-au preînoit şi s-au înfrumuseţat precum se vede, cu ajutorul Mării
Sale Grigorie Ghica şi al altor pravoslavnici, prin stăruinţa Dumnealui vel
stolnic Stanciu, epitropul acestei sfinte biserici, isprăvindu-se de preînoit
la leatul 1827 sept 1“. În 1909, biserica cade iarăşi în ruină. Este reparată
în 1915, când se restaurează pictura, apoi în 1958. În 1997-1998 este văruită
şi împrejmuită cu gard de fier.
Credincioşi şi schele
Momentan,
la paraclisul studenţilor arhitecţi sunt aproape de finalizare o serie de
lucrări de consolidare şi restaurare, coordonate de părintele paroh Vasile
Ioana. Deja au fost finalizate lucrările la acoperiş, pardoseală, restaurarea
picturii şi, de asemenea, clopotniţa a fost refăcută din zid, tencuită, după
proporţiile şi profilele celei originale. Se lucrează încă la înlocuirea
tâmplăriei actuale cu una din lemn de stejar.
Cât
priveşte pictura interioară, aceasta a fost mult degradată în timp. Singură,
icoana hramului, înfăţişându-l pe Sfântul Nicolae, mai era vizibilă pe peretele
vestic deasupra intrării. Pictura actuală este realizată în tehnica fresco şi
datează din jurul anului 1827, an în care a avut loc ultima restaurare a
bisericii, după ce a fost distrusă parţial într-un incendiu în 1825. Stilul şi
tehnica folosite au un rol important în studiul evoluţiei picturii murale
(eclesiale) din România. Restaurarea începută în 2004 a scos la iveală
frumuseţea acestei picturi, păstrată aproape integral, care poate fi admirată
şi în zilele de astăzi. Ca urmare a săpăturilor arheologice în interiorul
bisericii, s-au descoperit oseminte din perioada secolelor XVII-XIX, monede,
vase şi fragmente de vase din aceeaşi perioadă.
Printre
cele câteva schelele înălţate de muncitori, credincioşii îşi găsesc loc să se
poată închina la icoane, chiar dacă biserica, în întregimea ei, nu este foarte
spaţioasă. Oamenii sunt atraşi de interiorul luminos, nou-restaurat, de pictura
împrospătată, plăcută ochiului. „Este un loc în care se creează o stare de
rugăciune aparte. Poate şi sonorizarea are un rol important. Mă refer la
cântecele bizantine care se aud în acest moment şi care îmi induc o stare de
linişte nemaipomenită. Când pot să răpesc câteva minute, mai trec pe aici. Este
pastila mea zilnică de spiritualitate“, spune Magdalena B., studentă în anul al
doilea la Facultatea de Urbanism şi Peisagistică din cadrul UAUIMB.
„Sunt martor la felul în care Sfântul Nicolae îşi
reconstruieşte biserica“
Pentru
preotul Vasile Ioana, biserica este „o împletire de har şi o lucrare sfântă a
Maricăi Brâncoveanu. Iar eu nu fac decât să fiu martor la felul în care Sfântul
Nicolae îşi reconstruieşte biserica“. Ceea ce se poate remarca încă din primul
moment când păşeşti în biserica de pe strada Academiei este buna ordine în care
se desfăşoară activitatea în interiorul acesteia. Dovezi în acest sens sunt şi
„activităţile filantropice, sociale în care suntem implicaţi şi la care tinerii
din parohie, uniţi în Grupul de iniţiativă Sfântul Nicolae «Dintr-o zi»,
participă cu acelaşi interes şi aport, cu care se remarcă şi la întâlnirile de
vineri seara, la «Convorbiri duhovniceşti». De săptămâna viitoare (n.r. perioada
11-17 mai), vom institui un program de rugăciune. Oricare credincios care va
intra în biserică va putea citi Psaltirea. Este o altă modalitate de a fi
alături de oameni, oferindu-le prilejul să se poată ruga în linişte, în afară
de sfaturile duhovniceşti pe care le oferim, slujbele Sfântului Maslu şi
vizitele pastorale la domiciliul credincioşilor“, adaugă părintele Ioana. Lucru
îmbucurător - potrivit aceluiaşi preot - tinerii (în proporţie de cca. 60%),
vin constant la Biserica Sfântul Nicolae „Dintr-o zi“, care este şi paraclisul
Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“. Biserica este deschisă
oricui doreşte să intre. În fiecare dimineaţă, cel puţin un preot este prezent
în biserică, pregătit să primească pe oricine are nevoie de un sfat
duhovnicesc.
Cât
priveşte numele bisericii, inedit de altfel, acesta îşi găseşte două
explicaţii. În primul rând, aşa cum confirmă şi documentele, numele „Dintr-o
zi“ este moştenit de această biserică de la cea anterioară, din lemn, ctitorită
de Neagul Postelnicul. Astfel, acea bisericuţă de lemn s-ar fi început şi
terminat într-o singură zi. O a doua posibilă explicaţie, mai plauzibilă pentru
unii istorici, e că punerea temeliei şi terminarea, implicit sfinţirea, ar fi
căzut în aceeaşi zi, la un an interval.
Comentarii
Trimiteți un comentariu