Vindecarea lunaticului
Duminica a 10 -a dupa Rusalii - Vindecarea lunaticului
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Binecuvantati
si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos,
In
vremea aceea, "Mergand ei spre multime, s-a apropiat de El un om,
cazandu-I in genunchi, si zicand: Doamne, miluieste pe fiul meu ca este lunatic
si patimeste rau, caci adesea cade in foc si adesea in apa. Si l-am dus la
ucenicii Tai si n-au putut sa-l vindece. Iar Iisus, raspunzand, a zis: O, neam
necredincios si indaratnic, pana cand voi fi cu voi? Pana cand va voi suferi pe
voi? Aduceti-l aici la Mine. Si Iisus l-a certat si demonul a iesit din el si
copilul s-a vindecat din ceasul acela. Atunci, apropiindu-se ucenicii de Iisus,
I-au zis de o parte: De ce noi n-am putut sa-l scoatem? Iar Iisus le-a raspuns:
Pentru putina voastra credinta. Caci adevarat graiesc voua: Daca veti avea
credinta cat un graunte de mustar, veti zice muntelui acestuia: Muta-te de aici
dincolo, si se va muta; si nimic nu va fi voua cu neputinta. Dar acest neam de
demoni nu iese decat numai cu rugaciune si cu post. Pe cand strabateau
Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va sa fie dat in mainile oamenilor. Si-L
vor omori, dar a treia zi va invia. Si ei s-au intristat foarte!" (Matei
17, 14-23).
Evocam
momentul in care Petru marturisise "Tu esti Hristosul", iar
Mantuitorul, coborand de acolo pe malul Iordanului, ii vestise pe ucenici ca:
"Iata, ne suim la Ierusalim si Fiul Omului va fi dat in mainile oamenilor
pacatosi, care-L vor prinde, batjocori, judeca, osandi, omori, dar a treia zi
va invia". Cand au auzit ucenicii aceasta, s-au cutremurat; s-au
cutremurat ei care parasisera tot si mergeau dupa Iisus, cu gandul ca El avea
sa fie Mesia in chip pamantesc; un imparat care sa scuture jugul imparatiei
romane si sa instaureze regatul iudaic de odinioara.
Atunci,
tot Petru spune: "Doamne, sa nu se intample una ca asta!". Cu alte
cuvinte: ce sunt gandurile astea? Noi stim de Mesia in felul nostru, iar Tu ne
vorbesti de Cruce si moarte? Si Mantuitorul ii raspunde lui Simon Petru:
"Mergi inapoia Mea, satano!". Asadar: tu esti vrajmas acestei
randuieli dumnezeiesti; tu nu o intelegi, ba, mai mult, te opui.
Si
atunci, in aceasta situatie, a luat pe cei trei apostoli si i-a urcat pe
muntele Taborului. Vrei sa intelegi Crucea si Invierea? Iata, avem o pregustare
a lor. Nu ne inchipuim noi ce taina este aceasta. Cat as vrea s-o traim fiecare
dintre noi!…
Asa
cum in Hristos a fost prefigurata mai intai moartea si Invierea, si noi avem
parte de aceasta. Daca noi credem cu tarie, prin cuvantul Evangheliei, prin
Sfintele Taine, si noi avem momente in care preintampinam propria noastra
moarte. Aceasta este marea taina a Schimbarii la Fata.
Dar
Petru voia sa ramana lucrurile in acea stare a Schimbarii la Fata: "Doamne,
bine este noua sa fim aici!". Mai ales dupa ce Mantuitorul spusese ca avea
sa se intample prinderea Lui, osandirea, rastignirea. Doamne, vrea sa zica
Petru, de ce sa mai mergem, la ce sa mai plecam spre Ierusalim? Mai bine
ramanem aici, pe Tabor, in lumina, in slava, unde se aude si glasul Parintelui
Ceresc ("Acesta este Fiul Meu cel iubit. Pe acesta sa-L ascultati!").
Asa socotea Petru, asa socotim si noi.
Se
dezvaluie aici un inteles uluitor. Deci pe Tabor vedem stralucirea slavei
dumnezeiesti: Mantuitorul in centru, cei doi profeti - Moise si Ilie - de o
parte si de alta, graiesc despre Cruce si Inviere. Le pregusta duhovniceste.
Norul Duhului Sfant ii invaluie, asa cum odinioara invaluise poporul ales in
trecerea prin pustie, iar glasul Parintelui Ceresc se aude: "Acesta este
Fiul Meu cel iubit...". Asadar: Sfanta Treime; ca la botezul
Mantuitorului. E cerul pe pamant. Negrait eveniment dumnezeiesc si omenesc!
La
poalele muntelui, insa, ce se petrece? Acolo, pe varful muntelui este cerul pe
pamant si pamantul indumnezeit; iar la poalele muntelui se aflau ceilalti noua
ucenici, cu multimea care se adunase, deoarece aflasera cu totii ca Mantuitorul
este acolo, iar in mijlocul multimii, iata, cand cobora Mantuitorul de pe
Tabor, Il intampina un om, cazandu-I in genunchi si zicand: "Doamne,
miluieste pe fiul meu ca e lunatic! Patimeste rau. Adesea cade in foc, adesea
in apa. Si l-am adus la ucenicii Tai si n-au putut sa-l vindece". Sfantul
evanghelist Marcu, cel care si-a scris evanghelia dupa predica Sfantului Petru,
auzind ce se petrecuse si pe Tabor si aici, ne mai da unele amanunte din
descrierile facute de tatal copilului: "Invatatorule, am adus la Tine pe
fiul meu, care are duh mut (nu mai putea vorbi copilul). Si oriunde il apuca,
il arunca la pamant si face spume al gura si scrasneste din dinti si
intepeneste. Si am zis ucenicilor Tai sa-l alunge, dar ei n-au putut. Iar El,
raspunzand lor, a zis: O, neam necredincios, pana cand voi fi cu voi? Pana cand
va voi rabda pe voi? Aduceti-l la Mine. Si l-au adus la El. Si vazandu-L pe
Iisus, duhul indata a zguduit pe copil, care, cazand la pamant, se zvarcolea
spumegand. Si l-a intrebat pe tatal lui: Cata vreme este de cand i-a venit
aceasta? Iar el a raspuns: din pruncie. Si de multe ori l-a aruncat in foc si
in apa ca sa-l piarda". Altfel spus, acum copilul devenise mai marisor,
nu-l mai putea urmari, ca si cum ar fi iesit undeva in drum si era fara
adapost, deci fara paza.
O,
iubitilor! Acum, parca, dupa ce am ascultat acest fragment, avem putinta sa contemplam
cele doua lumi, cele doua stari: pe Tabor - stralucirea dumnezeiasca, cerul pe
pamant, iar dincoace - pamantul apropiat de iad. Acolo pamantul apropiat de
cer, oglindind cerul, aici pamantul oglindind iadul, infernul durerii. Pe munte
Petru spune: "Doamne, sa ramanem aici! Ce sa mai coboram acolo, unde e
atata infern si unde ne asteapta crucea patimirilor?". Dar era cu putinta?
De pe varful muntelui, asa cum Iisus Hristos privea in jos, la suferintele
omenesti, ar fi putut ramane Mantuitorul eternizand Schimbarea la Fata?
Schimbarea la Fata avea insa alta menire. Invierea va eterniza starea aceea a
noului eon, a celei de-a opta zi. Schimbarea la Fata era numai pregatirea
pentru Inviere, anticiparea, pregustarea ei, intarirea in credinta si nadejdea Invierii
si a vietii de veci.
Iar
noi, asa cum Evanghelia ne descopera, privind aceste doua lumi: lumea
Schimbarii la Fata - chiar si lumea celei de a opta zi, a Invierii - si lumea
de aici, cu suferintele, patimirile, bolile ei, parca intelegem deodata: cer si
pamant, bucurie si suferinta, placere si durere, lumina si intuneric, viata si
moarte… De unde aceste perechi dihotomice?
Unii
filosofi au incercat sa spuna ca tocmai aici se afla dinamica vietii. Dar
aceasta inseamna a eterniza raul. Cat de mult a framantat raul (sub chipul
suferintei, al durerii trupesti, al suferintei sufletesti) constiinta umana!
Cum raspunde constiinta umana la intrebarea: Raul si suferinta sunt opera a lui
Dumnezeu? Hotarat, raul nu e opera lui Dumnezeu! Dar suferinta? Nici suferinta.
Suferinta este consecinta raului, urmarea raului; trebuie precizat insa dintru
inceput: Nu suferinta e raul, ci pacatul este raul. Cum se produce suferinta?
Cum o simti? Multi s-au revoltat, au cazut in necredinta de frica suferintei.
Cei care cercetati literatura, ganditi-va la un Camus, cu vestita lui carte,
"Ciuma". Surprinde raul si suferinta lumii, scotand in relief mai
ales suferinta copiilor. Se zguduie, oare, in tine credinta, cand vezi
suferinta unui nevinovat? Scriptura a raspuns si la aceasta prin suferinta lui
Iov. Ati auzit de Maica Tereza, cea care lucra atat de mult printre bolnavi,
printre leprosi. Si ea a spus unei femei bolnave de cancer: Sa stii ca Hristos
e prezent in boala asta a ta! El te imbratiseaza cu aceasta boala. Si biata
femeie a raspuns: Roaga-L pe Hristos sa nu ma mai imbratiseze cu boala. Era
zguduita, sarmana, in suferinta ei.
Vedeti
la ce incercare e pusa Evanghelia insasi, in fata durerilor? Daca ai intra
intr-un spital cu bolnavi de SIDA (aceasta boala e socotita incurabila; se va
gasi, din mila lui Dumnezeu, si aici un leac), nu te-ar zgudui? Sau cand intri
intr-un camin-spital, unde te intampina deopotriva si batranetea, cu
neputintele ei, dar si chipurile desfigurate de boala.
Cat
de zguduita e atunci constiinta umana in fata Dumnezeului milostivirii, in fata
Dumnezeului luminii si al iubirii, Care pe Tabor stralucea, in timp ce la
poalele muntelui se consuma aceasta priveliste tragica! Cei necredinciosi se
revolta impotriva lui Dumnezeu, dar solutii nu au. De curand, am citit un
interviu acordat de un fost conducator politic roman, comunist; el afirma la un
moment dat: "Daca Dumnezeu exista, de unde atata suferinta si nedreptate
in lume, si de unde atatea razboaie si atatea patimiri?". Sa raspundem si
noi, atat pentru credinciosi cat si pentru ceilalti: Exista o singura solutie,
care ne uneste pe toti. Una singura: lupta impotriva suferintei. Altfel,
necredinciosii, bunaoara Freud, care spune ca viata insasi este un dor pentru
moarte, nu dau ca solutie decat resemnarea sau revolta. Dimpotriva, pentru omul
credincios e nevoie de o analiza a cauzei, cum pe drept cuvant Ioan Gura de Aur
a spus: "Nu suferinta e raul, ci pacatul". Pacatul, care aduce
stricaciunea si moartea.
Ce inseamna pacatul? Despartirea de Dumnezeu. Pacatul e
ruptura. O, iubitilor, sa analizam impreuna aceasta tema! Cand incerci
suferinta? Cand se produce o ruptura. Cata vreme mana mea este intreaga,
normala, sanatoasa, n-am durere. Daca se produce o taietura, chiar si o mica
intepatura, o ruptura, apare durerea. Deci durerea, in adancul si in
manifestarea ei, inseamna ruptura, despartire. Atunci adancul durerii - pornim
de la viul vietii, de la experienta vie (definim pacatul drept despartire de
Dumnezeu sau neascultare de Dumnezeu) - este calcarea voii lui Dumnezeu
constienta si libera, cu gand, cuvant, fapta. Deci pacatul inseamna calcarea
voii lui Dumnezeu, neascultarea, despartirea si, prin urmare, suferinta. Acolo
unde s-a produs, nu mai e pastrata armonia, unitatea fiintei, echilibrul.
La
copilul lunatic, epileptic, acestea erau formele de manifestare: nu avea
liniste in el, se disloca, se arunca fie in apa, fie in foc, inaintea unei
primejdii. Nu-si mai gasea locul. E vorba despre pierderea echilibrului, a
unitatii si armoniei. A unitatii cu Dumnezeu, cu Autorul, cu Ziditorul meu si
Mantuitorul meu si Sfintitorul meu - Duhul Sfant, si, in acelasi timp, unitatea
cu intreaga creatie si cu armonia ei.
Copilul cand se naste, tipa pentru ca s-a despartit de
locul matern. Se desparte apoi de sanul mamei, si iarasi tipa. Apoi, cu varsta
te desparti de pruncie, de copilarie, de adolescenta, de tinerete, de
maturitate… de viata. Traiesti in diverse stari aceasta despartire si ruptura
cu formele ei de durere. Abia atunci intelegi: Raul sta tocmai in aceasta
ruptura din armonia dumnezeiasca. Ruptura deopotriva fata de Dumnezeu si fata
de lume. Ruptura, sfasiere launtrica in mine insumi. Si daca in aceasta ruptura
si dezechilibru nu-mi mai gasesc locul, atunci, in fata suferintei, cum ma
comport? Cum sunt in stare s-o suport?
Omul
necredincios, sarmanul, se revolta. Solutie nu are. Cauta. De multe ori se
spune despre cineva (daca n-o declara el insusi) ca este ateu. Nu exista atei!
Un astfel de om s-a revoltat impotriva Dumnezeului celui viu si adevarat, dar
isi construieste alti zei. Un fel de fericire din lumea aceasta. Sau un idol
din lumea aceasta: o placere, o patima. Asa s-au construit idolii, din aceasta revolta
si cadere originara. Dar idolul pe care ti-l construiesti nu mai este Dumnezeu;
el e din lumea aceasta si te ingroapa in lumea aceasta. Ar trebui sa o stie
toti ateii. Ei nu sunt fara Dumnezeu; ei indumnezeiesc altceva. Iar cele pe
care le indumnezeiesc ei sunt morminte varuite. Atunci, in suferinta, cand eu
stiu ca ea este ruptura mea de lume si de Dumnezeu, raspunsul credintei e
tocmai refacerea legaturii mele cu Dumnezeu, atat cu El personal cat si cu
semenii mei.
Cineva
analiza, iubitilor, diverse stari ale suferintei. Discuta intai suferinta muta:
cand esti parasit, esti atat de doborat incat n-ai nici glas, ca si copilul din
Evanghelie. Nu mai ai putere. Nu-ti poti striga durerea. Este ultima expresie a
suferintei.
O
alta treapta e aceea cand poti s-o strigi; si daca poti s-o strigi esti auzit.
Daca esti auzit, suferinta ta o traiesti nu de unul singur, ci in comuniune. Si
cei din jur se straduiesc sa te ajute. Atunci suferinta e traita in
solidaritate umana. Am relatat nu o data urmatorul episod: un avion era gata sa
se prabuseasca; dar pilotul, inspirat, aproape de la pamant l-a saltat din nou.
Toti cei din avion, care simteau de acum iminenta prabusirii, s-au prins lant,
unul de altul; si au uitat de suferinta in misterul acesta al comuniunii, al
iubirii.
Hristos
spune ca pacatul te desparte de Dumnezeu, de Tatal Ceresc, de Dumnezeire. Iisus
infrunta durerea, lupta impotriva ei. Suferinta este consecinta raului, a
rupturii, a despartirii de Dumnezeu. Dar suferinta nu e raul in ea insasi. De
aceea a si luat-o Hristos, purtand Crucea. A luat suferinta si a descoperit
atunci - taina a Dumnezeirii - calea iesirii din rau, facand din suferinta un
mijlocitor, un leac, un inger vestitor care iti arata, te anunta ca a patruns
in tine riscul distrugerii; te anunta ca viata ta e opera divina si trebuie s-o
aperi. Si daca tu in suferinta iesi din ruptura, ai iesit din lucrul demonului;
pentru ca demonul este ruptura si faramitare, sfasiere, stricaciune si moarte.
Cand
vorbim de Adormirea Maicii Domnului intelegem ca adormirea ei, spre deosebire
de moarte, inseamna: sufletul nu i s-a despartit de trup. Or, despartirea
sufletului de trup inseamna deja stricaciune, iar pacatul aduce stricaciune.
Dar
daca tu, in suferinta te lupti sa refaci legatura cu Dumnezeu, sa ajungi din
nou la nedespartire de Dumnezeu, sa strigi, sa te rogi, tu ai iesit atunci din
lumea stricaciunii, din lumea demonului. Atunci suferinta te poate inalta.
De
ce a zis mai intai Mantuitorul tatalui copilului: “Crezi ca pot sa fac Eu
aceasta?”? Si sarmanul parinte Il rugase: “De poti ceva, fa!”. Mantuitorul
spune: “De poti crede, toate sunt cu putinta celui credincios”. “Cred Doamne!
Ajuta necredintei mele!”. A crede inseamna deja a iesi din lumea aceasta.
Pentru ca a crede, precis, inseamna a crede in Dumnezeu, Care este credincios
El insusi fagaduintelor Lui. Cel care te-a creat vrea sa te si mantuiasca.
Atunci, a crede inseamna a institui sufletul tau, constiinta ta, inima ta, in
Dumnezeu. Inseamna a-ti aseza constiinta, faptura ta in El, a o reinradacina in
Izvorul ei, in Dumnezeu, cum S-a descoperit in Fiul Sau, Iisus Hristos. A crede
in El inseamna, asa cum a spus candva Mantuitorul: “Aveti credinta lui
Dumnezeu!”. Nu mai esti tu in credinta temeinica. Cand i-a spus Mantuitorul lui
Petru: “Nu carnea si sangele ti-au descoperit tie, ci Tatal...” – deci Tatal a
pus in Petru cuvintele: “Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu”. Cand eu cred,
Dumnezeu pune in mine puterea Lui. Nu mai sunt eu, ci e puterea Lui.
Cand
Petru la inceput mergea pe valuri, cu ochii la Hristos, cu puterea Lui calca pe
valuri, ca si Mantuitorul. Daca eu am aceasta credinta dreapta, atunci cand ma
aflu intr-o boala a mea, intr-o incercare a mea, nu mai sunt eu cel care
traiesc in aceasta stare, ci Hristos Dumnezeu, puterea Lui e in mine. In mine
lucreaza Dumnezeirea. Aceasta trebuie stiut mereu: ca in noi lucreaza Cel mai
presus de lume.
Atunci
a strigat tatal: "Cred Doamne! Ajuta necredintei mele!". Asa trebuie
sa strigi! Ajuta credinta mea sa fie credinta in Tine, ca Tu sa fii in mine! Nu
numai eul meu, ci in eul meu sa fie Dumnezeu! Asa cum Tu, Doamne, in faptura
luata din trupul Fecioarei ai pus dumnezeirea Ta, plinatatea Dumnezeirii, si in
sufletul meu sa fie plinatatea Dumnezeirii. In toate, Hristos este Icoana, Modelul.
Apostolii,
in slabiciunea lor, nu au putut sa-l vindece pe lunatic. Mantuitorul a fost
trist: "O, neam necredincios! Pana cand voi fi cu voi? Pana cand va voi
rabda?". Ei vazusera atatea minuni, ii trimisese Hristos sa
propovaduiasca… Dar cand L-au intrebat de ce ei n-au putut, Mantuitorul le-a
raspuns ca acest soi de demoni - si in general, demonii - cu rugaciune si cu
post sunt indepartati.
Postul!
Noi nu-l intelegem in profunzimea lui. Postul inseamna puterea spiritului
asupra trupului. "Trupul pofteste impotriva duhului, iar duhul impotriva
trupului", zice dumnezeiescul Pavel: In post se afirma spiritul din mine,
lumina divina din mine stapaneste asupra trupului, asupra materiei, asupra
lumii. Unde a actionat demonul? Cum a intrat? In ce a constat ispita lui? Eva
"a vazut ca pomul e bun la gust, frumos la vedere si ca da stiinta".
Deci a actionat asupra trupului: bun la gust - pofta trupului; frumos la vedere
- pofta ochilor; si ca da stiinta - trufia vietii.
Pofta
trupului si pofta ochilor si trufia vieti - adica puterea rationala de a
descoperi noi ratiuni, noi sensuri. Ce fel de ratiuni sunt acelea? Rupte de
divinitate. Aici lucreaza demonul. Postul trebuie privit ca puterea de a te
ridica deasupra lumii, infrangand pofta trupului; mai ales sub cele doua forme:
hrana si sexualitate. In post te-ai ridicat deja deasupra stricaciunii pe care
demonul a adus-o in lume. Fara aceasta traire adanca nici nu putem sa motivam
postul. Dumnezeu nu vrea nici suferinta, nici moartea pacatosului; ci sa
luptam. El ne-a dat o cale, ca prin suferinta sa se inalte spiritul nostru, sa
se ascuta, sa se adanceasca. Cati bolnavi, postind zile indelungate, au infrant
diverse boli! Pentru ca numai asa ai depasit tot ceea ce a adus stricaciunea si
mergi la esenta, la adanc, la sufletul tau cel nemuritor, care stapaneste
asupra trupului, si nu invers.
Imi
staruie in minte acel moment descris de Ava Dorotei, in care ucenicul lui,
Dositei, bolnav, cu o febra puternica si cu un trup istovit, statea asezat in
pat, acoperit cu ce era pe atunci, tot un fel de cearsaf - o panza - si in
fiecare dimineata venea Ava Dorotei si il intreba: "Cum iti este?
Roaga-te!" Fa din nou legatura cu Dumnezeu, caci faci legatura cu Izvorul
vietii! Caci pacatul te-a despartit, te-a aruncat in stricaciune si durere.
Refa legatura!
Au
marturisit toti credinciosii ca in rugaciune uita de durere, pentru ca in
rugaciune faci legatura intre adancul din tine si adancul dumnezeiesc. Nu
uitati! Asa au suferit martirii; pentru ca stricaciunea, pacatul, nu ajung pana
la adanc, pana la ultima adancime. "Dumnezeu a pus in vistierii
adancul" - retineti ideea aceasta!
Suferinta
se manifesta in straturile superficiale, nu in ultima adancime. Daca mintea
mea, atentia mea e indreptata numai spre locul durerii, acolo unde e boala,
atunci eu raman pironit in boala. Dar daca eu reusesc prin rugaciune sa refac
legatura adancului din mine (ultima adancime) cu Dumnezeu, durerea se
estompeaza; si gandurile negre dispar.
Asa
l-a indemnat Ava Dorotei pe Dositei: "Roaga-te! Roaga-te!" Si in
fiecare zi venea: "Inalta-te dincolo de lume, dincolo de durerile lumii,
dincolo de patimile ei! Inalta-te!" Dupa cateva zile insa, venind si
privindu-l in suferinta lui, totusi il vede cu fata mai senina, linistita:
"Dositei, Dositei! Inalta-ti inima, cugetul!". Si Dositei a putut
raspunde, tremurand: "Nu mai e nevoie sa ma inalt. Nu ma mai inalt eu,
pentru ca a coborat El la mine". Si din inaltimea Lui a coborat, asa cum a
facut Dumnezeu totdeauna, si mai ales in Fiul Sau a coborat, "caci asa a
iubit Dumnezeu lumea, incat pe Fiul Sau L-a dat ca toti cei ce cred in El sa nu
piara".
Toti care credem in El sa nu pierim! Si toata lumea sa creada! Ca astfel sa avem viata de veci! Amin.
Parintele Constantin Galeriu
(Sursa CrestinOrtodox.ro)
Comentarii
Trimiteți un comentariu