Sfanta Maria, sarbatorita pe 15 august
Sfanta
Maria Mare sau sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului este praznuita pe 15
august. Sfanta Maria este una dintre cele mai importante sarbatori inchinate
Maicii Domnului. In aceasta zi sarbatorim atat moartea si ingroparea Maicii
Domnului, cat si mutarea ei la cer. Despre acest praznic nu avem informatii in
Sfanta Scriptura, insa, cantarile si imnele de la Vecernia si Utrenia
sarbatorii ne aduc multe precizari cu privire la mutarea ei de pe pamant la
cele vesnice.
Dumnezeu
ii descopera printr-un inger ziua trecerii la cele vesnice. Dupa aceasta
descoperire, Maica Domnului urca in Muntele Maslinilor sa se roage, apoi
imparte vaduvelor si saracilor vesmintele sale, cerandu-si iertare de la toti
si incredintandu-i ca va mijloci pentru toata lumea. Binecuvantand pe toti si-a
dat sufletul in mainile Fiului ei. In icoana Adormirii Maicii Domnului, Sfanta
Maria este reprezentata stand intinsa pe pat, in mijlocul Apostolilor, in vreme
ce Hristos primeste in brate sufletul Maicii Sale, simbolizat printr-o figura mica
de copil imbracat in alb.
Sfintii
Apostoli au fost indrumati de Duhul Sfant sa revina la Ierusalim ca sa fie
prezenti la inmormantarea Maicii Domnului. Trupul Maicii Domnului a fost dus cu
multa cinstire in cantari ale ingerilor si ale oamenilor la mormantul din
Ghetsimani, de langa Ierusalim si asezat acolo. Dupa trei zile de la
inmormantarea ei, ajunge si Sfantul Apostol Toma si cerand sa fie deschis
mormantul ei, cunoaste ca trupul ei fusese ridicat de Hristos din mormant.
Din
Sinaxarul inchinat praznicului Sfintei Maria sarbatorita pe 15 august, aflam:
"Si
s-a facut atunci tunet mare si au venit de la marginile lumii, ca pe niste
nori, toti Apostolii lui Hristos la casa Maicii Domnului, din Ierusalim. Si,
incepand Petru cantarea cea de ingropare, Apostolii au ridicat patul si au
insotit la mormant trupul cel primitor de Dumnezeu. Si, sosind in satul
Ghetsimani si asezand in mormant trupul Maicii Domnului, Apostolii au zabovit
acolo inca trei zile, asteptandu-l pe Sfantul Apostol Toma, care, din randuiala
dumnezeiasca, lipsea.
Si,
sosind, Sfantul Apostol Toma s-a intristat, fiindca nu se invrednicise a mai
vedea chipul Maicii Domnului, ca si ceilalti Apostoli. Deci, cu hotarare de
obste, s-a deschis mormantul pentru el. Si, daca s-a deschis, s-au minunat, ca
au aflat mormantul fara sfantul ei trup, fiind numai giulgiul lasat, ca
mangaiere si marturie neindoielnica a mutarii Nascatoarei de Dumnezeu la ceruri
cu trupul”. De aici reiese ca trupul Sfintei Maria nu a cunoscut stricaciune si
nici nu a ramas in mormant. Ea a fost dusa la ceruri de ingeri, nu prin puterea
ei, ci prin vointa Fiului ei.
Sfanta
Maria, rugatoare nebiruita
Troparul
praznicului ne descopera ca prin adormirea sa Maica Domnului nu a abandonat
lumea: "Intru nastere fecioria ai pazit, intru adormire lumea nu ai
parasit, de Dumnezeu Nascatoare…". De asemenea, in condacul sarbatorii,
aflam ca Sfanta Maria se roaga pentru intreaga lume: "Pe Nascatoarea de
Dumnezeu, cea intru rugaciuni neadormita si intru folosinte de nadejde
neschimbata, mormantul si moartea nu au tinut-o. Caci, ca pe Maica Vietii, la
viata a mutat-o. Cel ce S-a salasluit in pantecele ei cel pururea
fecioresc".
Biserica
Ortodoxa o numeste pe Sfanta Maria "rugatoare nebiruita". Drept
urmare, la sfarsitul slujbelor se spune: "Hristos, Adevaratul nostru
Dumnezeu, pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Sale …. si pentru ale tuturor
sfintilor, sa ne miluiasca si sa ne mantuiasca pe noi ca un bun si de oameni
iubitor".
Postura
de rugatoare catre Dumnezeu nu o face sa fie pusa pe acelasi registru cu
Hristos. Chiar daca este mai cinstita decat ingerii si sfintii, Biserica
Ortodoxa o preacinsteste pe Maica Domnului, dar nu exagereaza cinstirea sa
considerand-o comantuitoare, dupa cum este numita de romano-catolici. Din acest
motiv, ortodocsii vorbesc de faptul ca ea a murit cu adevarat si s-a mutat la
cer prin Fiul ei si nu prin propriile puteri. Nicaieri nu gasim cereri adresate
ingerilor sau sfintilor sa mijloceasca pentru oameni inaintea Nascatoarei de
Dumnezeu, ca si cand ea ar fi un Dumnezeu.
Nu
intamplator in cartile de cult nu se vorbeste de invierea Maicii Domnului, si
nici de Inaltarea ei la cer, pentru a nu se confunda cu Invierea Mantuitorului
si cu Inaltarea Sa la cer. Se vorbeste de mutarea Maicii Domnului la viata cea
netrecatoare, ea fiind Maica Vietii, adica Maica lui Hristos.
Postul
inchinat Maiciii Domnului, bisericile si manastirile care poarta hramul acestei
sarbatori, pelerinajele savarsite cu ocazia acestui praznic, cantarile si
rugaciunile inchinate Sfintei Marii ne descopera cat de mare este evlavia
crestinilor fata de Fecioara Maria. Biserica a randuit mai multe sarbatori in
cinstea Maicii Domnului, pentru a cunoaste ca ea nu poate desparti pe Fiul de
Maica Sa si, ori de cate ori cineva Il cinsteste pe El, cinsteste si pe Maica
Sa, Fecioara Maria.
Sfanta
Maria Mare este ultimul mare praznic din anul bisericesc. Potrivit traditiei
Bisericii, Maica Domnului a mai trait 11 ani dupa inaltarea lui Hristos.
Comentarii
Trimiteți un comentariu