Anul Nou bisericesc
Anul Nou bisericesc incepe pe 1 septembrie si se incheie pe 31 august. Potrivit traditiei iudaice, in aceasta zi Dumnezeu a inceput lucrarea de creare a lumii si tot in aceasta zi, Mantuitorul a pus inceput activitatii Sale de propovaduire a Evangheliei. Anul bisericesc sta sub ocrotirea Maicii Domnului. Acest lucru ne este descoperit si in troparul slujbei in care ii multumim lui Dumnezeu pentru tot ceea ce ne-a daruit in anul care a trecut si Il rugam sa binecuvinteze anul care incepe: "A toata faptura, Ziditorule, Cel ce vremile si anii ai pus intru puterea Ta, binecuvinteaza cununa anului bunatatii Tale, Doamne, pazind in pace poporul si tara aceasta, pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, si ne mantuieste pre noi".
Anul
bisericesc nu este identic cu anul liturgic
Daca
anul bisericesc incepe pe data de 1 septembrie, anul liturgic isi are inceputul
in ziua Sfintelor Pasti. De la aceasta sarbatoare se numara Evangheliile si
Duminicile anului bisericesc. Anul liturgic se imparte in trei mari perioade:
a)
Perioada Triodului (perioada prepascala)
b)
Perioada Penticostarului (perioada pascala)
c)
Perioada Octoihului (perioada postpascala).
Fiecare
din aceste perioade cuprinde un anumit numar de saptamani.
a)
Timpul Triodului tine de la Duminica Vamesului si a Fariseului (cu trei
saptamani inainte de inceputul postului Pastilor) pana la Duminica Pastilor
(total 10 saptamani).
b)
Timpul Penticostarului tine de la Duminica Pastilor pana la Duminica I-a dupa
Rusalii sau a Tuturor Sfintilor (total opt saptamani).
c)
Timpul Octoihului tine tot restul anului, adica de la sfarsitul perioadei
Penticostarului pana la inceputul perioadei Triodului. Este cea mai lunga
perioada din cursul anului bisericesc.
Pe
data de 1 septembrie il sarbatorim si pe Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul -
parintele erei crestine. Canonizarea Sfantului Dionisie Exiguul s-a facut in
sedinta de lucru a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane din 8-9 iulie
2008.
An
Nou cu bucurii!
Sursa:
CrestinOrtodox.ro
Sinaxar
- Anul Nou Bisericesc
Dumnezeu,
Imparatul veacurilor, Cel ce a pus vremile si anii intru a Sa putere, a asezat
spre slava Sa si spre folosul oamenilor felurite praznice. In Vechiul Asezamant
a dat porunca sa se praznuiasca in chip deosebit luna lui septembrie, la
inceputul anului bisericesc, ca poporul ales sa se indulceasca de roadele
campului, slujind bunului Dumnezeu cu mai multa dragoste.
A
grait Domnul cu Moise si a zis: "Spune fiilor lui Israel: In luna a
saptea, ziua intii a lunii sa va fie zi de odihna, sarbatoarea trimbitelor si
adunare sfinta sa aveti; nici o munca sa nu faceti, ci sa aduceti ardere de tot
Domnului" (Leviticul 23, 24-25). Ca precum Atotcreatorul, dupa zidirea
lumii si a tuturor fapturilor Sale, a binecuvantat si a sfintit ziua a saptea,
odihnindu-Se intru dinsa, asa i-a poruncit si omului, zicand: "Sase zile
sa lucrezi, iar in ziua a saptea, care este sambata (sabatul) Domnului
Dumnezeului tau, sa nu faci nici un fel de lucru in aceasta zi". La fel si
ziua intai din luna a saptea a binecuvantat-o si sfintind-o, a poruncit
poporului Sau sa se odihneasca de lucrurile lui. In cartea Levitilor zice catre
Moise: "In ziua a cincisprezecea a lunii a saptea, cand va strangeti
roadele pamantului, sa sarbatoriti sarbatoarea Domnului sapte zile..."
(Leviticul 23, 39).
Iata
care era pricina praznuirii acestei luni. In aceasta luna, scazand apele
potopului, corabia lui Noe a stat pe Muntele Ararat. In aceasta luna, Sfantul
prooroc Moise s-a coborat a doua oara din munte, avandu-si fata prealuminata si
aducand Tablele cele noi, care aveau in ele scrisa Legea Domnului. In aceasta
luna a inceput a se zidi cortul Domnului in cetele israelitilor. In aceasta
luna arhiereul cel mare intra singur, o data pe an, in cortul ce se numea
Sfanta Sfintelor, care era dupa a doua catapeteazma, ca sa aduca jertfa
singeroasa pentru sine si pentru nestiintele poporului. In aceasta luna,
poporul lui Dumnezeu se curata de pacatele facute in anul intreg, smerindu-si
cu post sufletele inaintea lui Dumnezeu si aducind ardere de tot Domnului.
In
aceasta luna a fost sfintita prea minunata si prea slavita biserica a Domnului
zidita de Solomon si s-a pus in ea chivotul Legii. In aceasta luna se adunau
toate semintiile lui Israel in Ierusalim la praznic, pentru ca le poruncise
Domnul, zicind: "Aceasta este cea mai mare zi de odihna pentru voi si sa
smeriti sufletele voastre prin post" (Leviticul 16, 31). Din aceasta luna
incepeau a se numara anii poruncilor Legii Vechi, care se intindeau pana la 50
de ani, precum a poruncit Domnul celor ce intrasera in pamantul fagaduintei.
Numarind 49 de ani, al 50-lea cu dinadinsul sa-l praznuiasca, nu numai ei
singuri si robii lor, boii si catirii lor, ci si pamantul pe care locuiau sa
fie nearat si nesemanat; nici chiar spicele ce cresteau pe el sa nu le stranga,
nici strugurii din vii, nici roadele din gradini sa nu se culeaga si sa fie
lasate spre hrana oamenilor saraci, a animalelor si a pasarilor.
In
cartea Leviticul se scrie: "In ziua curatirii sa trambitezi cu trambita in
toata tara voastra. Sa sfintiti anul al cincizecilea si sa se vesteasca
slobozenie pe pamantul vostru pentru toti locuitorii lui... sa nu semanati,
nici sa secerati ceea ce va creste de la sine din pamant... Sa nu culegeti cele
sfintite ale lui Dumnezeu si se vor hrani saracii poporului tau, iar ramasitele
le vor manca fiarele cimpului. Asa sa faci si cu viata si cu maslinii tai"
(Levitic 25, 9, 10, 11; Iesirea 23, 11). In al 50-lea an se iertau datoriile
datornicilor, se dadea libertate robilor si cu mare grija se pazea pe sine tot
omul, sa nu manie pe Dumnezeu cu vreun pacat, nici sa mahneasca pe aproapele,
pentru ca era anul iertarii si al curatirii de pacate. Aceasta porunca a
Domnului se intindea pina la al 50-lea an, si se impartea in sapte septimi de
ani, adica de 7 ori cite 7 ani, si fiecare al 7-lea an se numea
"simbata" (sabat), adica odihna.
Asa
a grait Domnul, prin Moise, fiilor lui Israel: "Sase ani sa semeni ogorul
tau, si sase ani sa lucrezi via ta si sa aduni roadele lor; iar anul al
saptelea sa fie an de odihna a pamintului, ogorul tau sa nu-l semeni si via ta
sa n-o tai in anul acela. ...Iar de veti zice: Dar ce sa mancam in anul al
saptelea, cand nici nu vom semana, nici nu vom aduna roadele noastre? Va voi
trimite binecuvantarea Mea in anul al saselea si va aduce roadele sale pentru
trei ani" (Leviticul 25, 3-4, 20-21). Toti anii acestia in care Domnul
randuise odihna oamenilor si pamintului sa inceapa din luna septembrie, dupa
porunca Domnului: "Sa vestiti anul odihnei in luna a 7-a (adica in luna
septembrie), pentru ca aceasta este a 7-a luna de la martie, care este intaia
luna de la facerea lumii."
Insa
nu numai porunca Legii Vechi, ci si Indictionul paganilor tot din luna
septembrie a fost randuit sa inceapa. Pentru Indictionul paganilor romani se
povestesc urmatoarele: August, imparatul Romei, dupa ce a biruit pe Antonie si
Cleopatra care stapineau Egiptul, a inceput sa stapineasca singur toata lumea.
Atunci, pentru adunarea impozitelor din toate partile imperiului, a randuit
Indictionul care aminteste porunca aceea data la 15 ani o data. Si au despartit
Indictionul in trei parti a cate 5 ani, pentru ca darile de pe toti cei 15 ani
sa se stringa in anul al 5-lea. Indictionul il asezase insa pentru tarile cele
mai indepartate, de la marginea imperiului, de la care cu greutate se adunau
darile in toti anii si abia in anul al 5-lea putea sa se aduca la Roma. Pentru
aceasta fiecare al 5-lea an din Indiction se numea Lustrum, adica stralucit,
intrucit in acel an oamenii se veseleau cu luminari aprinse in miini, pentru ca
impozitele strinse fusesera predate Cezarului de buna voie, si nu cu sila.
Indictionul
s-a intins pana la 15 ani, deoarece in primii 5 ani se dadeau fier si arama
pentru facerea sabiilor, a sulitelor, a coifurilor, a scuturilor, a zalelor si
a altor arme ostasesti. In a doua perioada de 5 ani, se lua argint pentru plata
soldei ostasilor, iar in a treia perioada de 5 ani se aducea la Roma aur spre
impodobirea zeilor lor mincinosi. Astfel, tinind rotunjimea Indictionului de 15
ani, incepea iarasi intiiul an, numindu-l pe acela An Nou. Iar inceputul acesta
se aseza la intaia zi a lunii septembrie, caci in acea vreme August, imparatul
Romei, biruind pe Antonie si Cleopatra, se cinstea singur stapinitor a toata
lumea. Asa a fost asezat Indictionul la romani.
Astfel
a primit si Sfanta Biserica sa praznuiasca inceputul Indictionului in ziua
dintai a lunii septembrie, pentru urmatoarele pricini: in aceasta luna se
praznuia la evrei si in toata lumea Anul Nou; acum a mers Domnul nostru Iisus
Hristos in Nazaret, unde crescuse, si in zi de simbata a intrat in adunarea
evreilor, cum era obiceiul la ei, sa se adune mai ales sambata in sinagoga si
sa invete poporul din cartile proorocilor. Atunci, intrand Iisus in mijlocul
dascalilor si sculandu-Se sa citeasca, I-au dat cartea proorocului Isaia pe
care, deschizand-o, a aflat locul unde era scris: "Duhul Domnului peste
Mine, pentru care M-a uns a binevesti saracilor, M-a trimis a vindeca pe cei
zdrobiti la inima, a propovadui celor robiti iertare si orbilor vedere; a slobozi
pe cei sfaramati, usurandu-i; a marturisi anul Domnului bine primit".
Apoi, inchizand si dand cartea, a inceput sa invete, aratandu-Se pe Sine ca
este adevaratul Mesia trimis oamenilor de Dumnezeu-Tatal, spre mantuirea si
innoirea vietii, implinindu-se astfel scriptura citita, si toti "Il
marturiseau si se mirau de cuvintele harului care ieseau din gura Lui"
(Luca 4, 17, 19).
Praznicul
Anului Nou bisericesc s-a asezat de catre Sfintii Parinti la Sinodul I de la
Niceea, cind marele imparat Constantin, biruind pe Maxentiu prigonitorul, a
innoit si a luminat toata lumea cu dreapta credinta, dezradacinind praznicele
paginesti. Astfel a izbavit pe crestini de jugul greu al persecutiilor,
schimbind intelesul Indictionului. Sfintii Parinti au rinduit sa se praznuiasca
Anul Nou bisericesc ca un inceput al mintuirii crestinilor, aducindu-ne aminte
de intrarea lui Hristos in mijlocul adunarii evreilor si de vestirea din cartea
lui Isaia a "anului Domnului bine primit". Asadar, nu praznuim
praznicul Legii Vechi in prima zi a lunii septembrie, ci praznuim intrarea
Domnului, cind singur datatorul Legii S-a aratat pe Sine lumii, pogorindu-Se
din cele de sus si purtind in Sine pe Duhul Tatalui; cind a scris Legea lui
Dumnezeu, nu cu degetul, ci cu dumnezeiasca Sa limba si cu prea dulcea Sa gura;
nu pe lespezi de piatra, ci pe lespezile inimii noastre cele trupesti.
Mintuitorul, zidind cortul cel gindit al Bisericii Sale, S-a adus lui
Dumnezeu-Tatal jertfa singeroasa pe Sine pentru pacatele noastre, singur fiind
Arhiereul cel mare Care a strabatut cerurile, curatindu-ne pe noi de pacate
prin singele Sau varsat pe Cruce pentru noi, facindu-ne pentru El biserici
sfinte, dupa cuvintul apostolului care zice: "Biserica lui Dumnezeu care
sinteti voi este sfinta".
Pentru
toate acestea, dand multumire lui Dumnezeu, praznuim anul Domnului cel
bineprimit, caci am luat din mainile Sale multe si negraite bunatati, pentru
care ne sarguim sa fim Lui bine primiti. Deci noi praznuim Indictionul, nu pe
cel al imparatului Romei, ci pe cel asezat de Hristos, cerescul imparat al
slavei. Iar Indictionul lui Hristos sint poruncile Sale sfinte pe care suntem
datori sa le pazim si sa le implinim; pentru ca El nu cere de la noi daruri,
fier si arama, nici nu-i trebuie argint si aur, precum arata David, zicind
catre dinsul: "Domnul meu esti Tu, pentru ca nu-Ti trebuiesc bunatatile
(darurile) mele". El, in loc de fier si arama, cere de la noi bunatatile
credintei celei intemeiate pe dreapta cinstire de Dumnezeu. Pentru ca aceasta
este asezata pe temelia pusa de Hristos prin varsarea singelui Sfintilor
Mucenici care au fost chinuiti pentru credinta crestina, incit pentru fiecare
dintre ei se poate zice: "Prin foc si prin sabie a trecut sufletul
lui" .
De
aceea ne porunceste Dumnezeu, Imparatul nostru cel ceresc, sa credem in El cu
dreapta credinta si inima curata, pentru ca "cu inima se crede spre
dreptate" si prin aceasta credinta curata, ca si cu o arma de fier si cu
un scut de arama, sa biruim pe cei impotriva, adica pe diavoli. Astfel urmam
sfintilor nostri stramosi, care "prin credinta au biruit imparatii, au
lucrat dreptate, au dobindit fagaduintele, au inchis gurile leilor, au stins
puterea focului, au scapat de ascutisul sabiei, s-au intarit din slabiciune,
s-au facut tari in razboaie si au intors ostirile vrajmasilor in fuga..."
(Evrei 11, 33-34).
In
loc de argint, Imparatul nostru Hristos cere bunatatea nadejdii in Dumnezeu,
care mai mult decat argintul se face pricinuitoare omului de viata cea cu buna
sporire. Pentru ca daca cel ce se imbogateste cu mult argint nadajduieste ca
toate bunatatile din lume sa le castige, cu atat mai mult cel ce s-a imbogatit
cu neindoita nadejde in Dumnezeu va cistiga cele dorite. De acum el va vietui
cu bucurie, nebagind seama toate primejdiile si necazurile care navalesc asupra
lui de la lume, de la trup si de la diavolul; ci pe toate acelea cu dulceata le
va rabda, cu nadejde in rasplatirea ce va sa fie. Argintul pe stapinul sau il
inseala de multe ori, pentru ca, pierzandu-l cu orice intimplare, sarac pe el
il face si cel ce nadajduia sa vietuiasca cu indestulare pina la sfarsit, acela
degraba saracind, se lipseste de piine; iar cel ce nadajduieste spre Domnul, ca
Muntele Sionului, nu se va clatina in veac, pentru ca nadejdea nu rusineaza.
Niste
argint ca acesta cere Domnul de la noi si ne porunceste sa nadajduim nu spre
bogatia care degraba piere, ci spre Dumnezeul cel viu, ale Carui cuvinte sunt
cuvinte curate, argint lamurit in foc, prin care fara de minciuna ne-a fagaduit
noua cele vesnice si negraite bunatati intru a Sa imparatie. Pentru nadejdea
rasplatirii noastre sa ne indemnam spre mai multa nevointa, ca niste buni
ostasi ai lui Iisus Hristos; pentru ca nadejdea luarii de plata indeamna pe
ostas spre lupta, dupa cum zice Sfintul Ioan Damaschin pentru rabdatorii de
chinuri: "Mucenicii Tai, Doamne, cu credinta intarindu-se si cu nadejdea
imputernicindu-se, au stricat tirania vrajmasului si au dobandit
cununile".
In
loc de aur, Imparatul nostru Hristos cere de la noi bunatatea cea prea scumpa,
adica nefatarnica dragoste catre Dumnezeu si catre aproapele. Pentru ca
dragostea prin aur se inchipuieste de dascali pentru marea sa cinste. Ca precum
aurul este mai cinstit decat argintul, arama si fierul, tot asa si dragostea
este mai cinstita decat nadejdea si credinta. "Si acum raman acestea trei:
credinta, nadejdea si dragostea; iar mai mare decat acestea este
dragostea" (I Cor. 13,13). Un aur ca acesta cere de la noi Dumnezeu,
poruncindu-ne sa-L iubim cu nefatarnicie, nu numai cu inima crezand si cu gura
marturisind, ci si in fapte aratandu-I dragostea. Adica sa ne punem pentru
Dinsul sufletele noastre si sa fim gata de moarte pentru dumnezeiasca lui
dragoste. Pentru aceasta si pe cei de aproape ai nostri sa-i iubim asa, precum
ne invata iubitul lui Hristos Apostol Ioan Teologul, zicind: "Fiii mei, sa
nu iubim cu cuvantul, nici cu inima, ci cu lucrul si cu adevarul". Acest
fel de dragoste se primeste spre infrumusetare de la Cel mai frumos cu podoaba
decit fiii oamenilor, de la Hristos Dumnezeul nostru.
Asadar,
Biserica dreptmaritoare praznuieste acest Indiction crestin in locul celui
vechi al paganilor, dezbracandu-se de omul cel vechi cu faptele lui si
imbracandu-se in cel nou, dupa chipul Celui ce l-a zidit. De aceea praznuim
anul nou asa cum ne sfatuieste Apostolul, zicind: "Intru innoirea vietii
sa umblam", adica sa slujim lui Dumnezeu intru innoirea Duhului, iar nu
intru vechimea literei. Sa praznuim Indictionul, ascultand poruncile: "De
veti umbla intru poruncile Mele si de veti pazi invataturile Mele si de le veti
face, va voi da voua ploaie la vremea sa si pamantul isi va da roadele sale. Si
voi da pace in pamantul vostru si veti izgoni pe vrajmasii vostri si voi cauta
spre voi si va voi binecuvanta si nu se va ingretosa sufletul meu de voi. Si
voi umbla intru voi, si voi fi voua Dumnezeu si voi Imi veti fi Mie popor, zice
Domnul Dumnezeu Sfantul lui Israel..."*
*
Sunt unii care socotesc indictioanele randuite de la inceputul lumii si le
numara de la intaiul an al zidirii lumii, dar aceasta o fac din nestiinta. Acum
insa se stie ca nu de la facerea lumii, ci de la asezarea lui August s-au
inceput indictioanele, precum am aratat mai sus. Inainte de August, imparatul
romanilor, nu erau indictioane de la inceputul lumii.
"În
perioada Vechiului Testament, au funcţionat în regatele israelite două tipuri
de calendar. Cel mai vechi, de origine canaanită, avea la bază ciclul
lucrărilor agricole şi începea toamna. De exemplu, în prezentarea calendarului
cultic din Ieşire 23, 14-17, cea de-a treia sărbătoare importantă, cea a
strângerii roadelor (a culesului) „toamna“, aşa cum apare în Biblia sinodală,
era la „finele anului“ (v. 16 textul masoretic). Această informaţie se repetă
şi în cadrul aşa-numitului decalog cultic, în Ieşire 34, 22 (Biblia sinodală
„la sfârşitul toamnei“, textul masoretic „la trecerea anului“). Unele texte
biblice folosesc chiar denumirea canaanită a lunilor (de exemplu, ethanim,
ulterior luna a şaptea, bul, luna a opta, acestea fiind atestate şi în surse
extrabiblice, dar şi aviv, luna întâi, ziv, luna a doua). Sărbătorile încă nu
aveau în acest stadiu o dată fixă, ele depinzând direct de lucrările agricole.
Acest fapt se păstrează până în perioada textelor deuteronomice (a doua
jumătate a sec. al VII-lea î.Hr.), care nici ele nu datează exact sărbătorile
mari (cf. în Deuteronom 16, Paştile se ţine în luna aviv, dar nu se precizează
exact în ce zile). Către anul 600, sub influenţa babiloniană, se adoptă
calendarul babilonian, care începea anul în primăvară. În Babilon, festivitatea
anului nou (akitu) era una foarte importantă, regele fiind reîntronizat în
cadrul unei ceremonii care amintea de crearea lumii. Această schimbare o
remarcăm în sursa sacerdotală, scrisă în jurul anului 550, probabil în exil.
Această sursă aduce se pare şi ultima redactare a Pentateuhului. În textele
sacerdotale, sărbătorile sunt mult mai clar definite. Acum, sărbătoarea Paştelui
cade în prima lună a anului, aşa cum se precizează în Ieşire 12, 2: „Luna
aceasta să vă fie începutul lunilor, să vă fie întâia între lunile anului“.
Vechea sărbătoare agricolă a Azimilor, unită încă din textul deuteronomic
(Deuteronom 16) cu sărbătoarea Paştilor, de origine pastorală, este, în textul
preoţesc, fixată chiar la mijlocul lunii, funcţionând ca o contrapondere pentru
cealaltă sărbătoare importantă, din toamnă, culesul, numită a Corturilor, şi
pusă în legătură cu călătoria prin pustie a israeliţilor după ieşirea din
Egipt. Atât Azimile, cât şi Corturile sunt fixate în mijlocul lunii respective,
deci în ziua de 15. Ambele sărbători durează şapte zile. Însă, fiecare va primi
o zi în plus, pusă înaintea celor şapte, primăvara, şi după cele şapte, toamna.
De aceea, în calendarul cultic din sursa sacerdotală, Paştile-Azimile ţin de pe
14 nisan până pe 21, iar Corturile de pe 15 tişri până pe 22 (cf. Levitic 23,
5-6, 34-36). Tot în această perioadă sunt adoptate şi denumirile babiloniene:
nisan, tişri etc., dar acestea se folosesc şi în paralel cu vechea modă de
numerotare a lunilor. De exemplu, în Estera 3, 7: „în luna întâi, adică în luna
nisan“. Biserica creştină a păstrat vechiul calendar care începea toamna, luând
în consideraţie şi tradiţii ebraice după care crearea lumii s-a petrecut toamna
(de exemplu, după opinia majoritară în Talmud, omul ar fi fost creat pe 1
tişri). Însă calendarul ebraic era unul care ţinea cont de fazele lunii, pe
când cel roman era solar. Tişri, luna a şaptea din calendarul babilonian, care
însă în vechiul calendar era prima, cădea în lunile septembrie-octombrie, de
aceea Biserica a transformat luna septembrie în prima lună a anului
bisericesc". (lect. dr. Alexandru MIHĂILĂ)
Comentarii
Trimiteți un comentariu