Predica despre chemarea Apostolilor
(Predica la Duminica a doua dupa Pogorarea Sfantului Duh - Matei 4, 18-23)
Iubiti
credinciosi,
Sfanta
si dumnezeiasca Evanghelie de astazi are o multime de invataturi mantuitoare.
Dar doua lumineaza mai mult dintr-insa. Acestea sunt: cea despre chemarea lui
Dumnezeu si cea despre ascultarea fata de El.
Dumnezeu
Atottiitorul, Care a facut cerul si pamantul, de la inceputul lumii, ca un
Ziditor si Dumnezeu a toate, are putere sa cheme toate zidirile Sale si toate
asculta de El. El - cum a zis proorocul - cheama cerul de sus si pamantul de
jos. El cheama apa marii si o varsa pe fata a tot pamantul. El cheama norii, le
porunceste sa se adune si sa formeze ploile. El cheama grindina si furtuna. El
cheama vanturile si le scoate din vistieriile Sale. El cheama caldura focului
si razele soarelui sa lumineze pe pamant. El a pus o randuiala lunii si
stelelor. Pe toate le cheama si toate
asculta de Dansul.
El
cheama pasarile cerului, si vin la noi primavara din locuri departate, si
iarasi toamna le cheama inapoi, si se duc de unde au venit. Si care zidire nu
asculta de Ziditorul sau, daca El este pretutindenea si e Atotstapanitor si
Atotstiutor? El nu cheama numai stihiile neinsufletite sau pe cele
necuvantatoare. De la zidirea lumii, El a chemat pe alesii Sai. El a chemat pe
Noe cu 125 de ani inainte de potop si i-a poruncit de-a facut corabie spre
izbavirea de potop. El a chemat pe Avraam, parintele a toate neamurile,
dintr-un popor pagan, din tinutul Ur, din neamul Chaldeilor, si l-a facut tata
al multor neamuri. El a chemat pe Moise legiuitorul, care a fost prototipul si
inchipuirea lui Hristos in Legea Veche. L-a chemat la El in muntele Horeb si
l-a trimis sa scoata din robia lui Faraon 638.000 de suflete. El a chemat pe
David proorocul de la oi si la facut imparat peste Israil si mare prooroc. El a
chemat pe toti proorocii si pe toti alesii Sai.
Si
toti cei chemati de Dansul, care primesc Duhul lui Dumnezeu, si au credinta, si
cunosc pe Ziditorul lor, si au frica lui Dumnezeu in inima lor, Il asculta.
Acestea au fost zise despre chemarea lui Dumnezeu pana la venirea Legii
darurilor. Iar cand a venit Insusi Cuvantul lui Dumnezeu si S-a imbracat in
trup, cum zice dumnezeiescul Evanghelist Ioan ca "Cuvantul trup S-a facut
si S-a salasluit intru noi" (Ioan 1, 14), cand a venit Insasi
Intelepciunea si Cuvantul lui Dumnezeu, a chemat dintre oameni mai intai pe
Apostoli. Ati auzit din dumnezeiasca Evanghelie de astazi cum a chemat El ca pe
cei dintai pe apostolii Sai.
Ati
auzit citindu-se din Sfanta Evanghelie ca "umbland Iisus pe langa lacul
Ghenizaretului - care se mai numeste si Marea Tiberiadei -, a vazut pe doi
frati, pe Petru si pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja in mare, ca erau
pescari". Oare de ce a randuit pronia lui Dumnezeu ca tocmai atunci Iisus
sa fie pe malul Marii Tiberiadei, cand cei doi viitori apostoli, doi frati,
aruncau mreaja in mare? Iata pentru ce. Pentru ca Hristos avea sa-i faca pe
dansii pescari de oameni si a voit sa arate de mai inainte ca datoria
apostolului si a predicatorului este sa arunce mreaja - adica cuvantul lui
Dumnezeu - in marea lumii acesteia, tulburata de necazuri, de ispite si de
pacate. Evanghelia spune anume ca erau pescari ce aruncau mreaja in mare. Oare
de ce tine sa spuna anume ca erau pescari? Ar fi putut spune simplu ca erau la
pescuit, dar Evanghelia spune anume ca erau pescari.
Stiti
de ce o spune aceasta? Atotputernicul Dumnezeu si Mantuitorul nostru Iisus
Hristos, prin acest cuvant, ca erau pescari, vrea sa arate intregii lumi,
tuturor filosofilor ei, tuturor imparatilor, tuturor puternicilor, tuturor
carturarilor, tuturor celor care vor cerceta Evanghelia lui Hristos, ca cei
dintai ucenici ai lui Hristos au fost niste oameni saraci si neinvatati.
Ce poate fi mai sarac ca un pescar
necajit si simplu? Si de ce a aratat-o aceasta Dumnezeu? Pentru ca sa arate ca
El, cand vine in lume, n-are nevoie de intelepciunea noastra, nici de
priceperea noastra.
Dumnezeu
poate sa lucreze prin cele mai neputincioase fiinte, cum a vorbit odata prin
gura magaritei lui Valaam (Numerii 22, 26-32). Dumnezeiescul apostol Pavel a
spus ca Dumnezeu a ales pe cele proaste ca sa rusineze pe cele intelepte, pe
cele neputincioase si de neam slab si nebagate in seama, ca sa rusineze pe cele
tari si de neam slavit, ca astfel sa vadeasca mai mult puterea Lui si pentru ca
sa nu se laude nici un trup inaintea lui Dumnezeu (I Corinteni 1, 27-29). De
aceea, Iisus Hristos, Dumnezeul nostru, cand vine in lume, Isi alege ucenici
dintre oameni saraci si simpli, niste pescari. Dar de ce a chemat deodata doi
frati, pe Petru si pe Andrei, fratele sau? Ca sa arate ca toti cei ce vor crede
intru Hristos, prin mreaja cuvantului acelora, [se cade] sa traiasca in iubire
ca fratii si ca sunt frati prin dumnezeiescul Botez si prin sfanta credinta cea
in Domnul Iisus Hristos. De aceea a ales mai intai ca apostoli doi frati. Si
dupa ce i-a ales, acestia lasand acolo mreaja, au urmat dupa Iisus Hristos.
Cand i-a chemat Iisus Hristos, ei n-au mai zis: "Doamne, avem treaba,
iata, am pregatit mreaja de prins peste". Nu! In clipa cand i-a chemat
Iisus Hristos, nu au mai aflat nici o pricina, ca mai au treaba de facut, ci-n
aceeasi clipa, lasand mreaja, au mers dupa Iisus.
Nici
proorocul Elisei, cand a fost chemat sa fie in locul lui Ilie Tesviteanul, nu a
aratat atata sarguinta si atata ascultare precum cei doi apostoli frati. Caci
ce spune Scriptura? Cand s-a coborat Ilie si a trecut Iordanul, pe calea
pustiei Damascului, si a venit la Elisei proorocul, care lucra cu 12 perechi de
boi, si a aruncat cojocul pe el si a zis: "Dumnezeu te-a ales pe tine,
Elisei, fiul lui Safet, prooroc in locul meu", acesta, auzind ca Dumnezeu
il cheama la proorocie, a zis catre Ilie Tesviteanul: "Da-mi voie sa ma
duc sa sarut pe tatal meu si pe mama mea si pe fratii mei, si apoi voi
veni". Dupa ce s-a dus si si-a luat ziua buna de la familie, s-a dus apoi
si a taiat boii si a facut praznic, dand plugul si celelalte unelte de pomana.
Dupa aceea a mers dupa Ilie, ca sa fie proorocul lui Dumnezeu cu dar indoit,
dupa cum spune in Scriptura (III Regi 19, 16-21).
Dar
la acesti dumnezeiesti apostoli nu se vede una ca asta. Indata ce i-a chemat,
au lasat mreaja in mare; au lasat-o acolo unde s-a intamplat sa fie in clipa
aceea, mergand dupa Iisus Hristos. Dar oare acesti ucenici, cei dintai chemati,
cunosteau ei pe Iisus Hristos? Stiau de El? Da, Il cunosteau.
Caci
si Andrei si Petru au fost intai ucenicii lui Ioan Botezatorul, care le-a
aratat cu degetul pe Mantuitorul la Iordan si a zis: "Iata Mielul lui
Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii!". De atunci au inteles ca Iisus
Hristos e mai mare ca Ioan Botezatorul. Iar alta data, Ioan Botezatorul le-a
spus: "Vine dupa mine Cel mai mare decat mine, Caruia nu sunt vrednic a-I
dezlega cureaua incaltamintelor Lui" (Matei 3, 11; Marcu 1, 8). Si:
"Aceluia I Se cade a creste, iar mie a ma micsora. Cel ce are mireasa,
mire este, iar ea se cade sa se bucure".
Hristos
este Mirele si mireasa Lui este Biserica. Dumnezeiescul Inainte-Mergator stia
acest lucru si a zis aceste cuvinte in urmatorul inteles: cand va veni Mirele
Bisericii, eu sunt sluga Bisericii; eu trebuie sa ma bucur ca sunt impreuna cu
El.
Deci
acesti doi ucenici chemati astazi cunosteau pe Iisus. Chiar din gura
povatuitorului lor, de la Ioan Botezatorul, stiau ca El e Mielul lui Dumnezeu,
si ca vine de sus, si ca-i mai mare decat Ioan Botezatorul. De aceea, indata ce
i-a chemat, au si mers dupa Iisus.
Iar
dupa aceasta, ce mai spune dumnezeiasca Evanghelie? Mergand Iisus mai inainte,
a mai dat de doi pescari. De cine? De Iacov al lui Zevedeu si de Ioan, fratele
lui. Bagati de seama ca in numarul celor 12 apostoli sunt doi Iacov. Unul se
cheama Iacov al lui Alfeu, sau Iacov cel Mic, iar altul este Iacov al lui
Zevedeu si al Salomeii si var de trup cu Mantuitorul nostru Iisus Hristos.
Dumnezeiasca Evanghelie zice ca pe acesti doi apostoli, pe Iacov al lui Zevedeu
si pe Ioan, fratele lui, i-a vazut pe mare cu tatal lor si i-a chemat.
"Veniti dupa Mine - le-a zis - si va voi face pe voi pescari de
oameni!". Si lasand ei pe Zevedeu, tatal lor, in corabie, au mers dupa
Iisus. Dar de ce n-a mers si Zevedeu? Cum de au mers copiii si tatal n-a mers?
Iata de ce. Zevedeu n-a crezut ca Iisus Hristos este Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu si de aceea inima lui era legata
mai mult de corabia lui si de pestele pe care-l pescuia, decat de Iisus
Hristos.
Iar
cei doi fii ai lui, cunoscandu-L cu duhul si auzind de minunile Lui, pe care le
facea in Galileea si in partile acelea, n-au mai stat la indoiala.
"Acesta-i Mesia, Acesta-i Dumnezeu!" - si-au zis ei. Si au lasat pe
tatal lor in marea tulbure a lumii acesteia si cu corabia (care simbolizeaza
nestatornicia veacului de acum, caci pururea se clatina si pururea-i miscata de
valuri), si au venit la Iisus Hristos. Era al doilea rand de apostoli, alti doi
frati.
Deci
in aceeasi zi Mantuitorul i-a chemat pe patru din cei mai de frunte apostoli,
pe Andrei si pe Petru, pe Iacov si pe Ioan. Capeteniile sau varfurile
apostolilor, stalpii cei mari care au intemeiat mai tarziu Biserica, au fost
chemati intr-o singura zi. Au fost chemati de doua ori cate doi frati, ca iarasi
sa arate ca toti cei ce vor crede in Hristos trebuie sa traiasca ca fratii si
ca sunt frati in credinta in Acelasi Dumnezeu. Dupa ce i-a chemat Mantuitorul
si pe acestia, se zice in Evanghelie: a umblat Iisus prin toata Galileea si
prin tot tinutul de pe langa mare, propovaduind si invatand in sinagogile
evreiesti cuvantul lui Dumnezeu, facand semne si minuni mari si tamaduind
bolnavii de neputintele lor.
Aceasta e Evanghelia de azi, pe scurt. Frati crestini, astazi am vrut sa va vorbesc de chemarea lui Dumnezeu, si de ascultarea omului de Dumnezeu, si de ascultarea tuturor zidirilor Sale. Dar am voit mai ales sa vorbesc despre chemarea neamului cel cuvantator al oamenilor, sa va spun in cate chipuri ne cheama Dumnezeu pe noi. Dumnezeu cheama popoarele pamantului cu foamete, cu seceta, cu neplouare, de parca le-ar spune: "Iata, Eu sunt Acela despre Care spune Ieremia Proorocul ca voi da ploaie peste zece cetati si peste doua nu voi ploua, si iarasi, voi da ploaie peste doua cetati si peste zece n-am sa dau ploaie, ca sa va arat ca Eu sunt Dumnezeul norilor si Tatal ploilor, cum a zis Iov" (cf. Iov 12, 16; 26, 8; 38, 25-28). Auziti pe Dumnezeu spunand: "Voi da ploaie peste zece cetati si peste doua nu voi da, si iarasi peste doua voi da si peste zece n-am sa dau" (Ieremia 5, 24).
La
televizor, cand se da buletinul meteorologic, se arata harta tarii,
spunandu-se: aici ploua, si se arata vreo 10-15 puncte unde ploua in tara;
vazand odata aceasta, foarte m-am folosit. Sa aratat ca in vreo 10-15 puncte
ploua, iar in cea mai mare parte a tarii nu ploua. Si mi-am adus aminte de
cuvintele proorocului Ieremia. Mi-am zis: iata, acum se implinesc sub ochii
nostri, ca ploua in cateva sate si in
20-30 nu ploua. Deci in mana lui Dumnezeu sunt ploile, si norii, si furtunile,
si vanturile. Caci spune Hristos: "Anii si vremile le-a pus Tatal intru a
Sa stapanire" (Matei 24, 27-36; Fapte 1, 7). Nimeni nu-I poate cere
socoteala Lui de ce a dat seceta sau furtuna, nimeni nu poate opri vanturile si
ploile, nimeni nu le poate aduce, decat mana cea atotputernica a lui Dumnezeu.
Deci, iata, uneori ne cheama Dumnezeu cu seceta, alteori cu grindina, alteori
cu fulgere, cand trasneste pe multi, alteori ne cheama cu foamete, alteori cu
boale.
Alteori
da Dumnezeu boala si molima, si nu este casa unde sa nu fie un bolnav. Si
aceasta o poate face cand voieste. Alteori ne cheama cu razboaie, alteori cu
robie, alteori cu glasul Scripturilor cand zice: "Veniti la Mine toti cei
osteniti si impovarati, si Eu va voi odihni pe voi" (Matei 11, 28). Si
alta data zice: "Cel ce vrea sa vie dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si
ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie" (Matei 10, 38).
Deci,
iata ca ne cheama Dumnezeu si prin stihii, prin cutremure, prin seceta si prin
neplouare, ne cheama prin boale si prin necazuri, prin scarbe, prin toate
cheama popoarele la El, sa cunoasca ca este un Tata in cer si ca poate face cu
popoarele Sale cate voieste. Ce spune Isaia? "Doamne, Tu ai zidit pamantul
ca pe o nimica si toate popoarele pamantului inaintea Ta sunt ca o picatura
dintr-o cada" (Isaia 40, 15). Ce putere are o picatura dintr-o cada? Sau
ce este de vei lua o lingura de apa din noianul cel fara de margini al marilor?
Asa suntem noi de putini si de slabi inaintea lui Dumnezeu! Cheama Dumnezeu
prin glasul Scripturii, cheama prin glasul zidirilor ce pornesc asupra noastra
cu seceta, sau cu ploaie prea multa, sau cu cutremur, sau cu arsita. Dar cheama
si in alt fel.
Cum?
Prin glasul constiintei. Nu vezi, cum pacatuim sau gresim, ne mustra cugetul
indata. Te intreaba: "Omule, de ce ai facut aceasta?". De ce-ai furat
de la vecinul, de ce ai luat femeia altuia, de ce ai omorat pruncul nevinovat
in pantece, de ce ai ras de cele sfinte, de ce fumezi, de ce nu mergi la
biserica duminica si sarbatoarea? De ce nu cresti copiii in frica lui Dumnezeu,
de ce nu postesti cele patru posturi de peste an, si vinerea si miercurea, si
te faci asemenea cu iudeii? De ce urasti pe fratele tau, de ce hulesti pe
Dumnezeu cand esti in scarba? Prin toate ne mustra constiinta cand gresim. Ea e
glasul lui Dumnezeu, Care ne cheama la El: "Omule, ai gresit! Eu te iert.
Dar sa nu mai faci! Vino la Mine, caci la Mine e izvorul iertarii, al iubirii
si al milostivirii. Pune inceput bun de azi inainte, sa nu mai
pacatuiesti!".
Deci,
constiinta e glasul lui Dumnezeu in inima noastra. Aceasta lege s-a pus inainte
de toate legile omenesti. Zic o seama de oameni putin credinciosi: "Dara,
noi, crestinii, o sa fim judecati dupa Evanghelie si o sa ne pedepseasca
Dumnezeu. Insa pe popoarele care nu cunosc pe Dumnezeu, cum e China, cum e
Japonia, care se inchina la zei, si la vrajitori, si la filosofi, cum are sa le
pedepseasca Dumnezeu? Caci n-au avut Evanghelia si n-au stiut ca e pacat, iar
de aceea nu se pot indrepta".
Auzi
ce spune dumnezeiescul apostol Pavel in epistola sa cea catre romani:
"Cele nevazute ale lui Dumnezeu, de la inceputul zidirii lumii, prin
fapturi intelegandu-se se vad, vesnica Lui putere si Dumnezeire" (Romani
1, 20). Deci, toate popoarele lumii, in ziua Judecatii, se vor judeca dupa
patru legi. Asa dogmatisesc Sfintii Parinti. Cei ce n-au avut legea scrisa, se
vor judeca dupa doua legi: dupa legea constiintei, pe care a pus-o Dumnezeu in
om la zidirea lui, si dupa legea zidirilor. Cum, dupa legea zidirilor? Iata
cum: toate care sunt in jurul nostru vorbesc cu noi. Caci spune Sfantul
Grigorie de Nyssa: "Ca o trambita din inaltul cerului vorbesc zidirile cu
noi si striga ca este Un Ziditor" (Viata lui Moise). Si ce spune proorocul
David: "Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o
vesteste taria" (Psalmi). Cum vorbesc cerurile cu noi? Cum vorbeste taria
cu noi si vesteste puterea lui Dumnezeu? Iata cum.
Cand
te uiti seara la cerul instelat si-l vezi plin de stele, si impodobit ca un
candelabru plin de lumina, si vezi luna plina stralucind pe cer si randuiala
cea prea frumoasa cu care se conduc stelele, si galaxiile, si constelatiile
cerului cu atata precizie, incat nici cei mai mari savanti ai lumii nu ajung sa
indrepte calendarul dupa ele, atunci zici cu proorocul: "Doamne, ce este
omul, ca sa-l pomenesti pe el, sau fiul omului, ca-l cercetezi pe el?"
(Psalmi). Si atunci iti dai seama ca aceste stele, aceste miscari ale lor sunt
facute si purtate de mana lui Dumnezeu. El a fost Creatorul, El e carmuitorul
lor. Iti dai seama ca lumea aceasta are o minte care le indrumeaza, ca este un
Dumnezeu Care le-a facut si o mana nevazuta care le poarta de grija, ca si
noua. Asa vorbesc cerurile cu noi, incat vazandu-le, cunoastem prin ele pe
Ziditorul cerului. Cand ne uitam la soare si-l vedem cum lumineaza, ca nu putem
sa-l privim decat cateva minute si orbim, ne aducem aminte de Cel ce a facut
soarele atat de frumos, atat de luminos. Si ne dam seama ca Cel ce l-a facut pe
el, Soarele Dreptatii, straluceste de miliarde de ori mai mult ca el. Si asa,
soarele lauda pe Dumnezeu. Caci se zice: "Laudati- L pe El, soarele si
luna, laudati-L pe El, toate stelele si lumina!". Cum lauda Soarele pe
Dumnezeu? Cum Il lauda luna, stelele, cerurile, tot firmamentul, toata zidirea?
Prin existenta si prin miscarea lor. Caci "altele sunt contemplatiile
zidirilor si altele sunt legile lor" (Sfantul Maxim Marturisitorul,
Filocalia).
Contemplatia
are loc cand ne gandim la Cine le-a facut. Iar
legile lor sunt randuielile dupa care se misca in univers. Si amandoua
sunt facute de Dumnezeu: existenta lor si legile dupa care se misca ele. Asa
vorbesc cu noi soarele, luna, stelele si cerurile, florile si pasarile,
animalele si fiarele, vaile si apele, noianurile si aerul, vanturile si toate
stihiile. Toate vorbesc cu noi si ne spun ca este Un Ziditor, Un Dumnezeu in
cer Care le-a facut, le tine si le misca.
Deci,
dupa legea constiintei si dupa legea zidirilor se vor judeca cei ce n-au avut legea cea scrisa.
Incepand de la Moise, caruia Dumnezeu i-a dat Tablele Legii pe Muntele Sinai,
poporul iudeu se va judeca dupa Legea cea scrisa, iar toate popoarele care au cunoscut Evanghelia se vor
judeca dupa Legea Darului, Legea dragostei si a desavarsirii.
De
la inceputul lumii, astazi si vesnic, zidirea vorbeste despre Ziditorul ei. Un
necredincios oarecare strabatea Oceanul Atlantic, pe un vapor mare, pe un
transatlantic. Si un sarman misionar predica pe vapor, noaptea, despre
Dumnezeu, despre minunile Lui care se vad pe cer, sus, pe pamant si in aer. Iar
necredinciosul, ca sa ia in batjocura pe misionar, a luat binoclul si se tot
uita lung la stele. Iar misionarul lui Hristos predica cu foc, pentru ca
Dumnezeu da putere multa in cuvant celor ce-L binevestesc pe El si-L predica pe
Dumnezeul cel adevarat, pe Stapanul zidirii. La urma, vine cel necredincios si
zice catre preot: "Parinte, tot predici pe Dumnezeu, dar eu m-am uitat cu
binoclul la stele si nu L-am vazut, nu stiu unde e". Iar misionarul lui Hristos i-a spus: "Bine
zici, frate, ca nu-L vezi, si in acest fel nici n-ai sa-L vezi in veacul
veacului. Dar stii de ce? Ca sa-L vezi pe Dumnezeu, trebuie sa cureti inima de
necredinta, de paganatate. Caci asa ne invata pe noi Evanghelia, spunandu-ne in
fericirea a sasea: "Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe
Dumnezeu" (Matei 5, 7). Deci, drept ai zis ca nu L-ai vazut, si nici n-ai
sa-L vezi in veacul veacului, pana ce nu-ti vei curati inima ta de necredinta,
de rautate si de pacate.
Atunci
ai sa-L vezi pe Dumnezeu, prin lumina credintei". Asa si azi. Sunt multi
oameni care nu aud chemarea lui
Dumnezeu. Si daca nu o auzim, are sa puie biciul pe noi, are sa ne cheme
mai aspru. Daca ne vom intoarce, El are sa dea ploaie timpurie, si belsug, si
sanatate, si fericire, ca in mana Lui este viata si moartea. Iar daca nu, stie
El cum sa traga fraul calului!
Caci
zice Ilie Miniat ca lumea aceasta este ca un cal sirep, care alearga pururea spre pierzare, alearga la
pacate, spre fundul iadului. Dar Dumnezeu e mester sa puie frau acestui cal
neastamparat. Si care e fraul calului? Care e frana lui Dumnezeu cu care trage
lumea la Dansul? E seceta, sunt bolile, robiile, razboaiele, moartea,
suferintele si toate necazurile. Cand e razboi, ce cerem? "Da, Doamne,
pace". Cand suntem bolnavi, cerem: "Da-ne, Doamne, sanatate".
Cand nu ploua: "Da-ne, Doamne, apa, ca murim de sete". Cand suntem
robi: "Scapa-ne, Doamne, de robie". Deci, bine ne face Dumnezeu. Stie
El sa tie in frau aceasta lume, care alearga ca un cal sirep la prapad, la
pierzare. Auzi ce spune proorocul: "Insa cu zabala si cu frau, Doamne,
falcile lor vei strange, a celora ce nu se apropie de Tine" (Psalmi 31,
10). Nu ne apropiem de buna voie, ne pune zabala si frau si ne intoarce inapoi,
pentru ca are putere. Caci este Dumnezeu care poate sa coboare in iad, sa
ridice, sa omoare, sa faca viu.
Deci,
fratii mei, cand vom intelege ca Dumnezeu ne cheama prin boale, prin suferinte,
prin pagube, prin necazuri, prin robie, prin seceta, sa nu stam impietriti, ci
sa ne intoarcem acasa la Tata si sa zicem: "Iarta-ne, noua, Doamne,
pacatele si ne miluieste pe noi, Doamne". Si atunci Bunul Dumnezeu ne
iarta, pentru ca El nu ne cearta din ura. Adevaratul parinte nu bate pe copiii
sai din ura, Doamne fereste! Care tata sau mama ar vrea sa-si bata copiii
degeaba, sa-si bata joc de dansii? Nu! Ci daca vede ca azi n-asculta, si maine
n-asculta, si poimaine nasculta, si-i incapatanat, si-i raspunde impotriva, si
face dupa voia lui cea rea, atunci pune mana fara sa vrea pe varga, sau pe
curea, sau pe bat. Pentru ce? Caci vede ca acest copil a pornit pe cai rele si
merge din rau in mai rau, se duce in prapastie si, daca il va bate mai pe urma,
va fi prea tarziu.
Asa
face si Dumnezeu cu noi. Noi suntem toti fiii lui Dumnezeu dupa dar. Auzi ce
zice Scriptura: "Eu am zis: "Dumnezei sunteti si fii ai Celui Prea
Inalt toti". Iar voi ca niste oameni muriti, si ca unul din boieri
cadeti" (Psalmi 81, 6-7), adica asemenea unuia dintre draci. Daca suntem
fiii lui Dumnezeu dupa dar si avem darul de fii prin Sfantul Botez, avem
Biserica Mama si pe Dumnezeu Tata, dupa cum zicem pururea: "Tatal nostru
Carele esti in ceruri..."; daca-i asa, sa stam pururea cu ochii mintii la
Tatal nostru si sa stim ca daca nu vom voi de buna voie sa-L iubim si sa-L
cunoastem ca exista, El va pune mana pe varga. Dar mai bine sa ascultam din
dragoste si sa-L iubim pe Dumnezeu si sa facem poruncile Lui din cumintenie, ca
El pururea sa aiba mila de noi si sa ne poarte de grija.
Apostolii
au ascultat de Hristos, proorocii au ascultat, cerul asculta, pamantul asculta,
vanturile asculta, marea asculta, ploaia asculta, roua asculta, grindina
asculta, stelele asculta, soarele
asculta, noianurile si toata natura asculta, numai omul, fiinta cea rationala,
nu vrea sa asculte de Parintele sau Cel ceresc. Dar bagati de seama ca mana lui
Dumnezeu are si varga cu care ne poate bate! Deci sa stam bine, sa luam aminte!
Sa nu uitati, de astazi inainte, ca orice necaz care vine peste noi este o
chemare a lui Dumnezeu. Caci zice: "Dumnezeu bate pe tot fiul pe care-l
primeste".
Si
sa nu cartim daca suntem chemati intr-un fel sau altul, caci spune apostolul
Pavel: "Fiecare intru ceea ce este chemat, intru aceea sa ramana".
Te-a
chemat Dumnezeu sarac, nu dori sa te imbogatesti; te-a chemat sa fii calugar,
calugar sa ramai pana la moarte; te-a chemat sa fii preot, preot vrednic sa
fii; te-a chemat sa fii meserias, meserias bun si cinstit sa fii; te-a chemat
sa fii filosof sau mecanic, sau in alt serviciu, asa sa ramai! Dar sa slujesti
cu cinste, sa cunosti ca Dumnezeu este Cel ce te-a chemat intr-un fel sau
altul, si fiecare dintre noi intru ceea ce este chemat, intru aceea sa ramana!
AMIN!
Chemarea apostolilor si trimiterea lor la propovaduire.
1.
Chemand la Sine pe cei doisprezece ucenici ai Sai, le-a dat lor putere asupra
duhurilor celor necurate, ca sa le scoata si sa tamaduiasca orice boala si
orice neputinta.
2.
Numele celor doisprezece apostoli sunt acestea: Intai Simon, cel numit Petru,
si Andrei, fratele lui; Iacov al lui Zevedeu si Ioan fratele lui;
3.
Filip si Vartolomeu, Toma si Matei vamesul, Iacov al lui Alfeu si Levi ce se
zice Tadeu;
4.
Simon Cananeul si Iuda Iscarioteanul, cel care L-a vandut.
5.
Pe acesti doisprezece i-a trimis Iisus, poruncindu-le lor si zicand: In calea
paganilor sa nu mergeti, si in vreo cetate de samarineni sa nu intrati;
6.
Ci mai degraba mergeti catre oile cele pierdute ale casei lui Israel.
7.
Si mergand, propovaduiti, zicand: S-a apropiat imparatia cerurilor.
8.
Tamaduiti pe cei neputinciosi, inviati pe cei morti, curatiti pe cei leprosi,
pe demoni scoateti-i; in dar ati luat, in dar sa dati.
9.
Sa nu aveti nici aur, nici arginti, nici bani in cingatorile voastre;
10.
Nici traista pe drum, nici doua haine, nici incaltaminte, nici toiag; ca
vrednic este lucratorul de hrana sa.
11.
In orice cetate sau sat veti intra, cercetati cine este in el vrednic si acolo
ramaneti pana ce veti iesi.
12.
Si intrand in casa, urati-i, zicand: "Pace casei acesteia".
13.
Si daca este casa aceea vrednica, vina pacea voastra peste ea. Iar de nu este
vrednica, pacea voastra intoarca-se la voi.
14.
Cine nu va va primi pe voi, nici nu va asculta cuvintele voastre, iesind din
casa sau din cetatea aceea, scuturati praful de pe picioarele voastre.
15.
Adevarat graiesc voua, mai usor va fi pamantului Sodomei si Gomorei, in ziua
judecatii, decat cetatii aceleia.
16.
Iata Eu va trimit pe voi ca pe niste oi in mijlocul lupilor; fiti dar intelepti
ca serpii si nevinovati ca porumbeii.
17.
Feriti-va de oameni, caci va vor da pe mana sinedristilor si in sinagogile lor
va vor bate cu biciul.
18.
La dregatori si la regi veti fi dusi pentru Mine, spre marturie lor si
paganilor.
19.
Iar cand va vor da pe voi in mana lor, nu va ingrijiti cum sau ce veti vorbi,
caci se va da voua in ceasul acela ce sa vorbiti;
20.
Fiindca nu voi sunteti care vorbiti, ci Duhul Tatalui vostru este care graieste
intru voi.
21.
Va da frate pe frate la moarte si tata pe fiu si se vor scula copiii
impotriva parintilor si-i vor ucide.
22.
Si veti fi urati de toti pentru numele Meu; iar cel ce va rabda pana in
sfarsit, acela se va mantui.
23.
Cand va urmaresc pe voi in cetatea aceasta, fugiti in cealalta; adevarat
graiesc voua: nu veti sfarsi cetatile lui Israel, pana ce va veni Fiul Omului.
24.
Nu este ucenic mai presus de invatatorul sau, nici sluga mai presus de stapanul
sau.
25.
Destul este ucenicului sa fie ca invatatorul si slugii ca stapanul. Daca pe
stapanul casei l-au numit Beelzebul, cu cat mai mult pe casnicii lui?
26.
Deci nu va temeti de ei, caci nimic nu este acoperit care sa nu iasa la iveala
si nimic ascuns care sa nu ajunga cunoscut.
27.
Ceea ce va graiesc la intuneric, spuneti la lumina si ceea ce auziti la ureche,
propovaduiti de pe case.
28.
Nu va temeti de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot sa-l ucida; temeti-va
mai curand de acela care poate si sufletul si trupul sa le piarda in gheena.
29.
Au nu se vand doua vrabii pe un ban? Si nici una din ele nu va cadea pe pamant
fara stirea Tatalui vostru.
30.
La voi insa si perii capului, toti sunt numarati.
31.
Asadar nu va temeti; voi sunteti cu mult mai de pret decat pasarile.
32.
Oricine va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, marturisi-voi si Eu pentru
el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri.
33.
Iar de cel ce se va lepada de Mine inaintea oamenilor si Eu Ma voi lepada de el
inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri.
34.
Nu socotiti ca am venit sa aduc pace pe pamant; n-am venit sa aduc pace, ci
sabie.
35.
Caci am venit sa despart pe fiu de tatal sau, pe fiica de mama sa, pe nora de
soacra sa.
36.
Si dusmanii omului (vor fi) casnicii lui.
37.
Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe Mine nu este vrednic de
Mine; cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat pe Mine nu este vrednic
de Mine.
38.
Si cel ce nu-si ia crucea si nu-Mi urmeaza Mie nu este vrednic de Mine.
39.
Cine tine la sufletul lui il va pierde, iar cine-si pierde sufletul lui pentru
Mine il va gasi.
40.
Cine va primeste pe voi pe Mine Ma primeste, si cine Ma primeste pe Mine
primeste pe Cel ce M-a trimis pe Mine.
41.
Cine primeste prooroc in nume de prooroc plata de prooroc va lua, si cine
primeste pe un drept in nume de drept rasplata dreptului va lua.
42.
Si cel ce va da de baut unuia dintre acestia mici numai un pahar cu apa rece,
in nume de ucenic, adevarat graiesc voua: nu va pierde plata sa.
Sursa
CrestinOrtodox.Ro
.
Comentarii
Trimiteți un comentariu