Rugaciunea lui Iisus
Rugaciunea lui Iisus
"Rugaciunea
lui Iisus" - Cine nu stie despre ce-i vorba ar putea avea impresia ca
spunand "rugaciunea lui Iisus" avem in vedere o rugaciune pe care a
spus-o Domnul nostru Iisus Hristos. In realitate lucrurile stau altfel. E
adevarat ca in Sfanta Evanghelie sunt si niste rugaciuni rostite de Domnul
nostru Iisus Hristos, dar prin rugaciunea lui Iisus intelegem altceva. Si anume
cei ce stiu ce intelegem se gandesc la o rugaciune scurta, rugaciunea "Doamne,
Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul",
rugaciune cu care sunt datori calugarii si rugaciune pentru care sunt sfatuiti
sa se angajeze toti credinciosii. Deci voi vorbi despre ceea ce se intelege in
general prin rugaciunea lui Iisus, deci despre rugaciunea de toata vremea. Mie
imi place sa-i spun "rugaciunea de toata vremea", pentru un motiv pe
care il veti cunoaste indata.
Unii,
cand se pomeneste de rugaciunea lui Iisus, spun: "Da, stiu, e vorba de
rugaciunea mintii". Altii zic ca e vorba de "rugaciunea inimii".
De fapt rugaciunea se poate face la trei nivele, deosebit: se poate face oral,
rugaciunea gurii, se poate face cu mintea, rugaciunea mintii, si se poate face
si cu inima, cu angajare totala, si atunci este rugaciunea inimii. Rugaciunea o
face fiecare la masurile lui. Se incepe de obicei cu rugaciunea orala, cu
rugaciunea gurii, pentru ca cei mai multi credinciosi se roaga vorbind cu
Dumnezeu, cu cuvantul vorbit. La nivelul acesta se fac rugaciunile liturgice.
De ce? Pentru ca rugaciunile liturgice, rugaciunile din biserica, se fac in
auzul credinciosilor care sunt de fata si cu scopul de a-i angaja pe cei de
fata in rugaciune. Rugaciunea particulara se poate face, si se recomanda chiar
sa se faca, la nivelul gandului. De ce? Pentru ca lupta pentru inlaturarea
raului si pentru realizarea binelui se da in gand, gandul este temelia tuturor
activitatilor umane. Toate pornesc de la gand, si cele bune si cele rele isi au
inceputul in gand. Ridicarile si caderile se fac in gand. Cheia vietii
duhovnicesti este disciplina mintii, iar metoda de disciplinare este rugaciunea
de toata vremea, rugaciunea prin care ne angajam cat mai des si cat mai intens.
Nu se poate face abstractie de rugaciunea liturgica. Biserica are randuieli de
slujba pentru fiecare zi, cele 7 Laude care se fac in general prin manastiri si
nu se fac la bisericile parohiale. Fiecare zi are randuiala de slujba de
dimineata si de seara, fiecare credincios trebuie sa-si faca o randuiala de
rugaciune de dimineata, o randuiala de rugaciune de seara, si in cazul acesta
pe langa cele 7 Laude mai avem si rugaciuni de dimineata si rugaciuni de seara
ca rugaciuni particulare, si acestea, dupa caz, se pot face si cu cuvantul
vorbit in auzul celorlalti care se roaga impreuna, si se poate face rugaciunea
aceasta particulara la nivelul gandului, deci numai in gand.
Rugaciunea
"Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul" este o rugaciune de completare a randuielilor liturgice. In
manastiri in special se fac cele 7 Laude, se citesc Acatiste si se oficiaza si
Sfanta Liturghie, multe din manastirile noastre au randuiala ca sa se faca
Sfanta Liturghie in fiecare zi. Noi nu ne putem inchipui o viata liturgica la
nivelul gandului, ci totdeauna ne gandim la o viata liturgica la nivelul
rostirii pentru angajarea cea din gand. Credinciosii nostri trebuie sa stie
ca in biserica nu slujeste numai preotul, ca in biserica nu slujesc impreuna cu
preotul numai diaconii, nici numai cantaretii, ci in biserica trebuie sa
slujeasca toti credinciosii. Cuvinte ca "Domnului sa ne rugam",
"La Domnul sa cerem", "Capetele noastre Domnului sa le
plecam", "Sa multumim Domnului", "Veniti sa ne inchinam si
sa cadem la Hristos", "Sa ne iubim unii pe altii ca intr-un gand sa
marturisim", "Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui
Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti",
"Binecuvantarea Domnului peste voi", "Si sa fie milele marelui
Dumnezeu si Mantuitorului nostru Iisus Hristos cu voi cu toti", toate cer
raspunsuri, nu se fac de catre unul singur pentru cei multi, ci se fac de catre
toti pentru toti cati sunt de fata si pentru toti cati pot fi cuprinsi in
randuiala de slujba. Prin urmare, in orice caz rugaciunea liturgica se face cu
rostire.
Rugaciunea
particulara, pentru ca nu e necesar sa fie auzita de altii - si cand nu e
necesar sa fie auzita de altii, numai de Dumnezeu - se face la nivelul
gandului, la nivelul mintii, cu cuvantul vorbit insa nerostit cu vorba auzita.
De fapt n-am putea zice ca este o randuiala in sensul acesta, adica nu se poate
spune ca rugaciunea particulara trebuie facuta la nivelul gandului. Se poate
face si cu cuvantul rostit, ori in ce fel ar fi rugaciunea, dar se recomanda sa
se faca la nivelul gandului pentru ca atacurile in general sunt la nivelul
gandului. Si apoi la gandurile noastre trebuie sa adaugam si simtamintele
noastre, care tin mai ales de inima. Cand zici "inima" zici
"locul simtirii". Cei mai multi oameni stiu ca simtirea este legata
cu inima, am putea zice chiar cu inima cea de carne, pentru ca noi iubirea de
pilda o simtim in piept, n-o simtim in cap. In cap, in minte, simtim puterea
ganditoare, iar puterea simtitoare o avem in piept si e legata in general de
inima. "Ma bucur din toata inima" zic oamenii, "Va multumesc din
toata inima", "Va multumesc din tot sufletul", "Va doresc
binele din toate puterile" si asa mai departe sunt niste expresii care arata
ca simtamintele sunt in legatura cu inima. Dar am spus ca mintea trebuie unita
cu inima si omul trebuie sa se reverse in totalitatea lui mai ales in
rugaciune.
Totusi,
rugaciunea se face la nivelul posibilitatilor omului. Pe mine ma intreaba
oamenii, multi dintre ei, "Parinte, cum sa ma rog?". La toti le spun:
sa te rogi cum poti sa te rogi. Degeaba i-as spune: sa te rogi intr-un fel
oarecare, pentru ca omul pana la urma se roaga cu capacitatea lui rugatoare.
Viata nu ne cere in toate imprejurarile toate puterile noastre de angajare, si
din cauza aceasta nici nu realizam ceva la nivelul cel mai adanc al existentei
noastre. Asa se intampla cu rugaciunea in general, asa se intampla cu
rugaciunea de toata vremea.
Ce
este rugaciunea de toata vremea? Ca sa stim ce este rugaciunea de toata vremea
e bine sa ne gandim la ceva din randuiala calugariei. Cand cineva se angajeaza
la viata calugareasca si cand i se face intrarea in monahism, in calugarie, in
mod solemn, i se da un obiect care tine de vesmintele calugaresti. Atunci cand
i se da "haina veseliei", camasa cea alba, cand i se da reverenda,
cand i se da rasa, cand i se da cingatoarea, cand i se da culionul si
camilafca, i se da si ceea ce numim noi metanie. Si cand i se dau metaniile
celui pregatit pentru viata calugareasca, se spune asa: "Fratele nostru -
i se spune numele - primeste sabia Duhului, care este cuvantul lui Dumnezeu,
spre rugaciunea din tot ceasul catre Hristos". Asta se spune in general in
auzul tuturor, pentru toti cei de fata, sa stie cei de fata ca fratele nostru
primeste "sabia Duhului care este cuvantul lui Dumnezeu, spre rugaciunea
din tot ceasul catre Hristos". Si dupa aceea cuvantul se adreseaza
candidatului la calugarie si i se spune asa: "Ca esti dator in toata vremea
a avea in minte, in inima, in cuget si in gura ta numele Domnului Iisus si a
zice <<Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul>>". Prin urmare, de metanii este legata rugaciunea aceasta
"Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul", si rugaciunea aceasta se face avand acest suport material
pentru lucrarea spirituala care este rugaciunea. I se dau metaniile si
calugarul trebuie sa le aiba la el si sa zica mereu, intemeiat pe aceasta
metanie, intemeiat pe obiectul acesta, "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Prin urmare obiectul acesta,
metaniile, este un suport material pentru o lucrare spirituala care nu se face
de la sine, nu se realizeaza de la sine. Si atunci omul se ajuta si cu ceva
material, cu obiectul acesta pe care avandu-l in mana, isi aduce aminte mai
repede ca trebuie sa zica rugaciunea, iar neavandu-l in mana de multe ori se
intrerupe din rugaciune, isi uita de indatorirea de a avea "in toata
vremea in minte, in inima, in cuget si in gura numele Domnului Iisus", isi
uita ca trebuie sa spuna "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul".
E
o indatorire a calugarilor si este o metoda de angajare intr-o viata superioara
pe care noi o recomandam si celor care nu sunt calugari. Si poate ca cei care
nu sunt calugari au mai multa trebuinta de aceasta rugaciune in tumultul
existentei lor, in multimea ispitelor in care traiesc, in care isi duc viata,
decat calugarii care sunt scutiti cumva si prin retragerea in care se gasesc de
ispitele prin impresiile cele din afara. E adevarat ca Sfantul Ioan cel ce a
scris "Scara" spune ca "e destul si un singur fir de par sa-ti
tulbure vederea". Asta inseamna ca si o obsesie oarecare pe care ai putea-o
avea in gand si in retragere fiind, trage in cumpana si il poate deruta pe cel
care are obsesia respectiva. In Pateric se spune de pilda despre un parinte din
pustie ca trei ani de zile a fost urmarit de imaginea unei fete arabe pe care a
vazut-o candva in urma seceratorilor adunand spice. Nu putea sa-si scoata din
minte gandul, imaginea acelei fete arabe. Sunt realitati pe care parintii cei
duhovnicesti le-au trait si pe care le-au descoperit si prin care ne indrumeaza
si pe noi sa ne ferim de tot ceea ce poate sa ne deruteze de la gandurile cele
bune.
Despre rugaciunea aceasta de toata vremea am aflat pentru
prima data in 1942 de la Parintele Arsenie Boca, Dumnezeu sa-l odihneasca.
Parintele Arsenie Boca vietuia atunci la manastirea de la Sambata de Sus, la
manastirea Brancoveanu, din care eu fac parte din anul 1953. Era de atunci cu nume mare, era de atunci cunoscut ca un
om deosebit, ca un om iesit din comun. Mai intai i-am scris o scrisoare la care
mi-a raspuns un diacon de la manastire din mandatul Parintelui Arsenie si m-a
indemnat la rugaciunea aceasta "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". La cateva luni dupa aceea am
ajuns si eu la manastirea de la Sambata cu gandul sa ma fac calugar. Nu s-a
putut, din mai multe motive, intre care si acela ca nu aveam pregatire
teologica, nu aveam scoala, eram prea tanar, aveam 13 ani si jumatate.
Mitropolitul care a restaurat manastirea de la Sambata, Mitropolitul Nicolae
Balan dorea sa aiba acolo o manastire de intelectuali. Avea deja in manastire
pe Parintele Arsenie, absolvent de Teologie, absolvent de belle arte si
cunoscator de medicina ca unul care a frecventat si niste cursuri de medicina,
mai ales de Anatomie si de Genetica la Facultatea de Medicina din Bucuresti. Venise
la manastire dupa ce isi agonisise cultura respectiva si pentru ca avea o
inzestrare deosebita prin existenta lui, i-a dat Dumnezeu un dar deosebit, a
avut o activitate rodnica in vremea cat a fost la Sambata, pentru ca atunci n-a
fost stingherit de nimeni in activitatea lui. Dar la scurta vreme, si in orice
caz dupa 1948, nu s-a mai putut desfasura, a plecat de la Sambata trimis fiind
de Mitropolitul Nicolae Balan la manastirea Prislop, unde a stat din ?48 toamna
pana in 1959, cand a trebuit sa plece din manastire, si dupa aceea ultimii 30
de ani din viata si i-a petrecut in Bucuresti si la Sinaia, unde a si murit in
1989, in 28 noiembrie, si a fost inmormantat in 4 decembrie la manastirea
Prislop de langa Hateg.
In
1942 cand m-am dus eu la manastire la Sambata am vorbit cu Parintele Arsenie
despre rugaciunea de toata vremea. Respectiv n-as putea zice ca am vorbit, dar
Parintele Arsenie care avea un dar de intuitie si un dar de a intelege
esentialul in toate chestiunile, mi-a pus in fata rugaciunea de toata vremea,
mi-a pus in fata metoda de angajare prin rugaciunea "Doamne, Iisuse
Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Si m-a
invatat s-o zic la nivelul gandului, de la inceput mi-a spus s-o zic la nivelul
gandului, cu gandul. Mi-a spus sa zic intre respiratii, deci fara sa inspir,
fara sa expir, cuvantul "Doamne". Tragand aerul in piept, odata cu
aceasta sa zic "Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu". Si dand aerul
afara, odata cu aceasta sa zic "miluieste-ma pe mine pacatosul". Mai
mult nu mi-a spus nimic in privinta aceasta. Rugaciunea o numea parintele
"rugaciunea cu care se mantuiesc calugarii". Rugaciunea cu care se
mantuiesc calugarii pentru ca prin rugaciunea aceasta sufletul se elibereaza de
asupririle de gand, de tot ce poate fi obsesiv, se limpezeste. Prin rugaciunea
aceasta se ajunge la inseninare sufleteasca, prin rugaciunea aceasta se ajunge
la angajare pozitiva, pentru ca crestinismul - si m-as bucura sa retineti
lucrul acesta - nu este doar o credinta a inlaturarii negativului, chiar daca e
de foarte mare importanta mantuirea in sens de inlaturare a negativului,
crestinismul este ceva pozitiv, exista un pozitivism al vietii crestine.
Deci
prin rugaciunea aceasta "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul", repetata mereu in minte, se deschid cai
de lumina, se deschid perspective duhovnicesti, se deschid intelegeri mai
presus de lumea aceasta, se deschid niste luminisuri ale sufletului. De fapt
nici Biserica, atunci cand ii pune in vedere candidatului la calugarie faptul
de a se angaja in rugaciunea aceasta, nu discuta despre rugaciune, ci ii pune
in vedere practica rugaciunii: "esti dator". "Esti dator sa ai
in minte, in inima, in cuget si in gura ta numele lui Iisus si sa zici
<<Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul>>". Nu se discuta despre rugaciune, nu i se dau indrumari
de nici un fel, ci doar i se spune sa se angajeze in rugaciune. Parintele cand
mi-a dat mie in atentie rugaciunea aceasta, nu mi-a spus sa ma interesez undeva
de vreo carte despre rugaciune, nu mi-a spus sa iau legatura cu cineva care ar
putea sa ma indrume. Poate ca Parintele si-a dat seama ca n-as gasi un
indrumator, si sa stiti ca nici n-am gasit. N-am gasit nici cand n-am cautat,
si nu pentru ca n-am cautat. Se putea intampla sa gasesc pe cineva fara sa-l
caut, daca-i vorba. N-am gasit nici cand am cautat si nici eu nu pot fi un
indrumator bun in privinta aceasta.
La
noi la manastire a venit mai anii trecuti, in orice caz dupa ?89, Mitropolitul
nostru de la Sibiu, I. P. S. Antonie, si ma intreaba - eu fiind duhovnic la
manastire, desi nu se spovedesc cei mai multi la mine, la manastire, dar sunt
socotit duhovnicul manastirii, ma numara altii, eu nu ma prea pot numara -
"Ai vreun isihast in manastire?" Si eu raspund: nu am - deci eu nu
cunosc sa fie vreun isihast in sensul strict al cuvantului, si am adaugat
bineinteles - si nici eu nu sunt. Si atunci Inalt Prea Sfintitul a zis asa, cam
ironic de fapt: "Sa stii ca la Sibiu sunt multi". Deci la manastire
nu sunt, nici putini, si la Sibiu sunt multi. Cum vine asta ca la Sibiu sunt
multi si la manastire nu sunt?
Vine
asa ca acuma, in vremea noastra, se intereseaza multi despre rugaciunea aceasta
de toata vremea, desi n-o fac multi nici din aceia care se intereseaza,
realitatea asta e. Si vor sa scoata o revista, "Isihasmul", cel putin
la Sibiu era preocuparea aceasta, le-am dat si eu un articol despre rugaciune,
din experienta mea, si nici acuma nu l-au publicat, dupa vreo patru ani, dar nu
ca nu-i bun articolul, ci ca n-au reusit ei sa faca revista. Si e preocuparea
aceasta, cerc de isihasm, au aparut niste brosuri in ultima vreme, medicina
isihasta. M-a luat groaza cand mi-a spus cineva la Sibiu, o domnisoara
profesoara de pedagogie, ca vrea sa faca o intrunire in Postul Craciunului la
Sibiu si ca ma solicita si pe mine sa vorbesc despre medicina isihasta. Intai
m-am zbatut, ca nu merg, ca nu pot. "Parinte - zice - venim cu masina si
va aducem". Si eu m-am gandit ca daca le pun conditia aceasta sa ma aduca
cu masina nu ma mai aduc si scap de indatorirea asta. Si n-a fost asa, a spus
"Bine, daca veniti cu masina, atunci vin". Si ma pomenesc cu masina
sa ma duca sa tin o conferinta, numai c-au muiat-o ei pana la urma, ca nu
despre medicina isihasta, dar sa vorbesc eu ceva despre rugaciune in general.
Pentru asta m-am angajat foarte bucuros. Si sa stiti ca si la ce va spun acuma
m-am angajat din proprie initiativa, am propus eu subiectul acesta socotindu-l
in legatura cu ce v-am spus serile trecute si gandindu-ma ca ar putea fi
preocupari despre rugaciunea aceasta si aici, si cred ca sunt, si mai ales
tinerii acestia care stiu de yoga si cauta in alta parte ajutor de mantuire decat
unde trebuie, ar putea sa aiba interes pentru asa ceva, si atunci am propus
subiectul acesta. Deci mie mi-e drag sa vorbesc despre asa ceva, numai ca daca
ma pune cineva sa vorbesc despre medicina isihasta, sa stiti ca nu pot vorbi.
De ce? Pentru ca eu niciodata nu m-am gandit ca isihasmul ar putea sa fie o
metoda medicala, o metoda de insanatosire, de inzdravenire. Rugaciunea da, in
general, dar nu asa ca daca o faci intr-un fel te faci sanatos, daca o faci
altfel nu te faci. In general despre rugaciune - deci asta sa retinem - nu se
vorbeste, chiar daca sunt carti, si carti mari. Au aparut doua volume de
Sbornicul, la Alba-Iulia au aparut, cu multe aprecieri in legatura cu
rugaciunea. Parintele Arsenie chiar zicea ca s-au scris multe carti si nu sunt necesare,
cate se spun acolo nu sunt necesare, pentru ca importanta este angajarea in
sine, nu altceva.
Si
cu ceea ce mi-a spus parintele la sfarsitul lui august 1942 - parintele a
vorbit cu mine ca si cu un om mare - am plecat la Timisoara, aici in orasul
acesta, unde mi-am facut liceul. Si aici in Timisoara am inceput sa ma ocup si
de ceea ce mi-a spus parintele, sa zic "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui
Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul", cum m-a invatat parintele. Nu
am avut o pravila anume, parintele de fapt nu mi-a spus ca in fiecare zi, o
vreme anume sa o am pentru rugaciune, sa zic rugaciunea aceasta, sa zicem asa,
dimineata, sau seara, sa o adaug la pravila de rugaciune de dimineata sau la
pravila de rugaciune de seara, ci mi-a spus doar sa zic rugaciunea, ceea ce am
si facut. N-am stiut eu sa-mi fac o pravila, ziceam rugaciuni de dimineata si
de seara, ca mama, Dumnezeu s-o odihneasca, zicea catre mine cand plecam la
scoala: "Nu-ti uita de Dumnezeu, nu-ti uita de rugaciune". Asta
insemna: nu-ti uita de rugaciune de dimineata, de rugaciune de seara, de
rugaciune de la masa, dar mama saraca nu stia de Filocalie si de invataturi
deosebite. Si cat priveste rugaciunea aceasta "Doamne, Iisuse Hristoase
Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul", angajarea aceasta in
rugaciune, o faceam spontan, intamplator, cand imi venea in gand, ziceam. Cand
am fost elev de liceu si mai ales cand am fost la scoala - pentru ca eu am
facut mult ca particular la liceu - ma duceam la scoala din Elisabetin, de acolo
de unde locuiam eu, de langa Piata Balcescu si veneam pana la Liceul Loga pe
jos, cam o jumatate de ora. Mi-am facut asa un fel de randuiala ca in fiecare
zi, mergand pe drum, cand eram singur sa zic intr-una "Doamne, Iisuse
Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Asta a fost
singura pravila, in rest totul era spontan.
Si
ce rezultate am avut de pe urma rugaciunii? Eu acuma sa stiti ca le spun la
oameni, ii previn. Mie parintele nu mi-a spus nimic, fii atent ca se poate
intampla asta sau cealalta. Rugaciunea inainte de a ne face sa ne intalnim cu
Dumnezeu, inainte de a ne aduce constienta legaturii cu Dumnezeu, ne aduce
intalnirea cu noi insine, ne descopera pe noi insine noua insine. Si cum ne
descopera? Rascoleste adancurile sufletului nostru. Poate stiti ca parintii cei
duhovnicesti spun ca "rugaciunea este oglinda sufletului". Ce
inseamna asta? Ca in cadrul rugaciunii si in actiunea de a ne ruga ne cunoastem
masura la care suntem. Si sa stiti ca masurile mele au fost cazute tare. M-am
intalnit cu furtuni de gand. Vezi cate un copil cat e de rau, si zici: domnule,
copilul acesta rau n-a putut realiza rautatea asta de la el, a adus-o de
undeva. De obicei se spune ca copiii sunt oglinda parintilor, parintii se pot
vedea pe ei in copiii lor, cu calitatile si cu defectele lor si exista o
asemanare cu parintii nu numai cat priveste figura, ci si in privinta
profilului sufletesc. Eu, dupa ce am aflat de lucrul acesta, am incercat sa ma
raportez la parintii mei si la bunicii mei, cat i-am cunoscut. Si mi-am dat
seama ca omul de fapt are un spectru vital, adica insumeaza in el, in viata
lui, antecedentele pozitive si negative ale inaintasilor lui. Dumnezeu stie
pana unde se extinde fiinta noastra inainte de a exista noi insine. In orice caz,
aducem si incarcaturi negative, si incarcatura aceasta negativa trebuie
rezolvata in noi. Nu-i a noastra, ci e a altora in noi si trebuie rezolvata in
noi. Parintele Arsenie le spunea la oameni sa nasca sfinti. Cine poate naste
sfinti? Cine-i sfant. Ori fiind noi cu pacatele pe care le avem, transmitem
predispozitii pacatoase si negative la cei pe care ii aduce Dumnezeu prin noi
in lume, uneori ca o pedeapsa pentru noi insine.
Si
zicand eu "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul" am simtit niste rascoliri de gand. Ma gandeam ca toata lumea le
are dar nu le spune. Nu m-am consultat cu nimenea, ca nici nu stiam ca trebuie,
nici nu stiam sa ma consult, au mers asa lucrurile de la sine. Si a fost bine
ca n-am pus niciodata rascolirile de gand in legatura cu rugaciunea, ca poate
as fi renuntat la rugaciune. N-am renuntat, si a fost bine ca n-am renuntat.
Asta a fost, sa zicem, cunoasterea de sine prin rugaciune. Mi-am dat seama de
inclinarile negative, mi-am dat seama de agoniselile negative, pentru ca sa
stiti ca la incarcatura negativa cu care venim in lumea aceasta se adauga si
negativele pe care le acumulam, in sensul ca bagam in noi fel de fel de
impresii, fel de fel de informatii, fel de fel de lucruri cu care nu ne putem
prezenta oriunde si oricand, si aceasta si intamplator si de multe ori si voit.
De exemplu cineva care citeste un roman excitant, isi baga el in suflet
negative, niste lucruri care dupa aceea il urmaresc. Sfantul Ioan Scararul
spune ca rugaciunea poate fi intinata sau spurcata, poate fi furata, poate fi
pierduta si poate fi curata. La rugaciune curata ajung cei care au rezolvat in
ei intinaciunile. Dar Sfantul Ioan Scararul nu spune ca daca ai rugaciune
spurcata sa nu te mai rogi, ci prin rugaciune progresezi in rugaciune. Nu
trebuie sa te sperii niciodata de ce-ti vine in minte, nici din cele ce le-ai
vazut nici din cele ce le-ai adus din strafunduri de existenta, important este
sa vrei sa nu le ai. Si atunci pentru ca noi nu suntem capabili prin noi insine
sa ne facem randuiala, cerem ajutorul lui Dumnezeu. Mantuirea, am zis, vine
prin Mantuitorul. Si cerem ajutorul Mantuitorului: "Doamne, Iisuse
Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul".
Asa
am facut, cat am facut, de altfel cat faci atat te ajuta. Zice: "esti
dator in toata vremea sa ai in mintea ta numele Domnului Iisus". Sa stiti
ca nimenea, cred ca nici un pustnic din toata lumea aceasta nu reuseste sa aiba
totdeauna mintea la Dumnezeu in intelesul acesta. De altfel, am sa va spun eu
imediat si o alta definitie a rugaciunii de toata vremea. Metoda aceasta de
rugaciune de toata vremea este o metoda de fapt, este un mijloc de imbunatatire
sufleteasca, este un lucru pe care trebuie sa-l avem in vedere in sensul acesta
ca Domnul Hristos nu ne-a dat aceasta metoda in Evanghelie, nici in Traditia
Apostolica nu gasim o metoda anume, decat prin indemnul "Neincetat sa va
rugati", in Epistola catre Tesaloniceni a Sfantului Apostol Pavel, unde se
spune: "Totdeauna sa va bucurati, neincetat sa va rugati, pentru toate
multumiti" (I Tesaloniceni 5, 16-18).
Poate
unii ati citit marturisirile pelerinului rus despre trairile lui interioare in
legatura cu rugaciunea "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul" si acolo se insista pentru un anumit numar
de rugaciuni, mai intai 3000, dupa aceea 6000, dupa aceea 12000 si asa mai
departe. E o metoda de fapt. Eu nu cred ca trebuie sa ne numaram rugaciunile.
Sa stiti ca mie nu mi-e frica sa ma duc inaintea lui Dumnezeu si o sa zica
Dumnezeu: bine, bine, dar sa stii ca tu ai mai fi putut zice de vreun milion de
ori "Doamne Iisuse" si n-ai zis. Sunt sigur. De ce? Pentru ca asta e
partea mea. Eu cred ca Dumnezeu ma miluieste dintr-o data, si ma miluieste, ma
miluieste si prin angajarea aceasta, dar nu mi se tine seama de lucrul acesta.
Lucrul acesta este o metoda. Sau in Sfanta Evanghelie de la Luca, in capitolul
18, chiar in primul verset citim: "Apoi le-a spus lor o pilda cum ca
trebuie sa se roage neincetat si sa nu se leneveasca". Dar metoda a aparut
mai tarziu. Noi stim despre metoda aceasta mai ales din vremea isihasmului, din
anii isihasmului, din secolul al XIII-lea si al XIV-lea, in legatura cu Sfantul
Grigorie Palama. Mai stim si despre rugaciunea aceasta in legatura cu Sfantul
Nichifor din Singuratate, tot cam pe atunci, Sfantul Grigorie Sinaitul, Sfantul
Ignatie, tot dupa anul 1000 incoace. Ori rugaciunea aceasta noi speram, si
credem, ca a fost si mai devreme, dar marturii despre ea nu prea gasim. Si
atunci ce inseamna, ca aceia care nu au stiut si nu au folosit aceasta metoda
nu s-au imbunatatit sau nu s-au putut apropia de Dumnezeu? Sau ganditi-va: cati
dintre credinciosii nostri stiu despre rugaciunea aceasta? E drept ca pe unde
umblu mai spun, si ii indemn pe oameni, dar nu se insista, nu e metoda de
circulatie. Stiu care-s calugari, si stiu si nu prea zic, si marturisesc ca nu
le sta capul acolo, dar metoda tine mai mult de calugarie, desi ar trebui sa
fie raspandita si la ceilalti oameni.
Bineinteles
ca rezultatul a fost, pana in cele din urma, si limpezirea mintii. Acuma sa
stiti ca nu sunt un rugator din acela care e coplesit de rugaciune in asa fel
incat sa-mi vina numai ganduri extraordinare in rugaciune, imi mai vin si
ganduri obisnuite. Dar nu-mi pare rau niciodata, daca imi vine in gand un
binefacator il pun inaintea lui Dumnezeu in atmosfera de rugaciune si zic:
Doamne, ajuta-l pe cutare, ca uite m-a ajutat si el pe mine, sau imi vine in
minte o poezie frumoasa, o spun si cand ma rog, si zic: asa-i Doamne ca-i fain?
Asta inseamna imbunatatire de viata, sa ajungi la niste ganduri care sa le poti
prezenta si sa le poti invalui in rugaciune. Mintea nici nu poate sta neincetat
pe o anumita pozitie, asa-i facuta de Dumnezeu sa se mute de la unele la
altele, sa poata face legaturi. Eu acuma cand vorbesc fac niste legaturi. De ce
fac legaturi? Pai daca mintea mi-ar sta numai intr-un loc, as zice numai
"Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul" si ati incepe sa plecati de pe aici ca nu va spun ceva
interesant, ca nu va spun ceva angajant. Asta-i realitatea. Noi nu trebuie sa
gandim ca lucrurile trebuie schimbate pe un anumit calapod, important este sa
fim sinceri si sa fim bine directionati.
Al
doilea rezultat a fost ca am avut o bucurie - v-am spus eu de cand am venit
prima data aici, in cadrul conferintei despre "Bucuria crestina" - ca
mergand la scoala si zicand rugaciunea aceasta aveam o bucurie de parca ma
ridica cineva pe sus. Aceasta rugaciune se recomanda pentru ceea ce aduce ea
mantuitor. Sunt unii care cred ca daca fac rugaciunea aceasta or sa ajunga sa
faca niste minuni. Sa stiti ca daca Dumnezeu nu are in plan sa facem noi
minuni, nu facem minuni, chiar daca vrem sa fim facatori de minuni. In Epistola
I-a catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel in capitolul 12, Sfantul Apostol
Pavel spune: "Au doar toti sunt apostoli? Au doara toti sunt prooroci? Au
doara toti sunt dascali? Au doara toti au puterea sa savarseasca minuni? Au
doara toti in limbi graiesc? Au doar toti pot sa talmaceasca? Ravniti darurile
cele mai deosebite si eu va arat o cale care este mai presus de orice alta
cale: Toate limbile omenesti daca le-as vorbi, daca nu am dragoste, m-am facut
arama sunatoare si chimval rasunator". Dragostea este pentru toti, iar darurile
extraordinare care sunt harismele le da Dumnezeu Bisericii prin anumiti oameni
pe care-i alege Dumnezeu, si El stie de ce-i alege si pe cine alege. Nu putem
sa facem niste lucruri mari si minunate pentru simplul fapt ca ne angajam
intr-o tehnicitate. De altfel rugaciunea aceasta nu este o metoda tehnica, ci
este o metoda de angajare. Eu cred ca Dumnezeu ne miluieste chiar atunci cand
zicem "Doamne miluieste-ma". Nu zice ca trebuie sa zicem de o suta de
mii de ori "Doamne miluieste-ma" ca sa ne miluiasca, ci noi facem
lucrul acesta pentru ca nu gasim o alta metoda de angajare intr-o viata
duhovniceasca autentica. V-am spus ieri seara despre tatal fiului risipitor.
Tatal fiului risipitor a alergat la fiul care se intorcea si l-a primit, l-a
imbratisat. Si cand el a zis "Tata, am gresit la cer si inaintea ta, nu
sunt vrednic sa ma numesc fiul tau, primeste-ma ca pe unul dintre argatii
tai" - de fapt nici n-a terminat cuvantul -, tatal a zis "Aduceti
haina cea mai buna si imbracati-l" (Luca 15, 21-22) si celelalte. N-a zis:
zi de vreo suta de mii de ori asa, ca apoi te iert. De ce? Pentru ca Dumnezeu e
iubire si Dumnezeu iarta. Eu cred in iertarea lui Dumnezeu si sunt nemultumit
de cate ori vine cineva la spovedit si zice: "Parinte, oare pe mine Dumnezeu
ma mai iarta?" Nu exista om pe care sa nu-l poata ierta Dumnezeu daca omul
se sileste sa paraseasca pacatele, sa paraseasca relele. Dar pana esti in
pacate, n-ai cum sa ceri iertare de la Dumnezeu si nici de la oamenii lui
Dumnezeu.
Cand
am ajuns la Teologie a venit vorba despre rugaciunea asta si imi spune cineva:
"Mai frate, stai, ca nu se poate face asa ceva fara indrumator, trebuie un
indrumator, un duhovnic". Si eu n-am gasit nici pana atunci si nici de
atunci incoace. Ca daca m-am dus de exemplu la un parinte care era socotit cu
viata imbunatatita si cu nume mare si cu cunostinta multa, el mi-a spus
cunostintele tot din carti. Pe acelea din carti le pot citi eu singur, nu
trebuie sa mi le spuna el, ca ce spune Valaam, ca ce-a spus cutare care-i
zavorat si ce-a spus Ignatie Brancianinov. Pe mine ma intereseaza experienta,
ce ti-a adus tie, care zici "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul". Ti-a adus limpezimea mintii? Ti-a adus
linistea sufleteasca? Ti-a adus dorinta de rugaciune? Ti-a adus dorinta de
Dumnezeu? Ti-a adus capacitatea de a ocoli pricinile pacatelor? Ti-a adus
fermitatea in cunostinta de Dumnezeu si inlaturarea gandurilor rele? Ti-a adus
statornicie in bine? Ti-a adus dorinta de bine? Ti-a adus dorinta de depasire
de tine insuti? Astea sunt lucrurile pe care le aduce rugaciunea, rugaciunea de
toata vremea si orice rugaciune.
Stimati
ascultatori, insa noi nu putem renunta la viata liturgica pentru rugaciunea de
toata vremea, pentru metoda aceasta de angajare prin "Doamne, Iisuse
Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Noi simtim
nevoia de inmultire a gandurilor bune din slujbele noastre. Ce ar fi de exemplu
sa te duci la Pasti la Biserica si in loc sa auzi "Pogoratu-Te-ai intru
cele mai de jos ale pamantului si ai sfaramat incuietorile cele vesnice care
tineau pe cei legati, Hristoase, iar a treia zi precum Iona din chit ai inviat
din mormant" sau "Pazind pecetile intregi Hristoase, ai inviat din
mormant, Cel ce n-ai stricat cheile Fecioarei intru a Ta Nastere, si ne-ai
deschis noua usile raiului", sau "Pastile cele sfintite astazi noua
ne-au rasarit, Pastile cele noi si sfinte, Pastile cele de taina, Pastile cele
preacinstite, Pastile cele mari, Pastile Hristos Mantuitorul, Pastile credinciosilor,
Pastile care ne-au deschis noua usile raiului, Pastile cele ce sfintesc pe toti
credinciosii", ce ar fi ca in loc de toate acestea sa auzi numai
"Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine
pacatosul". Nu-i firesc. Firesc este sa ne imbogatim mintea cu ganduri
sfinte, cate poate cuprinde mintea noastra, si sa ajungem intr-o atmosfera care
sa ne angajeze in felurite simtaminte.
Sa
stiti ca rugaciunea aceasta "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul" e o rugaciune a incepatorului, si
rugaciunea aceasta de fapt trebuie depasita. Azi dimineata de exemplu, ascultam
de pe caseta ceea ce am spus ieri la Facultatea de Teologie. Si in timp ce
ascultam nu ziceam "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul", ci ziceam "Slava Tie Doamne, slava
Tie". E tot rugaciune, si poate ca e mai esentiala decat "Doamne,
Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Noi
trebuie sa avem in vedere si rugaciunea ecfoniselor de la Liturghie: "Ca
Sfant esti Dumnezeul nostru si Tie marire inaltam, Tatalui si Fiului si
Sfantului Duh", "Ca bun si iubitor de oameni Dumnezeu esti si Tie
marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh", "Ca Tu esti
sfintirea noastra si Tie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului
Duh", "Ca pe Tine Te lauda toate puterile ceresti si Tie marire
inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh", "Ca Tu esti Imparatul
pacii si Mantuitorul sufletelor noastre si Tie marire inaltam, Tatalui si Fiului
si Sfantului Duh", "Ca al Tau este a ne milui si a ne mantui pe noi,
Dumnezeul nostru, si Tie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului
Duh", "Ca Dumnezeul milei si al indurarilor si al iubirii de oameni
esti, si Tie marire inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh". Toate
acestea ni le pun la indemana slujbele Bisericii noastre. Bineinteles, ne
ajutam cu rugaciunea aceasta, completam cele ce nu le putem implini tot timpul
prin rugaciunea aceasta, "ca esti dator in toata vremea a avea in minte numele
lui Iisus", dar nu putem sa renuntam la niste comori de gand, la niste
lucruri care ne aduc bucurie prin ele insele. Si daca iti limpezesti mintea,
daca ajungi sa ai mintea curatita de patimi ca sa ai Taborul pe care sa Se
schimbe la fata Mantuitorul nostru Iisus Hristos, in cazul acesta toate vin in
lumina. Deci te ajuta rugaciunea de toata vremea ca rugaciunea din vremea
slujirii sa fie o rugaciune inalta pentru tine, pentru ca te-ai pregatit pentru
ea. Daca faci rugaciunea numai de pravila, adica numai ca a venit vremea ei si
o faci ca sa o implinesti nu-i destul. In Pateric se spune: "Calugarul
care se roaga numai cand se roaga, acela nicidecum nu se roaga". Ce
inseamna asta? Inseamna ca toata viata noastra trebuie sa fie o rugaciune, ca
toata viata noastra trebuie sa fie o rugaciune vie. Noi la sfintele slujbe
primim adeseori indemnul sa ne rugam, "Domnului sa ne rugam", dar nu
numai indemnul acesta il primim, ci primim si indemnul "toata viata
noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam".
Stimati
ascultatori, am spus lucrurile acestea, dar ele trebuie completate. Si anume
vreau sa completez cu o definitie a rugaciunii de toata vremea, in sensul in
care o gasim la Sfantul Maxim Marturisitorul in volumul II din Filocalie, in
"Cuvantul ascetic". De ce vreau sa spun lucrul acesta? Pentru ca
Sfantul Maxim Marturisitorul vede rugaciunea de toata vremea altfel decat
intr-o repetare deasa si cat mai neintrerupta a rugaciunii "Doamne, Iisuse
Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". N-as vrea sa
credeti ca eu nu sunt pentru rugaciunea aceasta, sunt pentru rugaciunea
aceasta, dar in completare in general, nu in esenta. De ce? Pentru ca oamenii
au si indatoriri sociale, oamenii trebuie sa-si vada de familie, oamenii
trebuie sa-si implineasca datoriile de la locul de munca. Ori rugaciunea
aceasta poate fi adusa in legatura cu munca noastra, cu viata noastra, dar sa
nu uitam cuvantul de la sfintele slujbe "pe noi insine si unii pe altii si
toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam", cuvant pe care la
Sfanta Liturghie il gasim in trei contexte, si anume: in contextul "Pe
Preasfanta, curata, preabinecuvantata, marita stapana noastra, de Dumnezeu
Nascatoarea si pururea Fecioara Maria, cu toti sfintii sa o pomenim, pe noi
insine si unii pe altii si toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o
dam". In traducerile vechi, in rostirile cu care m-am pomenit eu in viata
aceasta, ectenia aceasta era prezentata altfel, si anume: "Pe Preasfanta,
curata, preabinecuvantata, marita stapana noastra, de Dumnezeu Nascatoarea si
pururea Fecioara Maria cu toti sfintii pomenindu-o, pe noi insine si unii pe
altii si toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam". Acum s-au
facut doua ectenii, "...cu toti sfintii sa o pomenim" si apoi
"pe noi insine...". Inainte textul fiind asa, ne puteam gandi sa dam
viata noastra lui Hristos Dumnezeu, toata viata noastra, cum a dat-o Maica
Domnului si cum au dat-o toti sfintii. Noi ne tinem de textul liturgic pe care
il avem si pe care ni l-a dat Biserica. Acesta ar fi un context. Al doilea
context este cel dinainte de rugaciunea "Tatal nostru": "Unirea
credintei si impartasirea Sfantului Duh cerand, pe noi insine si unii pe altii
si toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam". Iar al treilea
context este "Ziua toata, desavarsita, sfanta, pasnica si fara de pacat
cerand, pe noi insine si unii pe altii si toata viata noastra lui Hristos
Dumnezeu sa o dam". Asa ne indeamna Biserica. Prin urmare Biserica nu ne
cere o singura metoda de angajare in rugaciune, ci ne cere o rugaciune vie, o
angajare ca intr-un fel de rugaciune in tot ceea ce facem noi pozitiv in
aceasta lume. De aceea este foarte important sa-si gaseasca omul si munca pe
care o face, ca munca pe care o poate binecuvanta Dumnezeu si pe care o
binecuvinteaza Dumnezeu.
Ce
ne spune Sfantul Maxim Marturisitorul in dialogul intre un frate si un batran?
Fratele il intreaba pe batran: "Parinte, cum se poate ca Sfantul Apostol
Pavel, care zice <<Neincetat sa va rugati>>, cum a putut el sa faca
lucrul acesta cand avea de facut atatea, de a ingriji Bisericile, de a se ocupa
de credinciosi, de saraci, trebuia sa propovaduiasca. Cum putea sa aiba el
rugaciune neincetata?". Si atunci Sfantul Maxim Marturisitorul raspunde:
"Fiule, rugaciunea neintrerupta este a avea mintea pururea lipita de
Dumnezeu cu multa evlavie si cu dor, de a atarna cu nadejdea in El si de a te
increde in El in orice ai face si ti s-ar intampla". Asta este definitia
rugaciunii de toata vremea, dupa Sfantul Maxim Marturisitorul. Deci o atitudine
de rugaciune, o slujire a lui Dumnezeu prin tot ce faci, prin tot ce gandesti,
prin tot ce vorbesti. Ar fi ceea ce spune Sfantul Apostol Pavel: "Ori de
mancati, ori de beti, ori altceva de faceti, toate spre marirea lui Dumnezeu sa
le faceti" (I Corinteni 10, 31). Si atunci sa stiti, stimati ascultatori,
ca de fapt rugaciunea cea mai inalta nu e rugaciunea de cerere, ci rugaciunea
de preamarire. Noi zicem la Sfanta Liturghie: "Pe Tine Te laudam, pe Tine
bine Te cuvantam, Tie Iti multumim Doamne, si ne rugam Tie, Dumnezeului
nostru". Deci Il laudam pe Dumnezeu, Ii multumim lui Dumnezeu, Il
binecuvantam pe Dumnezeu, ne rugam lui Dumnezeu si dupa aceea trebuie sa ne si
marturisim in fata lui Dumnezeu, pentru nedesavarsirea noastra intru a-L lauda,
intru a-L preamari, intru a-L binecuvanta, intru a-I multumi si chiar intru a-I
cere.
Eu
as vrea sa va pun la inima dorinta aceasta de a inmulti rugaciunea, si asta cu
atat mai mult cu cat acuma de curand am aflat ca cei care fac yoga de pilda,
invata la yoga sa spuna niste cuvinte neintelese de ei. Zice ca li se descopera
pe masura ce le spun, parca as vrea sa stiu ce i s-a descoperit la unul sau la
altul. A venit la mine la spovedit un tanar care a fost pe la yoga si a spus ca
a invatat acolo sa zica o expresie, dar nu-i voie s-o spuna. Si zic: ma, daca
nu-i voie s-o spui si n-o spui nici la spovedanie, atunci sa stii ca nu te
spovedesti cum se cade. Si atunci el mi-a spus ca trebuie sa zica
"haum". Altii mi-au spus ca trebuie sa zica "crin", sau
"nat", in sfarsit, o multime de expresii, mantre sau cum le zic ei.
Pai de ce sa nu zici "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul", ca asta-i sigur ca te duce la bine. Dar
alea care nici nu le intelegi, zici "haum ham ham". Draga, eu nu
vreau sa rad sau sa radem, dar asta-i realitatea. Noi trebuie sa intelegem
lucrurile, numai asa le intelegi daca le spui pe nume. De ce sa zici niste
lucruri care nu le intelegi, niste lucruri care nu au nici o importanta pentru
tine, si sa nu zici "Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine pacatosul".
Stimati
ascultatori, cu asta imi sfarsesc angajamentul pe care mi l-am luat inca din
toamna, ca in primavara aceasta voi vorbi aici despre "Cine este Iisus
Hristos?", "Cine este Iisus Hristos pentru mine?" si despre
"Rugaciunea lui Iisus". Va pun la inima sa inmultiti rugaciunea.
Sfantul Marcu Ascetul asa si zice: "Cand iti aduci aminte de Dumnezeu
inmulteste rugaciunea, ca atunci cand Il vei uita, Domnul sa-Si aduca aminte de
tine". Va pun la inima sa inmultiti rugaciunea, va pun la inima cuvantul
care vi l-am spus serile trecute, cuvantul de la Sfantul Munte care zice:
"La Dumnezeu sa te gandesti ca la Dumnezeu nu ca la om si sa-L respiri pe
Dumnezeu cum respiri aerul", sa inmultim rugaciunea ca sa se inmulteasca
binele, pentru ca "rugaciunea este intarirea lumii" spune Sfantul
Ioan Scararul. Sa ne rugam la nivelul la care ne gasim, chiar si cu rugaciune
intinata, numai sa staruim in rugaciune, ca pana la urma se face limpezime in
suflet. Va pun la inima dorinta de a-L preamari pe Dumnezeu, sa cautam sa-L preamarim
pe Dumnezeu unde ne gasim, ca Sfanta Tereza de Lisieux spune in "Istoria
unui suflet", in care isi descrie viata, ca se gandea de multe ori ca
pentru ca in iad nu e nimeni care sa-L preamareasca pe Dumnezeu, ii cerea lui
Dumnezeu s-o trimita in iad, ca si acolo sa fie preamaritori de Dumnezeu.
Sunteti in situatii de a fi in grupuri in care se injura, de a fi in grupuri in
care se spun vorbe necuviincioase, pe care nu le putem noi opri, ca-s ca un
suvoi care curge pe langa noi, sau ca vantul care bate, dar altceva putem sa
facem: sa preamarim noi pe Dumnezeu acolo unde nu e cineva care sa-L
preamareasca. Sa ne angajam in rugaciune, sa ne facem datoriile din toate
punctele de vedere ca o rugaciune, sa inmultim binele prin tot ceea ce facem.
Mi-a
venit in minte acum un cuvant din Pateric care zice ca s-a dus cineva la un
pustnic si cand a plecat i-a zis "Iarta-ma parinte ca te-am retinut de la
rugaciunea ta" si el i-a zis "Rugaciunea mea, frate, este sa te
primesc pe tine si sa te petrec cu dragoste". Sa facem din toate ale
noastre, cat putem, o rugaciune si atunci se va preamari Dumnezeu, va veni si
pentru noi limpezimea mintii, pentru multi poate ca a venit deja, asa si
trebuie sa fie, si sa ne gandim ca rugaciunea are puteri nemarginite. Insa sa nu
urmarim niciodata un lucru anume prin rugaciune, cum ar fi de exemplu sa facem
minuni, sa cunoastem niste lucruri cu care dupa aceea sa ne putem lauda ca
suntem cunoscatori. Cand m-am dus eu la manastire prima data, inainte de a ma
aseza la manastire, la un singur lucru m-am gandit: sa-mi ajute Dumnezeu sa Ii
slujesc Lui in conditiile in care ma gasesc la manastire. Totusi la inceput
mi-au venit si niste ganduri, un fel de nedumeriri, un fel de intrebari, ca
oare cum voi putea eu sa-i ajut pe oameni prin rugaciune. Cum voi putea sa-i
ajut eu pe oameni la manastire? Si am avut atunci un duhovnic, Dumnezeu sa-l
odihneasca, Parintele Serafim Popescu, si a zis catre mine asa: "Mai
frate, nu te gandi tu cum sa-i ajuti pe oameni. Ci pregateste-te in asa fel ca
sa-i ajute Dumnezeu prin fratia ta". Si mi-am dat seama ca a avut
dreptate, asa am facut, si bineinteles ca pe atunci nu m-am gandit, nu m-am
putut gandi, ca prin agoniseala de cunostinte si de experienta cata o am, voi
putea sa tin aici in Timisoara 15 cuvantari in folosul oamenilor. Dumnezeu sa
ne ajute.
Parintele Teofil Paraian
Comentarii
Trimiteți un comentariu