Inaltarea Domnului
Inaltarea Domnului
Inaltarea Domnului este praznuita la 40 de zile dupa Inviere, in Joia din saptamana a VI-a, dupa Pasti. Anul acesta o sarbatorim pe 10 iunie. Este cunoscuta in popor si sub denumirea de Ispas. In aceasta zi crestinii se saluta cu "Hristos S-a inaltat!" si "Adevarat S-a inaltat!". IPS Bartolomeu Anania afirma ca noi folosim acest salut fie din nestiinta, fie din exces de evlavie, deoarece el nu este atestat de Biserica. Si marturiseste ca noi sarbatorim Pastile cu asertiunea "Hristos a inviat!", la care ni se raspunde cu confirmarea "Adevarat, a inviat!", pentru ca Invierea nu a avut martori, ea a fost receptata cu indoieli si necredinta. In vreme ce Inaltarea Domnului a avut martori, ea a fost o despartire izvoritoare de lumina, deoarece ucenicii s-au intors in Ierusalim "cu bucurie mare". Din acest motiv in cartile noastre de slujba nu exista o salutare similara cu aceea de la Sfintele Pasti.
Hristos
S-a inaltat la cer de pe Muntele Maslinilor, in vazul Apostolilor si a doi
ingeri. Ingerii le-au vorbit ucenicilor despre a doua venire a lui Hristos, ca
acestia sa nu se lase coplesiti de durerea despartirii.
Din
Sfanta Scriptura aflam ca Mantuitorul Si-a ridicat mainile, binecuvantandu-i pe
ucenici, iar pe cand ii binecuvanta S-a inaltat la cer (Luca 24, 51), in timp
ce un nor L-a facut nevazut pentru ochii lor (F.A. 1,9). Adeseori Dumnezeu le-a
vorbit oamenilor din nor, fenomen prin care se manifesta energiile divine,
menite sa reveleze prezenta Divinitatii, dar sa o si ascunda.
Inaltarea
Domnului sarbatorita in vechime odata cu Rusaliile
Cea
mai veche mentiune despre sarbatoarea Inaltarii Domnului o gasim la Eusebiu din
Cezareea, in lucrarea "Despre sarbatoarea Pastilor", compusa in anul
332. Din aceasta lucrare reiese ca Inaltarea Domnului era sarbatorita in acea
vreme odata cu Rusaliile, la 50 de zile de la Invierea lui Hristos. Spre sfarsitul
secolului al IV lea, inceputul secolului V, sarbatoarea Inaltarii s-a despartit
de cea a Pogorarii Sfantului Duh (Rusaliile), fiind praznuita in a 40-a zi dupa
Inviere, data care va ramane stabilita pentru totdeauna in calendarul
bisericesc.
Inaltarea
Domnului - deplina indumnezeire a firii umane asumate
Inaltarea
lui Hristos intru slava si sederea Sa de-a dreapta Tatalui este chipul deplinei
indumnezeiri a umanitatii Lui. Prin toate actele Sale, intrupare, moarte,
inviere El a indumnezeit treptat firea omeneasca pe care a asumat-o, dar prin
Inaltare a transfigurat-o pe deplin. Datorita transfigurarii supreme a trupului
Sau, Hristos poate deveni interior celor care cred in El. Inaltarea Domnului nu
inseamna retragerea Sa din creatie, pentru ca El continua sa fie prezent si
lucrator prin Sfantul Duh.
Inaltarea
cu trupul la cer este o marturie a faptului ca omul a fost creat pentru
vesnicie, caci Fiul nu Se infatiseaza Tatalui numai ca Dumnezeu, ci si ca Om.
Hristos
prin Inaltarea Sa, nu arata doar unde trebuie sa ajunga omul, ci se face cale
si putere, ca omul sa ajunga la aceasta stare. El sade pe tronul dumnezeiesc al
slavei, dar si locuieste in inima celor ce-L iubesc. Asa putem intelege
paradoxul: Hristos este inaltat si in drum spre inaltare cu fiecare dintre noi.
Inaltarea
Domnului - Ziua Eroilor
Prin
hotararile Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane din anii 1999 si 2001,
sarbatoarea Inaltarii Domnului a fost consacrata ca Zi a Eroilor si sarbatoare
nationala bisericeasca. In aceasta zi, in toate bisericile din tara si
strainatate se face pomenirea tuturor eroilor romani cazuti de-a lungul
veacurilor pe toate campurile de lupta pentru credinta, libertate, dreptate si
pentru apararea tarii si intregirea neamului.
Inaltarea
Domnului in iconografie
In
primul registru din icoana Inaltarii Domnului este reprezentat Mantuitorul
intr-o mandorla, simbol al slavei dumnezeiesti. Sta asezat pe un curcubeu si
binecuvinteaza cu mana dreapta, iar in stanga tine Sfanta Evanghelie.
In
afara mandorlei sunt doi ingeri, care zboara cu bratele intinse, atingand cu
mainile lor marginea exterioara a mandorlei. Ingerii sunt prezenti nu pentru a
sustine mandorla, caci Hristos Se inalta prin propria putere dumnezeiasca, ci
ca semn de cinstire.
Reprezentarea
Domnului purtat de ingeri este si o icoana profetica a Celei de-a doua veniri,
cand va avea loc sfarsitul chipului acestei lumi si judecata tuturor:
"Barbati galileieni, de ce stati privind la cer? Acest Iisus care S-a
inaltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la
cer" (Fapte 1, 11).
In
cel de-al doilea registru se afla Maica Domnului, care priveste in fata si are
mainile inaltate in rugaciune. De o parte si de alta se afla Apostolii, iar
langa Fecioara Maria stau Pavel in dreapta si Petru in stanga. In spatele
Maicii Domnului sunt doi ingeri in vesminte albe, care tin in mana dreapta un
toiag, iar cu stanga Il arata pe Hristos inaltandu-Se.
Chiar
daca Sfanta Scriptura nu aminteste de prezenta Fecioarei la Inaltarea Domnului,
ea este afirmata de cantarile Bisericii: "Bucura-te, Nascatoare de
Dumnezeu, Maica lui Hristos Dumnezeu, ca vazand astazi pe Cel ce L-ai nascut
inaltandu-Se de pe pamant, impreuna cu ingerii L-ai marit" (Cantarea a 9-a
a canonului).
Desi
nici Pavel nu a fost prezent la Inaltarea Domnului, El este reprezentat alaturi
de ceilalti Apostoli in icoana Inaltarii. Motivul? Cu putin timp inainte de
Inaltarea Sa, Hristos ii indemnase pe ucenicii Sai sa propovaduiasca
pretutindeni Evanghelia, iar Pavel a fost "vas ales, ca sa poarte numele
Meu inaintea neamurilor si a regilor si a fiilor lui Israel" (Fapte 9,
15).
Adrian Cocosila
Sursa
CrestinOrtodox.RO
Comentarii
Trimiteți un comentariu