Izvorul Tamaduirii
Izvorul Tamaduirii - praznic inchinat Maicii Domnului
In fiecare an, in prima vineri dupa Pasti, Biserica Ortodoxa sarbatoreste Izvorul Tamaduirii. Este un praznic inchinat Maicii Domnului, menit sa arate rolul Fecioarei Maria in lucrarea mantuirii oamenilor. Numele de Izvorul Tamaduirii aminteste de o serie de minuni savarsite la un izvor aflat in apropierea Constantinopolului.
Potrivit
traditiei, Leon cel Mare, cu putin timp inainte de a ajunge imparat, se plimba
printr-o padure din apropierea Constantinopolului. Intalneste un batran orb
care ii cere sa-i dea apa si sa-l duca in cetate. Leon va cauta in apropiere un
izvor, dar nu va gasi.
La
un moment dat, a auzit-o pe Maica Domnului spunandu-i: "Nu este nevoie sa
te ostenesti, caci apa este aproape! Patrunde, Leone, mai adanc in aceasta
padure si luand cu mainile apa tulbure potoleste setea orbului si apoi unge cu
ea ochii lui cei intunecati". Leon va face ascultare si astfel, va gasi un
izvor din care ii va da orbului sa bea. Ii va spala fata cu aceasta apa, iar
orbul va incepe sa vada.
Dupa
ce a ajuns imparat, Leon a construit langa acel izvor o biserica. Mai tarziu,
imparatul Justinian (527-565), care suferea de o boala grea, s-a vindecat dupa
ce a baut apa din acest izvor. Ca semn de multumire a construit o biserica si
mai mare. Aceasta biserica a fost distrusa de turci in anul 1453.
De-a
lungul timpului, apa acestui izvor a vindecat multe boli si a tamaduit diferite
rani si suferinte.
Izvorul
Tamaduirii
Credinciosii
care merg la Istanbul (numele nou al vechii cetati a Constantinopolului), se
pot inchina in biserica Izvorului Tamaduirii. Actuala constructie este din
secolul al XIX-lea, dar la subsolul acesteia se afla un paraclis din secolul al
V-lea unde exista pana astazi izvorul cu apa tamaduitoare din trecut.
De
Izvorul Tamaduirii, se sfintesc apele
Crestinii
ortodocsi vin in aceasta zi la biserica pentru a lua parte la slujba de
sfintire a apei, cunoscuta si sub numele de Aghiasma Mica. Cuvantul
"agheasma" (gr. aghios -sfintire) inseamna sfintire si denumeste atat
apa sfintita, cat si slujba pentru sfintirea ei. Sunt insa si persoane care
sustin ca termenul "aghiasma" vine de la "iazma".
In
vorbirea populara, aghiasmei i se mai spune si aiasma. Cuvantul aiasma vine de
la iazma. In DEX, cuvantul iazma, iezme, cu sensul de "aratare urata si
rea, naluca, vedenie", este indicat ca si in DLR cu etimologie
necunoscuta.
Se
cere o explicatie in legatura cu sensul cuvantului iasma-iazma, de
"aratare urata si rea, naluca, vedenie", contrar sensului originar de
"apa sfintita". Explicatia este urmatoarea.
Dupa
ce preotul a sfintit apa, ii stropeste pe credinciosi in timp ce se canta
troparul: "Mantuieste, Doamne, poporul Tau, si binecuvinteaza mostenirea
Ta, biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui potrivnic daruieste, si
cu crucea Ta pazeste pe poporul Tau". Astfel, s-a retinut in popor ca
scopul urmarit prin aiasma este de a alunga "aratarea urata si rea",
adica duhul cel rau.
Izvoare
tamaduitoare la noi in tara
Manastirea
Ghighiu este cunoscuta nu doar prin icoana facatoare de minuni a Maicii
Domnului, adusa aici in anul 1958, ci si prin izvorul ei tamaduitor.
La
Manastirea Dervent, pe locul unde Sfantul Apostol Andrei a facut o minune,
exista un alt izvor cu apa vindecatoare.
Un
alt loc in care putem gasi izvor cu apa vindecatoare este Manastirea
Horaicioara. Pelerini din toata tara vin la cele trei manastiri sa primeasca
apa de la aceste izvoare minunate.
Izvorul
Tamaduirii - Traditii si credinte populare
In
aceasta zi, in unele zone ale tarii, tinerii adolescenti fac legamantul
juvenil. Acest legamant se facea, cu sau fara martori, in casa, in gradini sau
in jurul unui copac inflorit. Tinerii treceau prin mai multe momente rituale
prin care faceau juramantul respectiv: pronuntarea cu voce tare a juramantului,
schimbul colacului si al altor obiecte cu valoare simbolica, de obicei o oala
sau o strachina din lut, insotite intotdeauna de o lumanare aprinsa,
imbratisarea frateasca, ospatarea cu alimente rituale si dansul.
Profesorul Ion Ghinoiu mentioneaza ca in unele zone etnografice, ceremonia se repeta anual, la aceeasi data, pana la intrarea in joc a fetelor insuratite si baietilor infartatiti. Persoanele legate, veri, varute, surate, frati de cruce etc., se intalneau anual sau, dupa casatorie, la Rusalii. Dupa incheierea solemna a legamantului, copii si apoi oameni maturi isi spuneau pana la moarte surata, vere, fartate, verisoara si se comportau unul fata de altul ca adevarati frati si surori: se sfatuiau in cele mai intime si grele probleme ivite in viata, isi impartaseau tainele, nu se casatoreau cu sora sau cu fratele suratei sau fartatului, se ajutau si se aparau reciproc pana la sacrificiul suprem.
Adrian
Cocosila
Sursa CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu