Sfantul Serafim de Sarov
Sfantul Serafim de Sarov (1759-1833) este socotit printre cei mai cunoscuti si mai indragiti sfinti ai Bisericii Ortodoxe. Inca din vremea vietii sale mii de pelerini se imbulzeau catre manastirea Sarov pentru a-l vedea. La 70 de ani dupa adormirea sa intru Domnul dragostea fata de el se inradacinase atat de mult printre credinciosii rusi incat sute de mii de oameni au participat la slujba de canonizare a sfantului.
Sfantul Serafim de Sarov - Viata
Sfantul
Serafim de Sarov s-a nascut la 19 iulie 1759 in orasul Kursk din Rusia, primind
la botez numele de Prohor. Parintii sai, Isidor si Agatia Mosnin, erau oameni
instariti, insa evlaviosi si foarte milostivi. Ramas orfan de tata la 3 ani,
micutul Prohor a fost crescut de mama sa Inca din copilarie s-a bucurat de
vadita ocrotire a Maicii Domnului.
De
copil, s-a afundat in scrierile si in slujbele bisericii. A inceput viata
monahala in manastirea Sarovului, la varsta de 19 ani. Dupa opt ani petrecuti
ca frate, Prohor s-a invrednicit a primi chipul ingeresc, primind numele de
Serafim, iar un an mai tarziu a fost facut ierodiacon. In 1793, la 35 de ani, a
fost hirotonit ieromonah.
Curand
dupa aceasta, implinind 16 ani de manastire, cu binecuvantarea batranului sau,
egumenul Pahomie, Sfantul Serafim s-a retras la pustie, intr-o chiliuta din
desisul padurii, aflata pe malul raului Sarovka, la cativa kilometri de
manastire.
Aici
si-a facut o gradina de zarzavat si a adus doi stupi, iar ziua si-o petrecea
muncind, in rugaciune neincetata si citind Noul Testament cu precadere Sfintele
Evanghelii. Nu neglija nici cele 7 laude, metaniile si alte nevointe. Dupa cum
chiar el a marturisit unui ucenic al sau, obisnuia sa plece din chilia sa seara
si, pe o piatra anume, priveghea toata noaptea in rugaciune, iar dimineata se
intorcea la chilie si priveghea pe o alta piatra, toata ziua. Aceasta nevointa
a tinut-o sfantul vreme de o mie de zile si o mie de nopti. Sfantul Serafim a
petrecut trei ani in zavorare, in tacere desavarsita. In anul 1804, intr-o
noapte, trei talhari, crezand ca Sfantul primeste bani de la oameni, au gandit
sa-l prade. Desi era in putere (46 de ani) si ar fi putut opune rezistenta, Sfantul
Serafim si-a incrucisat mainile pe piept si le-a zis: "Faceti ce
vreti", iar talharii l-au batut, lasandu-l abia viu. Nu au gasit decat o
iconita si niste cartofi. Sfantul a fost aflat a doua zi, plin de sange, de
niste parinti, care l-au dus la manastire. Acolo a refuzat ajutorul doctorilor
si Maica Domnului i s-a aratat si l-a vindecat intocmai cum o mai facuse
odinioara.
Supunandu-se
cererii Staretilor (Batranilor) manastirii, s-a intors in manastire in 1810,
continuandu-si insa viata in rugaciune si zavorare tacuta pentru inca zece ani.
In 1825 s-a intors la chilia sa din padure, unde primea mii de pelerini din
intreaga Rusie. Fiindu-i dat darul inainte-vederii, Sfantul Serafim de Sarov,
facatorul de minuni, oferea tuturor mangaiere si povata. Sfantul intampina pe
oricine venea la el cu o inchinaciune, un sarut duhovnicesc si cuvintele urarii
pascale "Hristos a Inviat!". Ii numea pe toti "bucuria
mea". El era binecunoscut pentru afectiunea materna pe care o arata
tuturor celor care veneau la el ai sinceritate. Dand sfaturi unui viitor staret
ii spuse acestuia: „fii ca o mama si nu ca un tata fata de frati". Acest
mare sfant isi revarsa dragostea dumnezeiasca catre toti cei care il vizitau,
tarani si nobili, mireni si mirence, monahi si monahii. Simpla sa prezenta ii
intarea, ii inveselea duhovniceste si ii vindeca. Cativa dintre fiii sai
duhovnicesti au fost binecuvantati sa vada o mai mare stralucire a sfantului in
Duhul Sfant. Ei povestesc faptul ca chipul sau era atat de plin de stralucire
incat era imposibil sa-I privesti. Invatatura sa cu privire la telul vietii
crestine - dobandirea Duhului Sfant - a fost oferita intr-un astfel de moment
de stralucire. El ne descrie si felul in care se dobandeste acest dar al lui
Dumnezeu: prin sfanta ascultare monahala si prin asceza severa. n data de 2
ianuarie 1833, Sfantul Serafim de Sarov a fost aflat adormit intru Domnul in
chilia sa, la rugaciune, in genunchi, cu mainile incrucisate pe piept in fata
icoanei Maicii Domnului...
Sfantul Serafim de Sarov - Scopul vietii crestine
”Rugaciunea,
postul, privegherea si toate celelalte practici crestine, nu constituie scopul
vietii noastre crestine. Desi este adevarat ca ele slujesc ca mijloace
indispensabile in atingerea acestui tel, adevaratul scop al vietii crestine
consta in dobandirea Duhului Sfant al lui Dumnezeu. Cat despre rugaciune, post,
priveghere, pomeni si toate faptele bune savarsite de dragul lui Hristos, sunt
doar mijloace spre a dobandi Duhul Sfant. Tineti minte vorbele mele, numai
faptele bune savarsite din dragoste pentru Hristos ne aduc roadele Duhului
Sfant. Tot ce nu este savarsit din dragoste pentru Hristos, chiar daca ar fi
ceva bun, nu aduce nici rasplata in viata viitoare, nici harul Domnului in
viata aceasta. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis: "Cel ce nu
aduna cu Mine risipeste" (Luca 11:23). Nu ca o fapta buna ar putea fi
numita altfel decat agoniseala, caci chiar daca o fapta nu este facuta pentru
Hristos, este totusi socotita buna. Scriptura spune: "In orice neam cel
care se teme de Dumnezeu si face ce este drept este primit la El" (Fapte
10:35).”
Sfantul Serafim de Sarov
- Despre tacere
"Preacuviosul
Varsanufie ne invata ca precum corabia pe mare infrunta furia valurilor si a furtunilor
si ajungand la taramul linistit nu mai este supusa pericolului, ramanand
nevatamata, tot asa si calugarul, cat se afla printre oameni, are parte de
mahniri, ispite, ganduri suparatoare, iar cand staruie in tacere, n-are de ce
se teme.
Tacerea
deplina este crucea pe care calugarul trebuie sa-si rastigneasca patimile,
placerile, gandurile. Adu-ti aminte de Domnul Hristos, cate batjocuri si
defaimari a indurat inainte de a fi rastignit pe Cruce. Asa si noi, fiind doar
in tacere deplina, dar nesuferind precum a suferit Domnul Hristos, nu putem ajunge
la starea sfinteniei desavarsite. Caci spune Apostolul: Cu El vom suferi si cu
El ne vom preamari. Alta cale nu exista.
Cel care a ales starea tacerii depline trebuie sa stie cu ce scop a ales
aceasta stare, pentru ca inima lui sa nu se abata catre altceva."
Sfantul Serafim de Sarov - Dobandirea harului
"Dobandeste
harului Duhului Sfant si prin practicarea celorlalte virtuti, de dragul lui
Hristos. Fa negot duhovnicesc cu ele; fa negot cu acelea care iti aduc profitul
cel mai mare. Strange capital din belsugul harului lui Dumnezeu, aduna-l in
banca cea vesnica a lui Dumnezeu, care iti va aduce dobanda nematerialnica, nu
patru sau sase procente, ci suta la suta pentru o rubla duhovniceasca, si chiar
nesfarsit mai mult decat atat. De pilda, daca rugaciunea si privegherea iti dau
mai mult har de la Dumnezeu, roaga-te si privegheaza; daca postirea iti da mult
din duhul lui Dumnezeu, posteste; daca milostenia iti da mai mult, fa pomeni.
Masurati fiecare virtute facuta din dragoste pentru Hristos in acest fel.”
Sfantul Serafim de Sarov - Despre tristete
"Cand
duhul rau al mahnirii pune stapanire pe suflet, atunci sufletul se umple de
intristare si suparare, neputand sa se roage cu staruinta cuvenita si neputand
sa se indeletniceasca cu citirea scrierilor sfinte cu atentia necesara. Intr-o
astfel de stare, calugarul este lipsit de lineste si blandete in comunicare cu
fratii obstii, capatand o repulsie fata de tot ce-l inconjoara. Sufletul
cuprins de tristete si mahnire devine bezmetic, frenetic si nu poate sa
primeasca linistit nici un sfat bun si nici nu poate sa raspunda cu blandete la
intrebarile adresate. Calugarul ce are un astfel de suflet afectat, evita
oamenii, considerandu-i vinovati de tulburarea sa si nu intelege ca de fapt
pricina bolii sufletului sau se afla in interiorul sau. "Tristetea este ca
un vierme pentru suflet, ce-si roade mama care l-a nascut." Calugarul
cuprins de mahnire nu poate sa-si inalte mintea catre contemplarea de Dumnezeu
si nici sa savarseasca o rugaciune curata, inflacarata. Cine a biruit patimile,
acela va birui si tristetea. Iar cel biruit, nu va fi ocolit nici de catusele
mahnirii. Precum bolnavul este recunoscut bolnav dupa paloarea fetei, asa si
cel impatimit este cercetat si stapanit de tristete. Cine iubeste pacea,
aceluia ii este aproape imposibil sa se intristeze, iar cel care uraste pacea
intotdeauna este trist. Precum focul curata aurul, asa si tristetea dupa Domnul
curata sufletul de pacate.
Sfantul Serafim de Sarov - Harul este lumina
"Si
oricine traieste si crede in Mine nu va muri in veac." (Ioan 11:26). Cel
ce are harul Sfantului Duh ca rasplata a dreptei credinte in Iisus Hristos,
chiar daca, din pricina slabiciunii omenesti, sufletul sau ar muri pentru vreun
acat sau altul, totusi nu va muri pentru totdeauna, ci va fi ridicat prin harul
Domnului nostru Iisus Hristos "Care ia pacatul lumii" (Ioan 1:29), si
daruieste fara de plata har peste har. Despre acest har, care s-a aratat
intregii lumi si omenirii intru Dumnezeu-omul, se spune in Evanghelie:
"Intru El era viata si viata era lumina oamenilor." (Ioan 1:4); si
mai apoi: "Si lumina lumineaza in intuneric; si intunericul nu a cuprins-o
niciodata." (Ioan 1:5). Aceasta inseamna ca harul Sfantului Duh, care ne
este dat la botez in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, in pofida
caderii omului in pacat, in pofida intunericului care ne inconjura sufletul, nu
inceteaza sa lumineze in inimile noastre cu lumina dumnezeiasca (care a existat
din vremuri stravechi) a meritelor de nepretuit ale lui Hristos. In cazul
lipsei de pocainta a pacatosului, aceasta lumina a lui Hristos striga catre
Tatal: "Avva, Parinte! Nu fii suparat de aceasta lipsa de pocainta pana la
sfarsit (al vietii sale)." Apoi, la trecerea pacatosilor pe calea pocaintei,
sterge pe deplin toate urmele pacatului din trecut si il imbraca, inca o data,
pe fostul pacatos, intr-un vestmant al nestricaciunii, tesut din harul
Sfantului Duh. Dobandirea acestuia este scopul vietii crestine, ceea ce v-am
explicat, iubitorule de Dumnezeu."
Troparul Sfantului Serafim de Sarov
"Din
tinerete L-ai indragit pe Hristos, fericite, si numai Lui, Unul, ai dorit cu
inflacarare sa ii slujesti, prin rugaciune neintrerupta in pustie, nevoindu-te
cu inima plina de umilinta dobandind iubirea lui Dumnezeu si aratandu-te ales
al Maicii Domnului. Pentru aceasta ne rugam tie: Mantuieste-ne pre noi cu
rugaciunile tale, preacuvioase Serafime, Parintele nostru."
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu