Duminica după Botezul Domnului (Începutul propovăduirii Domnului)
Evanghelia duminicii dupa Botezul Domnului - Inceputul propovaduirii Domnului
"Nu
stiti ca toti cati in Hristos Iisus ne-am botezat, intru moartea Lui ne-am
botezat? Deci ne-am ingropat cu El in moarte, prin botez, pentru ca, precum
Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru
innoirea vietii." (Romani 6, 3-4)
Cuvintele
"Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia cerurilor" (Matei 4, 17) sunt,
de fapt, cuvintele prin care Hristos Domnul incepe propovaduirea Evangheliei
Sale.
Aceleasi
cuvinte le intalnim si in predica Sfantului Ioan Botezatorul, care cuprindea
insa si multe amenintari. De pilda, el vorbeste ascultatorilor despre securea
care sta la radacina copacului sa-l taie daca nu aduce roada, referindu-se
astfel la judecata sau la pedeapsa divina pentru cei care nu-si schimba viata
lor pacatoasa. Deci, Sfantul Ioan Botezatorul cheama la pocainta folosind un
limbaj sever, de responsabilizare maxima a oamenilor.
Mantuitorul
Iisus Hristos cheama si El pe oameni la pocainta, insa le vorbeste mai mult
despre dobandirea vietii vesnice din Imparatia cerurilor a carei prezenta o
descrie folosind parabole sau simboluri: comoara, aluat, graunte de mustar etc.
Imparatia cerurilor despre care vorbeste Mantuitorul Iisus Hristos nu se afla doar
in ceruri, ci acum ea vine pe pamant, printre oameni, fiind cuprinsa in Hristos
Insusi. Hristos este Imparatia cerurilor coborata printre oameni, deoarece El
este Imparatul cerurilor, iar unde este El prezent, acolo este prezent si Tatal
impreuna cu Duhul Sfant. Deci, in si prin Hristos, Imparatia Preasfintei Treimi
se descopera oamenilor, mai ales in timpul Botezului Domnului la Iordan.
Duminica dupa Botezul Domnului ne invata de fapt ca atat Nasterea Mantuitorului
Hristos, cat si Botezul Domnului ne descopera apropierea Imparatiei lui
Dumnezeu de oameni, incepand cu zamislirea si nasterea ca Om a Fiului lui
Dumnezeu, de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria si continuand cu lucrarea Lui
mantuitoare in lume. Astfel, in mod mai clar, se vede legatura intre lumina
venirii lui Hristos in lume si lumina descoperirii Imparatiei Tatalui si a
Fiului si a Duhului Sfant cu prilejul Botezului lui Iisus in apele Iordanului. Prin
indemnul sau chemarea Mantuitorului Iisus Hristos: "Pocaiti-va, ca s-a
apropiat Imparatia cerurilor" (Matei 4, 17), Evanghelia de astazi ne face
atenti asupra legaturii care exista intre Taina Botezului si Taina Pocaintei ca
porti de intrare a oamenilor in Imparatia cerurilor.
In
Taina Sfantului Botez, omul primeste iertarea pacatelor, harul infierii si
puterea de a se lupta cu pacatul. Prin Botez se iarta pacatele care au fost
savarsite pana in acel moment si se daruieste o putere a lui Dumnezeu ca omul
sa poata birui ispitele. De aceea, Mantuitorul Iisus Hristos, indata dupa
Botezul Sau in Iordan, Se lupta cu ispitele lacomiei care vin de la diavol:
ispita de a inlocui pe Dumnezeu cu lumea materiala, ca si cand omul ar fi doar
o fiinta biologica, nu si spirituala; ispita de a stapani lumea exterioara,
pierzandu-si insa libertatea interioara a sufletului care vine din comuniunea
omului cu Dumnezeu; si ispita slavei desarte sau a afirmarii omului prin orgoliu
(cf. Matei 4, 1-11; Marcu 1, 13; Luca 4, 2-13).
Iar
in partea finala a vietii Sale pamantesti, Hristos respinge ispitele durerii,
pregatite de puterile diavolesti ascunse in oamenii care Il urau pe nedrept pe
Hristos si incercau sa-L duca la neascultare fata de Dumnezeu si la ura fata de
oameni. Insa, prin smerita ascultare fata de Dumnezeu pana la moarte (cf. Luca
23, 46; Filipeni 2, 4-10; Romani 5, 19) si prin iertarea greselilor dusmanilor
Sai (cf. Luca 23, 34), Hristos Domnul a biruit puterile demonice si "le-a
dat de ocara in vazul tuturor, biruind asupra lor prin cruce" (Coloseni 2,
15), transformand astfel moartea ca plata (pedeapsa) a pacatului neascultarii
in moarte ca iubire fata de Dumnezeu prin ascultare de El si iubire fata de
oameni prin iertarea lor.
Iar
pentru ca iubirea smerita a lui Hristos ca om a fost mai tare decat pacatul si
moartea, Dumnezeu L-a inviat din morti si I-a daruit viata si slava vesnica
(cf. Filipeni 2, 4-10). Iubirea aceasta smerita si preaslavita a lui Hristos
Cel Rastignit si Inviat se daruieste omului prin harul Sfantului Botez, pentru
ca omul care se uneste cu Hristos sa poata birui pacatul si rautatea demonilor
si sa dobandeasca viata vesnica in slava Preasfintei Treimi. Astfel, Botezul
este Taina prin care omul se leapada de Satana si se uneste cu Hristos.
Deci,
prin marturisirea dreptei credinte si prin Sfantul Botez se iarta omului
pacatul stramosesc si toate pacatele facute pana la Botez, se daruieste harul
infierii si arvuna invierii, intrucat el trece de la existenta fara Hristos la
viata cu Hristos si in Hristos, Care a zis: "Cel ce crede in Mine chiar
daca va muri (cu trupul) viu va fi (cu sufletul) " (Ioan 11, 25).
Intrucat
la Botezul Domnului in apele Iordanului S-a aratat Sfanta Treime, adica Tatal a
marturisit ca Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, este Fiul Sau Cel iubit, iar Duhul
Sfant a intarit acest cuvant adevarat al Tatalui (cf. Matei 3, 13-17), Botezul
crestin se savarseste in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.
Astfel, prin Botezul in apa si in Duh, omul credincios reface legatura sa de
viata si iubire eterna cu Sfanta Treime, deoarece a fost creat dupa chipul
Preasfintei Treimi cand Dumnezeu a zis: "Sa facem om dupa chipul si
asemanarea Noastra" (Facere 1, 26).
Prin
Botezul in apa si in Duhul Sfant ca unire cu Hristos Cel Rastignit si Inviat,
omul primeste nu numai iertarea pacatelor, ci si harul infierii, intrucat
"celor cati L-au primit (pe Hristos), care cred in Numele Lui, le-a dat
putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta
trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut"
(Ioan 1, 12-13). In acest sens, Sfantul Chiril al Ierusalimului spune:
"Nimeni sa nu creada ca Botezul da numai iertarea pacatelor, dupa cum era
botezul lui Ioan, adica "botezul spre iertarea pacatelor";
dimpotriva, Botezul da si harul infierii…".1
Apa
Botezului a fost numita de unii Sfinti Parinti nu numai icoana a mormantului
lui Hristos, ci si "sanul maternal" al Bisericii, din care se nasc
fiii ei duhovnicesti: "…acea apa mantuitoare v-a fost si mormant, si
mama…".2 "In Botez, zice Teodor de Mopsuestia,apa devine un san
pentru cel care se naste, iar harul Duhului (Sfant) formeaza pe cel care este botezat
pentru a doua nastere." 3
Iar
aceasta infiere baptismala are ca scop mantuirea omului, adica invierea lui din
pacat si pregatirea lui pentru invierea cea de obste si pentru viata vesnica.
De aceea, la sfarsitul Simbolului credintei, rostit de trei ori inainte de
Botez, se spune: "Marturisesc un Botez spre iertarea pacatelor si astept
invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie."
Prin marturisirea dreptei credinte si prin harul Sfantului Duh primit la Sfantul Botez, Hristos locuieste in inimile celor botezati (cf. Efeseni 3, 17-18) si ii pregateste pentru invierea cea de obste si pentru viata vesnica (cf. Romani 6, 22-23; Ioan 6, 40 si 47).
Asadar,
renasterea spirituala a omului pacatos incepe cu Sfantul Botez in numele
Preasfintei Treimi, cand noul botezat primeste iertarea pacatului stramosesc si
a pacatelor personale savarsite (in cazul in care cel botezat este adult) pana
in momentul Botezului. Acesta se savarseste o singura data, fiindca "este
un Domn, o credinta, un Botez" (Efeseni 4, 5). Botezul nu se repeta, dar
se reinnoieste prin Taina Pocaintei sau Taina Marturisirii si iertarii
pacatelor, numita si "botezul lacrimilor". Daca Botezul propriu-zis,
in apa si in Duhul Sfant, se savarseste o singura data, "botezul lacrimilor"
sau Sfanta Taina a Pocaintei se savarseste cat mai des, pentru ca omul sa se
curateasca de pacatele savarsite dupa Botez si sa se poata impartasi, fara de
osanda, cu Trupul si Sangele lui Hristos, ca sa dobandeasca viata vesnica.
In
acest sens, Sfantul Ioan Scararul spune ca primind Botezul in copilarie
"ne-am intinat dupa aceea; insa prin acesta (botezul lacrimilor) l-am
curatit si pe acela. Daca acesta nu s-ar fi daruit de Dumnezeu oamenilor din
iubire de oameni, cu adevarat rari ar fi cei ce se mantuiesc".4 Acelasi
Parinte duhovnicesc spune ca "pocainta este aducerea inapoi
(improspatarea) a Botezului. Pocainta este invoiala cu Dumnezeu pentru a doua
viata. Pocainta este cumparatoare a smereniei. Pocainta este necontenita
renuntare la nadejdea vreunei mangaieri (consolari) trupesti. Pocainta este
gandul osandirii de sine si ingrijirea neingrijata de sine. Pocainta este fiica
nadejdii si tamaduirea deznadejdii. Cel ce se pocaieste se osandeste pe sine,
dar scapa neinfruntat. Pocainta este impacarea cu Domnul prin lacrimi si prin
lucrarea cea buna a celor potrivnice pacatelor. Pocainta este rabdarea de
bunavoie a tuturor necazurilor. Cel ce se pocaieste este pricinuitorul
pedepselor sale. Pocainta este asuprirea tare a pantecelui si lovirea
sufletului printr-o simtire adanca".5
Pocainta
sincera cu regret si lacrimi pentru pacatele savarsite aduce iertarea pacatelor
si mantuirea sufletului. De aceea, Sfantul Ioan Gura de Aur zice: "Plange
si tu, deci, pacatul si nu il plange asa, oricum, la intamplare, sau numai de
ochii lumii, ci plange-l cu amar, ca Petru. Varsa lacrimi din adancul inimii,
ca Domnul, cuprins de mila pentru tine, sa-ti ierte pacatul. Caci este
indurator; El Insusi a spus: "Nu vreau moartea pacatosului, ci sa se
intoarca si sa se pocaiasca si sa traiasca (Iezechiel 18, 23)". Cere de la
tine o osteneala mica si iti daruieste lucruri mari; cauta sa-i dai un prilej
ca sa-ti harazeasca tie camara mantuirii" (Sfantul Ioan Gura de Aur,
Omilii despre pocainta 3, 4).
Unde
alearga omul pentru a-si marturisi pacatele si pentru a pune inceputul cel bun
in viata lui? La Biserica lui Hristos:
"Ai
pacatuit? Vino in Biserica si sterge pacatul tau. Ori de cate ori cazi pe un
drum, tot de atatea ori te si ridici; astfel, ori de cate ori pacatuiesti, de
atatea ori sa te si pocaiesti. Nu deznadajdui, nu fi nesarguincios, ca sa nu-ti
pierzi nadejdea in bunatatile ceresti care s-au pregatit pentru noi. Si chiar
daca si la batranete ai pacatuit, pocaieste-te si vino in Biserica. Aici este
spital, nu tribunal. Aici se da iertare, nu ti se cere a raspunde pentru
pacate. Spune-I lui Dumnezeu: "Tie unuia am gresit si rau in fata Ta am
facut" (Psalmul 50, 4), si te va ierta. Arata-I pocainta si te va
milui." (Sfantul Ioan Gura de Aur - Omiliile despre pocainta). n a treia
rugaciune, de dezlegare a pacatelor, din Randuiala Sfintei Taine a Spovedaniei
sau a Marturisirii, preotul duhovnic rosteste urmatoarele cuvinte:
".impaca-l si-l uneste pe dansul cu sfanta Ta Biserica in Iisus Hristos -
Domnul nostru…" (Molitfelnic, Slujba Marturisirii), iar in rugaciunea de
dezlegare a tuturor pacatelor, arhiereul sau preotul duhovnic spune:
"…si-i invredniceste pe dansii fara de osanda a se impartasi cu
infricosatoarele si nemuritoarele Tale Taine…" (Molitfelnic, Rugaciunea
pentru iertarea tuturor pacatelor…). Deci, pocainta, inteleasa ca schimbare a vietii
pacatoase si marturisire a pacatelor in fata preotului duhovnic in Taina
Sfintei Spovedanii, este impacarea omului cu Dumnezeu si cu Biserica Lui,
urmata de impartasirea cu Sfintele Taine, care este unirea desavarsita a omului
cu Dumnezeu.
Pocainta
aduce pace sfanta si bucurie binecuvantata in sufletul omului iertat de pacate,
dar si in ceruri. In acest sens, Hristos-Domnul spune ca "in cer va fi mai
multa bucurie pentru un pacatos care se pocaieste, decat pentru nouazeci si
noua de drepti, care n-au nevoie de pocainta" (Luca 15, 7) sau "se
face bucurie ingerilor lui Dumnezeu pentru un pacatos care se pocaieste"
(Luca 15, 10).
Avem,
asadar, convingerea ca asemenea unei ploi line care cade pe un pamant parjolit
de seceta si-l face roditor, tot asa lacrimile pocaintei aduc bucurie in cer si
pe pamant, cand in sufletul pacatosului bolnav de pacate si pustiit de patimi
se pogoara harul iubirii iertatoare a lui Dumnezeu.
Intrucat
in viata aceasta pamanteasca omul este supus permanent ispitelor de tot felul,
pocainta trebuie sa fie o constanta a vietii crestine, o permanenta curatire de
pacatele savarsite cu gandul, cuvantul si fapta, pentru a dobandi mantuirea si
sfintenia ca daruri ale lui Dumnezeu. Pocainta adevarata este o lucrare
tainica, de renastere in dureri a omului, adica de innoire interioara a
sufletului, de rastignire a pacatului din om si de inviere duhovniceasca a
legaturii sale cu Dumnezeu, de crestere spirituala in iubire smerita si sfanta.
Asa cum plantele cresc si florile infloresc fara sa faca zgomot, tot asa si
cresterea duhovniceasca in virtuti, ca rod al pocaintei, este una tainica,
pasnica, smerita si luminata de Duhul Sfant.
Asadar,
atat Sfanta Taina a Botezului, cat si Sfanta Taina a Pocaintei sunt izvoare de
lumina si bucurie pentru viata crestina. Sa nu uitam niciodata ca am fost
botezati in numele, lumina si iubirea Preasfintei Treimi si ca in tot timpul
vietii noastre trebuie sa preaslavim pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, prin
gand si cuvant, prin rugaciune si fapte bune. Sa ne rugam Mantuitorului Iisus
Hristos ca sa ne ajute sa primim Evanghelia Sa ca fiind Evanghelie a iubirii si
vietii vesnice din Imparatia Tatalui si a Fiului si a Duhului Sfant, sa ne
pregatim cat mai des, prin pocainta si fapte bune, pentru impartasirea cu
Sfintele Taine ale Bisericii prin care pregustam bucuria vietii vesnice din
Imparatia cerurilor, spre slava lui Dumnezeu si a noastra mantuire. Amin.
† Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Sursa:ziarullumina.ro
Note:
1
Sfantul Chiril al Ierusalimului, Cateheze, Cateheza a II-a mistagogica, 5,
E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2003, p. 349.
2
Idem, Cateheza a II-a mistagogica, 4.
3
Teodor de Mopsuestia, Omilii catehetice, 14, 9; cf. Olivier Clément, Sources.
Les mystiques chrétiens des origines. Textes et commentaires, Paris, Stock,
1992, p. 95.
4
Sfantul Ioan Scararul, Scara, Cuvantul VII, 8, in Filocalia romaneasca, vol.
IX, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2011, p. 154.
5
Idem, Cuvantul V, 2, p. 128.
Comentarii
Trimiteți un comentariu