Botezul Domnului – Boboteaza
Boboteaza, ziua in care Hristos S-a descoperit lumii
Afara
de cele graite de Iisus la varsta de 12 ani in templu, Hristos nu a savarsit
nicio minune si nu a rostit niciun cuvant retinut de evanghelisti. Incepand cu
Botezul Sau, Hristos iese din umbra si incepe sa propovaduiasca. A primit
botezul la 30 de ani, varsta maturitatii la evrei.
Iisus
a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire
de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul
nu a venit sa primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca
botezul lui Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu
oferea iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea
pacatelor" (Luca 3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos. El primeste
botezul de la Ioan pentru a readuce Duhul Sfant in creatie. Prin caderea in
pacat, omul Il pierduse pe Sfantul Duh, asa cum ne marturiseste Sfantul Chiril
al Alexandriei. Botezul Mantuitorului reprezinta momentul redeschiderii
izvoarelor harului, care fusesera zavorate pentru om si pentru intreaga
creatie. Prin cuvintele din rugaciunea citita la Boboteaza: "Astazi firea
apelor se sfinteste...", nu trebuie sa intelegem ca harul lui Dumnezeu se
pogoara in timpul slujbei de sfintire a apei peste toata apa care exista in
diverse locuri, ci doar peste apa pregatita din timp pentru acest lucru.
In
Botezul Domnului stau inceputul si temeiul Sfintei Taine a Botezului crestin
Acceptand sa Se cufunde in Iordan, Hristos l-a ingropat pe vechiul Adam si a inceput astfel zidirea unui om nou. Apele Iordanului primind pe Dumnezeu-Omul nu au avut ce sa curete, ci au fost ele insele purificate. Hristos a curatit prin cufundarea Sa in Iordan, creatia intinata de caderea omului in pacat si a inlaturat puterea satanei. Astfel, in clipa cand El S-a lasat botezat de Ioan, izvoarele harului s-au pogorat peste creatie.
In
rugaciunea de sfintire a apei de la Botez, se cere venirea Duhului pentru
curatirea apei de lucrarea puterilor demonice, pentru ca ea sa devina, prin
pogorarea deplina a Duhului, loc al nasterii omului nou in Hristos.
Astfel,
ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea
dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa
alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Boboteaza - sfintirea apei
In
ajunul si in ziua de Boboteaza, in toate bisericile ortodoxe, cu puterea
Duhului Sfant, la rugaciunile arhiereilor si preotilor se sfinteste Agheasma
Mare. Crestinii ortodocsi pot lua pe nemancate din Agheasma Mare in perioada 5
ianuarie - 14 ianuarie si la recomandarea duhovnicului. Agheasma Mare este
folosita in Ajunul Bobotezei la sfintirea casele credinciosilor si locuitorii
acestora. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau
sfintite, cum ar fi: binecuvantarea si sfintirea prapurilor, sfintirea crucii
si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, sfintirea
icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.
Adrian
Cocosila
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu