Sfantul Vasile cel Mare
Viata Sfantului Vasile cel Mare
Sfantul
Vasile cel Mare este sarbatorit in Biserica Ortodoxa pe 1 ianuarie si pe 30
ianuarie alaturi de Sfintii Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur. S-a
nascut in anul 330, in Capadocia, intr-o familie numeroasa. A avut patru surori si patru frati. Cinci din cei noua au
devenit sfinti in calendarul Bisericii Ortodoxe, alaturi de parintii lor,
Vasilie, Emilia si Macrina cea Batrana, bunica Sfantului Vasile. Doi dintre
fratii sai au ajuns episcopi: Grigorie de Nyssa si Petru II de Sebaste, iar
sora sa, Sfanta Macrina cea Tanara, a ajuns un model de viata ascetica.
Temelia
educatiei sale este pusa de tatal sau, Vasile, profesor de retorica la
Neocezareea in Pont, fiu al Sfintei Macrina cea Batrana si elev al Sfantului
Grigorie Facatorul de Minuni. A studiat la Cezareea Capadociei, la
Constantinopol si Atena, insusindu-si tot ceea ce era mai bun din cultura
pagana. In anul 356 revine in tara si devine profesor de retorica.
Sfantul Vasile cel Mare - dascal al monahismului
Paraseste
cariera de profesor si intra in monahism. Prima forma de monahism pe care
Sfantul Vasile a studiat-o a fost cea urmata de ucenicii episcopului Eustatiu
de Sevasta, insa, nu s-a regasit in monahismul predicat de acesta.
Calatoreste
pentru cunoasterea monahismului in Siria, Palestina, Egipt si Mesopotamia.
Planul de organizare a vietii monahale l-a alcatuit dupa anii petrecuti alaturi
de ucenicii Sfantului Pahomie cel Mare si de anahoretii care traiau dupa
regulile Sfantului Antonie cel Mare. Acest plan a fost pus in practica la Annesi,
un vechi domeniu al familiei sale, din vecinatatea raul Iris. Viata ascetica de
la Annesi se schimba dupa venirea in acel loc a Sfantului Grigorie de Nazianz.
Se construiesc noi chili, iar munca este impletita cu studiul si rugaciunea.
A
scris Regulile vietii monahale si a pus bazele Filocaliei cu Sfantul Grigorie.
Regulile monahale ale Sfantului Vasile au ramas in Biserica de Rasarit temelia
organizarii vietii manastiresti. In Apus, ele au circulat in traducerea facuta
de Rufin de Aquileia si au fost cunoscute de Sfantul Cassian si Sfantul
Benedict, legiuitori monahali apuseni.
Desi
Sfantul Vasile cel Mare este unul dintre cei mai mari organizatori ai
monahismului, el nu a dispretuit familia si casatoria, caci spune:
"Dumnezeu, Care poarta grija de mantuirea noastra, a impartit viata
oamenilor in doua feluri de vietuire, adica in viata de casatorie si in cea de
feciorie, asa incat cel care nu poate sa duca lupta fecioriei sa-si ia femeie
(sotie) legiuita, cunoscand ca i se va cere fagaduinta de infranare, sfintenie
si Sfantul Vasile cel Mare - dascal al dreptei credinte
Sfantul
Vasile cel Mare a luptat impotriva pnevmatomahilor, a celor care negau
dumnezeirea Sfantului Duh. A argumentat pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei
Traditii ca Duhul Sfant este de o fiinta cu Tatal si cu Fiul.
Pana
la Sfantul Vasile cel Mare, termenii ousia si hypostasis erau socotiti
sinonimi, iar aceasta abordare provoca neintelegeri si controverse. Sfantul
Vasile cel Mare a insistat asupra individualizarii termenilor: o singura usie
si trei ipostase (in Dumnezeu exista o singura usie si trei ipostasuri).
Sfantul Vasile cel Mare - practicant al milosteniei
Sfantul
Vasile cel Mare a fost un practicant prin excelenta a milosteniei. Dragostea sa
fata de semeni s-a concretizat mai ales in asezamantul filantropic, numit de
credinciosi Vasiliada. Acest asezamant a fost construit la marginea Cezareei.
Aici au fost adunati cei infometati si abandonati, spre a fi hraniti. Potrivit
cercetatorilor, fiecare boala isi avea rezervata cladirea si personalul necesar
pentru ingrijire.
Sfantul
Vasile cel Mare a trecut la cele vesnice pe 1 ianuarie 379.
Legatura Sfantului Vasile cel Mare cu tara noastra
In
scrisoarea nr. 155, Sfantul Vasile cel Mare ii cere lui Junius Soranus,
comandantul militar al Scythiei Minor, sa-i trimita moastele martirilor din
aceste parti. Acest guvernator ii trimite moastele Sfantului Sava, martirizat
de goti la nord de Dunare, in anul 372. Amintim ca pe 10 octombrie 1777,
patriarhul ecumenic Sofronie, impreuna cu Sinodul de la Constantinopol, a
hotarat sa daruiasca Mitropolitului Tarii Romanesti titlul onorific de
loctiitor al scaunului Cezareei Capadociei pentru ajutorul material oferit
Patriarhiei Ecumenice aflata sub stapanire otomana. Dupa ce Biserica Ortodoxa
Romana a fost ridicata la rangul de Patriarhie, in anul 1925, acest titlu a
inceput sa fie purtat si de catre Patriarhul Romaniei, intrucat acesta este si
mitropolit al Tarii Romanesti.
Semnificatia numelui Vasile
Numele
Vasile, foarte raspandit in toata lumea crestina, provine din grecescul basileios,
care la randul lui sta in legatura cu basileos, "rege",
"imparat", "bazileu". Latinii l-au redat prin Basilius. La
noi astazi e curenta forma Vasile (la vechiul Vasilie pare sa fi renuntat chiar
si conservatoarea limba bisericeasca), cu prescurtarea populara Sile. Feminine
ca Vasila sau Vasilca se intalnesc astazi destul de rar, fiindu-le preferat mai
gratiosul Vasilica. Diminutivele mai frecvente sunt Vasilica si Sica/Sica.
Liturghia Sfantului Vasile cel Mare
Liturghia
Sfantului Vasile cel Mare se oficiaza in Biserica Ortodoxa de zece ori pe an:
in primele cinci duminici ale Postului Mare, in joia si sambata din Saptamana
Patimilor, in ajunul Craciunului si Bobotezei si, desigur, in sarbatoarea care
ii este dedicata in ziua de 1 ianuarie.
La multi ani celor ce poarta numele Sfantului Vasile cel
Mare.
Adrian
Cocosila
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu