Pilda celor poftiti la cina - Predica la duminica a 28 - a dupa Rusalii - Predica la duminica a 28 - a dupa Rusalii
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Binecuvantati
si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru
Iisus
Hristos,
Era
o zi de sambata – sarbatoare a Vechiului Testament. Domnul tocmai vindecase un
bolnav. Unul dintre fruntasii fariseilor il roaga sa ia cina in casa lui.
Mantuitorul raspunde chemarii si, luand seama cum ceilalti invitati isi alegeau
locurile, folosesteprilejul si-i povatuieste: “Cand esti chemat impreuna cu
altii la vreun ospat, nu te aseza in locul cel dintai, ca nu cumva sa fie
chemat altul mai de cinste decat tine. Si venind cel care te-a chemat pe tine
si pe el, iti va zice: Da acestuia locul. Atunci, cu rusine, te vei duce sa te
asezi pe locul cel mai de pe urma… Tu asaza-te in cel din urma loc. Si
vazandu-te cel ce te-a chemat, sa-ti zica: Prietene, muta-te mai sus” (Luca 14,
7-9).
Cuvantul
Ziditorului este numai da: “Veniti la Mine. Pe cel ce vine la Mine nu-l voi
scoate afara”. Faptura Lui, omul, poate sa spuna si nu. Dar ferice de cel ce
spune nu numai raului. Unul din cei chemati i-a vorbit slujitorului despre
tarina lui: “Tocmai am cumparat-o acum si am nevoie s-o vad”; altul: “Cinci
perechi de boi am cumparat si ma duc sa-i incerc”; in sfarsit, al treilea:
“Femeie mi-am luat si de aceea nu pot veni” . Impiedicau acestea prezenta celor
chemati la cina? Sau nesocotea Ziditorul aceasta lume, a Lui? Nu, pentru ca
“toate printr-Insul s-au facut” (Ioan 1, 3) si pe toate le iubeste. Pamantul il
numeste doar “asternut picioarelor Lui” (Matei 5, 35); boul si asinul Ii
incalzesc trupul in pestera nasterii Lui, aceste vietuitoare recunoscand in
iesle pe Stapanul lor (Isaia 1, 3); de asemenea, El, Hristosul Domnului,
binecuvanteaza nunta din Cana Galileii (Ioan, cap. 2). Deci pe toate acestea:
tarina, boii, familia, le cuprinde in grija si iubirea Lui divina. Putea atunci
stapanul sa se mahneasca si sa osandeasca pe cei ce I-au refuzat cinarea
impreuna pentru ca iubeau si ei aceste fapturi pe care El le-a zidit? Dar iata:
tarina, boii, familia umana; altfel spus, in cateva cuvinte e cuprinsa lumea
toata. Aici este un adanc de intelegere, negrait. Anume: El cheama la Cina si
Cina e implinita, e randuita, e gata, e facuta, daca vreti, din toate aceste
categorii, din intreaga faptura, si pentru om. De aceea si in Apostolul care se
citeste astazi (cu legatura adanca intotdeauna intre Apostol si Evanghelie),
vedem ca in Hristos “avem rascumpararea prin sangele Lui, prin iertarea
pacatelor (prin jertfa Lui), El Care este chipul lui Dumnezeu Celui nevazut,
mai intai nascut decat toata zidirea” (Coloseni 1, 14-15). El e Capul intregii
zidiri. Asa cum Sfantul evanghelist Ioan spune: “La inceput era Cuvantul si
Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Acesta era intru inceput la
Dumnezeu. Toate printr-Insul s-au facut; si fara de El nimic nu s-a facut din
ce s-a facut” (Ioan 1, 1-3). Avem in aceasta parabola a Mantuitorului
participarea, partasia intregii creatii. Deodata, Cina ni se descopera drept
jertfa Lui. Si iarasi, citim mai departe in Apostolul de astazi: “...intru El
au fost facute toate, cele din ceruri si cele de pe pamant, cele vazute si cele
nevazute, fie tronuri, fie domnii, fie incepatorii, fie stapanii. Toate s-au
facut prin El si pentru El. El este mai inainte decat toate si toate prin El
sunt asezate. El este capul Trupului, al Bisericii; El este inceputul, intaiul
nascut din morti, ca sa fie El cel dintai intru toate. Caci in El a binevoit
Dumnezeu, sa salasluiasca toata plinirea” (Coloseni 1, 16-19). Pe noi toti
Tatal vrea sa ne stramute in imparatia Fiului iubirii Sale. Deci in aceasta
marturie sfanta toate sunt cuprinse – simtim si privim in adanc cu ochii
duhului – in El, in Hristos, El Care “Dumnezeu fiind, Om s-a facut” si ne
cuprinde pe noi in Sine. Aici se dezvaluie taina intruparii Sale, taina
inomenirii Sale. Toate cele savarsite sunt facute, sunt create din nimic,
iubitilor, caci zidind Dumnezeu lumea, faptura, din nimic, El coboara la ea, Se
uneste cu aceasta faptura, sa o indumnezeiasca, sa o patrunda cu dumnezeirea
Lui, sa nu o lase prada nimicului. Iar ispita demonului aceasta a fost – cum ne
incredinteaza dumnezeiestii Parinti, indeosebi Sfantul Atanasie cel Mare: ca
noi, ramanand numai in lumea creata din nimic, despartindu-ne de Dumnezeu si de
vesnicia Lui, sa tindem catre neant. De aceea spunem in rugaciunile de seara:
“Atottiitorule, Cuvinte al Tatalui… Nu te dezlipi de mine… Cel ce esti pastor
bun al oilor Tale! Nu ma da ispitei sarpelui, nu ma lasa in pofta satanei,
odihneste intru mine pururea, robul Tau!...”. Rostul adanc al acestei rugaciuni
este ca eu, cel muritor, sa simt odihna lui Dumnezeu intru mine. Pentru ca
demonul – si il simtim atat de bine – se ascunde, se face oarecum nevazut
ochilor nostri. Dar ori de cate ori omul gandeste numai trupeste (“Treci zi,
treci noapte, apropie-te moarte”), in el se usuca parca simtul nemuririi, al
vesniciei, se usuca simtul credintei in Cel Vesnic; si in boala, in suferinta,
cade sub povara obsesiva a gandului mortii. Iata, aceasta e ispita pacatului!
Dumnezeu ne cheama spre viata, nu spre moarte. Or, toate cele trei categorii
evocate in Sfanta Evanghelie – cel cu ogorul, cel cu vietuitoarele, cel cu
casatoria – absenteaza de la Cina. Refuza, sub pretexte lumesti, sa se uneasca
cu Hristos, cu Fiul lui Dumnezeu Celui viu, Care toate le-a facut: si ogorul,
si vietuitoarele, si lumea oamenilor. Dar, in marea Lui bunatate, acestei lumi,
zidita din nimic, El ii intinde inelul Lui de logodna, harul Lui. Il cheama pe
om la aceasta Cina, adica dumnezeiasca Impartasanie; il cheama pentru a-l
scoate din lumea mortii si a-l uni cu El; El Care uneste cerul cu pamantul,
dumnezeirea cu omenitatea. Se dezvaluie aici pacatul din adanc al omului care
se lasa “inspirat” de demon. Cum vedea Dumnezeu atunci, si mereu in istorie,
traim intr-o lume desacralizata, care uita de El. Erau si atunci oameni “putin
credinciosi”. Dar astazi?! S-a si intrebat Mantuitorul: “Cand va veni Fiul
Omului, gasi-va El oare credinta pe pamant?” (Luca 21,17). Voiau cei de atunci
– si voiesc tot mai mult cei de azi – sa cineze fara Dumnezeu. La porunca
biblica “Din tot pomul din rai sa mananci...” (Facerea 2,16), Sfantul Ioan
Damaschin talcuieste: “Prin aceste cuvinte socotesc ca a vrut Dumnezeu sa
spuna: Suie-te prin toate fapturile la Mine, Viata cea adevarata”. Dintru
inceput, Dumnezeu toate le-a pregatit pentru Euharistie, pentru Cina Lui. Sa nu
pierdem acum din vedere acest gand si fapt: Cel Ce rosteste parabola ascultata
de noi, Cel Ce cheama: “Veniti la Cina...”, este Acelasi Care la Cina cea de
Taina zice: “Luati, mancati, acesta este trupul Meu… Beti dintru acesta toti,
acesta este sangele Meu...”. Cina, masa aceasta divina, este una cu El, este
una cu ceea ce este El – Dumnezeu si Om, Dumnezeu unit cu toata faptura Lui si,
in chip sublim, cu omul. Pe cand omul este ocupat: cu ogorul, cu vietuitoarele,
cu femeia; ocupat cu toate acestea, dar fara Dumnezeu, fara Ziditorul lor.
Doamne, Tu esti acolo, sus, la originea lor, departe, departe in timp si
departe in spatiu, iar noi suntem aici, departe de Tine, in lumea seculara a
veacului acestuia. Le avem pe toate si Te-am uitat pe Tine; si fara Tine
petrecem cu ele. Ne implinim poftele prin ele. Cat de tragic! Fara Tine
petrecem numai cu cele trecatoare, create din nimic, petrecem in intuneric, “in
latura si-n umbra mortii”. Stim ca Tu ai zis: “Despartiti de Mine nu puteti
face nimic”. In realitate, ramanem cu acest “nimic”, cei ziditi din nimic, din
neant. De aceea si auzim nu o data spunandu-se, cand cineva isi da obstescul
sfarsit: “cutare a trecut in nefiinta” – in neant; am devenit filosofi ai
neantului. Dar ele, cele ale ogorului, vietuitoarele, adancul, “omul tainic al
inimii”, n-au oare glas, nu spun nimic? Nu cumva le auzim? Caci dintru inceput Adam
a fost chemat prin porunca: “Poti sa gusti din toti pomii gradinii”, cu
intelesul dat de Sfantul Ioan din Damasc: “Gusta din toate un singur fruct:
viata Mea”. Nu le auzim noi cum striga: “noi, omule, suntem pentru tine
Impartasanie, Euharistie. Nu ma intina cu departarea ta de Dumnezeu,
apropie-te, atinge-ma, primeste-ma ca pe un sfant dar! Pentru ca din mine se
aduc Sfintele Daruri. Din holda mea – striga ogorul – se aduce painea care e
trupul lui Hristos, din boabele mele de struguri – striga via – se alege vinul
care devine sange divin, al Impartasaniei!” Si odata cu glasul lor cheama
Hristos: M-am pogorat din cer, din vesnicie sa Ma unesc cu tine si cu cele
aduse din nimic, din neant, si pandite de neant, ca sa le dau si sa va dau
eternitate; intai de toate, tie, omule, care te rogi in fiecare seara:
“Atottiitorule, Cuvinte al Tatalui, Tu singur fiind desavarsit, Iisuse
Hristoase, pentru multa milostivirea Ta nu Te dezlipi de mine, robul Tau, ci
odihneste intru mine pururea, Cel ce esti pastor bun al oilor Tale. Nu ma da
ispitei sarpelui, nici nu ma lasa in pofta satanei, ca samanta putreziciunii
este intru mine...”. Da, samanta putreziciunii si a mortii, semanata de demon,
prin care el vrea sa ma desparta de Tine, sa ma desparta de Viata. Pentru care
iarasi ma rog catre Preacurata, cea care Te-a purtat pe Tine, Viata: “Nepatata,
neintinata, nestricata, pururea Fecioara, a lui Dumnezeu Mireasa, care pe
Dumnezeu-Cuvantul cu oamenii ai unit prin prea curata nasterea ta, si firea cea
lepadata a neamului nostru cu cele ceresti o ai impreunat...” (din rugaciunile
pentru Sfanta Impartasanie). O, auziti: firea fiecaruia dintre noi! Noi spunem
adesea cand ne vedem in slabiciunea noastra, in neputinta noastra trupeasca:
“Doamne, samanta putreziciunii este intru mine”. Deci, cand te vezi in
slabiciune, gusti parca samanta putreziciunii. Cand te vezi falnic si maret,
cum zice canonul, te cuprinde ispita trufiei. Si intr-un caz si n altul,
despartit de Dumnezeu, esti cazut. Fie ca te sminteste maretia, barbatia, frumusetea
cuiva, fie ca te scarbeste neputinta, putreziciunea, care vezi ca e deja
semanata de demon. Dar, dimpotriva, cand esti cu El la Cina, atunci te
impartasesti. Fie ca e cuvantul lui Dumnezeu, care este Dumnezeu, fie
rugaciunea (mai ales), in care vorbesti cu Cel vesnic, fie Impartasania. Pentru
care si zice Canonul Sfintei Impartasanii (cand citim sa ne cutremuram, sa avem
teologia rugaciunii, gandirea rugaciunii!): “Paine a vietii vesnice sa-mi fie
mie prea curat Trupul Tau si prea scump sangele Tau! Tamaduieste toate
patimirile mele!”. Iar dumnezeiescul Simeon Noul Teolog spune in rugaciunea
lui: “Tu, Doamne, Tu, prin trupul si sangele Tau, ma luminezi si ma faci partas
cu lumina. Stralucesti in mine si ma faci partas dumnezeirii Tale, fara pizmuire
(adica Tu nu esti pizmas pe mine, Doamne)”. Adica omul ramane doar in lumea
aceasta; unul langa ogorul lui, potrivit meseriei, altul langa vietuitoarele
lui, altul cu familia lui, dar fara Dumnezeu. Ramai in lumea mortii. Desi toate
dau cuvant si slava lui Dumnezeu. Simti parca intreaga faptura: bobul de grau,
bobul de strugure, cum striga: “Eu sunt Impartasanie! Eu sunt Euharistie!”.
Caci striga lanul de grau: “din mine ia Hristos painea si o preface in trupul
Lui” iar strugurele spune: “Din mine, din boabele mele ia Hristos si din vin
face sangele Sau”. Toate striga, toate marturisesc ca sunt Impartasanie. Ele
striga, iar noi nu auzim. Or numai in El e salvarea noastra, viata noastra. Si,
dimpotriva, fara El, ramanem in lumea mortii. Caci Dumnezeu – si aici este
taina – a creat lumea aceasta, dar si-a logodit-o Lui prin harul Lui. Harul lui
Dumnezeu este inelul nostru de logodna cu Dumnezeu. Si El a devenit Mirele
Bisericii (asa Il numeste si Scriptura, si Biserica) spre a ne cununa Lui; si
faptele acestea sunt logodna a Imparatiei. Asadar – citim in Scriptura – a
trimis stapanul pe sluga: “Mergi in piete si in ulitele cetatii, si cheama-i pe
schiopi, pe saraci, pe lipsiti, pe toti”. Si i-a adunat si a venit sluga
spunand stapanului: “Mai este loc”. “Mergi atunci din nou, la uliti si la
garduri (adica la cei care, sarmanii, se tineau de garduri ca sa poata merge)
si sileste-i sa intre, sa mi se umple casa!”. Si sluga i-a adunat. Un cuvant
aici ne cere o judecata si o intelegere mai adanca: “Sileste-i sa intre”. Un
mare teolog apusean, pe care din veneratie nu-l numesc, talmaceste acest cuvant
prin “forteaza-i sa intre”. El socotea la vremea lui ca afla aici temei in
Sfanta Scriptura pentru a forta pe eretici sa intre in Biserica. Adica in afara
e silirea, constrangerea, iar inlauntru se naste convingerea. Acest teolog
interpreta Sfanta Evanghelie in chip exclusiv juridic, autoritar, cautionand
chiar violenta, care anuleaza vointa, libertatea constiintei, crezul launtric,
deschizand astfel in istorie calea tragediilor inchizitiei. Si e stiut ca
inchizita s-a indepartat de la Evanghelie, de la Noul Testament, de la Noul
Adam, Care “S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria” si asa S-a
facut Om; si a poruncit ca intreg lucrul Bisericii in lume sa se implineasca
numai prin puterea Duhului. De aceea Domnul insusi “cu Duhul lui Dumnezeu
izgonea si demonii” din oameni (Matei 12; 28), nu cu rugul sau cu sabia.
Contemporan unei astfel de interpretari apusene, Sfantul Ioan Gura de Aur
spunea: “Cel ce ucide un eretic savarseste un pacat de neiertat”. Si, unanim,
Parintii rasariteni afirma: “Un lucru nu-l savarseste Dumnezeu: Nu-ti impune
sa-L iubesti”. Iar Sfantul Ioan Damaschin aduce o nuanta noua: “In necesitate
nu e virtute”. Ceea ce este impus, ca necesar, nu mai e virtute. Daca folosesti
forta, atunci nu mai e virtute. Numai in libertate este virtute; de aceea,
adauga Sfantul Vasile cel Mare: “Daca i-ai luat virtutii libertatea, i-ai luat
esenta”. In tinerete, pe la douazeci de ani, cugetam si eu: “Doamne, nu mai am
nevoie de libertate; am nevoie de mantuire. Vreau, nu vreau, mantuieste-ma!”.
Mai tarziu mi-am dat seama – o data mai mult – de taina aceasta a Duhului Sfant
si a libertatii; numai asa se castiga virtutea (care inseamna barbatie; de la
latinescul vir, viri – barbat). Exista insa o “silire” pe care o accepti de
buna voie, despre care Sfantul Ioan Scararul spune: “Adevaratul crestin e o
silire a firii”; si care te invata sa adaugi mereu: “zel peste zel, ravna peste
ravna, foc peste foc”. Iar aceasta, plinind cuvantul Mantuitorului, care zice:
“Imparatia cerurilor se ia prin straduinta, si cei ce se silesc pun mana pe ea”
(Matei 1, 12). La Cina Mantuitorului, la dumnezeiasca Euharistie, la
impartasirea din viata Fiului lui Dumnezeu, cu “silire”, cu ravna si focul
duhului ajungem; cu acel foc care mistuie in noi “spinii patimilor”, ai urii,
ai orgoliului, cei care ucid comuniunea. Prin acest foc al iubirii sfinte sa
intampinam acum venirea Fiului lui Dumnezeu in lume! Deci in Duhul Sfant, in
Duhul Adevarului, in Duhul luminii si al iubirii divine este marturia
adevarului. Aceasta a insemnat porunca stapanului: “Sileste-i sa intre”. “Caci
adevar zic voua: Nici unul din cei trei nu va gusta din Cina Mea”. Adica nici
unul din cei care au refuzat sa ia parte la cina. Repet: in toata faptura e
prezent Dumnezeu. Harul e legatura de unire intre lumea zidita, creata din
nimic, si Cel Ce este Vesnicul Dumnezeu. Si numai legatura mea cu Dumnezeu ma
inalta, ma impartaseste pe mine de vesnicia Lui. Si aceasta legatura,
impartasire de vesnicia Lui, eu o dobandesc prin rugaciune (caci eu ma rog
Celui Vesnic), prin cuvantul Evangheliei (cuvantul vietii vesnice) si prin
dumnezeiasca Impartasanie, prin participarea, partasia mea la dumnezeiasca
intrupare a Fiului lui Dumnezeu. Un episcop a fost intrebat: “De care fapte se
teme diavolul mai mult? Care sunt puterile care il opresc pe el?”. Si acest
episcop marturiseste ca i-au raspuns chiar demonii: “Trei sunt puterile
voastre, pentru care noi nu ne putem atinge de cel credincios: unul e darul pe
care il poarta el atarnat de grumaz; altul e apa; iar altul e trupul lui Hristos”.
Semnul si darul pe care-l poarta crestinii la grumaz e semnul Sfintei Cruci;
apa e taina sfantului Botez; trupul e dumnezeiasca Impartasanie. Cei care se
simt loviti, bantuiti de duhurile rele sa cugete totdeauna la aceste trei
daruri dumnezeiesti. Toate cele trei categorii – ogorul, vietuitoarele, omul –
asa le vede si le cere Mantuitorul: sa fie ca o ofranda adusa lui Dumnezeu. Sa
ma simt totdeauna in starea aceasta de oferire, de jertfa. Nu in sensul mortii,
pentru ca jertfa nu e moarte; e moarte numai a raului, a pacatului. Altfel,
adanc, moartea este inconstienta; jertfa o savarsesc constient. Jertfa e da;
moartea e nu; jertfa e lumina, moartea este intuneric; jertfa e profetie,
viziune a viitorului, a invierii; profetia mortii e groapa. Deci starea aceasta
de jertfa, de oferire lui Dumnezeu – asa cum rostim la dumnezeiasca Liturghie:
“Ale Tale dintru ale Tale, Tie Iti aducem de toate si pentru toate”; ale Tale
sunt, Doamne, si ogorul, si vietuitoarele, si sotia sau sotul; dintru ale Tale,
Tie Iti aducem de toate si pentru toate – aceasta a vrut sa spuna dumnezeiasca
Evanghelie, in lumina Cinei, Evanghelia care e citita astazi tocmai pentru
intampinarea venirii, intruparii Fiului lui Dumnezeu, cand crestinii se
spovedesc si se impartasesc. O pomenim astazi, de asemenea, pe Sfanta Lucia;
Lucia, care inseamna lumina. Ce nume minunat! O mica paranteza: vedeti,
cuvantul lume, la noi, vine de la lumina. E un cuvant latinesc, dar din latina
noastra populara, de aici, venita din sudul Dunarii, unde s-a intins Imperiul
Roman inca pe la anii 165, dupa o batalie prin care a fost cucerita Macedonia.
Si aceasta limba latina, populara, am primit-o in sufletul nostru si am
pecetluit-o cu duhul nostru. Daca in Apusul latinofon lumea este el mondo (in
spaniola), il mondo (in italiana), sau le monde (in franceza), la noi nu vine
de acolo; vine de la cuvantul lumen, care inseamna lumina (a cazut n si a ramas
lume). Deci, la noi, cuvantul lume vine din lumina. Fapt de mare insemnatate:
lumea e lumina pentru noi; si lumina trebuie sa fie. Deci Lucia, pe care o
pomenim astazi, aceasta inseamna: lumina. Sfanta Lucia a trait pe la anii 300
d.Hr.; era din Siracuza. De copila, pe la cinci ani, i-a murit tatal; si a
crescut, in sfatuirile mamei ei, Eutihia, cu mare evlavie si curatie.
Facandu-se marisoara, s-a imbolnavit mama ei. Si a ingrijit-o cu sfintenie
negraita. Si tot suferind mama ei – avea o pierdere de sange continua – auzi ea
intr-o zi in Evanghelie ca o femeie bolnava de aceasta pierdere de sange s-a
atins doar de vesmintele Mantuitorului si s-a vindecat… Se afla prin locurile
acelea mormantul unei martire, Sfanta Agata. Si evlavioasa Lucia si-a zis: daca
va merge mamica mea si se va atinge de moastele, de mormantul ei, se va
vindeca. Si a mers impreuna cu mamica ei si cu credinta s-au rugat si cu
lacrimi (credinta care pleaca din adanc, din acel adanc care are legatura cu
Dumnezeu) si s-a vindecat. Iubitilor, rugaciunea nu trebuie s-o rostim asa,
fara cugetare la ea; ci gandit fiecare cuvant. Aceasta cugetare adanca e in
suflet. Si cand eu, cu credinta rostesc orice cuvant al rugaciunii Tatal nostru
– Te simt, Tata, pe Tine, sau cand rostesc Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu – simt, constientizez ca Tu esti Fiul lui Dumnezeu Celui viu, iar cand
ma impartasesc, realizez ca Tu esti Cel Care “ai venit sa-i mantuiesti pe cei
pacatosi...”. Cu aceasta stare s-a rugat Sfanta Lucia, in acea adancime a
sufletului ei, locul de talc al omului cu Dumnezeu, mai adanc decat trupul. Or,
cei poftiti la cina din pilda Mantuitorului n-au trait in adancul lor aceasta
legatura cu Stapanul care ii chema la masa Lui; ci numai in trup. Si daca eu
imi indrept atentia numai catre trup, o indrept catre muritor si catre moarte.
Si daca eu mananc doar paine si vin, si orice din lumea aceasta, fara sa simt
ca e darul lui Dumnezeu, atunci ma unesc cu ce e mortaciune. Si uit parca, si
sunt surd la glasul fapturilor care, cum spuneam adineaori, toate striga, si
bobul de grau, si bobul de strugure: “Eu sunt menit pentru Impartasanie”. Asadar,
revenind la Sfanta Lucia, mama ei s-a atins de trupul sfintit al Sfintei Agata,
si s-a vindecat. Daca s-a vindecat, au hotarat sa traiasca intr-o stare de
jertfire in fata lui Dumnezeu. Si au inceput sa daruiasca sarmanilor tot ce
aveau. Dar logodnicul Luciei si-a intrebat slugile: “Dar ce e cu Lucia? (El
avea de-acum plan de casatorie.) De ce da toate acestea?”. Una din slugi i-a
spus: “Vrea sa adune bani ca sa obtina o mostenire deosebita, o mare mostenire”
(intelegeti talcul). Prin urmare, observand el ca ea nu osteneste in darnicia
ei, a intrebat-o ce are de gand. Ea a raspuns: “De-acum eu mi-am descoperit
Logodnicul si Mirele meu”. Era, vai, in vremea prigoanei lui Diocletian. ”Vei
da seama pentru cuvantul tau”, i-a fagaduit logodnicul ei si a parat-o mai-marelui
cetatii. A fost chemata in judecata, cum erau atunci chemati crestinii, iar cei
dintre ei care ramaneau nestramutati din credinta lor erau supusi torturii. In
fata judecatorului a spus: “Eu pentru aceasta traiesc. Tot ce am agonisit am
oferit ca jertfa Mantuitorului pentru Cina Domnului, saracilor. Sa ia parte ei
la aceasta Cina, caci toate le socotesc un dar al lui Dumnezeu. Iar acum nu mai
am nimic si ma ofer pe mine ca jertfa Mantuitorului. Eu sunt ofranda, jertfa
Lui”. Erau de fata si logodnicul, si chinuitorul ei: “Aceste cuvinte spune-le
crestinlor tai, nu mi le spune mie! Noi ne inchinam mai-marilor nostri”.
“Sunteti liberi s-o faceti. Dar eu nu cunosc alt mai-mare. Mai mare este
Hristos”. “Indata vor inceta cuvintele acestea in gura ta” – a strigat
schingiuitorul ei. “Niciodata, a raspuns ea, niciodata cuvantul lui Dumnezeu nu
va inceta in lume”. Atunci a fost supusa caznelor; intre altele, au aprins foc
mare in jurul ei. Ea a stat cu mainile inaltate la cer si s-a rugat
Mantuitorului, si flacarile n-au atins-o. Si a fost lovita cu sabia. Si asa a
mucenicit aceasta Lucie, aceasta lumina, iubitilor. Cu asemenea marturii
intampinam noi astazi pe Hristos, Cel care S-a facut noua jertfa, ca prinsi,
cuprinsi si noi in jertfa Lui, sa-L simtim in noi ca ofranda – repet – mai ales
in cele trei ipostaze: in cea de rugaciune, in cea de citire a cuvantului
dumnezeiesc si in cea de Impartasanie. Sa simtim impartasirea cu vesnicia lui
Hristos, iubitilor! Sfantul Simeon Noul Teolog, tanguindu-se la o impartasanie
de starea lui sufleteasca, zice: “Doamne, adeseori primesc Trupul si Sangele
Tau, si stiu teoretic ca eu ma impartasesc cu Trup si Sange, dar eu nu simt,
Doamne! Tu, Care ai trecut prin usile incuiate (deci Tu, al carui Trup e
indumnezeit), Doamne, lumineaza-ma cu Duhul Tau cel Sfant. Induhovniceste-ma,
Doamne! Sa simt cu duhul in painea si vinul de pe altar, Trupul si Sangele Tau!
Induhovnicite, indumnezeite, Doamne!… Si asa, din Tine sa ma impartasesc, si
asa sa Si eu insumi sa fiu partas la Cina Ta, la Trupul si Sangele Tau, la masa
Ta, in casa slavei Tale… Cu Tatal si cu Duhul Sfant, cu rugaciunile Maicii Tale
si ale tuturor sfintilor. Amin.
Parintele
Constantin Galeriu
CalendarOrtodox.Ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu