25 decembrie 2020
Iubiţi
fii şi fiice duhovniceşti,
Fiul
veşnic al lui Dumnezeu, Iisus Hristos, S-a făcut purtător de trup pământesc,
pentru ca pe noi, oamenii, să ne facă purtători de Duh Sfânt ceresc. El S-a
făcut Om pentru ca pe noi, oamenii, să ne îndumnezeiască prin har. Fiul
preaslăvit al lui Dumnezeu S-a făcut Fiul smerit al Omului, ca pe oameni să-i
înalţe la demnitatea şi slava de fii duhovniceşti ai lui Dumnezeu, după cum
spune Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan, prin cuvintele: „Şi celor câți L-au
primit, care cred în Numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui
Dumnezeu, care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din poftă
bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut” (Ioan 1, 12-13).
Aşadar,
Fiul veşnic al lui Dumnezeu a coborât din ceruri, S-a zămislit, prin lucrarea
Sfântului Duh, din pântecele unei fecioare smerite din Nazaret şi S-a născut
într-o peşteră săracă din Betleem, în interiorul pământului, pentru ca pe noi,
oamenii pământeni, să ne înalţe prin har în interiorul Împărăţiei cerurilor, în
intimitatea iubirii şi slavei Preasfintei Treimi. Întrucât Iisus Hristos ca om
S-a smerit pe Sine şi S-a făcut ascultător de Dumnezeu până la moarte pe cruce,
Dumnezeu L-a înviat din morţi şi L-a înălțat întru slavă (cf. Filipeni 2, 8-9).
Astfel, smerenia lui Hristos Cel ascultător până la moarte jertfelnică pe
lemnul crucii vindecă neascultarea lui Adam din grădina Raiului şi dăruieşte
oamenilor, prin înviere, iubire smerită, pace şi bucurie sfântă, ca arvună a
vieţii veşnice din Împărăţia lui Dumnezeu. Deci, iubirea smerită a lui Hristos
Cel răstignit și înviat schimbă smerenia vieţii pământeşti trecătoare a omului
întru slava vieţii cereşti netrecătoare (cf. Filipeni 3, 21). Prin Întruparea
Sa ca om, Iisus Hristos asumă viaţa omenească amestecată cu moartea, pentru a-i
face pe oamenii muritori părtaşi ai vieţii Sale veșnice.
Prin
urmare, numai iubirea smerită şi jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit şi
înviat poate dărui oamenilor viaţa veşnică (1 Corinteni 15, 3 – 4, 12). Iar
după învierea de obşte a tuturor oamenilor, cei ce au arătat în timpul vieţii
lor pământești iubire smerită şi milostivă faţă de semenii aflaţi în nevoi vor
primi de la Hristos – Dreptul Judecător bucuria şi slava vieţii veşnice din
Împărăţia lui Dumnezeu (cf. Matei 25, 31-46).
Sfânta
Scriptură a Noului Testament ne mai învaţă că Taina Întrupării lui Hristos
arată legătura directă între Fiul lui Dumnezeu şi creație, deoarece Întruparea
Fiului lui Dumnezeu era de la început însuși scopul creării lumii (cf. Efeseni
1, 4; 2 Timotei 1, 9). „Toate s-au făcut întru El, prin El şi pentru El (cf.
Coloseni 1, 16). „Toate prin El s-au făcut; şi fără de El nimic nu s-a făcut
din ceea ce s-a făcut. Întru El era viaţa şi viaţa era lumina oamenilor” (Ioan
1, 1-5). Aşadar, Iisus Hristos vine în lume pentru a împărtăşi lumii iubirea
Lui smerită şi milostivă, dătătoare de pace şi bucurie, ca arvună a vieţii
veşnice din Împărăţia lui Dumnezeu (cf. Romani 14, 17).
De
aceea, cântările liturgice ortodoxe referitoare la Sărbătoarea Naşterii
Domnului ne îndeamnă astfel: „Veniți, credincioşilor, să ne înălţăm
dumnezeiește şi să vedem cu adevărat dumnezeiasca pogorâre de sus în Betleem şi
curăţindu-ne mintea prin viaţă curată să aducem în loc de mir fapte bune; să
pregătim prin credinţă intrarea sărbătorii Naşterii şi cu cei de sus să
strigăm: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu, Celui în Treime, prin Care S-a
arătat între oameni bunăvoirea mântuind pe Adam din blestemul cel dintâi, ca un
iubitor de oameni!”[5].
Dreptmăritori
creştini,
Anul
2020 a fost în Patriarhia Română ,,Anul omagial al pastorației părinţilor şi
copiilor” şi ,,Anul comemorativ al filantropilor ortodocşi români”, având ca
scop cultivarea vieții creștine în familie și promovarea educației creștine în
societatea contemporană, precum şi promovarea filantropiei creștine astăzi, ca
lucrare esențială în activitatea Bisericii. Familia, binecuvântată de Dumnezeu
spre a cultiva iubirea reciprocă şi a da naștere copiilor, este izvor de viață
sfântă pentru fiecare popor şi pentru întreaga umanitate.
Cunoscând
provocările actuale la adresa familiei creştine este necesar să afirmăm cu
tărie sfințenia căsătoriei, solidaritatea în familie şi între familii,
demnitatea maternității, a paternității, a filiației şi a fraternității, ca
daruri ale iubirii lui Dumnezeu, ce trebuie cultivate în comuniune de iubire şi
coresponsabilitate.
În
contextul pandemiei de astăzi, omenirea confruntată cu noul coronavirus
traversează o perioadă grea privind viaţa şi sănătatea oamenilor. Şi poporul
român este îndoliat şi întristat, deoarece mulţi români au decedat, iar alţii
au suferit până când s-au vindecat de această boală. Prin urmare, este mare
nevoie de multă rugăciune, de solidaritate și ajutorare frățească. În acest
sens, adresăm îndemn părintesc tuturor, de a veni în ajutorul celor aflaţi în
suferinţă şi în lipsuri, a familiilor sărace, sprijinind familiile cu mulţi
copii, bătrânii și persoanele singure, descurajate, îndoliate şi îndurerate,
oferindu-le un semn al iubirii milostive
a lui Hristos faţă de ei, un cuvânt bun şi o faptă bună.
Sărbătoarea
Naşterii Domnului este un prilej de întărire a comuniunii, de întrajutorare și
de fapte de milostenie, care sunt roade ale dreptei credințe, mărturii concrete
ale iubirii noastre smerite față de Dumnezeu și faţă de oameni.
Lumina
Pruncului Iisus născut în Betleem ne cheamă să arătăm mereu în jurul nostru,
prin cuvânt şi faptă, semne de speranţă, de pace şi bucurie.
Ca
şi în anii precedenţi, la cumpăna dintre ani, adică în noaptea de 31 decembrie
2020 spre 1 ianuarie 2021, şi în ziua de Anul Nou, să înălțăm rugăciuni de
mulţumire lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El în anul 2020 care a
trecut şi să-I cerem ajutorul în toată lucrarea cea bună și folositoare din
Anul Nou 2021 în care intrăm. Să pomenim în rugăciunile noastre şi pe toţi
românii care se află printre străini, în jurul graniţelor României sau în
diaspora română, ca să păstrăm, cu multă iubire frăţească, unitatea de credinţă
şi de neam.
Cu
prilejul Sfintelor Sărbători ale Naşterii Domnului, Anului Nou 2021 şi
Botezului Domnului, vă adresăm tuturor părinteşti binecuvântări, doriri de
sănătate şi mântuire, pace şi bucurie, fericire şi mult ajutor de la Dumnezeu
în toată fapta cea bună, dimpreună cu salutarea tradițională: „La mulți ani!”.
„Harul
Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtășirea
Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi!” (2 Corinteni 13, 13).
Al
vostru către Hristos-Domnul rugător,
†
DANIEL
Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române
[1]
Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ambigua, trad. Pr. Prof. Dumitru Stăniloae,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune a Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti, 2006, p. 78.
[2]
Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ambigua, P.G. 91, pp. 1285-1288, apud Daniel,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Comori ale Ortodoxiei, Editura TRINITAS,
Iaşi, 2007, pp. 278-279.
[3]
SFÂNTUL MAXIM MĂRTURISITORUL, Răspunsuri către Talasie, în Filocalia, vol. 3,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucureşti, 2013, p. 373.
Comentarii
Trimiteți un comentariu