Duminica a 26-a dupa Rusalii - Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina
Duminica
a 26-a dupa Rusalii - Pilda bogatului caruia i-a rodit tarina - Sfânta
Evanghelie din Duminica a XXVI-a după Rusalii a fost rânduită de Biserică să
fie citită în această primă duminică a Postului Naşterii Domnului. Pilda
bogatului căruia i-a rodit ţarina nu se referă la un om anume, ci bogatul
lacom, nemulţumitor şi nemilostiv poate fi orice om ajuns într-o stare de robie
a sufletului său, printr-un ataşament exclusiv de bunurile materiale limitate
şi trecătoare din lumea aceasta. În Sfânta Scriptură, bogăţia şi sărăcia nu
sunt un scop în sine, ci ele pot fi prilej de apropiere sau de îndepărtare de
Dumnezeu şi de semeni.
"Zis-a
Domnul pilda aceasta: Unui om bogat i-a rodit din belsug tarina. Si el cugeta
in sine, zicand: Ce voi face ca nu am unde sa adun roadele mele? Si a zis:
Aceasta voi face: Voi strica hambarele mele si mai mari le voi zidi si voi
strange acolo toate roadele mele si bunatatile mele; si voi zice sufletului
meu: Suflete, ai multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te,
mananca, bea, veseleste-te. Insa Dumnezeu i-a zis: Nebune! In aceasta noapte
vor cere de la tine sufletul tau. Si cele ce ai pregatit ale cui vor fi? Asa se
intampla cu cel ce-si aduna comori pentru sine insusi si nu se imbogateste in
Dumnezeu." (Luca 12, 16-21)
Sfanta
Evanghelie din Duminica a 26-a dupa
Rusalii ne prezinta chipul unui bogat lacom, nemultumitor si nemilostiv, ajuns
intr-o stare de robie a sufletului sau, printr-un atasament exclusiv de
bunurile materiale limitate si trecatoare din lumea aceasta.
Evanghelia
ne arata ca, deodata, pe neasteptate,
Dumnezeu i-a facut bogatului o surpriza cu o recolta foarte mare de
cereale, ca sa vada cum o foloseste.
Dumnezeu
l-a miluit din belsug pe bogat fara ca acesta sa fi avut vreun merit; i-a facut
un mare dar, asteptand ca si el, la randul sau, sa faca daruri altora. Dar nu a
fost asa. Recolta aceasta neasteptata,
in loc sa il umanizeze pe bogat, il dezumanizeaza; in loc sa il apropie de
Dumnezeu si de semeni, il indeparteaza de Dumnezeu si de semeni, il
insingureaza. De ce? Pentru ca
atitudinea lui spirituala fata de un dar material neasteptat care vine din
marinimia lui Dumnezeu devine o
atitudine patimasa, care-i schimba
insusi modul de a rationa, il "innebuneste" din cauza lacomiei
sufletului sau pentru bunurile materiale.
In loc sa multumeasca lui Dumnezeu si sa ii ajute pe semenii sai care au
nevoie de hrana, bogatul lacom uita de Dumnezeu si de semeni. El nici nu
multumeste lui Dumnezeu, nici nu miluieste pe saraci, ci se gandeste doar la
sine, se asigura material, dar se insingureaza
spiritual, nu se consulta cu nimeni, ci
vorbeste doar cu sine insusi, pentru ca se gandeste numai la sine insusi.
"Suflete, ai multe bunatati stranse pentru multi ani; odihneste-te, mananca, bea, veseleste-te"(Luca 12, 19).
Deci,
bogatul era stapanit de o lacomie fara margini si o iubire patimasa de sine, despre care Sfintii Parinti ai Bisericii
invata ca este inceputul tuturor patimilor. Sfantul Maxim Marturisitorul spune
caiubirea de sine a omului a devenit,
prin acceptarea ispitei diavolului (cf.
Fac. 3, 6), iubire trupeasca (patimasa) de sine. Aceasta a facut ca grija
lui principala sa fie, de-atunci, aceea de
a discerne intre ceea ce este placut si ceea ce este dureros, pentru a
alege fara abatere doar placerea simturilor, considerata ca fiind binele
vrednic de dorit. Asa a ajuns omul sa
cultive, de fapt,principiul propriei sale morti, considerandu-l, din inselare, plenitudine a
fiintarii lui. Asadar, in jurul iubirii patimase de sine, ne spune Sfantul
Maxim, "se invarteste, ca un fel de
cunostinta amestecata, toata experienta placerii si a durerii, din pricina
carora s-a introdus in viata oamenilor tot namolul relelor..."1.
Astfel,
pacatul ca rupere a comuniunii de iubire a primilor oameni (Adam si Eva) cu
Dumnezeu, prin nerecunostinta, neascultare, nepostire si nepocainta, a avut ca
urmare moartea spirituala si fizica a omului (cf. Romani 6, 23). Pentru Adam si Eva, darurile create si
limitate au devenit mai importante decat Creatorul si Daruitorul lor nelimitat
si vesnic. Atitudinea lor n-a fost euharistica, ci posesiva si exploatatoare. Profitul devine mai valoros decat
Persoana. Dar cand omul pierde
comuniunea sa cu Dumnezeu-Creatorul, creatia devine ostila omului, iar
relatiile dintre oameni se degradeaza (cf.
Facere 3, 1-18). Cand creatia
inceteaza de a mai fi fereastra si scara de urcus spiritual al omului spre
Dumnezeu, ea devine zid despartitor, idol si mormant al omului (cf.
Facere 3, 19).
Iar
din acest determinism inrobitor al pacatului - fiindca si iubirea placerii, si
refuzul durerii nasc deopotriva patimile - firea omeneasca a putut fi eliberata
numai prin iconomia Intruparii Fiului si Cuvantului lui Dumnezeu, "tinta fericita (sfarsitul) pentru care
s-au intemeiat toate"2. Numai
prinHristos Domnul si in El,
firea umana a biruit definitiv atat puterea ispitei placerii, cat si pe
cea a fricii de durere. Astfel a fost
dobandita pentru om putinta nepatimirii, adica a libertatii desavarsite fata de
pacat si fata de patimile egoiste - boli sufletesti prin care el este subjugat
si impins spre moarte de duhurile viclene.
Prin Intruparea Domnului, spune Sfantul Maxim, veacurile pregatirii tainei celei din veac ascunse (cf. 1 Tim. 3, 16) s-au incheiat, dar cele in cursul carora "ne va arata Dumnezeu bogatia covarsitoare a bunatatii Lui, lucrand in cei vrednici indumnezeirea"3, n-au ajuns inca la sfarsit. Cand se vor implini si acestea, El se va uni cu toti, "dupa har, cu cei vrednici" si "in afara de har, cu cei nevrednici"4. Celor dintai li se va darui astfel o bucurie negraita si nesfarsita, in timp ce pentru ceilalti ramanerea in afara harului si a legaturii iubirii va fi traita ca un chin nemasurat si vesnic, pentru ca s-au inchis iubirii Lui pe care au refuzat-o.
O
asemenea atitudine fata de Dumnezeu, fata de creatie si fata de semeni, ca si
cea a bogatului din Evanghelia de azi, se vede la omul contemporan secularizat,
a carui gandire autosuficienta nu se mai refera la Dumnezeu, omul insusi nu mai este chipul lui Dumnezeu,
nu are nimic transcendent si etern in el.
El parca este condamnat sa se multumeasca doar cu o existenta efemera si
cu fericirea limitata pe care o procura avid si cu orice pret in lumea
materiala limitata si perisabila. Toate
acestea se realizeaza in societatea secularizata care isi este suficienta
siesi, se inchide in ea insasi ori
devine totalitarista si opresiva in numele sau sub pretextul unor idealuri ca
libertatea, egalitatea, unitatea, progresul, pragmatismul etc., care se
transforma repede in idoli sau in ideologii ale puterii. Comunitatea contemporana, chinuita de egoism
si indiferenta, a devenit astfel o simpla "existenta comunitara",
lipsita de roadele adevaratei comuniuni izvorate din iubire si ajutorare. Intr-un spatiu al profitului neconditionat,
oamenii sunt transformati adesea in obiecte sau in cifre cu semnificatii
economice. Unii sociologi contemporani
au afirmat ca dintre toate civilizatiile existente pana acum in istorie,
civilizatia actuala este cea mai narcisista, care iubeste sa se vada pe sine si
sa se asculte pe sine, sa se laude pe sine, sa se rezeme doar pe sine si sa fie
siesi suficienta. Omul narcisist nu are alta preocupare decat propria persoana.
De aceea, civilizatia narcisista este de fapt o civilizatie autosuficienta,
aroganta si individualista, fara referire la valori eterne sau transcendente.
Viata
omului care traieste fara a se mai raporta la Dumnezeu si la semeni este de
obicei impovarata de atasarea cu patima de bunurile vremelnice, de anumite
persoane, de slava si privilegiile demnitatilor lumesti, de cautarea aproape cu
disperare a placerii egoiste. Astfel, omul uita usor, asa cum constata Sfantul
Ioan Gura de Aur, ca Dumnezeu a unit lumea aceasta "cu luptele,
ostenelile, sudorile", ca veacul de acum este doar "stadion",
iar abia cel ce va sa fie este "cununa". Irationalitatea celui care
se supune de voie "celor mai slabe ca umbra", adica patimilor
egoiste, este insa platita scump inca de aici,
prin trairea continua si chinuitoare a spaimei de a pierde obiectul
patimii sale, pierdere care va veni
inevitabil. Insa perceperea vremelniciei realitatilor din lumea de acum poate
deveni pentru om prilejul providential pentru ca el sa-si ridice privirea
mintii si toata dorirea sa catre statornicia si bucuria netrecatoare a
valorilor spirituale. Atunci nu-l va mai tulbura nimic din cele ce i se intampla
in viata aceasta si-L va slavi pe Dumnezeu in orice imprejurare a vietii, asa
cum invata Sfantul Ioan Gura de Aur, zicand:
"Iti merge bine? Binecuvinteaza pe Dumnezeu, si binele ramane. Iti
merge rau? Binecuvinteaza pe Dumnezeu, si raul se duce".
Insa
omul secularizat contemporan percepe aceasta lume ca si cum ar fi realitatea
ultima si unica, pe care o foloseste ca si cum Dumnezeu Creatorul ar fi absent
din creatie. Astfel, omul nu mai este
responsabil in fata Creatorului si se comporta in creatie de o maniera egoista,
posesiva si chiar iresponsabila, fara a se ingriji de viata generatiilor
viitoare. Lacom de castig sau profit
imediat si nelimitat, omul secularizat exploateaza in mod excesiv si nerational
pamantul, fara sa-i protejeze sanatatea sa naturala. Prin urmare, omul nu mai
sfinteste pamantul, ci il otraveste, il degradeaza si-l imbolnaveste. Ca atare,
criza ecologica sau criza mediului inconjurator este o consecinta a
crizei universului interior sau spiritual al omului secularizat. Acesta nu mai ia in considerare legatura de viata care exista intre creatie si Creator, intre
dar si Daruitor. Omul uita sau nu vrea sa-si mai aminteasca de faptul ca
Dumnezeu este daruitorul existentei create, natura si om. Asadar, libertatea
omului, a fiecaruia si a tuturor impreuna, este cea care poate transforma o
legatura sanatoasa si sfanta a vietii intr-o legatura a degradarii si a mortii.
Pe
de alta parte, ratiunea umana credincioasa si rugatoare vede toata creatia ca dar al lui Dumnezeu, un dar care trebuie cultivat si impartasit.
Deci, ea este o casa euharistica sau recunoscatoare in fata Ratiunii divine
care a creat lumea. Mai mult, ratiunea rugatoare considera pe fiecare om ca fiind o icoana sau
un chip al lui Hristos. In rugaciune,
ratiunea umana contempla intreaga creatie in iubirea si mila lui Dumnezeu, iar
nu in singuratate si suficienta sau in incertitudine si hazard. Hristos ne spune ca trebuie sa ne iubim
aproapele asa cum El il iubeste, asa cum Dumnezeu il iubeste (cf. Ioan 15, 12). Adica noi trebuie sa iubim pe aproapele in prezenta
lui Hristos si cu iubirea pe care Hristos ne-o daruieste in Duhul Sfant. De aceea, Sfintii Parinti fac diferenta intre
iubirea naturala egoista, care e deseori marcata de pacat, si iubirea ca dar al
Duhului Sfant, care este comunicat in rugaciune si in toata viata sacramentala
a Bisericii. Nu trebuie deci sa ne iubim aproapele intr-un mod posesiv si
utilitarist, ci in mod euharistic (recunoscator), ca prezenta si dar pentru o
comuniune sfanta si mantuitoare (cf.
Matei 25, 31-46), ca intalnire cu Hristos prin chipul uman al aproapelui
nostru nevoias. Ratiunea luminata de credinta rugatoare confirma adevarul
ca fiinta umana este creata pentru viata
vesnica, pentru Inviere, pentru a
participa la bucuria si iubirea infinite ale lui Dumnezeu, pentru ca cel ce
iubeste pe Hristos va fi mentinut vesnic de Hristos in aceasta iubire
divino-umana. De asemenea, dogmele
credintei crestine sunt dogmele vietii vesnice si ale libertatii infinite, intrucat continutul lor intim si ultim este
iubirea insasi a lui Hristos Cel Rastignit si Inviat, Care ne reveleaza si ne
comunica viata infinita si vesnica a Sfintei Treimi.
Asadar, Evanghelia de azi, randuita de Biserica sa
fie citita la inceputul Postului Nasterii Domnului, ca perioada de urcus
interior al sufletului in comuniunea sfintilor implinitori ai voii lui Dumnezeu
si pregatire duhovniceasca pentru intampinarea marii sarbatori a
Craciunului, este un indemn la
schimbarea modului de a vietui, cautand mai intai de toate "imbogatirea in Dumnezeu" prin comuniunea cu El in rugaciune si cu
semenii in faptele iubirii milostive. Perioada postului este un interval de
timp in care omul trebuie sa asculte mai mult cuvantul lui Dumnezeu din
Scripturi si din Scrierile Sfintilor, sa posteasca si sa se roage mai mult.
Postul
pacifica patimile egoiste, lumineaza mintea, sfinteste simtirile, schimba
atitudinea si comportamentul fata de oameni si fata de natura, intelegandu-le
pe toate in lumina prezentei iubitoare a lui Dumnezeu. Astfel invatam sa "avem gandul (gandirea) lui
Hristos" (1 Corinteni 2, 16), sa
vorbim duhovniceste ca Hristos:
"Daca vorbeste cineva, cuvintele lui sa fie ca ale lui
Dumnezeu" (1 Petru 4, 11) si sa
traim duhovniceste: "umblati intru
iubire, precum si Hristos ne-a iubit pe noi" (Efeseni 5, 1-2; cf.
Coloseni 3, 1-4 si 17). Asadar,
postul sfinteste gandul, cuvantul si fapta noastra. De la cuvantul
demolator, degradant si tulburator, care ia forma jignirii, a minciunii, a
defaimarii, a clevetirii, a judecarii aproapelui nostru, postul si rugaciunea
ne ajuta sa trecem la cuvantul ziditor, care intareste comuniunea dintre
oameni; care nu injoseste, ci inalta; care nu dezbina, ci uneste. De aceea, Sfintii Parinti spun ca atunci postim cu adevarat cand ne infranam si de la
vorbirea de rau sau de la judecarea altora.
Prin
credinta dreapta si vietuire sfanta, crestinul rastigneste in el patimile
egoiste (mandria, lacomia si lenea sau comoditatea), lupta impotriva
autosuficientei si autoafirmarii ca multumire de sine si ca lauda de sine.
Existenta
egoista pacatoasa, numita simbolic "trup" sau "carne",
inteleasa nu ca materie, ci ca despartire sau instrainare a omului de Dumnezeu
si ca autosuficienta sau autoafirmare egoista, in afara comuniunii de iubire,
poate fi vindecata numai prin refacerea comuniunii duhovnicesti a omului cu
Dumnezeu: "Dar voi nu sunteti in
carne, ci in Duh, daca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi. Iar daca cineva nu
are Duhul lui Hristos, acela nu este al Lui. Iar daca Hristos este in
voi,trupul este mort pentru pacat; iar Duhul, viata pentru dreptate. (...) Daca vietuiti dupa trup, veti muri, iar
daca ucideti, cu Duhul, faptele trupului, veti fi vii" (Romani 8, 9-10 si 13).
Intrucat
"faptele trupului", ca manifestari ale existentei umane egoiste si
cazute, impiedica pe om sa intre in Imparatia iubirii si sfinteniei vesnice a
lui Dumnezeu, vremea postului, unit cu
rugaciunea, Spovedania, Impartasania si milostenia, este o perioada de
pregatire pentru a primi lumina Betleemului in sufletele noastre. Astfel, simtim ca Hristos Se naste in
sufletul nostru, aducand in el pacea si bucuria cereasca, pentru ca pe pamant sa fie pace si intre oameni
bunavoire, spre slava Preasfintei Treimi
si mantuirea oamenilor. Amin.
†
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Ziarul
Lumina
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu