Duminica a 20 a dupa Rusalii Invierii fiului vaduvei din Nain (Luca 7,11-16)
a) Scopul minunii
Hristos
a făcut până acum multe minuni: a vindecat demonizaţi şi mulţi alţi bolnavi, dar
nu a înviat nici un mort, aşa că lumea nu avea o imagine completă a puterii
Lui. Trebuia deci să arate lumii nu doar că vindecă bolnavi, ci poate învia şi
morţi, că nu are putere doar asupra celor vii, ci şi asupra celor morţi. Şi a
considerat că acum a venit clipa potrivită pentru a arăta lumii puterea Sa.
Nain
era un oraş situat la 35 de kilometri depărtare de Capernaum, iar drumul ce le
lega urca, aşa încât era nevoie de opt ore ca să-l străbată cineva. Nain
înseamnă frumuseţe. Era într-adevăr un oraş frumos, ridicat pe un loc înalt,
atrăgător. Şi cum Iisus Se găsea în Capernaum, a aflat că în acest oraş frumos
a murit un tânăr, fiul unic al unei femei văduve. Şi fără ca cineva să-L anunţe
sau să-L cheme, aşa cum s-a întâmplat cu fata lui Iair (v. Luca 8, 41), sau cu
prietenul Său Lazăr (v. Ioan 11, 3), a pornit dis-de-dimineaţă către Nain (v.
Luca 7,10-11), fără să Se preocupe dacă va ajunge la timp ca să învie mortul.
Iar
când S-a apropiat de porţile cetăţii, iată că scoteau un mort, singurul copil al
mamei sale, şi ea era văduvă şi mulţime mare din cetate era cu ea (Luca 7, 12).
In faţă mergeau groparii şi bocitoarele, care cântau cântecele de îngropare.
Urmau mama şi rudele apropiate ale mortului; după ele era mortul, pe năsălie,
iar în urma lui veneau ceilalţi, prieteni sau cunoscuţi. Deoarece mortul era
tânăr şi singur la părinţi, a venit, ca de obicei, multă lume la înmormântare
şi pentru a o consola pe văduvă (v. Luca 7,13).
Nu
plânge!, i-a zis Hristos mamei (Luca 7, 13). Şi asta nu pentru că nu era bine
să plângă, ci pentru că acum avea să-l vadă pe fiul ei din nou viu. Şi Hristos
S-a apropiat de cel mort. Cei care-l duceau pe cel mort s-au oprit. Hristos l-a
atins pe tânărul mort şi, fără să Se roage, fără să ceară ajutor de Sus (pentru
că El însuşi era Dumnezeu şi nu avea nevoie de ajutor divin), a vorbit
mortului, aşa cum şi noi vorbim cu oamenii vii. Şi, ca să nu creadă nimeni că
vorbeşte cu altcineva, i-a spus: Tinere, ţie îţi spun: Scoală-te! (Luca 7,14),
şi a înviat mortul şi a început să vorbească. Atunci l-a luat de mână şi l-a dat
mamei sale (Luca 7,15). Nu l-a lăsat să meargă singur la mama lui şi nici nu a
spus altora să-l ducă, aşa cum a făcut în alte situaţii, când a dat poruncă
să-l aducă pe orb lângă El (v. Luca 18,40). Inchipuiţi-vă această scenă
frumoasă: Hristos ţinându-l de mână pe fiul înviat şi predându-l mamei sale
văduve. Ca întotdeauna, Domnul e plin de omenie. Transmiţând, în paralel cu
această mişcare a Sa, şi mesajul plin de nădejde: „Eu sunt Domnul viilor şi al
morţilor. Credeţi în Mine!" Intr-adevăr este surprinzător ca cineva să
învie un mort şi, în situaţia noastră, unicul fiu al văduvei din Nain. Mai
surprinzător este că mortul nu a înviat încet-încet, aşa cum şi-ar reveni
cineva care ar fi fost în comă, ci a înviat dintr-odată, la fel cum tot repede
şi-a revenit la ritmul firesc al vieţii. S-a ridicat mortul şi a început să
vorbească (Luca 7, 15). Inchipuiţi-vă ca, la înmormântarea unui tânăr depus în
biserica din parohia voastră, acesta să se ridice atunci când cineva s-ar
apropia de el şi i-ar spune: „Tinere, ţie îţi spun: ridică-te!" Apoi să
coboare, să vorbească, să umble. N-aţi fi şocaţi? Nu v-aţi întreba: cine este
acesta care are o asemenea putere, încât să învie morţii şi mai ales cu atâta
uşurinţă? Exact acelaşi şoc l-au simţit şi cei care au văzut învierea fiului
văduvei din Nain. Şi frică i-a cuprins pe toţi şi îl slăveau pe Dumnezeu,
zicând: Mare profet s-a ridicat între noi şi Dumnezeu Şi-a cercetat poporul!
(Luca 7,16). Ne putem problematiza: de ce Hristos, din proprie iniţiativă, l-a
înviat numai pe acest fiu al acestei văduve, şi nu a înviat mulţi alţi copii
care s-a întâmplat să moară în zilele Sale? Răspunsul: Hristos nu a venit pe
pământ pentru a învia trupurile cele moarte, ci pentru a învia, cu predica Sa
mântuitoare, sufletele celor morţi. Care ar fi fost „câştigul" Său dacă ar
fi înviat morţii, golind cimitirele, însă sufletele oamenilor ar fi rămas
moarte? Dacă ar fi dăruit viaţă trupurilor celor moarte, în timp ce sufletele
ar fi rămas tot moarte?
Pe
cât de uşor îi era să învie trupuri moarte, pe atât de greu îi era să învie
sufletele cele moarte, deoarece sufletul mort trebuie singur să ia iniţiativa,
să facă primul pas spre înviere. Lucru foarte greu, pentru că e vorba de
suflete cu adevărat moarte. De aceea, cel mai mare lucru pe pământ este
învierea unui suflet mort (pocăinţa) şi nu învierea unui trup mort, care poate
fi făcută cu atâta uşurinţă de Atotputernicul Domn.
Hristos
nu a venit pe pământ să-Şi arate puterile Sale de a face minuni, ci a venit
pentru a lucra la învierea, la mântuirea lumii, iar minunile pe care le-a făcut
au avut tocmai acest scop: de a întări predica Sa, ca oamenii să creadă în El
ca în Fiul lui Dumnezeu şi Mântuitorul lumii, şi nu doar ca într-un făcător de
minuni.
Hristos,
prin învierea Sa, a biruit moartea pentru noi. In ciuda acestui fapt, moartea
continuă să existe. Oamenii mor şi după învierea lui Hristos la fel cum mureau
şi înainte. Sfântul Ioan Gură de Aur scrie: Omul, prin păcatul lui Adam, a
devenit arogant. Moartea e, pentru un astfel de om, smerirea lui finală, ultima
umilinţă. Dar reprezintă totodată şi cel mai bun leac, cel mai bun antidot
pentru aroganţa lui. De aceea Dumnezeu nu i-a făcut omului doar trup
stricăcios, ci l-a făcut să şi putrezească după moarte, să miroasă
insuportabil, să scoată viermi, să se dezintegreze. Conducându-l astfel pe omul
trufaş la smerenie (Omilia către goţi, P.G. 63:505).
Inchipuiţi-vă
cum ar fi fost să nu existe această „sperietoare", moartea. Nu ar fi
existat nimic pe lume care să-l sperie şi să-l facă să-şi revină. Răul ar fi
fost mai rău. De aceea Domnul, deşi a biruit moartea, permite să mai existe
moarte, până în ziua celei de-a Doua Veniri. Aşa cum e valabil cuvântul: „Toate
cu înţelepciune le-a făcut", tot aşa e valabil şi cuvântul: „Cu
înţelepciune lucrează pe pământ pentru mântuirea noastră." Slavă Ţie,
Doamne, slavă Ţie!
b)
Pentru Hristos nu există fundături
O
corabie călătorea pe o mare învolburată, cu valuri înfricoşătoare. Era în
pericol. S-a luptat ce s-a luptat, dar în final s-a scufundat. Era miezul
nopţii şi foarte frig. Câţiva călători au reuşit să ajungă la ţărm. Au intrat
într-o colibă şi cu greu au aprins focul. Când au început să se încălzească
puţin, coliba a luat foc. Au sărit afară, iarăşi în frig. „Suntem
pierduţi!", şi-au zis ei. Tocmai atunci trecea pe aproape o altă corabie
şi, văzând focul, căpitanul a înţeles că sunt naufragiaţi şi s-a apropiat să-i
recupereze. Ceea ce crezuseră a fi condamnarea lor (arderea colibei) a devenit
cauza salvării lor.
Cam
aşa lucrează şi Hristos în viaţa noastră. Dintr-o situaţie fără ieşire poate să
ne aducă la libertate, ne poate aduce învierea. Dacă trecem prin vreo încercare
şi ne-am pierdut omeneşte orice urmă de speranţă, să nu deznădăjduim, deoarece
pentru Hristos nu există probleme de nerezolvat. Cine se aştepta că, în clipa
în care mergeau să-l îngroape pe fiul văduvei, va apărea Hristos şi-l va
readuce la viaţă? Insă asta s-a întâmplat, deşi nimeni nu se aştepta.
Pe
de o parte, mortul, fiul văduvei, pe de alta, învierea acestui mort de către
Iisus Hristos. Pe cât de dureroasă este prima perspectivă, moartea, pe atât de
îmbucurătoare este a doua: învierea din morţi. Dacă privim lucrurile doar din
perspectiva morţii, atunci îngroparea tânărului, fără prezenţa lui Hristos,
fără învierea pe care El o aduce mortului, este cu adevărat deprimantă,
dezamăgitoare, fără speranţă, jalnică. Dacă însă unim această perspectivă cu
cea a învierii, atunci toată această întunecime şi deznădejde se spulberă şi în
locul ei apare bucuria, nădejdea, lumina. Să nu vedem deci încercarea noastră
fără de Hristos, ci să o vedem unită cu Hristos! Alături de încercarea noastră
să punem şi nădejdea în Hristos. Alături de crucea noastră să punem şi învierea
ce va înflori din crucea noastră. Fără cruce nu există înviere!
Şi
crucea lui Hristos, fără învierea Lui, este o tragedie. Este o eşuare
lamentabilă (a lui Hristos...). Insă, cu învierea Sa, El învinge moartea, iar
crucea Sa capătă sens. De aceea crucea Sa nu este înţeleasă fără înviere.
„Crucii Tale ne închinăm şi sfântă învierea Ta o lăudăm şi o slăvim." De
aceea, în biserica noastră nu vorbim doar de moarte, ci şi de înviere. Alături
de moarte punem întotdeauna învierea.
De
observat că în vremea slujbei înmormântării se pune icoana învierii lui
Hristos. Deasupra morţii punem învierea lui Hristos. Deasupra întunericului
punem Lumina. Şi astfel moartea capătă speranţă, lumină. Deci cel mai potrivit
leac, cea mai bună mângâiere pentru mama care şi-a pierdut fiul este să ştie că
fiul ei se odihneşte în braţele lui Hristos. Fericită este calea pe care mergi
astăzi, suflete, căci loc de odihnă ţi s-a pregătit, spunem la înmormântare
(Psalmi 114, 7). Calea şi nu ţinta este moartea, pentru că îl conduce pe om la
locul odihnei. Prin cel mai întunecat eveniment al vieţii sale este condus
către cel mai desfătător eveniment: către împărăţia Domnului, şi asta datorită
Crucii şi învierii Domnului.
Scriitorul
francez Andre Malraux a luat parte la un congres al partidului comunist, în
Franţa, în anii '30-'40. Un camarad i-a prezentat cu entuziasm programul
partidului: „Vom face asta, vom face ailaltă, vom face, vom face!..." In
acea clipă s-a nimerit un confrate de-al lor, probabil mai vârstnic, care i-a
pus pe toţi pe gânduri cu întrebarea: „Camarade, dar după moarte ce va fi?"
„Ce să fie?" -i-a răspuns camaradul guraliv. Ce-ar fi putut răspunde toţi
camarazii din acel congres, care aveau rezolvare pentru orice altă problemă.
Martor ocular, Andre Malraux ne spune că întrebarea aceasta a rămas fără
răspuns. S-a aşternut tăcere, confuzie. Moartea este amară, fără speranţă.
Lucrul
cel mai rău pentru societate este să nu audă cuvântul lui Dumnezeu, cuvintele
mângâietoare despre implacabilul şi tulburătorul eveniment al vieţii, care este
moartea. Foame numeşte Dumnezeu lipsa cuvântului dumnezeiesc (v. Amos 8,11),
vrând să spună că, pe cât de înfricoşătoare este lipsa apei şi a hranei, pe
atât de înfricoşătoare este şi lipsa dumnezeiescului cuvânt. „Mai spune-mi! Ce
cuvinte sunt astea pe care le aud?", zicea o mamă atee deznădăjduită, care-şi
pierduse fata - cuvinte adresate unui medic, prieten de-al meu, care-i vorbea
despre învierea lui Hristos şi despre viaţa veşnică. Fericiţi sunt toţi cei
care predau poporului cuvintele dătătoare de viaţă ale lui Hristos! Prin
urmare, fericiţi toţi cei ce primesc aceste cuvinte dătătoare de viaţă ale lui
Hristos, deoarece se mută de la moarte la viaţă!
c)
Moartea şi învierea sufletului
Unicul
fiu al văduvei, care a fost înviat, nu a trăit după aceea veacuri de-a rândul
pe pământ, ci a murit şi el, a fost înmormântat, s-a sfârşit. Şi aşa
sărbătoarea care a msoţit învierea lui s-a prefăcut mult mai târziu în bocete
şi jale; la fel a murit şi a fost înmormântată şi mama lui, precum au murit şi
au fost îngropaţi şi rudele şi prietenii săi, care îl însoţeau arunci la
locuinţa din urmă. Aşa va muri şi va fi îngropat fiecare om ce se găseşte în
viaţă pe pământ, oricât de sănătos sau de plin de putere ar fi. Căci ce este
viaţa voastră? Abur sunteţi, care se arată o clipă şi apoi dispare (Iacov 4,
14). Este partea pe care e de folos s-o plătească fiecare om de pe pământ,
pentru păcatul părintelui nostru Adam. „Acum tatăl meu plăteşte păcatul lui
Adam", zicea cu jale un preot în clipa în care coborau în mormânt trupul
mort al tatălui său...
Când
împăraţii romani mergeau la război şi se întorceau victorioşi în capitală,
poporul îi primea cu cinste, cu muzică, cu urale şi altele asemenea. Senarul
trimitea în această manifestare de sărbătoare un vornic care, conform
protocolului, pe toată durata intrării triumfale a împăratului în oraş, mergea
înainte şi striga către el: „împărate, toţi cei ce au împărăţit înainte de tine
nu mai există! La fel şi tu, într-o zi nu vei mai fi!" Ceva similar se
petrecea şi la întronizarea împăratului. Era prezentat în faţa sa un meşter de
sicrie, ţinând în mână „dovezile materiale": lemn, porfiră, cuie şi
celelalte cu care construia sicriele, şi acesta îi spunea împăratului: „Alege!
Din ce material vrei să-ţi fac de pe acuma sicriul?" Ceva similar se
petrecea şi în Constantinopol. Patriarhul îi dădea împăratului, în mod
simbolic, la întronizare, o cutie cu pământ, ca să-i amintească că toate cele
pământeşti sunt ţărână. Chiar şi la întronizarea papei în Biserica Catolică,
aprindeau înaintea lui vreascuri, arătând prin aceasta că, precum ard
vreascurile şi se prefac în scrum şi fum, la fel şi slava omenească dispare şi
se pierde ca fumul.
Sfântul
Ioan Gură de Aur se obişnuise cu această deşertăciune şi atât de mult s-a
folosit de aceasta, încât una dintre „slăbiciunile" sale era cimitirul. Intr-o
zi, când a slujit într-o biserică de cimitir, a spus în predica sa: „îmi place
acest loc, cimitirul. Din toate locurile de aici îl iubesc cel mai mult, de
aceea îl şi vizitez des. De multe ori vin din oraş şi mă opresc aici. Stau
singur, în pustietate, înconjurat de morminte. Imi plimb ochii de pe un mormânt
pe altul, privesc cu atenţie toate mormintele, şi ale bogaţilor şi ale
săracilor, şi ale celor mici şi ale celor mari, şi mă gândesc: viaţa noastră
seamănă ca traiectorie. Nu are nimic statornic. Toate trec, toate fug. Şi cele
fericite şi cele nefericite." Privea cimitirul şi îşi revenea. Il umplea
de viaţă, deoarece înăuntrul lui nu exista mormânt, moarte, ci viaţă.
In
paralel cu cei morţi din cimitir, care se îngroapă în morminte cu trupul,
există şi morţi cu sufletul, care se îngroapă în mormintele vii ale păcatului
şi ale patimilor. Şi, aşa cum există înviere din moartea trupească, există şi
înviere din moartea sufletească. Prima, învierea trupurilor moarte, se face
exclusiv de către Hristos, şi cu oarecare uşurinţă, precum l-a înviat pe fiul
văduvei din Nain. A doua, învierea sufletelor moarte, se face la dorinţa
acestora, a sufletelor, aşa precum s-a întâmplat cu fiul cel risipitor.
Acesta
şi-a zis atunci: Sculându-mă, mă voi duce la tatăl meu (Luca 15,18). Asta vrea
să spună Domnul atunci când zice: Adevăr, adevăr vă spun: Vine ceasul şi acum
este când morţii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu. Şi cei ce vor auzi vor
învia (Ioan 5, 25).
Să
avem deci mereu deschise urechile inimilor noastre, aşa încât să auzim cu inima
noastră cuvintele dătătoare de viaţă ale lui Hristos. Dar să le şi împlinim!
Astfel, sufletul nostru mort va învia din morţi. Şi atunci va trăi şi va
experimenta alte lucruri, superioare, şi, mai mult de atât, viaţa adevărată,
viaţa veşnică ce a izvorât din mormântul lui Iisus Hristos. Doar aşa, prin
învierea sufletului, dobândim astfel de experienţe dumnezeieşti. „Lucrurile
mari le experimentăm cu inima noastră, şi nu cu ochii sau cu urechile
noastre" - Helen Keller.
Arhim.
Vasilios Bacoianis
Taine
si descoperiri in Evangheliile duminicilor, Editura de suflet Editura Tabor
Sursa
CrestinOrtodox.To
Comentarii
Trimiteți un comentariu