Cuvioasa Parascheva
Iertare și însănătoșire duhovnicească și trupească pentru toți cei care o cheamă în rugăciune să fie mijlocitoare către Preamilostivul Dumnezeu. Dacă Sfânta Muceniță Parascheva, prăznuită la 26 iulie în Calendarul Ortodox, este cunoscută în popor cu numele „Sfânta Vineri”, Cuvioasa Maică Parascheva a fost numită, mai cu seamă în Moldova, „Vinerea Mare”. Ca un simbol al unității Ortodoxiei de pretutindeni, viața de după moarte a Sfintei Parascheva arată că sfințenia ridică din neamul său pe omul ce s-a asemănat cu Dumnezeu, făcându-l lumină de iubire și apropiere între toți cei care mărturisesc și viază întru aceeași credință. Mărturie despre cinstirea adusă de strămoșii noștri Sfintei Parascheva sunt bisericile ctitorite cu hramul „Cuvioasa Parascheva” nu numai în Moldova, dar și în Transilvania și în Țara Românească. Sfânta Cuvioasă Parascheva a trăit pe pământ în prima jumătate a veacului al XI-lea. Prima învățătură în limba română despre viața sfintei o găsim în „Cartea românească de învățătură” a Mitropolitului Varlaam al Moldovei, Iași, 1643.
S-a
născut în Epivata (azi Boiados), pe țărmul Mării Marmara, în apropiere de Constantinopol
(mai târziu, Istanbul), pe atunci capitala Imperiului bizantin. Părinții ei, oameni
de neam bun și credincioși, râvnitori spre cele sfinte, au crescut-o în frica
de Dumnezeu, îndemnând-o spre deprinderea faptelor bune, dar mai ales a
postului, rugăciunii și milosteniei. Un frate al ei, după ce a învățat carte,
s-a călugărit sub numele de Eftimie; a fost ales episcop în localitatea Madite
pentru dragostea față de cele sfinte și pentru cultura sa deosebită. Sfânta
Parascheva și-a petrecut anii copilăriei în casa părinților, sub ocrotirea
acestora. Se spune că pe când avea zece ani, „fiind într-o biserică a
Precistei” a auzit citindu-se, la Sfânta Liturghie, cuvântul Evangheliei: „Oricine
voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea sa și să-Mi
urmeze Mie” (Marcu 8, 34). Chemarea Mântuitorului a sădit în inima ei dorul de
desăvârșire, încât și-a împărțit toate hainele săracilor. Același lucru l-a făcut
și în alte împrejurări, fără să țină seama de mustrările părinților. Moștenind
o mare avere de la părinți, împreună cu fratele ei, tânăra Parascheva a dăruit
săracilor partea ce i se cuvenea de moștenire și, „părăsind frumusețea acestei
lumi”, s-a retras „în adâncul pustiei”. S-a oprit mai întâi la Constantinopol,
unde a ascultat cuvinte de învățătură de la călugări și călugărițe cu aleasă
viață duhovnicească. Urmând sfaturile acestora, a părăsit capitala,
îndreptându-se spre ținutul Pontului. Vreme de cinci ani a rămas la Mănăstirea
Maicii Domnului din Heracleea. De aici a plecat spre Țara Sfântă, în dorința de
a-și petrece restul vieții în locurile binecuvântate de viața pământească a Mântuitorului
Iisus Hristos și a Sfinților Apostoli. După ce a văzut Ierusalimul, s-a așezat
într-o mănăstire de călugărițe în pustiul Iordanului, unde s-a nevoit cu postul
și s-a înălțat duhovnicește în rugăciune, întocmai ca Sfântul Ioan Botezătorul,
ca Sfânta Maria Egipteanca și ca atâția alți ostenitori ai pustiei roditoare de
desăvârșire. Mitropolitul Varlaam al Moldovei, în Cazania sa, spune că acum
Sfânta nu mai avea grijă „nici de veșminte și de așternuturi, nici de mâncări
și de mese, nici de casă sau slujnice, ci numai de curăția sufletului și de
răspuns județului (judecății n.n.) ce va să fie”. Ea „pururea suspina și
nepărăsit tânjea cumu-și va înfrumuseța sufletul, cum se va logodi pe sine
Mirelui ceresc, lui Iisus Hristos, cum se va îndulci la vederea Mirelui său, de
slava și de lumina și de bucuria cea fericită. De aceasta... ochii de lacrimi
îi erau întunecați pururea”.
Într-o
noapte, însă, pe când avea ca la 25 de ani, un înger i-a spus, în vis, să se
reîntoarcă în locurile părintești: „Să lași pustia și la moșia ta să te întorci,
că acolo ți se cade să lași trupul pământului și să treci din această lume
către Dumnezeu, pe Care L-ai iubit”. După ce a avut această vedenie, sfânta
„fără de voie lăsă pustia și se întoarse în lume și la Țarigrad veni”. Și mereu
în biserica Precistei ce este în Vlaherne și către icoana Sfinției Sale căzu și
cu lacrimi se ruga așa și zicea: „N-am altă nădejde, n-am alt acoperământ.
Tu-mi fii îndreptătoare, tu-mi fii folositoare... Că până am umblat în
pustie pe tine te-am avut ajutor, iar acum, dacă m-am întors în lume,
îndreptează-mă până la sfârșitul vieții mele, că altă nădejde nu am”.
Din
Constantinopol s-a îndreptat spre Epivata, localitatea în care văzuse lumina
zilei, fără să spună cuiva cine este și de unde vine. „Acolo”, continuă
Mitropolitul Varlaam, „trudă cătră trudă și durere cătră durere adăugă, cu post
și nedormire pe sine se înfrumuseța..., cu lacrimi pământul uda și se
ruga: Doamne Iisuse Hristoase, caută din lăcașul Tău cel sfânt; am lăsat
toate și după Tine am călătorit în toată viața mea. Și acum, îndură-Te
Doamne, spune îngerului blând să ia cu pace sufletul meu”. Împăcată cu sine,
cu oamenii și cu Dumnezeu, și-a dat astfel sufletul întru odihna Mirelui
ceresc. A fost îngropată ca o străină, fără ca nimeni să știe cine era. Dar
Dumnezeu, voind să o proslăvească, a descoperit în chip minunat cine era acea
străină. Se spune că un marinar a murit pe o corabie și trupul i-a fost
aruncat în mare. Valurile l-au adus la țărm, iar un sihastru care trăia acolo
a rugat pe niște creștini să-l îngroape după rânduiala creștinească. Săpând
deci o groapă, „aflară trupul Prea Cuvioasei Parascheva neputred și plin de
mireasmă”. Cu toate acestea, au pus alături de ea și trupul corăbierului, cel
rău mirositor.
Dar,
în noaptea următoare, unuia din crestinii care săpaseră groapa, cu numele
Gheorghe, i s-a arătat în vis o împărăteasă, șezând pe un scaun luminat și
înconjurată de mulțime de îngeri. Unul dintre îngeri l-a luat de mână, l-a
ridicat și i-a zis: „Gheorghe, pentru ce n-ați socotit trupul Sfintei
Parascheva? Nu știți că Dumnezeu a iubit frumusețea ei și a vrut să o
proslăvească pe pământ?”. Iar împărăteasa pe care o văzuse în vis și care nu
era alta decât Cuvioasa Parascheva i-a poruncit să ia degrabă trupul ei și să-l
așeze undeva, într-un loc de cinste. Aceeași vedenie a avut-o și o femeie
credincioasă, cu numele Eftimia, într-același chip și în aceeași noapte, și a
doua zi amândoi au spus tuturor minunata întâmplare.
Credincioșii
de acolo, auzind de visul celor doi, au înțeles că este un semn dumnezeiesc,
drept care au luat trupul Cuvioasei din mormânt și l-au adus cu mare bucurie,
„cu lumini și cu tămâie”, așezându-l în Biserica Sfinții Apostoli din
Epivata. Îndată au avut loc vindecări minunate în urma rugăciunilor care se
făceau lângă cinstitele sale moaște. Se spune că drept-credincioșii creștini
din Epivata au zidit o biserică chiar pe locul în care au trăit părinții ei și
unde ea însăși văzuse lumina zilei.
Vestea
despre minunile care se săvârșeau în apropierea cinstitelor moaște s-a
răspândit curând în Tracia și în Peninsula Balcanică. Este foarte probabil că
Patriarhia ecumenică va fi procedat de timpuriu la canonizarea ei, adică la
trecerea ei în rândul sfinților.
După
trecerea ei la viața veșnică și după minunata descoperire a cinstitelor ei
moaște s-au alcătuit unele scrieri despre scurta ei viață pământească și
istoria strămutării moaștelor. Potrivit tradiției, cea mai veche lucrare
aghiografică dedicată Sfintei Cuvioase Parascheva a fost scrisă de diaconul
Vasilisc, la cererea patriarhului ecumenic Nicolae al IV-lea Muzelon
(1145-1151), pe la mijlocul veacului al XII-lea. Alta a alcătuit marele
patriarh Eftimie al Târnovei, în a doua jumătate a veacului al XIV-lea, care
a folosit, ca și alți aghiografi de mai târziu, scrierea diaconului Vasilisc.
Mitropolitul Matei al Mirelor, care a trăit în Mănăstirea Dealu, de lângă
Târgoviște, a alcătuit, în grecește, o nouă „viață”, precum și slujba
Cuvioasei Parascheva, pe la anul 1605. Câțiva ani mai târziu, viața ei a fost
inclusă de Mitropolitul Varlaam al Moldovei, în Cazania lui, tipărită la Iași
în 1643, fără îndoială folosind manuscrise grecești și slavonești,
prelucrate după scrierea patriarhului Eftimie. Nevoințele ei au fost
înfățișate pe scurt și de marele Mitropolit Dosoftei al Moldovei în lucrarea
sa Viața și petrecerea sfinților (4 vol. Iași, 1682-1686), precum și în
alte Vieți de sfinți și în edițiile Mineielor tipărite la noi în țară. Dintre
străinii care i-au mai cercetat viața consemnăm pe cunoscutul
aghiograf grec Nicodim Aghioritul (1749-1809). Spre sfârșitul
secolului al XIX-lea învățatul episcop Melchisedec Ștefănescu al
Romanului (1823-1892), a tipărit o lucrare specială, intitulată Viața și
minunile Cuvioasei noastre Parascheva cea nouă și istoricul sfintelor ei
moaște (București, 1889). Câțiva teologi români din secolul trecut de
asemenea s-au ocupat cu viața și sfintele ei nevoințe: Pr. Gh. Păvăloiu
(1935), Arhim. Varahil Jitaru (1942), D. Stănescu (1938), Pr. M. Țesan
(1955), Pr. Scarlat Porcescu, Pr. Prof. Mircea Păcurariu ș.a.
După
ce au stat în Biserica Sfinții Apostoli din Epivata vreme de vreo două sute de
ani, săvârșindu-se multe semne și minuni în jurul lor, datorită evenimentelor
politice care au adus multă durere în țările balcanice, cinstitele moaște ale
Sfintei Parascheva au fost strămutate în mai multe locuri, fiind tuturor
alinare în suferință, liman lin și neînviforat al celor care o cinstesc și o
cheamă în rugăciune să mijlocească la Atotmilostivul Dumnezeu. În anii
1185-1186, bulgarii și valahii din sudul Dunării, care de aproape două secole
se găseau sub dominația Imperiului bizantin s-au răsculat împotriva
asupritorilor, sub conducerea fraților Petru și Asan, români de neam,
întemeind un stat nou, cunoscut sub numele de „Imperiul vlaho-bulgar”,
având capitala la Târnovo. Peste câțiva ani, în 1204, cavalerii apuseni
porniți în Cruciada a patra au ocupat Constantinopolul, întemeind aici un
„imperiu latin de Constantinopol”, care a dăinuit până în anul 1261, condus de
împărați veniți din Apusul Europei. În aceste împrejurări, bizantinii au
creat două mici imperii, unul în Asia Mică, cu capitala la Niceea, nu departe
de Constantinopol, altul în Tesalia, cu capitala la Tesalonic. Datorită
relațiilor prietenești dintre împăratul Ioan Asan II din Târnovo (1218-1241)
și împăratul de atunci din Constantinopol, în anul 1235 sau curând după
aceea, moaștele Cuvioasei Parascheva au fost strămutate de la Epivata la
Târnovo, capitala imperiului româno-bulgar, oraș care devenise între timp
reședință patriarhală. Mutarea lor s-a făcut într-o impresionantă
procesiune condusă de mitropolitul Marcu din Preslav, însoțit de numeroși
clerici, fiind întâmpinate pretutindeni cu flori, lumânări și slujbe de
către drept-credincioșii români și bulgari din sudul Dunării. La Târnovo au
ieșit întru întâmpinarea lor împăratul Ioan Asan II, mama sa, Elena, și
soția sa, Ana, precum și patriarhul de aici. Au fost așezate în Biserica
Maicii Domnului. Se spune că împăratul ar fi zidit, în apropierea reședinței
sale, o biserică având hramul Sfânta Parascheva. La Târnovo moaștele Cuvioasei
Parascheva au rămas timp de 160 de ani. Probabil acum s-a alcătuit slujba
ei, care a intrat în Mineiul pe luna octombrie. Iar în a doua jumătate a
veacului al XIV-lea, patriarhul Eftimie al Târnovei, „se pare un valah”, i-a
scris viața, cu mai multe amănunte decât o făcuse diaconul Vasilisc. Dar tot
pe atunci turcii au pătruns în Europa. Rând pe rând au cucerit părți însemnate
din Peninsula Balcanică. În 1393 au cucerit partea răsăriteană a imperiului
vlaho-bulgar, împreună cu capitala Târnovo, iar peste trei ani și partea
apuseană, încât acest stat și-a încetat
existența.
În
astfel de împrejurări dramatice pentru creștini, moștele Cuvioasei
Parascheva au fost mutate la Belgrad. Acolo au stat până în anul 1521, când
turcii au cucerit și acest oraș, iar Serbia a fost transformată în pașalâc.
Acum moaștele au fost solicitate de patriarhul ecumenic Ieremia I sultanului,
care a acceptat să i le dea în schimbul unor daruri. Patriarhul a hotărât ca
ele să fie aduse în Constantinopol, fosta capitală a Imperiului bizantin
(cucerit de turci în 1453, care i-au dat numele Istanbul). În drum spre
marele oraș întemeiat de sfântul împărat Constantin cel Mare, cinstitele
moaște ale Cuvioasei Parascheva au fost expuse din loc în loc pentru a fi
văzute și sărutate de credincioșii ortodocși din Peninsula Balcanică aflați
sub stăpânire turcească. Pentru început, au fost așezate în biserica Sfânta
Maria Panmacaristos, pe atunci Catedrală patriarhală. După transformarea
acesteia în geamie, au fost mutate în alte biserici: Vlahserai (1586),
Sfântul Dumitru (1597) și Sfântul Gheorghe din cartierul Fanar (1601).
După
120 de ani, ele au cunoscut ultima strămutare, de data aceasta spre
pământul românesc. În anul 1641, după ce binecredinciosul domn Vasile Lupu
al Moldovei a plătit toate datoriile Patriarhiei din Constantinopol,
cârmuitorii ei de atunci, patriarhul Partenie I, zis cel Bătrân (1639-1644),
împreună cu membrii Sinodului său, au hotărât să-i ofere, drept
recunoștință, moaștele Cuvioasei Parascheva „pentru sfințirea și
binecuvântarea acelui loc al Bogdaniei (Țara Moldovei, n.n.)”, după cum se
spune în „scrisoarea sinodicească”. Racla cu cinstitele moaște a fost
transportată cu o corabie pe Marea Neagră, fiind însoțită de trei
mitropoliți greci (Ioanichie al Heracleei, Partenie al Adrianopolului și
Teofan al Paleopatrei). Ajungând la Galați, apoi la Iași, au fost
întâmpinate de Vasile Vodă Lupu, de Mitropolitul Varlaam și de episcopii
de Roman și Huși, de cler și credincioși. În ziua de 13 iunie 1641, cinstitele
moaște au fost așezate în minunata biserică a Mănăstirii Sfinții Trei
Ierarhi, ctitoria domnitorului. Cinstitele moaște au rămas aici până în anul
1884, când au început lucrările de restaurare a sfântului lăcaș, din acest
motiv fiind mutate în paraclisul mănăstirii. Dar în seara zilei de 26
decembrie 1888, după slujba Vecerniei, din neatenție, a rămas aprinsă o
lumânare din sfeșnicul de lângă racla din lemn în care erau așezate
cinstitele moaște; peste noapte sfeșnicul a ars, iar focul s-a extins la
catafalcul pe care era așezată racla, arzând mocnit toată noaptea și
„prefăcându-l într-o grămadă de cărbun””. A doua zi dimineața, autoritățile de
stat și bisericești, preoții și credincioșii au constatat că cinstitele moaște
au rămas neatinse; încă o minune săvârșită prin puterea lui Dumnezeu. Fericitul
întru pomenire, Mitropolitul Iosif Naniescu, a cercetat paraclisul,
preaslăvind minunea dumnezeiască. Prefectul județului Iași, Leon Negruzzi,
și procurorul general al orașului au consemnat în procese verbale cele
întâmplate. Ridicate din mormanul de jar, moaștele Cuvioasei au fost
adăpostite provizoriu în altarul paraclisului de la Mănăstirea Sfinții Trei
Ierarhi și în curând strămutate în noua Catedrală mitropolitană din Iași, care
fusese sfințită cu puțin timp mai înainte, la 23 aprilie 1887. Aici se găsesc
și astăzi, fiind cinstite de obștea drept-credincioșilor moldoveni, care îi
cer Sfintei Parascheva să mijlocească pentru ei înaintea tronului ceresc,
venerând-o cu multă evlavie, ca pe o adevărată ocrotitoare a Moldovei.
În
ședința din 28 februarie 1950, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
hotărât canonizarea unor sfinți din neamul nostru, precum și generalizarea
cultului unor sfinți ale căror moaște se găsesc în țară la noi. Hotărârea
respectivă a fost transpusă în fapte în cadrul unor mari festivități
bisericești din cursul lunii octombrie 1955. În cazul Cuvioasei Parascheva,
generalizarea cultului ei s-a făcut în Catedrala mitropolitană din Iași, la 14
octombrie 1955, în prezența a numeroși ierarhi români, precum și a unor reprezentanți
ai Bisericii Ortodoxe Rusă și Bulgară.
Drept-credincioșii creștini de pretutindeni o cinstesc
prin participarea lor la slujbele din 14 octombrie, în fiecare an, iar cei din
Iași și din împrejurimi o cheamă în rugăciune, în orice clipă de cumpănă,
cerându-i ocrotire și ajutor. Sfânta Cuvioasă Parascheva este considerată, pe
drept cuvânt, ocrotitoarea orașului Iași și a întregii Moldove, pentru că de-a
lungul anilor moldovenii au simțit în viața lor lucrarea minunată a harului
dumnezeiesc prin mijlocirea Cuvioasei Parascheva cea mult folositoare.
De
multe ori, vin oameni de pe tot cuprinsul țării să-și plece genunchii în fața
raclei cu cinstitele ei moaște, ca să mulțumească pentru ajutorul și
binecuvântarea ce luminează în viața lor.
Viața
curată, împletită prin rugăciune și fapte bune, tinerețea care strălucește
peste veacuri precum lumina din candelele fecioarelor înțelepte, sunt
pentru noi un îndemn la mai multă rugăciune și priveghere, la căutarea
bucuriei pe care o aduce în inimi prezența Duhului Sfânt. Simbol al
frățietății ortodoxe, Sfânta Parascheva, luminătoarea casnică a
Moldovei, ne aduce din acea primă jumătate a veacului al XI-lea în care a
viețuit pe pământ, nădejdea biruinței asupra patimilor, dezbinărilor și
necazurilor din lume, prin iubirea smerită și atotputernică a Domnului Hristos
Care iubește și adună pe toți oamenii.
Sursa
Doxologia.Ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu