Acoperamantul Maicii Domnului
Fiind
de faţă şi mulţimea poporului la ceasul al patrulea din noapte, Sfântul Andrei,
cel ce era întru totul al lui Hristos, şi-a ridicat ochii în sus şi a văzut-o
pe Împărăteasa Cerului, pe Acoperitoarea a toată lumea, Prea Sfânta Născătoare
de Dumnezeu, stând în văzduh şi rugându-se, strălucind ca soarele şi acoperind
poporul cu cinstitul său Omofor.
In
vremurile cumplite cele mai de pe urmă, cînd s-au înmulţit păcatele noastre,
s-au înmulţit şi primejdiile asupra noastră, încît s-au împlinit cuvintele
Sfîntului Pavel, care zicea: "Primejdii de la tîlhari, primejdii de la
rudenii, primejdii de la neamuri, primejdii în cetăţi, primejdii în pustiuri,
primejdii pe mare, primejdii între fraţii cei mincinoşi" (2 Cor. XI, 26).
Cînd cuvintele Domnului s-au împlinit: "Că se va scula neam peste neam şi
împărăţie peste împărăţie şi va fi foamete şi ciumă şi cutremure pe
alocuri", cînd ne supără pe noi năvălirile cele de alt neam, războaiele
cele dintre noi şi rănile cele purtătoare de moarte, atunci Prea Curata şi prea
Binecuvîntata Fecioară Maria, Maica Domnului, ne dă nouă Acoperămîntul spre
apărare, ca din toate primejdiile să ne scape pe noi de foamete, de ciumă şi de
cutremure să ne apere, de războaie şi de răni să ne acopere şi să ne păzească
pe noi sub Acoperămîntul său nevătămaţi. Despre acest lucru s-a făcut
încredinţare în Constantinopol în împărăţia lui Leon cel Înţelept, împăratul
cel drept credincios, întru prea slăvita biserică a Prea Sfintei Născătoare de
Dumnezeu, cea din Vlaherna. După săvîrşirea cîntării celei de toată noaptea,
într-o zi de Duminică, în luna octombrie, ziua întîi, fiind de faţă şi mulţimea
poporului la ceasul al patrulea din noapte, Sfîntul Andrei, cel ce era întru totul
al lui Hristos, şi-a ridicat ochii în sus şi a văzut-o pe Împărăteasa Cerului,
pe Acoperitoarea a toată lumea, Prea Sfînta Născătoare de Dumnezeu, stînd în
văzduh şi rugîndu-se, strălucind ca soarele şi acoperind poporul cu cinstitul
său Omofor. Văzînd aceasta Sfîntul Andrei a zis către ucenicul său Epifanie:
"Oare vezi, frate, pe Împărăteasa şi pe Doamna tuturor, care se roagă
pentru toată lumea?" Iar el a răspuns: "O văd, sfinte părinte, şi mă
înspăimînt". Precum odată Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu a văzut pe
cer un semn mare, o femeie îmbrăcată în soare, aşa şi Sfîntul Andrei din
biserica Vlahernei, cea asemănătoare cerului, a văzut-o pe Mireasa cea fără de
mire îmbrăcată în porfiră ca soarele. Semnul
văzut de Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu închipuia pe Acoperitoarea
noastră cea preamilostivă, care s-a săvîrşit în acea vreme cînd a arătat
tulburarea întregii făpturi: "Se făcură fulgere, glasuri şi tunete,
cutremur şi grindină mare şi un semn mare s-a arătat pe cer - o femeie îmbrăcată
în soare". Deci, pentru ce semnul acela care înainte închipuia pe Prea
Curata Fecioară Maria nu s-a arătat mai înainte de fulgere, de tunete, de
glasuri, de cutremur şi de grindină, cînd încă toate stihiile erau în pace, ci
numai atunci cînd s-a făcut tulburarea cea înfricoşată a cerului şi a
pămîntului? S-a făcut, pentru ca să se arate că Acoperitoarea noastră cea
preabună, în vremea cea rea cînd năvăleşte nevoia asupra noastră, atunci vine
în ajutorul nostru şi ne ocroteşte pe noi de fulgerele amăgitoarei deşertăciuni
lumeşti, care nu strălucesc îndelung, de glasurile mîndriei vieţii şi de cele
ale slavei deşarte, de tunetele năpădirii năprasnice a vrăjmaşului, de
cutremurul patimilor şi de grindina pedepsei celei de sus care năvăleşte asupra
noastră pentru păcate. Căci, atunci cînd toate aceste primejdii ne supără pe
noi, îndată, ca un semn mare, se arată Ajutătoarea cea grabnică a neamului
creştinesc, păzindu-ne şi acoperindu-ne pe noi. Acesta este semnul pe care l-a
dat Domnul celor ce se tem de El, pentru ca ei să fugă din faţa arcului, căci
în lumea aceasta sîntem puşi ca un semn spre săgetare şi zboară asupra noastră
săgeţile din toate părţile, unele din arcul vrăjmaşilor celor văzuţi, care îşi
încordează arcul asupra noastră şi se laudă întru mîndria lor, iar altele din
arcul vrăjmaşilor nevăzuţi, încît noi ne jelim aşa: "Nu putem să suferim
săgetăturile diavoleşti". Altele vin de la firea cea care se luptă asupra
duhului, iar altele de la arcul mîniei şi îngrozirii celei drepte a lui
Dumnezeu, despre care David zicea: "De nu vă veţi întoarce, sabia Sa o va
luci, arcul Său l-a încordat şi l-a gătit pe el. Şi întru dînsul a gătit vasele
morţii, săgeţile Sale celor ce se ard le-a lucrat ". (Psalm 7, 12) Cu
toate săgeţile acelea, ca să nu fim răniţi de moarte, ni s-a arătat nouă acel
semn, ca să fugim din faţa arcului sub Acoperămîntul Preacuratei şi
Prea-binecuvîntatei Fecioare, cu al cărei Acoperămînt, apărîndu-ne ca o pavăză,
ne ferim întregi de săgetări. Căci această apărătoare a noastră are o mie de
paveze spre apărarea noastră, cum grăieşte către dînsa Duhul Sfînt: Ca turnul
lui David grumajii tăi: o mie de paveze spînzură pe dînsul, toate săgeţile
celor puternici. A zidit odată David un turn al său prea frumos şi prea înalt,
între Sionul cel ce stă pe muntele înalt şi între Ierusalim cel pus mai jos şi
fiică a Sionului l-a numit. Şi era turnul acela între dînşii ca grumazul între
trup şi cap, căci cu înălţimea sa întrecea Ierusalimul şi ajungea Sionul. Iar
pe turnul acela erau atîrnate pavezele şi toate armele cele de război şi pentru
apărarea Ierusalimului. Deci, aseamănă Duhul Sfînt pe Prea Curata Fecioară
Maria cu turnul lui David; căci aceasta, fiind fiica lui David, mijloceşte
între Hristos, capul Bisericii, şi între credincioşii care sînt trupul
Bisericii Lui, întrecînd Biserica ca ceea ce este cu adevărat mai înaltă decît
toţi; iar pe Hristos ajungîndu-L, ca cea care I-a dat trup, mijloceşte şi acum,
cînd a stat în văzduh între cer şi pămînt, între Dumnezeu şi între oameni,
între Hristos şi Biserica cea care se luptă, ca turnul lui David între Sion şi
între Ierusalimul cel plin de pavezele celor tari. Iar paveze sînt rugăciunile
ei pentru noi, cele întru tot puternice către Dumnezeu, care s-au auzit de cei
vrednici în vremea cinstitului ei Acoperămînt, pentru că se ruga cu umilinţă ca
o maică către Fiul şi Făcătorul său, grăind cuvinte de rugăciune milostivitoare
şi de îndurare, zicînd: "Împărate ceresc, primeşte pe tot omul cel ce Te
slăveşte pe Tine şi cheamă în tot locul Preasfînt numele Tău; şi unde se face
pomenirea numelui meu, pe acel loc îl sfinţeşte şi preamăreşte pe cei ce Te
preamăresc pe Tine. Iar celor ce cu dragoste mă cinstesc pe mine, Maica Ta,
primeşte-le toate rugăciunile şi făgăduinţele şi de toate nevoile şi răutăţile
îi izbăveşte". Unele dintre rugăciunile acestea ale ei oare nu sînt paveze
care apără Biserica? Cu adevărat sînt paveze nebiruite, cu care vom putea să
stingem toate săgeţile cele aprinse. Sfîntul Ambrozie zice despre turnul lui
David că pentru două pricini era zidit: spre apărarea cetăţii şi pentru împodobirea
ei. Zice el: "A zidit David un turn care să fie spre apărare şi spre
înfrumuseţarea cetăţii. Spre apărare, că de departe priveşte pe vrăjmaşi şi îi
izgoneşte pe ei de la cetate, iar spre înfrumuseţare, că pe toate zidirile cele
înalte ale Ierusalimului le întrece cu înălţimea sa". De aceea nu în zadar
s-a asemănat cu turnul acela Acoperitoarea noastră, care ne este nouă turn de
tărie în faţa vrăjmaşului, căci cu adevărat ne apără pe noi şi ne împodobeşte.
Ne apără, cînd pe vrăjmaşii noştri cei văzuţi şi nevăzuţi îi izgoneşte de la
noi departe, cînd pe cei robiţi din legături îi scapă, cînd pe cei chinuiţi de
duhuri necurate îi izbăveşte, cînd pe cei mîhniţi îi mîngîie, pe cei năpăstuiţi
îi apără, pe cei flămînzi îi hrăneşte, cînd celor înviforaţi le face adăpost şi
pe bolnavi îi cercetează. Şi ne împodobeşte pe noi acoperind înaintea lui
Dumnezeu goliciunea cea de ruşine a sufletului nostru, iar cu slujirile sale
prea înalte, asemeni unor prea scumpe podoabe şi unor multe daruri, ca nişte
nesecate visterii, împlinind lipsa noastră, ne face bineprimiţi pe noi înaintea
ochilor Domnului. Ea împodobeşte pe cei ce nu au îmbrăcăminte de nuntă şi îi
îmbracă cu haina sa şi îi face ca şi cum nu s-ar vedea de ochiul cel
atotvăzător ruşinea goliciunii lor sufleteşti, lucru care se închipuia înainte
în pămîntul cel nevăzut şi neîmpodobit, acoperit atunci de ape. Căci pămîntul
cel neîmpodobit şi deşert era chipul sufletului celui păcătos, care şi-a
pierdut duhovniceasca sa frumuseţe şi s-a făcut deşert de lucruri bune şi
străin de darul lui Dumnezeu. Iar apele, care acopereau pămîntul cel
neînfrumuseţat, înainte au închipuit milostivirea Sfintei Fecioare Maria,
Născătoarea de Dumnezeu, ca pe o mare nesecată şi ca nişte rîuri ce cu
nelipsire spre toţi se revarsă şi pe toţi îi acoperă. Cînd Duhul lui Dumnezeu
se purta pe deasupra apelor, la fel se purta şi pe deasupra pămîntului celui
neînfrumuseţat şi acoperit de ape, ca şi cum, nevăzînd lipsa lui de frumuseţe,
tăinuit închipuia aceea că sufletul cel acoperit prin milostivul Acoperămînt al
Fecioarei Născătoare de Dumnezeu, chiar dacă ar fi lipsit de frumuseţe, nu se
va păgubi de darul Duhului Sfînt. Căci Acoperămîntul Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu va acoperi lipsa lui de frumuseţe, ca o apă pe pămîntul cel neînfrumuseţat
şi cu bună podoabă a darului său îl va înfrumuseţa şi pe Sfîntul Duh îl va
atrage la dînsul. Ne înfrumuseţează pe noi Preacurata Fecioară, cînd pe cei
păcătoşi îi face drepţi şi pe cei necuraţi îi face curaţi. Fericitul Anastasie
Sinaitul grăieşte pentru dînsa aşa: "Pe magi, îi săvîrşeşte apostoli şi pe
vameşi, evanghelişti, iar pe desfrînate mai cinstite decît pe fecioare le face.
Aşa pe Maria Egipteanca, care a fost desfrînată, a făcut-o acum mai cinstită
decît pe multe fecioare şi cea care mai înainte era întunecată şi necurată,
acum ca soarele străluceşte în împărăţia lui Hristos prin mijlocirea
Preacuratei Fecioare Maria, care tuturor celor ce aleargă la dînsa le este
acoperămînt şi înfrumuseţare". Ea împodobeşte tot Ierusalimul duhovnicesc,
adică Biserica lui Hristos, care cîntă astfel către dînsa în praznicul acesta
de acum: "O, ce minunată înfrumuseţare a tuturor credincioşilor eşti,
împlinirea prorocilor, slava apostolilor şi podoaba mucenicilor, lauda
fecioarei şi prea minunatul Acoperămînt a toată lumea!" Pe turnul lui
David, împreună cu pavezele, erau săgeţile celor puternici. Şi acest însufleţit
turn, Preacurata Fecioară Maria, are cu ea săgeţile celor puternici, adică
rugăciunile sfinţilor, cei ce se roagă împreună cu dînsa. Căci nu singură s-a
arătat în biserică stînd în văzduh, ci cu oştile îngereşti şi cu mulţime de
sfinţi, care în haine albe şi cu cucernicie stăteau împrejurul ei. Rugăciunile
cele către Dumnezeu ale tuturor sfinţilor acelora sînt ca săgeţile celor
puternici care pot să gonească toate taberele vrăjmaşului. Ştie Doamna
Preacurata Născătoare de Dumnezeu că război este viaţa noastră pe pămînt. Căci
vrăjmaşul se războieşte asupra noastră cu toate puterile sale, pornind
împotriva noastră taberele sale şi înconjurîndu-ne pe noi cu toate legiunile
sale: "Înconjuratu-ne-au pe noi cîini mulţi, adunarea celor vicleni ne-a
cuprins, deschis-au asupra noastră gura lor, ca un leu ce răpeşte şi
răcneşte". Pentru aceea cereasca Împărăteasă, vrînd să ne ajute, a pornit
asupra vrăjmaşului nostru pe toate cereştile puteri, a chemat pe proroci, pe
apostoli, a adunat pe mucenici, pe fecioare, pe cuvioşi, pe cei drepţi şi cu
aceştia a venit să ne ajute nouă şi să se aşeze împrejurul nostru, ca să ne dea
nouă biruinţă asupra vrăjmaşului. Căci printr-însa se ridică biruinţele,
printr-însa cad jos vrăjmaşii. A venit cu îngereşti oşti, că este mai înainte
văzută de Iacov ca o scară pe care mulţimea îngerească o înconjoară. Pomenind
aici de scara lui Iacov, poate să se întrebe cineva: pentru ce îngerii pe dînsa
neîncetat se urcau şi se coborau? Înţelegînd că scara aceea era înainte
închipuirea Fecioarei Maria, după cum spune cuvîntul cel bisericesc despre
dînsa: "Bucură-te, podul cel ce duci la ceruri şi scara cea înaltă pe care
a văzut-o Iacov", se va şti pentru ce nu au odihnă pe scară îngerii: Că
cea întru rugăciune neadormită, Născătoarea de Dumnezeu, porunceşte îngerilor
ca, împreună cu dînsa, neîncetat să ajute oamenilor ca, suindu-se, să înalţe la
Dumnezeu rugăciunile celor ce se roagă: iar pogorîndu-se, să aducă de la
Dumnezeu oamenilor ajutor şi daruri. Această scară şi acum a pogorît cu sine
din cer mulţimea îngerilor, aducîndu-ne nouă de sus acoperire şi apărare. A
venit cu îngerii, ca îngerilor săi să le poruncească să ne păzească pe noi în
toate căile noastre. Şi pe soborul tuturor sfinţilor l-a adus cu sine, ca,
făcînd pentru noi sobornicească rugăciune, pe ale noastre umile rugăciuni
soborniceşte să le aducă la Fiul său şi Dumnezeul nostru. Între toţi sfinţii ce
s-au arătat în biserică cu Preacurata Fecioară, doi erau mai aleşi: Sfîntul
Ioan Inaintemergătorul - altul mai mare decît el nu s-a născut între cei
născuţi din femeie - şi Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, pe care îl iubea
Iisus şi care s-a rezemat pe pieptul Lui. Pe amîndoi rugătoarea noastră,
Fecioara Maria, i-a luat cu ea la rugăciunea cea pentru noi, ca pe cei ce au
multă îndrăzneală către Dumnezeu, ca prin ajutorul lor să plece mai degrabă pe
Dumnezeu spre milă, pentru că mult poate rugăciunea ajutorîndu-se. Şi a stat
Preacurata Fecioară între aceşti sfinţi precum chivotul între doi heruvimi,
precum scaunul Domnului Savaot între serafimi, precum Moise cu mîinile întinse
între Aaron şi Or; iar Amalicul iadului cade cu toată stăpînirea şi puterea sa
cea întunecată. Deci să prăznuim Acoperămîntul Preasfintei Fecioare Născătoare
de Dumnezeu, aducîndu-ne aminte de acea preamărită arătare a ei care a fost în
biserica Vlahernei, fiind văzută de Sfîntul Andrei şi de Epifanie. Să prăznuim,
mulţumind Acoperitoarei noastre pentru această prea mare milostenie arătată
spre neamul creştinesc, şi cu tot dinadinsul s-o rugăm pe ea ca, acum şi
întotdeauna, cu milostivire să ne acopere pe noi, cei care avem nevoie de
Acoperămîntul ei, de vreme ce fără de Acoperămîntul şi sprijinul ei nouă, celor
ce întotdeauna mîniem pe Dumnezeu, nu ne este cu putinţă a trăi, pentru că,
greşind mult, cădem sub multe certări, după cum zice Sfînta Scriptură:
"Multe sînt bătăile păcătosului" (Psalm 31, 11). Acum am fi pierit
pentru fărădelegile noastre, de nu ne-ar fi acoperit pe noi preamilostiva
Stăpînă; căci de nu ar fi stat înainte Sfînta Fecioară, rugîndu-se pentru noi,
cine ne-ar fi izbăvit pe noi de atîtea nevoi sau cine ne-ar fi păzit pînă acum
liberi? Ne sfătuieşte Prorocul Isaia: „Ascundeţi-vă cît de puţin, pînă ce va
trece mînia Domnului". (Isaia 26, 20) Unde vom putea să ne ascundem de
mînia Domnului? Acoperămînt nu ne-am agonisit nicăieri ca să scăpăm noi,
pătimaşii, în afară de Acoperămîntul Sfintei Fecioare Maria, Stăpîna lumii,
care pentru sine şi prin gura Duhului Sfînt, grăieşte: "Eu ca negura am
acoperit pămîntul". Deci sub Acoperămîntul acesta să ne ascundem, care
acoperă tot pămîntul ca o negură. O, Prea Cinstită Fecioară Născătoare de
Dumnezeu, pentru ce te asemeni cu un lucru urît ca negura? Oare nu-ţi sînt ţie
soarele, luna şi stelele spre asemănare? Precum şi cu mirare s-a zis despre
tine: "Cine este aceasta care se iveşte ca o dimineaţă, frumoasă ca luna
şi aleasă ca soarele? Iar negura ce fel de frumuseţe are, că nu te scîrbeşti de
asemănarea ei? Negura cînd cade pe pămînt se înmulţeşte şi îl acoperă; atunci
toate fiarele scapă de vînători, pentru că nimeni nu le poate vîna".
Aceasta este taina pentru care Preacurata Fecioară Maria s-a numit negură, căci
şi pe noi ne acoperă din calea vînătorilor. Noi, păcătoşii, pentru omenia
noastră, dobitoace şi fiare sîntem, după cuvintele Sfîntului Ioan Gură de Aur.
Pîntecelui îi plăcem ca urşii, trupul îl îngrăşăm ca pe un cal, ţinem minte
răul la fel ca şi cămila, răpim la fel ca lupul, ne mîniem ca şerpii, muşcăm ca
scorpia, sîntem vicleni ca vulpea şi aruncăm otrava răutăţii la fel ca vipera.
Pe noi, care sîntem astfel, ne ajung vînătorii, ne ajunge dreapta mînie a lui
Dumnezeu, izbîndind toate meşteşugurile noastre cele rele: "Dumnezeul
izbînzilor, Domnul Dumnezeul izbînzilor cu îndrăzneală a stat". Ne ajung
pe noi şi fărădelegile noastre, încît grăim fiecare: "Apucatu-m-au
fărădelegile mele şi n-am putut să văd". Ne apucă pe noi vrăjmaşul cel
nevăzut: "Făcutu-s-a că un urs vînător, pîndindu-mă pe mine ca leul în
ascunzişuri". Ne apucă pe noi şi vrăjmaşul cel văzut. A zis vrăjmaşul:
"Gonind, voi prinde, voi ucide cu sabia mea. Stăpîni-va mîna mea".
Dar să îndrăznim să avem negura cea gîndită care ne acoperă pe noi, pe
Preasfînta Fecioară Maria, spre care nădăjduim să scăpăm, că sub Acoperămîntul
ei nici un fir din capul nostru nu va pieri. Numai cu umilinţă către dînsa să
strigăm, zicînd: "Acoperă-ne pe noi cu Acoperămîntul tău, că tu eşti
acoperitoarea noastră, Preasfîntă Fecioară Maria. În ziua răutăţilor noastre,
acoperă-ne pe noi. Toate zilele vieţii noastre sînt rele, precum odată Iacov
cel din Legea Veche a zis: "Puţine şi rele au fost zilele anilor vieţii
mele". Rele sînt zilele noastre în care vedem numai rele şi singuri
într-însele multe răutăţi facem, adunîndu-ne nouă mînie în ziua mîniei. Deci,
în toate zilele noastre cele rele, o, Sfîntă Fecioară Maria, Născătoare de
Dumnezeu, de al tău milostiv Acoperămînt avem trebuinţă şi te rugăm acoperă-ne
pe noi în toate zilele noastre, dar mai ales în ziua cea rea, cînd sufletul se
va despărţi de trup: de faţă să stai nouă în ajutor şi să ne acoperi pe noi de
duhurile rele din văzduh şi în ziua înfricoşatei judecăţi de apoi să ne acoperi
pe noi întru ascunsul Acoperămîntul tău. Amin.
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu