Schimbarea la Fata a Domnului
Schimbarea
la Fata a Domnului este praznuita pe 6 august. Aceasta sarbatoare aminteste de
minunea petrecuta pe muntele Tabor, unde Hristos isi descopera dumnezeirea Sa
prin natura umana pe care a asumat-o. Evanghelistul Matei spune "Si a
stralucit fata Lui ca soarele, iar vesmintele Lui s-au facut albe ca
lumina" (Matei 17, 2), in vreme ce evanghelistul Marcu spune ca vesmintele
Lui s-au facut albe ca zapada (Marcu 9,3). Faptul ca Evanghelistul Matei spune
despre chipul lui Hristos ca era "ca soarele", iar Luca, vorbind
despre vesmintele Sale, mentioneaza ca "erau ca zapada", ne descopera
ca firea omeneasca nu a fost absorbita de cea dumnezeiasca in Hristos, caci
"zapada" nu a fost topita de "soarele" din El. Amintim ca
firea umana si dumnezeiasca din Hristos sunt unite in chip neamestecat,
neschimbat, neimpartit si nedespartit in Hristos.
Schimbarea la Fata a Domnului - scurt istoric
Sarbatoarea
Shimbarii la Fata a Domnului dateaza de la inceputul sec. al IV-lea, cand
Sfanta Imparateasa Elena zideste o biserica pe Muntele Tabor. Aceasta
sarbatoare incepe sa fie mentionata in documente din prima jumatate a secolului
al V lea. In Apus, sarbatoarea Schimbarii la Fata s-a generalizat mai tarziu,
prin hotararea luata de papa Calist III ca multumire pentru biruinta
crestinilor asupra turcilor la Belgrad, in anul 1456.
Exista
obiceiul ca in aceasta zi sa se faca pomenire generala a celor trecuti la cele
vesnice (Biserica Rusa). In unele zone, de sarbatoarea Schimbarii la Fata a
Domnului se aduc la biserica struguri, care se impart credinciosilor.
Icoana Schimbarii la Fata a Domnului
In
centrul reprezentarii este Hristos, invesmantat in alb. Este inconjurat de un
fond inchis la culoare, asa-numita mandorla, prezenta si in icoana Invierii. La
picioarele Sale, sunt cazuti cu fetele la pamant ucenicii Petru, Iacob si Ioan,
iar de-o parte si de alta sunt prezenti Moise si Ilie.
Interesant
este ca in aceasta icoana a Schimbarii la Fata, lumina care iradiaza din
Hristos si-L inconjoara nu este luminoasa, ci intunecata. Intunericul din
centru face trimitere la fiinta lui Dumnezeu, care ramane necunoscuta omului.
Lumina in care S-a descoperit Hristos nu a fost fiinta lui Dumnezeu, ci o
energie care izvoraste din aceasta fiinta. Ortodoxia face o diferenta clara
intre har si natura divina. Daca harul, ca energie necreata poate fi impartasit
omului, natura divina ramane incomunicabila si incognoscibila.
Datorita
acestei distinctii intre fiinta si energiile necreate, se poate afirma
posibilitatea unei uniri directe intre om si Dumnezeu. Desi unit cu Dumnezeu,
omul ramane om, el nu este asimilat sau anihilat, ci intre el si Dumnezeu
exista neincetat o relatie personala de tipul "eu - Tu", de la
persoana la persoana. Asa este Dumnezeu nostru, dupa cum afirma Kallistos Ware,
necunoscut in fiinta Sa si totusi cunoscut prin lucrarile Sale, dincolo si
deasupra a tot ceea ce gandim , si totusi mai apropiat de noi decat insasi
inima noastra.
Sfantul
Maxim Marturisitorul vede in prezenta lui Moise si a lui Ilie pe Tabor, o
exprimare a faptului ca la indumnezeire se poate ajunge atat pe calea
casatoriei, simbolizata de Moise care a fost casatorit, cat si pe calea
necasatoriei, aratata prin Ilie.
Sfintii
Parinti spun ca Moise si Ilie au fost prezenti la Schimbarea la Fata de pe
Tabor, pentru a li se indeplini dorinta de a vedea fata lui Dumnezeu. Sa nu
uitam ca in viata lor pamanteasca nu au reusit sa vada fata lui Dumnezeu, Moise
a vazut doar spatele lui Dumnezeu pe Muntele Sinai, iar Ilie s-a retras intr-o
pestera atunci cand Dumnezeu a trecut in adiere de vant. Ei nu reusisera sa
vada fata lui Dumnezeu pentru ca Dumnezeu nu Se intrupase.
Prezenta
lui Moise si Ilie alaturi de Hristos are si menirea de a ne descoperi ca
Hristos este o persoana distincta si nu o reintrupare a lui Moise sau a lui
Ilie cum credeau multi din vremea aceea.
Schimbarea
la Fata a Domnului a avut loc cu putin timp inainte de rastignirea Sa. Hristos
nu Se mai arata intr-un mod chenotic ucenicilor, Se arata fara nici un val, ca
sa-i intareasca pe ucenici atunci cand Il vor vedea rastignit.
Sfintii
Parinti au randuit ca aceasta sarbatoare sa aiba loc in august, ultima luna din
anul bisericesc, ca sa cunoastem ca intru aceasta slava va veni sa judece
intregul neam omenesc.
Icoana Schimbarii la Fata - prima icoana pe care trebuie
sa o faca un iconar
Potrivit
Traditiei, prima icoana pe care trebuie sa o realizeze un iconograf este icoana
Schimbarii la Fata. Zugravul cere prin aceasta realizare ca Hristos sa
straluceasca in inima lui, lumina Slavei Sale negraite, descoperita Apostolilor
pe Tabor. Avand datoria de a vesti prin imagine tainele lui Hristos, el trebuie
sa se asemene Apostolilor care au trait minunea Schimbarii la Fata. Intr-un
manuscris din Muntele Athos, i se cerea zugravului sa se roage cu lacrimi ca
Dumnezeu sa-i patrunda in suflet si sa mearga la preot ca acesta sa se roage
pentru el si sa-i citeasca troparul Schimbarii la Fata.
Schimbarea la Fata - dezlegare la peste
Desi
ne aflam in postul Adormirii Maicii Domnului, Biserica a randuit ca pe 6
august, de sarbatoarea Schimbarii la Fata a Domnului, sa se faca dezlegare la
peste pentru bucuria praznicului.
Adrian
Cocosila
CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu