Duminica a VIII-a dupa Rusalii; Mt 14,14-22
Duminica
aceasta, numita si a inmultirii painilor, freamata de bucuria pe care orice
ospat cu Hristos o daruieste sufletelor noastre. O zi lunga, obositoare prin
incarcatura de minune si de fapta prin care toti cei prezenti trecusera. Cine
mai stie cate facusera mainile lui Iisus si cate inimi intorsesera cuvintele
Sale catre Dumnezeul Cel Viu! Mereu in astfel de momente oamenii obosesc si
uita de foame, ceva mai inalt hranindu-i. Dar cand Cel Ce este Lumina cea lina
a slavei lui Dumnezeu a ingaduit luminii celeilalte, create, s-aduca racoarea
serii (Mt XIV, 15), stomacurile incordate de emotie s-au destins, cerandu-si
hrana. Grija ucenicilor este induiosatoare. Din atitudinea lor remarcam ca au
invatat deja cate ceva de la Mantuitorul, si poate ca unul din lucruri este
aceasta duiosie catre flamand si insetat, cel care, tot Evanghelistul Matei ne
zice in cuvinte cutremuratoare (Mt 25, 34-46), ii va arata pe "acesti mai
mici" porti de aur in intrarea in Imparatie.
Domnul
le raspunde oarecum "distant" la prima vedere: "Dati-le voi sa
manance" (Mt XIV, 16). Seamana intr-o oarecare masura cu reactia de la
Cana Galileii, cand Hristos pare ca nu reactioneaza la rugamintile mamei Sale,
pentru ca, mai apoi, sa praznuiasca cer si pamant "inceputul minunilor"
(In 2, 11). Aceasta tensiune pedagogica pe care Hristos o creeaza in astfel de
momente obliga pe Ucenici nu la o adorare triumfalista, ci la deschiderea
ochilor, la vederea realitatii, asa cum este ea. Ce sa fi remarcat Hristos
Domnul in gandirea Ucenicilor de-i "forteaza" la a vedea realitatea?
Posibil ca, insuficient crescuti in Duh, Ucenicii credeau ca de-acum pot face
toate ale invatatorului, pentru ca e de presupus sa se fi simtit si ei cum se
simt astazi cei cinstiti de Avva, "bagati in seama". De aici, probabil,
si reactia Mantuitorului Care, dupa ce imparte painea binecuvantand-o si dand-o
de hrana multimii, ii pune pe Ucenici "sa treaca inaintea Lui de cealalta
parte a marii" (Mt XIV, 22). Sa nu credeti ca exageram exegeza. Textul
Apostolului citit in Duminica aceasta ofera cheia (I Cor 1, 10-17):
"Impartitu-S-a, oare, Hristos?... Nu cumva Pavel s-a rastignit pentru voi,
sau in numele lui Pavel ati fost botezati?" (I Cor 1, 13)...,
duhovniceasca in contextul unor certuri si imparteli in functie de cei care-n
chip vazut le-au dat darurile. Acest lucru il statueaza Hristos nu din mandrie,
sa nu fie aceasta in gandul nostru, ci din necesitatea aceea clara de a vedea
dincolo de dar Daruitorul.
Ce
ne mai invata impartirea painilor? Ca tot lucrul se face cu binecuvantare, dar
intre binecuvantarea pe care o face Hristos si cea pe care o facem noi ramane
diferenta clara, ca intre orice lucru pe care-L face Dumnezeu si lucrul pe care
noi il savarsim. Tot din icoana inmultirii painilor identificam faptul ca
impartirea painilor se face cu adanca disciplina, intr-o ierarhie instituita de
realitati (Hristos da Ucenicilor, iar Ucenicii multimilor, Evanghelia dupa
Marcu (6,39) fiind mai atenta in descrierea disciplinei "liturgice",
daca vreti, a momentului (descriind cum oamenii sedeau cete-cete jos pe iarba
verde...). Si aici, la Marcu (6, 45), se insista pe obligativitatea pe care
Hristos o impune Ucenicilor in parasirea acelei adunari des-flamanzite. In
teologia "anarhica" pe care o propovaduiesc sectarii (si nu-mi retrag
cuvantul), in care fiecare face ce-l taie capul in ansamblul liturgic, in care
se citeste ce pericopa vine mai la indemana vorbitorului, si se roaga cum ii da
"duhul" personal, aceasta Evanghelie, ca multe alte pericope, este
uitata. Se ia din ea doar faptul ca painea se inmulteste, nu si ierarhia
impartirii ei in popor, si nici disciplina "mancarii" ei.
Pentru
ca aici este miezul (ca sa ramanem in sfera painii), toata structura marturiei
de credinta ce are ca finalitate Euharistia. Sederii in adunare liturgic-dumnezeiasca,
mijlocirea, cuvantul de invatatura, marturia, marturisirea de credinta, toate
acestea - si toata prezenta reala a Mantuitorului Hristos - fac din aceasta
icoana evanghelica pagina de aur in pedagogia "painii care vine de
sus" (In 6, 32). De altfel, in context identic, Evanghelia de la Ioan
pastreaza si cuvintele pe care de ni le-am aminti mai des, am scapa de o
multime din ispitele care dilueaza teologia zilelor noastre. Caci scris este:
"Nu pentru ca ati vazut minuni Ma cautati, ci pentru ca ati mancat din
paini si v-ati saturat". Lucrati nu pentru mancarea cea pieritoare, ci
pentru mancarea ce ramane si in viata vesnica pe care v-o va da Fiul Omului,
"caci pe El Si-a pus pecetea Dumnezeu-Tatal!" (In 6,26-27).
Aceasta
le-o cere Hristos Ucenicilor Sai. Sa vada dincolo de realitatea vazuta, intr-un
spatiu al vesniciei si-al eshatologicului, realitatea dumnezeiasca a mantuirii.
Sa inteleaga cuvantul care zice: "Eu sunt Painea vietii; cel ce vine la
Mine nu va flamanzi, si cel ce crede in Mine nu va inseta niciodata" (In
6,35).
Caci,
in esenta, aceasta inmultire a painilor este repetitia generala a Ospatului
Stapanului Hristos, la care suntem chemati de fiecare data "cu frica de
Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste" (Liturghia Sf. Ioan Gura de Aur),
ospat in care pururea trebuie sa marturisim si sa credem ca El este cu adevarat
Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui Viu... Ca El este Painea vietii (In 6,48).
O,
de-am manca dintr-insa si nu ne-ar mai flamanzi sufletele altfel decat dupa
cele ale lui Dumnezeu... Dupa acestea se linisteste furtuna la cuvantul
Cuvantului. Semn ca asa-i mereu dupa ce Painea cea Cereasca vindeca tulburarile
noastre.
https://www.crestinortodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu