Duminica a 11-a dupa Rusalii - Pilda datornicului nemilostiv.
Din Evanghelia Duminicii a
XI-a după Rusalii înțelegem că Dumnezeu este în același timp milostiv și drept.
Evanghelia ne mai învață că iubirea milostivă a lui Dumnezeu precede dreptatea
Lui. Hristos a rostit pilda datornicului nemilostiv în contextul în care i-a
învăţat pe Ucenici ce înseamnă iubirea faţă de aproapele şi de câte ori se
cuvine a-l ierta. Pilda datornicului nemilostiv este consemnată doar de Sfântul
Evanghelist Matei (18, 23-35)si constituie răspunsul dat de Hristos lui Petru
la întrebarea: "Doamne, de câte ori va greşi faţă de mine fratele meu şi-i
voi ierta lui? Oare până de şapte ori?"
"Si
ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri...”.
Iubiţi
credincioşi,
Aţi
recunoscut, desigur, cuvintele din rugăciunea „Tatăl nostru”... . De ce credeţi
că am început predica de azi cu acest fragment? Pentru că are legătură strânsă
cu Sfânta Evanghelie care s-a citit, cu tema ei principală: iertarea. Numai că,
trebuie să recunoaştem de la bun început, uneori când rostim Tatăl nostru şi
ajungem la acest fragment, minţim. Să nu vi se pară şocantă această afirmaţie. Pur
şi simplu, minţim! O scurtă şi simplă analiză va fi, sperăm, convingătoare.
Când zicem „şi ne iartă nouă greşelile, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri”
facem implicit o promisiune: „precum Tu, Doamne, ne ierţi şi noi vom ierta...”.
Dumnezeu ne iartă, desigur, pentru că este Atotmilostiv şi Atotiertător. Dar
noi ne ţinem promisiunea? Fiecare să-şi răspundă în faţa propriei conştiinţe!
Adeseori se întâmplă, aşadar, să rostim mecanic Tatăl nostru, fără să ne dăm
seama că, de fapt, atâta timp cât noi nu iertăm pe cei ce ne-au greşit, nu
numai că nu-i drept să fim iertaţi, dar suntem şi mincinoşi. Aşa s-a întâmplat
cu datornicul din pilda de astăzi: împăratul (nimeni altul decât Dumnezeu) l-a
iertat de acea mare datorie (10.000 de talanţi; şi să socotim: un talant = 49
kg aur...), iar el la rându-i nu l-a iertat pe cel ce-i datora 100 de dinari (1
dinar = 4,5 gr. argint...). Rugămintea lui stăruitoare în faţa Stăpânului ar fi
putut să sune aşa: „Iartă-mi, Doamne, marea mea greşeală că nu ţi-am plătit la
timp, mai îngăduieşte-mă puţin, că şi eu la rându-mi voi ierta pe cei ce-mi
greşesc”, iar după ce a fost iertat s-a dovedit mincinos şi crud... Revoltător,
nu-i aşa? Numai că trebuie să limpezim puţin apele: cine este, de fapt,
datornicul nemilostiv, mincinos şi crud? Cine?
Iubiţi
credincioşi,
După
ce l-am „depistat”, aşadar, pe nemilostivul făptaş, să vedem ce-i de făcut? Ceea
ce este logic şi drept: să iertăm şi noi celor ce ne greşesc. De câte ori? De
atâtea de câte a zis Mântuitorul: „De şaptezeci de ori câte şapte” (Matei, 18,
22), adică de nenumărate ori, aşa cum de nenumărate ori ne iartă Dumnezeu.
Dumnezeu, după dreptate, nici n-ar trebui să ne ierte, de multe ori. Dar El,
iubire fiind, „uită” de dreptate şi se manifestă ca milostiv, după cum a spus
cineva: „Din 24 de ore Dumnezeu stă numai una pe tronul dreptăţii, iar
celelalte 23 pe tronul milostivirii”. Aşadar,
de ce nu luăm exemplu de la El? Altfel va trebui să modificăm, Doamne iartă-ne,
rugăciunea Tatăl nostru şi să zicem: „Şi nu ne ierta nouă greşelile noastre,
căci nici noi nu iertăm greşiţilor noştri...”. Sau să trecem peste acel pasaj!
Ar fi ridicol, nu? Ei bine, nu-i tot atât de ridicol când rostim rugăciunea
normal, dar noi ne comportăm, de fapt, anormal? Veţi riposta, poate, unii
zicând: eu n-am nimic cu cutare...DAR... Ei bine, dacă există un dar înseamnă
că-i bai, cum zice ardeleanul. Şi of Doamne, cât e de subtil uneori acest
dar... Iată câteva exemple: nu-l urăsc, părinte, dar nici nu-l pot iubi...
(păi, dacă nu iubeşti pe cineva sigur îl urăşti. Cale de mijloc nu există!);
l-am iertat, părinte, dar nu pot să uit... (altă auto înşelare... Zice Sfântul
Ioan Gură de Aur: „A nu ţine minte răul, aceasta este adevărata cale a
iertării!”); l-am iertat, părinte, dar nu vorbesc cu el... Este, credem, cea
mai frecventă situaţie. Iar când încercăm să arătăm pericolul, persoana
împricinată pare uneori foarte contrariată: cum, părinte, după ce mi-a făcut
cutare şi cutare lucru, să mai vorbesc cu el?!
Iubiţi
credincioşi,
Este
clar că nu rămâne în picioare explicaţia cu „nu pot...”. De fapt este „nu
vreau” toată ziua! Cu alte cuvinte, nu vreau să iert, nu vreau să iubesc... .
Mă simt mai bine aşa. Numai aşa consider că demnitatea mea este neatinsă! Mare
auto amăgire, iubiţii noştri! Unde nu-i iubire sigur sălăşluieşte ura. Şi ura
roade sufletul precum rugina fierul! Totodată, cel ce nu iartă este ca un
ucigaş pentru aproapele său. O spune Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan:
„...Cine nu iubeşte pe fratele său rămâne în moarte. Oricine urăşte pe fratele
său este ucigaş de oameni şi ştiţi că orice ucigaş de oameni nu are viaţă
veşnică...” (I Ioan, 3, 15). Ura faţă de aproapele izvorăşte, de fapt, din
negrija faţa de propriile păcate. Căci zice Avva Moise din Patericul Egiptean:
„De nu va avea omul în inima sa cum că este păcătos, Dumnezeu nu-l ascultă pe
el”. Şi l-a întrebat un frate: „Ce este aceasta, a avea in inima că este
păcătos?”. Şi i-a zis lui bătrânul: „Cel ce-şi poartă păcatele sale, nu le vede
pe ale aproapelui său”. Se mai întâmplă ceva, în cazurile de neîmpăcare: există
prejudecata că cel ce iartă este un om slab. Că dacă cedează îi este atinsă
demnitatea etc. etc. Nimic mai fals. Zice Sfântul Ioan Gură de Aur: „David a
obţinut biruinţă mai mare când l-a cruţat pe Saul, decât atunci când l-a
doborât pe Goliat”. Iar latinii au un proverb: „Cine iartă învinge întotdeauna
(Perpetuo vincit qui utitur clementia, Balbus, Sententiae)”. Iată,
aşadar, dezlegarea: cel ce iartă este un învingător, căci de fapt se învinge
(=înfrânge) mai întâi pe el însuşi. În acest sens trebuie şi noi să ne
cercetăm: nu cumva nu iertăm pentru că nu ne putem înfrânge orgoliul
personal?... O altă situaţie, descrisă admirabil de părintele Nicolae de la
Rohia (Steinhardt), este atunci când nu putem ierta pe cei cărora le-am greşit
noi înşine... . Paradox, nu? Cum, adică, va zice cineva, să iert pe cineva
căruia i-am greşit? Nu el trebuie să mă ierte? Logic aşa pare. Numai că,
trebuie să recunoaştem: nu-i ocolim oare pe cei pe care i-am jignit, ocărât, în
faţa cărora ne-am ridicat poalele în cap, cum se spune, dezvelindu-ne în faţa
lor toată slăbiciunea şi neputinţa de a ne stăpâni nervii?... . Nu-i aşa că ne
este ciudă că am fost slabi în faţa lor, fapt pentru care îi urâm şi în
consecinţă, nu-i putem ierta?... . ată, deci, o altă subtilitate a satanei care
nu trebuie să ne scape.
Iubiţi
credincioşi,
Să
presupunem că toate cele de mai sus au fost înţelese bine de noi şi că nu ne
vom mai lăsa pradă urii, urmând să rostim cu sinceritate (dovedită prin fapte)
fragmentul acela din Tatăl nostru. Dar, în acelaşi timp, să mai presupunem că
pune cineva următoarea chestiune: bine, dacă îmi greşeşte cineva mie, personal,
îl iert. Dar dacă greşeşte cineva ţării, obştii, cum voi proceda? Răspunsul, pe
linie creştină, este că vom încerca să-l îndreptăm, să-l câştigăm pentru
adevăr, ca să-şi recunoască greşeala etc., iar de nu se va îndrepta atunci, în
spiritul atitudinii civice cu care suntem datori, ne vom desolidariza de fapta
lui, căci obştea trebuie ocrotită. Astfel devenim complici cu el! Să ne amintim
de atitudinile ferme ale Mântuitorului în faţa celor ce refuzau îndreptarea.
Tot aşa ale Sfântului Ioan Botezătorul, ale proorocului Ilie etc. Este
adevărat, iubiţi credincioşi, că toate cele descrise de noi mai sus trebuie
analizate în contextul problemelor concrete. Fiecare dintre noi avem, poate,
relaţii încordate cu cineva, sau dacă nu încordate, cel puţin reci, stăpânite
de indiferenţă etc. Fiecare situaţie este unică.
De
aceea nici nu se pot da reţete universal valabile. Ce vom face? Vom analiza
împreună cu duhovnicii noştri aspectele personale şi cât de încurcată ar fi
situaţia, nu se poate ca, în duhul Evangheliei, să nu se găsească o cale
firească de rezolvare.
Iubiţi
ascultători,
Să
considerăm, aşadar, pilda din Evanghelia de azi încă o mână întinsă de Dumnezeu
pentru îndreptarea noastră. Aşa cum El este de-a pururi iertător, să fim şi noi
gata, în orice clipă, să acordăm iertare din toată inima celor care ne greşesc
personal. Căci numai aşa vom putea rosti cu inimă împăcată şi curată către
Tatăl ceresc: „Şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm
greşiţilor noştri. Amin.
Parintele
Vasile Gordon
Sursa
CrestinOrtodox.RO
Comentarii
Trimiteți un comentariu