2 iulie Sfantul Voievod Stefan cel Mare
Sfantul
Voievod Stefan cel Mare este cinstit de Biserica Ortodoxa Romana pe 2 iulie.
Mentionam ca pe 20 iunie 1992, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane l-a
trecut pe Voievodul Stefan cel Mare in randul sfintilor. Pentru ca multi
contemporani resping sfintenia lui Stefan cel Mare, am ales sa redam articolul
"Dreptcredinciosul domnitor Stefan cel Mare si Sfant sau despre criteriile
sfinteniei" al Parintelui profesor Constantin Coman, publicat in volumul
"Prin fereastra bisericii sau o lectura teologica a realitatii", la
Editura Bizantina.
Sfintele Evanghelii ne arata foarte clar ca nu cei drepti
si nici cei intelepti, ci cei pacatosi si cei simpli se apropiau de Hristos si
tot acestia sunt cei care-L primeau si-si ofereau sansa impartasirii de puterea
Sa dumnezeiasca. Cei drepti, sau, mai curand cei care se considerau drepti, se
inchideau asfixiant in limitele proprii si in propria logica si Il respingeau
pe Hristos cam cu aceleasi argumente cu care resping contemporanii nostri
sfintenia lui Stefan cel Mare.
Cu
putin timp in urma un post de televiziune a finalizat un sondaj privind
desemnarea celui mai mare dintre romanii din toate timpurile. Rezultatul final
a indicat pe Binecredinciosul Domnitor Stefan cel Mare si Sfant ca ocupand
aceasta pozitie in constiinta romanilor. Nu sunt in masura sa ma pronunt in
privinta justetei metodelor de sondare a opiniei care au stat la baza acestui
demers. Nu am urmarit procesul care a condus la acest verdict - aud foarte
elaborat dar si foarte contestat de aceea nu despre aceasta vreau sa scriu.
As dori sa fac cateva considerente cu privire la unele reactii care au urmat
acestui verdict. O anumita parte a intelectualitatii noastre - mereu aceeasi -
face alergie la auzul numelui Domnitorului Stefan cel Mare, mai ales cand acestuia
ii este asociata sfintenia, recunoscuta de Biserica Ortodoxa Romana cu cativa
ani in urma prin hotararea Sfantului Sinod care, de fapt, a pecetluit o
cinstire pe care poporul binecredincios roman a acordat-o dintotdeauna bravului
domnitor. O anumita presa care revendica pentru sine rigoarea, obiectivitatea
si corectitudinea a atacat verdictul popular prin consideratii care trimit mai
curand la suficienta de sine, trufie si dispret, vorbind despre
"calitatile" de bataus si varsator de sange ale domnitorului si de
alte aspecte care ar viza moralitatea acestuia.
De
unde aceasta discrepanta intre verdictul inteligentiei oneste romanesti de
astazi si verdictul popular. Am sa incerc sa caut cateva explicatii. Intai de
toate este o chestiune de cultura. Paradoxal, reprezentantii de frunte ai
intelectualitatii noastre, care sunt fara indoiala toba de carte, fac dovada
unei lipse de cultura elementara atunci cand vine vorba de credinta crestina,
mai ales in varianta ei ortodoxa. Nici poporul nu este detinatorul unei
culturii ortodoxe formale prea temeinice, dar acesta are alte repere, mai putin
cele ale stiintei.
Am
sa fiu foarte concret. Atunci cand pun in discutie problema sfinteniei lui
Stefan cel Mare, intelectualii in discutie fac dovada unei incorecte cunoasteri
a conceptului de sfintenie asa cum este el perceput in Biserica Ortodoxa.
Mentalitatea ai carei exponenti sunt cei in cauza opereaza cu o acceptie putin
deformata a sfinteniei, socotind ca aceasta tine de performantele mai ales
morale ale unui om. Este o acceptie inexacta sau cel putin incompleta. Aceasta
ar fi ceea ce noi numim indeobste curatenia sau puritatea, care este o premisa,
dar nici suficienta si nici absolut necesara sfinteniei. Acceptiunea consacrata
a sfinteniei in Rasaritul ortodox este data in mod necesar de raportarea la
Dumnezeu. Aceasta este confirmata si de sensul dat in limbajul comun familiei
de cuvinte: sfintenie, sfant, sfintire.
Este
sfant cineva sau ceva care a fost sfintit, care a primit ceva de la Dumnezeu,
care a primit intrun anume fel pecetea dumnezeirii. Sfintenia se dobandeste
prin impartasirea de ceea ce este dumnezeiesc, de Dumnezeu Insusi. Numai
Dumnezeu este sfant prin Sine si singurul izvor al sfinteniei. Omul devine
sfant prin impartasirea de sfintenia lui Dumnezeu. Vocabularul limbii romane a
atribuit acest inteles cuvantului. Folosim atributul de sfant nu numai pentru
oameni, ci si pentru lucruri sau stari. Spunem despre un loc ca este sfant,
despre o carte sau despre un obiect. Mai toate obiectele care alcatuiesc
instrumentarul liturgic sunt considerate si numite sfinte: Sfintele vesminte,
Sfantul Altar, Sfanta Masa, Sfantul Disc etc. Aici este clar ca nu poate fi
vorba despre vreo calitate intrinseca a anumitor lucruri de a fi sfinte, ci
despre o calitate dobandita in urma unei lucrari anumite de sfintire. Se
sfinteste locul pentru biserica sau pentru casa, se sfintesc obiectele folosite
in slujbele bisericesti, se sfinteste casa de locuit etc. Actul de sfintire
este foarte clar identificat cu invocarea din partea credinciosilor prin preot
a harului dumnezeiesc si prin pogorarea acestuia peste locul sau lucrul adus
spre sfintire. Iata o formula frecvent uzitata care face evidenta intelegerea:
"Se sfinteste icoana aceasta cu harul Prea Sfantului Tau Duh prin stropirea
cu aceasta apa sfintita, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh,
Amin"!
La
fel se intampla si cu omul, el se sfinteste prin lucrarea sfintitoare a
Bisericii, impartasinduse de harul sfintitor pe care Biserica il ofera prin
Sfintele sale Taine si prin orice lucrare sfintitoare a ei. A se avea in vedere
preponderenta lucrarii sfintitoare a Bisericii, mai ales in traditia
rasariteana. Se intelege ca lucrarea aceasta sfintitoare nu este eficienta in
mod automat si de la sine, starea omului primitor fiind foarte importanta.
Hotaratoare ramane dorinta de impartasire de Dumnezeu, ca izvor, ca suport si
ca finalitate a existentei. De aceea, simtamantul suficientei de sine - pe
care-l cultiva inclusiv constiinta cuminteniei morale si indreptatirea de sine
intemeiata pe stiinta - este cea mai mare piedica in calea omului spre Dumnezeu
si, prin urmare, in calea omului spre sfintenie, si nu pacatele lui.
Mantuitorul Hristos limpezeste odata pentru totdeauna aceste lucruri,
deschizand usa Imparatiei cerurilor vamesilor, talharilor, desfranatelor etc.
Sfintele Evanghelii ne arata foarte clar ca nu cei drepti, ci cei pacatosi se
apropiau de Hristos si tot acestia sunt cei care-L primesc si-si ofera sansa
impartasirii de puterea Sa dumnezeiasca. Cei drepti, sau mai curand cei care se
considerau drepti se inchid asfixiant in limitele proprii si in propria logica
si Il resping pe Hristos cam cu aceleasi argumente cu care resping
contemporanii nostri sfintenia lui Stefan cel Mare.
Cine
judeca in felul acesta sfintenia lui Stefan cel Mare va fi nevoit, pentru a fi
consecvent cu sine - sa rastoarne complet criteriile Mantuitorului Hristos si
ale Sfintelor Evanghelii si pe cele cu care Biserica a operat de-a lungul
veacurilor, umpland calendarul sau cu pacatosi si nu cu drepti. De altfel, o
evidenta usor de constatat pana astazi este faptul ca bisericile noastre nu
sunt pline nici de carturari, nici de cei puternici, nici de cei drepti, ci de
cei pacatosi, simpli, care nu se gasesc suficienti lorusi si cauta implinire in
afara lor.
Un
al doilea aspect pe care doresc sa-l pun in discutie este discrepanta dintre
verdictul popular si cel al intelectualitatii. Cele doua nu numai ca se
diferentiaza, ci sunt evident contrare. Ceea ce poporul - simplu si necultivat,
sa zicem, si nu ma rusinez sa spun aceasta, vorba Sfantului Ioan Gura de Aur -
considera drept sfant este contestat vehement de patura culta a poporului.
Este
vorba despre tensiunea dintre intelepciunea omeneasca sau lumeasca pe care o
reprezinta oamenii culti in special si intelepciunea dumnezeiasca reflectata
deseori sau mai ales in oamenii simpli, pur si simplu pentru ca acestia o
primesc. A se vedea discursul Sfantului Apostol Pavel pe aceasta tema, in
primele capitole din Epistola I Corinteni si comentariile Sfantului Ioan Gura
de Aur la aceste capitole. Adevarata intelepciune sau intelegere este data de
Duhul lui Dumnezeu.
Logica
este clara, daca puterile de judecata ale omului nu sunt suficiente pentru o
judecata corecta si completa a lucrurilor, sansa prima o are cel care are
constiinta acestor limite si nu cel care se amageste cu suficienta de sine,
care se inchide astfel datelor ce vin din afara si care eventual ii depasesc
puterile proprii, oricat de dezvoltate ar fi acestea.
Preot
prof. dr. CONSTANTIN COMAN
Sursa:
"Prin fereastra bisericii: o lectura teologica a realitatii", Editura
Bizantina, 2007
Articol
publicat si in Vestitorul Ortodoxiei, Nr. 388-389 (2006)
Comentarii
Trimiteți un comentariu