Etiopia Sfântului Apostol Matei – o ţară creştină într-o mare islamică
„Nu lipsi de la Liturghia Euharistică, pentru
că ea nu este completă fără tine!”. Puţini ştiu însă că aceste cuvinte sunt
înscrise pe frontispiciul fiecărei biserici ortodoxe din Etiopia. Etiopia este
singura ţară din Africa în care creştinismul este religie de stat. Biserica
Ortodoxă de aici îşi are începutul prin anii 330. Etiopia datează de mai mult
de 2000 de ani, Biblia – atât Vechiul, cât şi Noul Testament – o citează de
multe ori. Naşterea mitică a Etiopiei a avut loc pe timpul regelui Solomon şi a
reginei Saba. Fiul celor doi, Menelik I, a inaugurat o dinastie de împăraţi
etiopieni care a dăinuit până în anul 1974, când o lovitură militară l-a
înlăturat pe ultimul împărat, instaurând un regim marxist. Singura
ţară din Africa cu alfabet şi sistem numeric propriu, Etiopia are un calendar
propriu (cu 13 luni în an) care se suprapune, în practică, cu calendarul
iulian. Are o limbă proprie, Ge’ez, folosită astăzi doar în limbajul liturgic.
De asemenea, este singura ţară necolonizată vreodată din Africa, iar armata sa
este unica armată de negri care a înfrânt vreodată o putere militară europeană
(Italia lui Mussolini, în 1941). Se spune
că Sfântul Gheorghe le a fost ajutător etiopienilor în luptă. Etiopia este una
din cele mai sărace ţări din lume. Dar creştinii din această ţară, circa 45 de
milioane de ortodocşi, sunt foarte evlavioşi. Sfântul Apostol Matei a predicat
Evanghelia etiopienilor După Înălţarea Domnului la ceruri, Sfântul Apostol
Matei a mers şi a propovăduit printre evrei. În cele din urmă,
Sfântul Apostol Matei a ajuns în Etiopia, unde a predicat Evanghelia. Aici el a
fost martirizat de Fulvian, guvernatorul regiunii, fiind aruncat în foc. După
ce Sfântul Apostol Matei şi-a dat de bunăvoie sufletul în mâna Domnului, trupul
său a fost pus într-un sicriu şi aruncat în mare. Dar a fost adus de apă în faţa bisericii pe care o
zidise. Fulvian, persecutorul Apostolului, s-a pocăit imediat, a renunţat la
poziţia sa puternică şi mai apoi a fost hirotonit preot de către Episcopul
Platon. După moartea lui Platon, Sfântul Apostol Matei i-a apărut preotului
(care îşi luase numele de Matei) şi i-a cerut să urce pe scaunul episcopal. În
secolul al IV-lea, Sfântul Frumenţiu, hirotonit episcop de către Sfântul
Atanasie al Alexandriei, l-a convertit la creştinism pe tânărul rege aksumit
Ezana, acesta primind la botez numele Abreha („El a luminat“). În scurt timp,
creştinismul a devenit religie oficială de stat, rămânând astfel până în 1974.
Sfântul Frumenţiu este cunoscut şi astăzi de creştinii etiopieni ca Abba Salama
(Părintele Păcii) şi Kassate Berhan (Aducătorul Luminii), iar Sfântul Atanasie,
numit „Stâlpul Ortodoxiei“, este, de asemenea, cinstit în mod deosebit, mai
ales datorită relaţiilor istorice cu Biserica Egipteană. Creştinismul în
această ţară nu este unul de Duminică Etiopienii, al doilea popor din lume care
a recunoscut creştinismul ca religie de stat după Armenia, au traversat
ultimele 16 secole ca bastion al Crucii, izolaţi într o mare de lume arabă sau
păgână. Creştinismul e trăit aici în cel mai autentic şi intens mod cu putinţă,
la nivel de individ, de familie şi de comunitate, prin acceptarea vieţii amare
de zi cu zi ca nevoinţă întru mântuire, ca şi prin păstrarea nealterată, în mod
uimitor, a normelor morale şi a ritualurilor primelor comunităţi creştine,
aproape ca în Faptele Apostolilor. Etiopienii se descalţă la intrarea în
locaşurile de cult, urmând îndemnului lui Dumnezeu către Moise: „Scoate ţi
încălţămintea din picioarele tale, că locul pe care calci este pământ sfânt!”
Au 250 de zile de post pe an pentru călugări şi preoţi sau 180 de zile,
obligatorii pentru toţi. Etiopia este „Ţara lui Dumnezeu” şi limba gheez,
„limbă a îngerilor”, aşa spun şi azi credincioşii etiopieni. La botezul
creştin, fiecărui prunc i se leagă la gât o Cruce pe care nu are voie să o dea
jos până în momentul morţii, ea fiind apoi moştenită de către cel mai mic copil
al familiei. De asemenea, unii dintre etiopieni au tatuat pe frunte sau la gât
crucea. Creştinismul în această ţară foarte de săracă nu este unul de Duminică
sau sărbătoare, ci este viaţă. „Nu lipsi de la Liturghia Euharistică, pentru că
ea nu este completă fără tine!” aşa scrie pe faţada fiecărei biserici. Asta
înseamnă şi că Sfânta Liturghie nu începe până nu soseşte şi ultimul copil din
sat! „Mâţhafă Kâdase” adică „Cartea Liturghiei” indică faptul că Liturghia se
desfăşoară până la momentul împărtăşirii clerului. Apoi, preotul pune Sfânta
Împărtăşanie într-un săculeţ de piele de capră şi merge să-i împărtăşească pe
toţi bolnavii din sat care nu pot veni la Sfânta Liturghie. În tot acest timp,
creştinii din biserică rămân pe loc. La întoarcere, preotul continuă slujba
şi-i împărtăşeşte pe toţi cei de faţă. Astfel o Liturghie poate ţine chiar şi
zece ore, timp în care nimeni nu pleacă acasă! Iar nouă, până şi cele două ore
jertfite lui Dumnezeu la Sfânta Liturghie ni se par multe. Biserica Etiopiană
naşte încă martiri. Sărăcia extremă, foametea, conflictele armate, bolile, fac
ravagii în această ţară cu oameni frumoşi şi credincioşi. Pe de altă parte, în
ultimii ani, în Etiopia islamul se manifestă violent, existând numeroase
atacuri îndreptate asupra comunităţilor creştine. În zonele în care majoritatea
este musulmană, creştinii suferă persecuţii severe din partea musulmanilor. În
anul 2011, numai într un singur raid, musulmanii extremişti au ars 70 de
biserici şi peste 4.000 de creştini au fost nevoiţi să-şi părăsească casele,
bisericile şi cimitirele. Creştinii din Etiopia se confruntă cu atacuri
teroriste şi convertiri forţate la islamism. În tot acest context politic şi
social, Biserica Etiopiană este o instituţie care a preluat multe din
îndatoririle statului. Biserica deţine şcoli confesionale, biblioteci, centre
de întrajutorare a persoanelor aflate în dificultate şi instituţii sanitare.
După anul 1990 şi căderea regimului comunist Derg, Biserica Etiopiană a fost
recunoscută drept biserică naţională. În anul 2013, Biserica avea 15.000 de
şcoli confesionale, o sută de şcoli elementare şi zece seminarii. Biserica
Etiopiană naşte încă martiri. În aprilie 2015, 30 de creştini etiopieni au fost
împuşcaţi sau decapitaţi în Libia de Statul Islamic, ca duşmani ai islamului şi
„urmaşi ai crucii”. Un popor sărac material, dar bogat spiritual. O ţară în
care ziua naţională este una din cele 30 de sărbători închinate Maicii
Domnului, iar icoana Sfântului Gheorghe nu lipseşte din nicio casă creştină
etiopiană! La capătul lumii, Etiopia este o insulă de credinţă şi evlavie
euharistică.
Maria Buleu
Sursa internet
Comentarii
Trimiteți un comentariu