Rugaciunea lui Iisus
In
spiritualitatea ortodoxa, rugaciunea lui Iisus ocupa un loc deosebit. Ea
marcheaza renuntarea vadita la grijile lumesti pentru a castiga pe Dumnezeu
prin intermediul rugaciunii. Invocarea numelui lui Iisus constituie un element
fiintial al vietii monahilor ca si pentru orice alta straduinta si incercare de
viata crestina. Rugaciunea inimii a fost practicata din vechime in Orient si
prin intermediul rugaciunii neincetate a anahoretilor egipteni, ea urca in
traditia spiritualitatii ortodoxe pana la timpul Apostolilor. Rugaciunea,
contemplatia, isihia sunt un serviciu divin pe care pietatea ortodoxa il aduce
neintrerupt lui Dumnezeu.
Pentru
realizarea unei adevarate atmosfere interioare de rugaciune este necesara
puterea de separare fata de lucrurile exterioare. Cel ce se roaga se reculege,
se intoarce spre sine insusi, in inima sa pentru a putea sa inlature tot ceea
ce l-ar putea deranja de la diagolul sau cu Dumnezeu. Dupa ce a reusit sa
ajunga la linisteainterioara, cel ce se roaga se straduieste, prin intermediul
catorva cuvinte adresate lui Iisus sa se concentreze. Prin cuvintele
"Doamne Iisuse" si repetarea lor, dupa Diadoh al Foticeii, se poate
obtine concentrarea gandului si pastrarea in memorie a numelui lui Iisus. Mai
tarziu s-au adaugat acestor cuvinte altele si s-a ajuns la urmatorul text :
"Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, milueste-ma pe mine
pacatosul".
In
privinta textului rugaciunii "exista in spiritualitatea ortodoxa o anumita
libertate. Cel ce se roaga poate reduce textul rugaciunii la cuvintele
"Doamne Iisuse" sau simplu la pomenirea repetata a numelui lui Iisus.
Unii au aratat o anumita preferinta pentru formula "Doamne Iisuse
Hristoase, milueste-ma". Totul a fost redus la cateva cuvinte si se
gaseste in conformitate cu indemnul Sf. Ap. Pavel : "in biserica doresc sa
vorbesc mai bine cinci cuvinte cu mintea mea, ca sa invat si pe altii, decat
zece mii de cuvinte in limbi" (1 Cor. 14, 19).
Parintii
spirituali amintesc insa ca rugaciunea lui Iisus poate si sa inceteze si totul
sa culmineze in tacerea extazului. Aceeasi libertate domneste si in privinta
ritmului, cat si a locului si a duratei rugaciunii. Fiecare se roaga atat cat
poate, cand, cum si unde poate. Din cauza acestei libertati, traditia
rugaciunii lui Iisus nu poseda o metoda absoluta, o cheie a succesului ce poate
fi garantat dinainte. Spiritualitatea ortodoxa cunoaste insa procedee care ne
pot conduce primii pasi, dar nici acestea nu ne pot oferi in mod automat
succesul. Totul depinde de noi, de angajamentul nostru si nu de vreun procedeu
la care noi putem renunta, pentru ca rugaciunea, care devine a noastra si
metoda se pot adapta la locul, timpul si straduinta noastra.
Indemnul
la rugaciune, crestinii l-au primit de la Iisus insusi : "Tu insa cand te
rogi intra in camara ta, inchide usa si roaga-te Tatalui" (Matei 6, 6).
Staruinta in rugaciune a fost indicata prin exemplul propriu : "A doua zi
foarte de dimineata, Iisus, sculandu-se, a iesit si s-a dus intr-un loc pustiu
si se ruga acolo" (Matei 1, 35). Prin cuvant si fapta suntem indemnati sa
ne retragem in noi insine si aici, prin rugaciune si asceza, sa ne gasim
linistea. Sf. Ap. Pavel ne indeamna sa ne rugam neincetat (1 Tes. 5, 17), pentru
carugaciunea trebuie sa hraneasca viata noastra spirituala. "Cine isi
orienteaza intreaga lui stradanie spre interior, acela este curat si nu numai
curat, el s-a cufundat in Dumnezeu, vede pe Dumnezeu si-L propovaduieste. Acela
se roaga" .
Dar
nu numai indemnul spre rugaciune a fost luat din Scriptura, ci insasi
rugaciunile au fost influentate de textul inspirat sau au fost imprumutate din
textele biblice. Rugaciunea vamesului : "Dumnezeule, milostiv fii mie
pacatosului" (Luca 18, 13) sau cea a orbului din Ierihon : "Iisuse,
Fiul lui David, fie-ti mila de mine" (Luca 18, 38) sunt cuprinse in textul
rugaciunii inimii : "Doamne Iisuse Hristoase, milueste-ma pe mine
pacatosul". Baza biblica a rugaciunii lui Iisus este in afara de orice
indoiala si nici nu putea fi altfel.
Teologia
rugaciunii lui Iisus este una din cele mai profunde. Ea invoca pe Iisus si-L
marturiseste ca Domn, Mantuitor si Fiu al lui Dumnezeu, Care a acceptat de buna
voie intruparea, luand soarta noastra asupra Lui insusi. Prin lucrarea si
crucea Sa, El s-a facut mantuitorul nostru. Rugaciunea lui Iisus cuprinde
intreaga Scriptura, iar repetarea ei constienta ne conduce la o liturghie
interioara, la o trezvie continua. In partea a doua a rugaciunii, noi ne
recunoastem starea de pacatosenie si imploram milostivirea lui Dumnezeu. Prin
aceasta rugaciune, omul se inalta cu toata puterea dragostei sale la
cunoasterea lui Dumnezeu.
Invocarea
numelui lui Iisus in rugaciune universalizeaza harul intruparii Fiului lui
Dumnezeu si actualizeaza prezenta lui Iisus in noi. Ingerul lui Dumnezeu, in
care se gaseste numele lui Dumnezeu, (Exod 23, 21) devine pentru Israel
purtatorul prezentei dumnezeiesti. In conceptia biblica, invocarea numelui lui
Dumnezeu este insotita de prezenta lui Dumnezeu. Prin numele lui Iisus,
Dumnezeu intra in lume, iar cel ce se roaga si-L invoca se bucura de o relatie
speciala cu Dumnezeu, el devine purtator de Dumnezeu (teofor). "A rosti
numele lui Iisus cu chibzuinta inseamna a recunoaste ca Domnul nostru este
totul" . Chemarea numelui lui Iisus trebuie sa-l faca viu, pentru ca
numele este simbol si purtator al persoanei lui Iisus Hristos.
Prin
chemarea numelui lui Iisus se transmite puterea si curatenia Lui, dar si
intentia noastra de a-L urma. Prin rugaciunea lui Iisus se subliniaza
constiinta prezentei Sale, dar si cea a pacatoseniei noastre ca, de altfel, si
dorinta noastra nemarginita dupamilostivire. Rugaciunea ne elibereaza, ne da
liniste si ne intareste spiritual. "Cu numele lui Iisus, spune Sf. Ioan
Scararul, alungi toate gandurile si pe toti dusmanii nevazuti ii
biciuiesti" .
Practica
rugaciunii inimii este foarte veche in spiritualitatea ortodoxa. Unii dintre
Parinti au lasat in scris, direct sau indirect, instructiuni pentru ucenicii
lor, in care este prezentat felul cum trebuie sa se roage, pozitia la
rugaciune, timpul si locul rugaciunii. Este vorba aici despre o experienta
personala ce contine elemente generale si comune, dar si de multe aspecte
specifice. Tocmai din acest motiv, noi spuneam ca nu exista o metoda absoluta,
ci mai multe procedee, care se acomodeaza la noile imprejurari. In felul
acesta, celui ce se roaga ii ramane libera alegerea formei si a timpului
rugaciunii.
Pentru
ca nu exista o metoda absolut sigura care ne-ar putea garanta succesul, cel ce
se roaga are nevoie de sfatul unui duhovnic experimentat, al unui parinte
spiritual, care sa-l initieze si sa-l conduca in experienta rugaciunii. Prin
intermediul duhovnicului initiat in rugaciunea inimii insa dispare metoda, iar
posibilitatea pentru aparitia si formele proprii este evidenta. Metoda este
deci ceva relativ, ea cuprinde elemente personale ale celui ce se roaga. Totul
apare de asa maniera incat lasa impresia ca astfel de principii au existat
totdeauna in spiritualitatea orientala, din care a retinut doar cateva. De
altfel, descrierea practicii rugaciunii devine prin aceste testamente
spirituale foarte relativa, pentru ca rugaciunea insasi este insotita de o mare
discretie. Cel care a ajuns pe ultima treapta a rugaciunii se fereste sa devina
cunoscut ca atare si nu divulga cu placere experienta sa mistica.
In
cele ce urmeaza vom incerca sa prezentam cateva elemente exterioare ale unei
tehnici a rugaciunii, care conduc primii pasi ai celui ce se roaga in
exercitiul rugaciunii lui Iisus si care sunt folositoare in faza de inceput a
ei. Incepem cu asa numita metoda a Sf. Simeon Noul Teolog, al carui text a fost
publicat pentru prima data in Mai 1927 de catre Irenee Hausherr sub titlul:
Metoda rugaciunii si a atentiunii. Acest procedeconstituie cel mai vechi
manuscris in legatura cu tehnica rugaciunii lui Iisus. Metoda expune trei
feluri de rugaciune si in acelasi timp si pericolele ce pot surveni in timpul
rugaciunii. Ea constata ca primele doua feluri de rugaciune sunt amagitoare si
abia al treilea fel devine folositor.
a)
Primul fel de rugaciune incepe cu pozitia adoptata (ridicarea mainilor si a
ochilor spre cer) dupa care mizeaza pe puterea de imaginatie a celui ce se
roaga, care, bazat pe cunostintele sale biblice isi imagineaza frumusetile
ceresti. Acest fel de rugaciune si contemplatie este periculos pentru ca poate
duce la mandrie, la nebunie si chiar la sinucidere. "Din toate cele spuse,
cel intelept poate cunoaste care este castigul nascut din cea dintai luare
aminte. Iar daca cineva nu cade in acestea, pentru ca traieste in viata de
obste (acestea li se intampla deci pustnicilor), totusi ramane toata viata fara
nici o sporire din ea".
b) Cel de al doilea fel de rugaciune este superior
primului dupa cum "o noapte cu luna plina e mai buna decat o noapte fara
stele si fara lumina". El subliniaza concentrarea asupra cuvintelor
rugaciunii si cere o lupta continua contra gandurilor ce invadeaza sufletul.
Felul acesta de rugaciune, caracterizat printr-un zbucium continuu cu
gandurile, nu lasa sufletului puterea de a se linisti, iar primejdia ce o
reprezinta este slava desarta, care conduce pe cel ce se roaga la dispretul
fata de altii. "El va suporta osteneala, dar de rasplata va fi pagubit.
Caci furat de slava desarta, el se faleste cu luarea aminte. Si stapanit si
batjocorit de ea va dispretui pe altii, ca nu sunt cu luare aminte si se va
mandri fata de ei si se va da drept pastor al oilor, asemanandu-se orbului care
vrea sa calauzeasca pe orb".
c) Prin intermediul celui de al treilea fel de rugaciune
se va sublinia ascultarea ca un lucru cu totul deosebit si care, impreuna cu un
parinte spiritual experimentat, va conduce pe cel ce se roaga la linistea
rugaciunii. Aceasta este faza in care prezenta duhovnicului, pentru a elibera
pe cel ce se roaga de legaturile cu lumea exterioara, este absolut necesara.
Rolul "parintelui spiritual pentru castigarea libertatii fata de pacat
estehotaratoare. "Fata de parintele tau spiritual sa le faci toate cate ti
le spune potrivit scopului ce-l urmareste, neadaugand si netaind nimic".
"Ce grija ar mai putea stapani pe acela care a dat in seama lui Dumnezeu
si a parintelui sau duhovnicesc toata grija sufletului si a trupului si nu mai
traieste siesi, nici nu mai asteapta o zi a placerilor sale ? De aceea,
ispitele puterilor razvratite, care trag mintea ca niste funii in nenumarate
curse de ganduri, se rup si omul, ajuns liber, luptand cu putere si patrunzand
gandurile vrajmasilor le alunga cu maiestrie si inalta rugaciuni din inima
curata. Acesta este inceputul adevaratei vieti calugaresti. Cei ce nu incep
astfel se vor zdrobi in desert". Acesta este inceputul adevaratei vieti
spirituale.
La adevarata rugaciune nu se poate ajunge prin folosirea
unor metode fizice, ci prin ascultarea neconditionata si o constiinta curata
fata de Dumnezeu, fata de parintele spiritual si fata de oameni. "Deci tu,
de voiesti sa incepi aceasta lucrare nascatoare de lumina si plina de farmec,
fa inceputul de aici dupa ascultarea cu de-amanuntul pe care am zugravit-o mai
inainte trebuie sa le faci toate cu constiinta. Caci fara ascultare nu exista
nici constiinta curata. Iar constiinta curata trebuie sa o pazesti intai fata
de Dumnezeu, apoi fata de parintele tau duhovnicesc si in al treilea rand fata
de oameni si lucruri". Incoronarea ascultarii si a lipsei de patimi este
realizata prin rugaciunea curata in masura in care mintea pazeste inima.
"Luarea aminte si rugaciunea adevarata si neinselatoare consta in aceea ca
mintea sa pazeasca inima in vremea rugaciunii si sa se intoarca neincetat
inlauntrul ei si din acel adanc sa-si inalte cererile catre Domnul. In felul
acesta, gustand mintea "ca bun este Domnul" (Ps. 35, 9), nu mai vrea
sa iasa din locasul inimii".
Procedeele
fiziologice pot fi doar mijloace ajutatoare care sprijina rugaciunea curata.
Ele nu tin de fiinta rugaciunii si tocmai din acest motiv ele pot fi suspendate
sub indrumarea si conducerea parintelui spiritual. Mai intai trebuie realizata
starea de curatenie ca si conditie a rugaciunii si abia apoi pot deveni
folositoare procedeele fizice. Daca privim insa metodele fizice ca
satisfacatoare pentru succesul rugaciunii lui Iisusvom trai cu siguranta o mare
deceptie. La aceste procedee exterioare se va renunta cand va fi ajunsa starea
batranului duhovnicesc, cand spiritul nu mai are nevoie de metoda.
Ca
loc de rugaciune, metoda atribuita Sf. Simeon indica chilia calugarului, iar in
privinta pozitiei corpului se recomanda indreptarea barbiei si a privirii spre
piept, precum si disciplinarea respiratiei si concentrarea atentiei spre inima.
Caracteristic pentru aceasta metoda este deci indreptarea barbiei si a privirii
spre piept si, de asemenea, comprimarea respiratiei, in legatura cu care insa
nu ne sunt oferite amanunte.
In
timpul isihasmului, metoda lui Nichifor Monahul s-a bucurat de o larga
raspandire si o mare autoritate. Nichifor s-a nascut in Italia (1215), dar si-a
gasit bucuria spirituala si marea liniste in Muntele Athos, unde a deprins
rugaciunea lui Iisus pe care a facut-o cunoscuta si altora. Prin activitatea
sa, Nichifor poate fi socotit ca initiatorul miscarii isihaste. El a lasat o
metoda a rugaciunii pe care a deprins-o de la altii. Metoda lui Nichifor numita
"Cuvant despre veghere si paza inimii" ne indeamna sa cautam comoara
pierduta in adancul inimii, pentru ca in interiorul nostru noi gasim prezenta
continua a lui Dumnezeu.
Metoda
lui Nichifor ca si cea atribuita Sf. Simeon accentueaza rolul parintelui
spiritual, care vegheaza asupra dezvoltarii duhovnicesti, a ucenicului.
"Caci sunt rari cei care deprind luarea aminte fara sa fie invatati prin
silinta trairii sau prin caldura credintei dobandita de la Dumnezeu. Iar ceea
ce este rar nu este lege. De aceea trebuie cautat un povatuitor neinselator, ca
din invatatura si pilda aceluia sa invatam cele ce cad la dreapta si la stanga
atentiei, adica ceea ce este prea putin si ce e prea mult, care vin de la cel
rau, de care a patimit ei insusi, fiind ispitit. Scotandu-le pe acestea la
iveala, el ne arata in chip neindoielnic calea duhovniceasca si asa vom
strabate cu usurinta".
Dar
si aici libertatea spiritualitatii ortodoxe s-a facut remarcata, caci in cazul
unei lipse a duhovnicului, Nichifor Monahul recomanda urmatorul procedeu:
"Tu deci sezand si adunandu-ti mintea, impinge-o si sileste-o pe calea
narilor pe care intra aerul in inima. Si intrand acolo nu-ti vor mai fi fara
veselie si fara bucurie cele de dupa aceea. Si precum un barbat oarecare fiind
calatorit de la casa sa, cand se intoarce nu mai stie ce sa faca de bucurie ca
s-a invrednicit sa se intalneasca cu copiii si cu nevasta, asa si mintea cand
se intalneste cu sufletul se umple de o bucurie si o veselie de negrait. Drept
aceea foarte obisnuieste-ti mintea sa nu iasa degraba de acolo. Caci la
incepult e nepasatoare poate, din pricina inchiderii inlauntru si a
stramtorarii. Dupa aceea se obisnuieste, nu-i mai plac ratacirile de afara.
Caci imparatia cerurilor este inlauntrul nostru (Luca 12, 21).
Dar
trebuie sa stii si aceasta ca, ajungand mintea acolo, nu trebuie sa taca si sa stea
dupa aceea degeaba. Ci sa aiba ca lucru si indeletnicire neincetata rugaciunea
: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, milueste-ma" ! Sa nu
mai conteneasca niciodata din aceasta"... Si Nichifor ne conduce mai
departe cu toata grija celui ce arde dupa rugaciune : "Iar daca
ostenindu-te mult, o, frate, nu poti totusi intra in partile inimii, precum
ti-am aratat, fa ceea ce-ti spun si cu ajutorul lui Dumnezeu vei afla ceea ce
cauti. Stii ca partea cugetatoare a fiecarui om este in piept, caci inlauntrul
pieptului tacand noi cu buzele, vorbim, ne sfatuim cu noi insine, dam rand
rugaciunilor, psalmilor si altora. Da-i deci acestei cugetari, departand de la
ea orice gand - si aceasta o poti face daca vrei - da-i deci pe : "Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma" si sileste-te ea in loc
de orice alt gand sa strigi pururea in launtrul tau aceste cuvinte. Iar tinand
aceasta mai multa vreme, ti se va deschide prin aceasta si intrarea inimii,
precum ti-am scris, fara nici o indoiala, cum am cunoscut si noi prin
cercare".
Usor
de recunoscut este faptul ca, in fond, metoda lui Nichifor Monahul sau Nichifor
din Singuratate cuprinde doua procedee. Primul, in care exercitiul rugaciunii
este sprijinit deun exigent sistem de respiratie recomanda prin intermediul
respiratiei trimiterea mintii in inima. Al doilea procedeu, mai simplu,
urmareste acelasi lucru prin rostirea neincetata a rugaciunii lui Iisus. Atat
primul cat si al doilea procedeu nu vorbesc nimic despre pozitia corpului si a
privirii, ceea ce ne face sa credem ca acestea erau deja foarte cunoscute si au
fost, de altfel, mentionate in metoda atribuita Sf. Simeon. Lucrul acesta ne
conduce la concluzia ca asa-zisii autori ai metodelor nu sunt propriu-zis
autori in sensul strict al cuvantului, ci persoane care au notat in scris
procedee sau practici existente in spiritualitatea ortodoxa si care n-au
insistat asupra lucrurilor prea cunoscute. In orice caz, metoda lui Nichifor
are la baza o antropologie pe care deja Macarie in secolul V o cunostea,
privind omul ca un tot psiho-fiziologic. Rugaciunea neincetata cu
hristocentrismul sau va sta la baza reinnoirii miscarii isihaste din secolele
XIII si XIV .
Daca
Nichifor se straduieste sa conduca mintea prin intermediul inspiratiei in
adancul inimii, Sf. Grigorie Sinaitul (1255-1346) insista asupra tehnicii de a
retine respiratia si prin aceasta de a retine gandul mai indelung in inima. In
fond, Grigorie Sinaitul nu face decat sa noteze alte practici care completeaza
metodele amintite. Parintele D. Staniloae considera ca Sf. Grigorie Sinaitul nu
a fost un initiator, ci mai degraba un reorganizator, un talmacitor al
practicii isihaste. Metoda lui are urmatorul continut : "Sezand deci de
dimineata pe un scaun ca de o palma, aduna-ti mintea din partea conducatoare,
in inima, si tine-o in ea. Aplecandu-te apoi cu incordare, ca sa simti durere
in piept, in umeri si in grumaz, striga staruitor cu mintea sau cu sufletul :
"Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma".
Pe
urma, pentru ingustimea, osteneala si greutatea lucrului ca unul ce este facut
continuu, muta-ti mintea la cealalta jumatate si zi : "Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma" ! Dar zi mult fiecare jumatate, caci nu trebuie sa le
schimbi necontenit din lene, fiindca plantele ce se rasadesc continuu nu prind
radacina. Infraneaza-ti si miscarea plamanilor ca sa nu rasufli in voie, caci
suflarea plamanilor, care porneste de la inima, intuneca mintea si risipeste
cugetarea, rapind-o de acolo. Ca urmare sau o preda roaba uitarii, sau o face
sa cugete unele in locul altora, indreptandu-se fara sa simta spre cele ce nu
trebuie. Iar de vezi ivindu-se sau luand chip in mintea ta necuratiile
duhurilor sau ale gandurilor sa nu te sperii. Chiar daca ti se arata intelesuri
bune de ale lucrurilor, nu le baga in seama. Ci infranandu-ti rasuflarea, pe
cat e cu putinta si inlocuind mintea in inima si savarsind neincetat si
staruitor chemarea Domnului Iisus, sa le arzi si sa le opresti pe acestea, iar
pe ei sa-i biciuiesti in chip nevazut prin dumnezeiescul nume. Caci zice
Scararul : "Biciuieste pe vrajmasi cu numele lui Iisus, fiindca nu e arma
mai puternica decat aceasta in cer si pe pamant".
Grigorie
Sinaitul insista in procedeul descris de el asupra retinerii respiratiei si
recomanda pentru prima data impartirea rugaciunii lui Iisus in doua parti, care
se rostesc de mai multe ori. Impartirea rugaciunii are la baza experienta unei
mai bune concentrari asupra unui numar mai mic de cuvinte. "Influenta Sf.
Grigorie Sinaitul a depasit granitele Muntelui Athos. Retragerea, sa la
Paroria, la granita Bulgariei l-a pus in contact cu un cerc de calugari
apartinand popoarelor ortodoxe din Balcani. Slavi, greci, romani formau tagma
monahala de la Paroria, de unde s-a raspandit practica rugaciunii lui Iisus la toate
popoarele ortodoxe din regiune si pana departe in Rusia.
Mijloacele
fiziologice, folosite de metoda lui Grigorie Sinaitul, trebuie privite ca forme
externe, care nu constituie nici esenta si nici scopul ultim al rugaciunii.
Prin aceasta, ele se deosebesc de Yoga sau Dhikr musulman, care sunt tehnici
sau automatisme ce ne conduc la o stare de mistica .
Sf.
Grigorie Palama (1296-1359) expune in scrierile sale unitatea dintre trup si
suflet. Ei pledeaza pentru eliminarea pacatului si pentru stapanirea spiritului.
In masura in care reusim sa impunem stapanirea spiritului in viata noastra
ajungem la linistea duhovniceasca. Pentru incepatori insa, Sf. Grigorie Palama
considera mijloacele fiziologice ca ajutatoare, desi nu sunt absolut necesare
sau esentiale. Ca si Sf. Grigorie Sinaitul, Sf. Grigorie Palama ne aminteste de
exercitiul retinerii respiratiei si concentrarea mintii asupra inimii.
"Iar a indemna mai ales pe incepatori sa priveasca asupra lor si sa-si
mane prin respiratie mintea inauntru, nu e ceva aprobat. Cine cugetand corect,
ar dezaproba ca cei ce nu au inca mintea capabila sa se contemple pe ea insasi,
sa si-o concentreze prin oarecare metode... De aceea sunt unii care
"indeamna pe incepatori sa fie atenti la respiratia ce iese si se intoarce
des si sa si-o retina putin, ca sa-si retina astfel si mintea, observand-o in
cursul respiratiei.
Aceasta
pana ce, inaintand cu ajutorul lui Dumnezeu si facandu-si mintea in stare sa nu
mai simta cele din jurul ei si sa nu se amestece cu ele, vor putea s-o concentreze
in chip sigur asupra unei gandiri unitare". Desigur, continua Sf. Grigorie
Palama, acesta este un exercitiu ce ajuta la domnia spiritului, la concentrarea
asupra comorii noastre interioare, prin care ajungem la linistea sabatului
duhovnicesc. "Inspiratia si respiratia conduc treptat la intoarcerea
duhului in el insusi. Cel care exerseaza linistea trupului pentru a ajunge la
adancirea sufletului vor experimenta-o. Va fi pentru ei o adevarata sarbatoare
a linistii sabatului duhovnicesc".
Calist
si Ignatie continua traditia spirituala ortodoxa a rugaciunii lui Iisus,
incercand sa sistematizeze practicile existente pana la ei. Intalnim astfel
nume ca Sf. Ioan Hrisostom, Sf. Io an Scararul, Sf. Isihie, Sf. Nil, Sf. Isac,
Sf. Grigorie Teologul de care se leaga practica rugaciunii curate, alaturi de
elemente si mijloace auxiliare familiare asa numitelor metode a Sf. Simeon,
Nichifor Monahul sau Sf. Grigorie Sinaitul. Metoda lui Calist si Ignatie
urmareste pe calea naturala a respiratiei sa aduca mintea la rugaciunea curata,
cand este stapanita de un singur gand : invocarea numelui lui Iisus Hristos.
Asezat pe un scaunel in chilia sa, monahul este sfatuit sa-si adune mintea de
la preocuparile externe si sa impinga odata cu inspirarea aerului spre inima si
rugaciunea "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma". Citandu-l pe Sf. Isihie, Calist si Ignatie recomanda ca
trezvia si invocarea numelui lui Iisus sa fie impreunate cu respiratia, cu
smerenia si gandul neincetat la moarte.
Autorii
metodei atrag atentia insa ca in traditia spirituala a rugaciunii curate,
procedeele fiziologice nu sunt decat mijloace auxiliare si nu ele ne ajuta sa
ajungem la rugaciunea adevarata, ci harul lui Dumnezeu este cel care lucreaza
in noi. Procedeele fiziologice au fost socotite in traditia rugaciunii doar ca
mijloace de adunare a mintii, din acest motiv ele pot fi si suspendate. Metoda
recomanda pe langa felul cum trebuie facuta rugaciunea si timpul cat si durata
ei. Este vorba desigur de monahi, carora li se recomanda seara si dimineata o
ora de concentrare in rugaciunea curata, apoi o ora de rugaciune cantata, dupa
care urmeaza din nou o jumatate de ora de rugaciune curata. Dar si la Calist si
Ignatie ca si la alti Parinti ce s-au preocupat cu rugaciunea lui Iisus
observam aceeasi libertate in privinta timpului. Si ei, dupa ce par a codifica
timpul in capitolele 25 si 26, trec apoi in capitolul 29 la recomandarea ca
monahul trebuie sa aibe rugaciunea continua. Desigur, la acest stadiu de
rugaciune se ajunge treptat, dupa ce a parcurs mai intai perioade mai scurte de
concentrare si de invocare a numelui lui Iisus. In fond, autorii recunosc ca
doar cei progresati, cei desavarsiti ajung la rugaciunea neintrerupta .
Cu
Sf. Grigorie Palama si isihastii secolului XIV, practica rugaciunii lui Iisus
s-a raspandit la popoarele ortodoxe din tot rasaritul Europei. Rugaciunea lui
Iisus este practicata la bulgari ca si la sarbi, e exersata cu ravna de romanii
din nordul Dunarii ca si de rusii din tinuturile Volgal. La raspandirea
misticii isihaste in tarile slave, ca si la romani, un rol deosebit a jucat Sf.
Grigorie Sinaitul sub indrumarea caruia isihasmul si practica rugaciunii ajunge
sa fie un adevarat sistem, care atrage pe tot mai multi teologi bizantini.
Dupa
caderea Conistantinopplului, traditia isihasta a rugaciunii se continua la
Muntele Athos, care devine centrul si locul de referire a misticii rugaciunii.
Aici se initiaza in tainele rugaciunii Nicodim Aghioritul (1748-1809), care
reuseste impreuna cu Macarie, episcopul Corintului, sa publice, la Venetia in
1872, o culegere de texte patristice referitoare la rugaciunea curata si care
poarta numele de Filocalia sfintilor neptici. Prin intermediul acestei lucrari,
publicata pe cheltuiala domnitorului Nicolae Mavrocordat din Moldova, lumea
moderna ia contact cu mistica si traditia rugaciunii pure. Lucrarea lui Nicodim
sta la baza renasterii si reinnoirii isihasmului din tarile ortodoxe de la
inceputul secolului XIX.
Nicodim
Aghioritul in culegerea sa de texte patristice, referitoare la rugaciunea
curata se opreste asupra mijloacelor auxiliare, fiziologice ce recomanda
indreptarea privirii spre locul inimii si incetinirea respiratiei. Adunarea
mintii si trimiterea ei spre inima se face prin aplecarea barbiei spre piept si
invocarea numelui lui Iisus, adica rostirea rugaciunii "Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma". Cel ce se roaga trebuie sa
puna in miscare intreaga sa vointa, adica el va rosti rugaciunea cu toata
dragostea sa, din toate puterile sufletului sau. Rarirea sau retinerea
respiratiei in timpul careia se rosteste rugaciunea produce o durere a inimii
prin care sunt eliminate placerile, dar pe de alta parte atrage spre inima
puterile mintii. Aici, in adancul inimii, gasim harul lui Dumnezeu si devenim
constienti de prezenta Lui in noi, descoperim imparatia lui Dumnezeu care este
in noi (Luca 17, 21).
Curand
dupa editarea Filocaliei lui Nicodim au aparut si traducerile ei in slava si
apoi in romana, contribuind la o renastere a isihasmului in tarile ortodoxe.
Prin intermediul traducerilor Filocaliei, rugaciunea lui Iisus a trecut dincolo
de preocuparile monahilor, ajungand si o desfatare duhovniceasca a laicilor.
Calea rugaciunii lui Iisus a fost parcursa in Rusia secolului XIX de multi
pelerini si oameni evlaviosi. Despre felul cum s-a raspandit si forma in care a
fost practicata in Rusia aflam din Marturisirile unui pelerin catre duhovnicul
sau (Aufrichtige Erzahlungen eines russischen Pilgers), tiparita pentru prima
data la Kazan in 1883. Sunt descrise aici, de la primele inceputuri pana la
cele mai inalte trepte, fazele practicarii, rugaciunii, (rolul duhovnicului
indrumator, cautarea locului inimii, sincronizarea cuvintelor rugaciunii cu
bataile inimii); "Astfel m-am pregatit mai intai, marturiseste pelerinul,
sa gasesc locul inimii, dupa cum invata acest lucru Sf. Simeon Noul Teolog. Imi
inchideam ochii, priveam cu duhul in inima, aceasta inseamna cu inchipuirea
si-mi doream sa-mi imaginez cum e asezata inima in partea stanga a pieptului si
ascultam cu atentie bataile ei. Cu aceasta m-am ocupat de cateva ori pe zi.
La
inceput n-am remarcat nimic decat intunericul. Curand insa, inima si miscarile
ei mi le-am putut auzi... apoi am inceput sa introduc rugaciunea lui Iisus
odata cu inspiratia in inima, asa cum invata Sf. Grigorie Sinaitul si de
asemenea Calist si Ignatie, adica de a privi duhovniceste in inima si sa trag
aerul si rosteam "Doamne Iisuse Hristoase - si respiram -
milueste-ma". La inceput m-am ocupat cu acest lucru o ora poate chiar doua
si pe masura ce faceam progrese continuam exercitiul mai des, iar la sfarsit am
ajuns sa-mi petrec intreaga zi cu aceasta ocupatie".
Rugaciunea
nu este doar o repetare automata a cuvintelor si a unor exercitii de
respiratie, care pot deveni mecanice. Rugaciunea inimii este si o meditatie
asupra cuvintelor rostite si a intelesului lor, iar in faza rugaciunii mintale,
cuvintele inceteaza, ramane doar sensul lor si acest fel de rugaciune devine
neintrerupt si nu poate fi deranjat de nimeni si nimic. "M-am obisnuit in
asa masura cu rugaciunea inimii incat o exersam neintrerupt ; si in sfarsit, am
simtit ca rugaciunea lucra in mine fara nici o silinta din partea mea si lucra
in duh si inima nu numai in stare treaza, ci chiar in somn tot asa lucra si nu
era intrerupta de nimic, nici macar pentru un scurt moment, egal cat de mult as
fi dorit sa o fac".
Experienta
rugaciunii si efectele ei binefacatoare sunt admirabil descrise de pelerinul
rus : "Cam dupa trei saptamani am inceput sa simt in inima o durere, apoi
o caldura placuta, o bucurie si o liniste in acelasi loc. Aceasta imi facea
placere si ma indemna cu si mai multa ravna sa exersez rugaciunea, insa de asa
maniera incat toate gandurilemele erau preocupate cu aceasta si simteam o
bucurie mare... Din cand in cand se intampla ca simteam in inima un tremur
fericit ; eram plin de usurare, de libertate si mangaiere, incat eram ca
transfigurat... Din timp in timp, ochii mei erau invadati de la sine de lacrimi
dulci de recunostinta catre Dumnezeu... Din cand in cand, ratacita mea
pricepere se lumina in asa masura incat cu usurinta intelegeam lucruri la care
mai inainte nici nu m-as fi putut gandi. Din cand in cand ma invada in
intregime o caldura dulce a inimii si cu totul miscat simteam cea mai mare
bucurie la invocarea numelui lui Iisus". Rugaciunea poate conduce la o noua
intelegere a mediului inconjurator. Prin rugaciune, natura apare pelerinului
intr-o deosebita situatie, urmand si ea urcusul duhovnicesc al celui ce se
roaga.
Deja
Nichilfor Monahul ne-a prezentat doua feluri de rugaciune. Una mai severa,
pentru cei avansati; si alta care sta la indemana oricui doreste sa progreseze
in rugaciune. Acelasi lucru il gasim si la Pelerinul rus. Pentru care din cele
doua forme trebuie optat depinde de o multime de factori. Hotararea va fi
insotita insa si de sfatul duhovnicului, al unei persoane cu experienta in
rugaciunea lui Iisus. Inclinarea spre rugaciune, hotararea duhovnicului si
imprejurarile de viata imprima hotararea celui ce se roaga ca si drumul sau
spiritual.
Rugaciunea
lui Iisus n-a ramas doar o preocupare a monahilor retrasi. Practicarea ei se
continua si in afara manastirii. Cercuri tot mai largi de intelectuali si
credinciosi se simt atrasi de linistea oferita de rugaciune. Ea a depasit
granitele ortodoxiei si a starnit un viu interes in tarile dominate de o civilizatie
tehnica avansata. Tot mai multi crestini apuseni manifesta interes pentru
spiritualitatea ortodoxa si doresc sa se initieze in tainele linistii oferite
de rugaciunea inimii. Cartile aparute aici, ca si intrunirile dedicate acestei
teme sunt o dovada a celor afirmate. Intr-o lume in care tot mai multi se plang
de stres, rugaciunea inseamna o evadare, o reconfortare spirituala ce ne ajuta
sa gasim solutii pentru invingerea fricii, a angoasei, a singuratatii, a
individualismului. Ea ne sprijina sa evitam excesul, alcoolismul, sa rezistam
ispitelor drogurilor si tot rugaciunea este ceacare ne ofera regasirea
echilibrului nostru spiritual.
Rugaciunea
ne deschide ochii pentru a putea sesiza transparenta lumii, pentru a putea
descifra sensul duhovnicesc al lucrurilor si evenimentelor istorice. Saracia
noastra spirituala, prin multiplele preocupari si inclinari spre tehnica, lipsa
de timp a omului modern sunt resimtite printr-o lipsa de comunicare si
comuniune, prin izolare si apatie, prin refugiu in alcool, droguri sau secte
exotice. In aceste momente de cautare spirituala, rugaciunea lui Iisus
polarizeaza noi aderenti. Forma ei relativ libera atrage tot mai multi laici.
Ea constituie un raspuns la noile forme si conditii de viata.
Prea
Sfintitul Kallistos Ware aminteste doua forme de intrebuintare a rugaciunii :
libera si formala. Cei care se hotarasc pentru intrebuintarea libera rostesc
rugaciunea cu prilejul diferitelor momente pe care le ofera timpul zilei. Ei se
roaga in timpul lucrului, atunci cand acesta permite, in timpul plimbarii, la
asteptarea autobuzului, in timpul calatoriei, in timp ce se creeaza stopuri de
circulatie pe autostrada, inaintea unei convorbiri neplacute sau de mare
insemnatate pentru noi, in situatii de tensiune, de disperare, de depresiune,
in conditii speciale, insotite de privarea de libertate etc. Acest gen de
rugaciune ne ajuta sa fim mereu in prezenta lui Dumnezeu, indiferent de
imprejurarile sau situatiile in care ne gasim. Cei care practica acest fel de
rugaciune nu fac deosebire intre timpul rugaciunii si cel al lucrului. Cei care
s-au hotarat pentru maniera "formala" de rugaciune renunta pentru
timpul rugaciunii la orice activitate. Ei cauta un moment de liniste, ferit de
zbuciumul extern, de distragere a atentiei, pentru ca in meditatie sa rosteasca
rugaciunea lui Iisus. Pozitia corpului e libera : sezand, in genunchi, in
picioare sau culcat, pentru cei bolnavi si slabi, importanta este pentru
acestia doar concentrarea asupra cuvintelor rugaciunii si meditatia asupra
continutului ei. Rugaciunea poate fi facuta singur sau in grup, tare sau in
liniste, in gand. Acest fel de rugaciune cere o concentrare mai mare, exclusiva
si este privit ca o completare a primei forme, a celei libere. Astazi,
rugaciunea lui Iisus a devenit o rugaciune pentru fiecare si pentru orice
imprejurare.
Pr. dr. Mircea Basarab
Sursa CrestinOrtodox.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu