Înălțarea Domnului (Ziua Eroilor)
Sursa imaginii internet
Arhimandritul Cleopa Ilie
Sursa
Doxologia, portal romanesc
Iubiţi
credincioşi,
Biserica
cea dreptmăritoare a lui Hristos are un brâu; un brâu falnic, cu care se
încinge în fiecare an. Brâul aceasta poartă pe dânsul douăsprezece semne, adică
douăsprezece mari sărbători cu praznice împărăteşti.
Brâul
acesta cu un capăt ajunge la Buna Vestire şi cu celălalt ajunge până acum, până
în ziua de azi, la Înălţarea Domnului.
Toate
dumnezeieştile taine care sunt însemnate pe brâul Bisericii îşi au originea lor
dogmatică şi tainică în dumnezeiasca Scriptură. Ele sunt: Buna Vestire,
Naşterea Mântuitorului, Botezul, Întâmpinarea, Răstignirea, Învierea şi
celelalte toate.
Aşa
şi dumnezeiescul praznic de astăzi al Înălţării Domnului a fost proorocit cu o
mie de ani mai înainte de către marele şi dumnezeiescul prooroc David în
psalmi, de două şi de trei ori zicând aşa: „Înalţă-te peste ceruri, Dumnezeule,
şi peste tot pământul slava Ta” (la fel şi la Iov 22, 12). N-a zis să se înalţe
peste cer, că nu S-a suit Mântuitorul nostru numai peste un cer, ci peste
nenumărate ceruri.
Dar
şi dumnezeiescul apostol Pavel zice: „Şi acest Iisus Care S-a pogorât până la
temeliile cele mai de jos ale pământului (adică până la iad), Acesta este Care
S-a şi suit mai presus de toate cerurile, de-a dreapta măririi, întru cele
înalte”. Deci, Mântuitorul nostru Iisus Hristos nu S-a suit în cer, nici peste
cer, ci peste ceruri. Nimeni nu ştie numărul cerurilor; unii au spus că-s
şapte, alţii că-s nouă. Dar Scriptura nu ne arată. Nenumărate sunt cerurile şi
nemăsurat este Dumnezeu cu vechimea, cu puterea, cu înţelepciunea şi cu toate.
Aşadar Mântuitorul nostru Iisus Hristos S-a suit mai presus de toate cerurile.
Însă
pentru ce S-a înălţat Domnul? Pentru care pricină S-a înălţat? Aţi auzit
cântându-se aseară, în stihurile de la strană: „Şi S-a suit Mântuitorul în
ceruri, ca să ne trimită nouă pe Prea Sfântul Duh” (vezi Marcu 16, 19; Efeseni
4, 10).
Deci
prima pricină pentru care S-a înălţat Domnul de la pământ la cer este ca să ne
trimită nouă pe Duhul Sfânt. Aşa a spus şi El în dumnezeiasca Evanghelie:
„Trebuie să Mă duc Eu, că de nu Mă voi duce Eu la cer, nu va veni la voi
Mângâietorul, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede” (Ioan 14, 26; 15,
26).
A
doua pricină pentru care S-a înălţat Mântuitorul la cer este pentru ca să
plinească rânduiala cea pentru noi. Auziţi ce scrie la condacul acestui
prealuminat praznic: „plinind rânduiala cea pentru noi” (se face-n cer şi pe
pământ) şi toate celelalte (vezi condacul praznicului).
Care-i
rânduiala aceasta? Iată care: Dumnezeu Tatăl a trimis pe Mântuitorul în lume,
căci zice dumnezeiescul Evanghelist Ioan: „Aşa a iubit Dumnezeul lumea, încât
pe Unul Născut Fiul Său l-a trimis” pentru răscumpărarea ei. Şi l-a trimis nu
numai aşa, ca să vie şi să se ducă, ci cu o misiune mare pentru cer şi pentru
pământ.
Şi
această misiune s-a împlinit astăzi.
A
venit Cuvântul lui Dumnezeu sau S-a întrupat. Căci zice: „Şi Cuvântul trup S-a
făcut” (Ioan 1, 14). S-a întrupat, s-a născut, s-a botezat, a petrecut în taină
30 de ani, iar trei ani şi jumătate a predicat Evanghelia. După aceea a primit
înfricoşatele şi preamântuitoarele patimi, pentru noi păcătoşii şi pentru a
noastră mântuire. Căci a spus Isaia mai înainte: „Şi prin rănile Lui noi toţi
ne-am vindecat” (Isaia 53, 5). Pentru vindecarea noastră a trebuit să sufere El
răni şi cu rana Lui să vindece rănile noastre cele sufleteşti. Şi după aceea a
înviat din morţi, a biruit moartea prin moartea Sa, iar acum biruinţa Lui se
desăvârşeşte prin Înălţarea la Cer.
Deci,
astăzi s-a împlinit rânduiala cea pentru noi, adică misiunea cea mare pe care a
avut-o Cuvântul lui Dumnezeu de la Tatăl Său; să vie, să se nască, să trăiască
împreună cu noi, să sufere şi să învie pentru noi şi să Se înalţe la cer, de
unde S-a coborât. Aceasta e rânduiala pe care a plinit-o Iisus Hristos.
Astăzi,
în ziua de Înălţare, Hristos împlineşte deci toată rânduiala cea pentru noi. A
împlinit tot ce-a fost scris pentru Dânsul în sfatul cel veşnic al lui
Dumnezeu.
A
treia pricină pentru care S-a înălţat Iisus Hristos este ca să ne înalţe pe noi
de pe pământ la cer, din iad la rai, din moarte la viaţă. Asta-i ultima
pricină. Că a spus în dumnezeiasca sa Evanghelie: „Şi când Mă voi înălţa, pe
toţi vă voi trage la Mine” (Ioan 15, 5). Dar cum se înalţă oamenii la cer? Cum
îi trage Iisus în fiecare minut?
Aţi
auzit aseară, la ultima paremie, ce a spus proorocul Isaia? „Dintre vii Te-ai
pogorât la ei şi Te-ai înălţat ca să înalţi pe toţi fiii întru toate zilele
veacului” (Isaia 42, 6).
Ai
auzit pentru ce S-a pogorât Iisus Hristos? Pentru dragoste.
Ai
auzit pentru ce s-a înălţat? Ca să înalţe pe toţi fiii omeneşti, nu într-o zi,
nu în două, nu într-un an, nu într-o sută de ani, nu într-o mie sau zece mii de
ani, ci „întru toate zilele veacului”, adică cât va fi lumea.
Dar
cum se înalţă oamenii la cer? Prin darul Sfântului Duh, prin darul şi mila lui
Dumnezeu. Când este omul în păcat de moarte şi este călduţ, ştiţi unde este cu
sufletul? În iad. E mai jos decât toate dobitoacele câmpului, decât toate
păsările cerului, decât toată zidirea. El se află atunci cu sufletul în iad.
Dar prin pocăinţă adevărată şi prin darul Sfântului Duh, care dezleagă prin
mâna duhovnicului păcatele, se ridică din iad în rai, se ridică din moarte în
viaţă, şi din om păcătos ce era, asemenea cu dracii, se face asemenea cu
îngerii.
Şi
nu numai cu îngerii, ci asemenea cu Dumnezeu, pe cât este cu putinţă. Căci
auzi ce zice proorocul: „Eu am zis: Dumnezei sunteţi şi fii ai Celui Prea Înalt
toţi. Dar voi ca nişte oameni muriţi (adică prin păcat) şi ca nişte boieri
(adică asemenea unor draci) cădeţi” (Psalmii 81, 6).
De
ce se cheamă păcatul cădere? Căci se zice: a căzut cineva în păcatul curviei,
sau a căzut cineva în mândrie, sau în lăcomie, sau în beţie, sau în iubire de
argint, sau în ură. Tot păcatul se cheamă cădere. De ce? Pentru că păcatele ne
trag în jos de la Dumnezeu, ne coboară de la treapta de oameni şi ne fac
dobitoace.
Căci
a zis proorocul: „Şi omul, în cinste fiind, n-a priceput, alăturatu-s-a cu
dobitoacele fără de minte şi s-a asemănat lor ”(Psalmii 48, 12, 21). Deci din
oameni ne facem dobitoace şi mai răi ca dobitoacele, ne facem draci. Că nici
dracii nu hulesc pe Dumnezeu în faţă, dar omul cu mintea sa Îl huleşte. Deci
iată unde ne coboară păcatul. Păcatul ne trage mereu în jos, în fundul iadului,
asemenea cu dracii, iar darul lui Iisus Hristos şi darul Sfântului Duh mereu
ne înalţă şi mereu ne ridică.
Căci
zice proorocul: „De şapte ori de va cădea dreptul, de şapte ori se va ridica”.
Şapte înseamnă număr fără de număr, înseamnă veşnicie, la nesfârşit. Adică
mereu se repetă căderea şi ridicarea omului. Deci de va cădea omul în toată
viaţa sa, să nu se deznădăjduiască de a se ridica, să se înalţe iarăşi prin
darul Sfântului Duh, prin pocăinţa cea adevărată.
Dar
înălţarea aceasta a omului din iad şi din rânduiala dobitoacelor, şi din
rânduiala păgânilor şi a celor ce nu cunosc pe Dumnezeu, cum se face? Deodată?
Nicidecum.
Aşa
ne învaţă dumnezeieştii Părinţi. Omul, când se ridică, se ridică pe trepte. Nu
deodată se face sfânt, după cum nici deodată nu se face drac, ci se ridică pe
trepte; cei ce se străduiesc pe calea mântuirii vor merge dintr-o măsură în
alta, cum a zis înainte proorocul: „Merge-vor din putere în putere” (Psalmii
83, 8). Ei capătă mai întâi o putere din darul Sfântului Duh în inima lor, o
parte din tăria de a sta în poruncile lui Hristos, o măsură din virtute – şi
după aceea păşesc pe alte trepte.
Care
sunt treptele acelea, ne arată dumnezeieştii Părinţi. Treptele urcuşului
duhovnicesc sunt trei. Care? Aţi auzit în Scriptură la Levitic (22, 1-17), unde
se vorbeşte de sâmbătă, de sâmbete şi de sâmbetele sâmbetelor; şi iarăşi: de
seceriş, de secerişuri şi de secerişul sufletului raţional; şi iarăşi de
tăierea-împrejur, de tăierea tăierii-împrejur şi de tăierea inimii în duh, cum
zice marele apostol Pavel (Romani 2, 29).
Acestea
arată tainic în legea veche şi în cea nouă urcuşul sufletului către Dumnezeu.
Toate aceste simboluri, toate aceste Scripturi, după dumnezeiescul Maxim
Mărturisitorul, arată urcuşul, sau cum se înalţă un suflet până se face
Dumnezeu după dar. Toate acestea sunt simbolizate, după Scripturi, de ziua a
şasea, a şaptea şi a opta. Toate trei treptele duc la îndumnezeirea după dar.
Ele sunt făptuirea morală, contemplaţia naturală în duh şi teologia mistică,
adică cunoaşterea tainică a lui Dumnezeu (Sfântul Maxim Mărturisitorul,
Filocalia, vol. II, cap. 37, 38, 39 – p.136).
Dar
ce este sâmbăta sufletului raţional? Sâmbăta în legea veche înseamnă odihnă.
Sufletul nostru, zbuciumat de păcate, de cădere, având conştiinţa pătată de
păcatele sale, când pune început bun cu darul lui Iisus Hristos şi se ridică
din păcat şi se înalţă puţin pe treapta faptelor bune, ajunge la oarecare
odihnă, dar nu la desăvârşire. Deci, când vei auzi în Scriptură de sâmbătă, să
ştii ce înseamnă aceasta. Iată ce spune dumnezeiescul Maxim: sâmbăta e
nepătimirea sufletului raţional care a lepădat prin făptuire semnele păcatului.
Să
vă dau o pildă. Un om a fost beţiv, a fost desfrânat, a fost ucigaş, a fost
tâlhar, a fost iubitor de argint. Cine ştie ce a făcut săracul în viaţă, că
toţi suntem păcătoşi. Dar el s-a spovedit la duhovnic cu toată inima, s-a
curăţit şi s-a hotărât să se lepede cu toată puterea de păcate. În locul beţiei
să pună înfrânare, în locul lăcomiei de pântece – postul, în locul iubirii de
argint şi zgârceniei – milostenia, în locul desfrânării – curăţenia, în locul
somnului mult – privegherea. Şi a plantat prin făptuire fapte bune în locul
vechilor păcate, pe care le săvârşise mai înainte.
El
se află acum pe treapta întâi a urcuşului duhovnicesc, dar de-abia cu faptele,
nu cu mintea. Căci auzi ce spune: „Sâmbăta sufletului raţional este nepătimirea
sufletului raţional care prin făptuire a lepădat de-abia semnele păcatului”.
N-a spus rădăcinile, ci semnele. Acest om care se sileşte să facă fapte bune în
locul celor rele şi pune început bun de faptă numai cu lucrarea din afară,
de-abia a ajuns la prima odihnă a sufletului său raţional. El află o oarecare
mângâiere, dar încă e chinuit de gânduri, încă păcătuieşte cu mintea, încă este
în păcat cu mintea. Şi lupta lui cu mintea este groaznică, căci lupta cu
patimile cele trupeşti, cele cu lucrul, ţine până la o vreme, dar lupta cu
mintea, pentru părăsirea păcatului cu mintea, ţine până la moarte.
Şi
despre sâmbete, adică despre sâmbetele îndoite, iată ce spune dumnezeiescul
Maxim: „Îndoitele sâmbete înseamnă a doua treaptă a urcuşului duhovnicesc. Şi
se tâlcuieşte aşa: slobozenia sufletului raţional, care îşi retrage mintea sa
din simţire, părăsind lucrarea după firea simţurilor prin contemplaţia
naturală în duh, adică prin cugetarea la Dumnezeu din zidiri, prin raţiunile
lucrurilor”.
Cum
se întâmplă asta? Noi, păcătoşii, în general am părăsit păcatul cu lucrul. Dar
cu gândul încă ne luptăm, cu mintea încă păcătuim, cu mintea încă slujim
păcatului, fie al făţărniciei, fie al vicleniei, fie al desfrânării, al
zavistiei, al urii, al mândriei, al iubirii de slavă, al răutăţii, al mâniei,
al răpirii şi nu ştiu mai care din patimile sufleteşti. Unele sunt care se
văd, altele care nu se văd, dar sunt mai rele şi mai vătămătoare decât cele
care se văd.
Căci
Hristos Mântuitorul, când a venit în lume, n-a mustrat pe curvă, nici pe vameşi
sau curvari, pe cei ce făcuseră păcate trupeşti. Oare aţi auzit în Evanghelie:
„Vai de tine, curvo!”? „Vai de tine, tâlharule!”? „Vai de tine, vameşule, că
eşti păcătos şi faci nedreptate!”? Nu! Ci a zis: Vai vouă făţarnicilor, vai
vouă fariseilor, vai vouă cărturarilor nebuni şi orbi! Şi cine a spus acestea?
Hristos, Cuvântul lui Dumnezeu, Care priveşte în sufletul nostru. „De milioane
de ori – cum spune Solomon – ochii lui sunt mai luminoşi decât soarele”. El era
Dumnezeu şi poporul de jos Îl iubea, că simţea puterea Dumnezeirii Lui, că le
vorbea ca Unul ce are putere, iar nu asemenea cărturarilor. Îl iubeau, dar şi
El, văzând credinţa sinceră a lor, îi iubea din inimă, când mergeau după El pe
munte, şi pe jos, flămânzi, când a înmulţit pâinile în pustie (vezi Matei 17,
19-23; 23, 16).
Căci
a zis: „Milă Îmi este de popor, că sunt ca oile care n-au păstor”, risipite.
Dar pe cei dintre mari, pe cărturari, pe farisei şi pe saduchei îi mustra, căci
vedea într-înşii toate vicleniile şi făţărniciile lor. La curve, la tâlhari, la
vameşi, chiar de vedea păcate grele, vedea la ei şi căinţa, umilinţa şi
hotărârea de îndreptare. Iar pe cărturari şi farisei, la care vedea patimi
grele sufleteşti, ca ura, zavistia, făţărnicia, pizma, viclenia şi altele, care
sunt mai grele ca patimile cele trupeşti, pururea îi mustra şi le zicea: „Vai
vouă!”, ca un Dumnezeu Care cunoaşte inimile.
Deci
iată că sunt păcate cu gândul, care nu se văd, dar sunt mult mai grele şi mai
rele decât cele cu trupul.
Am
ajuns deci la treapta a doua a urcuşului duhovnicesc. Auzi în ce constă această
treaptă: „Sâmbetele însemnează slobozenia sufletului raţional care a părăsit
chiar şi lucrarea cea după fire a simţurilor prin contemplaţia naturală în
duh”. Aceasta este treapta a doua pentru suflet. Dar cum se urcă pe ea? Prin
lupta cu mintea.
Prin
ea se ajunge la contemplaţia naturală în duh. Mai înainte o femeie frumoasă îl
smintea, acum nu-l mai sminteşte. Când vede o fiinţă frumoasă, se mută cu
mintea şi zice: dacă fiinţa aceasta e frumoasă, dar un înger cât este de
frumos? Dar Heruvimii, dar Serafimii, dar Cel ce i-a făcut pe dânşii? Îşi mută
mintea de la frumuseţea cea de aici la frumuseţea cea din ceruri şi, în loc să
se smintească, se foloseşte. Mai înainte, dacă auzea o muzică de dans, aceasta
îi tulbura mintea şi sufletul. Pe treapta a doua a urcuşului duhovnicesc, nu-l
mai tulbură, ci chiar îl foloseşte.
Căci
zice: dacă oamenii pot să cânte din fluier şi din trâmbiţe şi din organe aşa de
frumos, ce trebuie să fie în ceruri, cum cântă îngerii, ce dănţuire este acolo?
Căci se spune astăzi: „Suitu-S-a Dumnezeu întru strigare, Domnul în glas de
trâmbiţă” (Psalmii 46, 5). Când puterile cereşti L-au văzut pe Mântuitorul Care
ridica porţile cele de sus, toţi îngerii trâmbiţau, toţi cântau şi în glas de
sunet mare şi în mare cântare S-a suit Hristos şi a ridicat – n-a deschis –
porţile cerului. Le-a ridicat pentru toate veacurile. Şi dumnezeiescul
Ioan-Gură-de-Aur zice: „Vezi că nu le-a deschis, ci le-a ridicat de tot?”.
Prin
urmare, cel ce a ajuns la treapta a doua a urcuşului duhovnicesc aşa cugetă
când aude o cântare lumească sau un om cântând, sau o femeie, sau o trâmbiţă,
sau un fluier. Iar când vede soarele, cugetă aşa: „Dacă aici soarele luminează
aşa, ce trebuie să fie acolo, unde luminează Hristos, Soarele Dreptăţii?”
(Filocalia, vol. II, p. 136).
Astfel,
omul, pe treapta a doua a urcuşului duhovnicesc, prin contemplaţia naturală în
duh, adică privirea curată la zidirea lui Dumnezeu, se suie îndată cu mintea de
la cele văzute la cele gândite şi nevăzute, căpătând slobozenie din ispite, cum
spune dumnezeiescul Maxim.
El
se mută cu mintea de la cele auzite aici pe pământ la cântările cele din cer şi
zice cu mintea sa: „Dacă oamenii aceştia de ţărână ştiu să cânte aşa, apoi ce
cântări trebuie să fie acolo în Cer?”. Tot aşa şi de va mirosi ceva frumos, se
gândeşte la mireasma florilor raiului; şi aşa mută cu mintea şi celelalte
simţiri, prefăcând prin contemplaţie toate cele auzite – sau văzute, sau
gustate, sau mirosite, sau pipăite – în cugetări duhovniceşti.
Iar
treapta a treia a urcuşului, adică a înălţării sufletului pe treapta cea mai de
sus, se numeşte în Scriptură sâmbetele sâmbetelor. Cel ce a păşit pe treapta a
treia a urcuşului duhovnicesc nu mai are nevoie de trepte, nu mai are nevoie să
vadă frumuseţea cea de aici ca să se suie cu mintea la frumuseţea cea de sus,
sau să audă o cântare de aici ca să se ducă la cântarea cea de sus, sau să
miroasă ceva frumos de aici ca să gândească la mireasma raiului.
Cel
care a ajuns cu darul lui Iisus Hristos pe treapta a treia a urcuşului
duhovnicesc a devenit un Dumnezeu după dar. El are îndumnezeirea cea după dar
sau teologia mistică, adică el are comuniune nemijlocită cu Dumnezeu, nu mai
are nevoie de treapta zidirii. În el trăieşte Hristos, cum grăia Pavel: „Nu
mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine” (Romani 5, 16), sau cum spune în
altă parte: „Aşadar – noi avem mintea lui Hristos” (I Corinteni 3, 15; Galateni
4, 6). Pavel, când a zis că are mintea
lui Hristos, trăia în Hristos şi Hristos trăia într-însul, şi deci nu mai
vorbea mintea sa, ci mintea lui Hristos.
Un
asemenea om este pe treapta cea mai de sus, pe cea de a treia treaptă a
urcuşului duhovnicesc – de care foarte puţini şi foarte rar se mai învrednicesc
în zilele noastre –, este fiul lui
Dumnezeul după dar. Acesta a ajuns ziua a opta, cum zice dumnezeiescul Maxim:
„Ziua a opta după Scripturi este egală cu treapta a treia a urcuşului
duhovnicesc”.
Ea
se numeşte şi sâmbăta sâmbetelor, nu se
mai cheamă slobozenia sufletului, sau nepătimirea de pe treptele cele mai de
jos. Sâmbetele sâmbetelor se numesc: „odihna duhovnicească a sufletului
raţional care părăseşte chiar şi lucrarea cea după fire a simţurilor şi-şi
întoarce mintea sa chiar şi de la cugetările cele mai duhovniceşti din zidiri.
Prin ce? Prin extazul dragostei, care o leagă cu totul numai de Dumnezeu în
noianul dragostei”. Acela nu mai ştie nimic decât să-L iubească pe Dumnezeu.
Unul
ca acela ajunge la Sfântul Antonie cel Mare, care zicea: „Nu mă mai tem de
Dumnezeu”. Şi l-a întrebat unul: Dar de ce ? „Pentru că-L iubesc”. Simţind
dragostea lui Iisus în inima lui, nu se mai temea nici de moarte, nici de
foame, nici de sete, nici de osteneală, nici de ocară, nici de batjocură. De
ce? Pentru că trăia în Hristos şi Hristos în el, şi astfel era foarte convins
că fără voia lui Dumnezeu nu i se va întâmpla nimic. Aşa e omul care s-a
înălţat cu sufletul său pe treapta a treia a urcuşului duhovnicesc.
Fraţii
mei, sunt lucruri cam grele pentru dumneavoastră, cei de la ţară. Călugării le
înţeleg mai bine. Dar ne întoarcem la o povestire uşoară, ca să vă folosim pe
toţi. Oare dacă Mântuitorul S-a înălţat la cer, au fost şi sfinţi care s-au
înălţat? Da. Dumnezeiasca Scriptură ne spune de Enoh, că s-a răpit şi nu s-a
mai aflat, dar nu se ştie dacă chiar în cer. Ilie nu s-a înălţat nici el chiar
la cer. Dar unde? S-a înălţat „ca la cer”, deci cam spre cer.
În
hronografe şi alte cărţi se păstrează o istorie despre unul din sfinţii care
s-au înălţat la cer. Ştiţi cine? A fost fiul lui Adam, Set. Istoria sfântă
spune că Set a fost foarte iubit de Dumnezeu. Pe acest fiu i l-a dat Dumnezeu
lui Adam în locul lui Abel care a fost ucis de fratele său, Cain. Şi acest fiu
a fost blagoslovit cu mari daruri de la Dumnezeu, că a fost plăcut lui
Dumnezeu. Şi spune o istorie sfântă că acest Set s-a răpit la cer. Dar pentru ce?
Ca să înveţe astronomia de la îngeri. De aceea, bine a zis Marele Vasile că:
„mult vestita astronomie, pentru cel credincios, e o a doua teologie”. Pentru
că precum auzim, astronomia îşi are originea de la Dumnezeu; căci chiar
îngerii au învăţat pe om astronomia.
Se
zice că Set a stat la cer 40 de zile şi 40 de nopţi şi a învăţat astronomia în
cer, mişcarea astrelor cereşti, întunecarea soarelui, a lunii şi celelalte
semne care se arată pe cer ca să le cunoască oamenii, când Dumnezeu e supărat,
când vrea să schimbe vremea şi celelalte. Dar Sit, care a fost răpit, zice
Scriptura şi istoria, sau când a fost dus la Dumnezeu, a uitat şi de foame şi
de sete, ca şi Moise pe Muntele Sinai.
Acesta
a vorbit cu Dumnezeu şi a postit de două ori câte 40 de zile, numai în gândire
de Dumnezeu stând, fără să mănînce şi să bea. Aşa a făcut şi Set. Fiindcă se
afla în convorbire cu Dumnezeu şi îngerii îl învăţau semnele astrelor şi
mişcările lumii şi celelalte, când s-a coborât la pământ, copiii nu-i mai
ziceau tată. Dar cum? Dumnezeu! Aşa de tare strălucea faţa lui (vezi
Hronograful lui Gheorghe Chedrenos).
Iar
de Moise zice Scriptura că a primit pe Muntele Sinai atâta lumină de la
Dumnezeu, care i-a dat tablele legii, încât fiii lui Israil nu puteau privi la
el (Ieşirea 24, 17; 34, 29-30). De aceea îşi punea un văl pe faţă, căci îi
strălucea faţa prea tare. Dar de Moise spune Scriptura că a fost numai pe
Muntele Sinai, pe când de Set spune că a fost la cer.
Se
zice că fiii lui Set de aceea se cheamă, în Scriptură, fiii lui Dumnezeu, iar
fiii lui Cain fiii dracilor şi fiii oamenilor; pentru că au început să-i zică
tatălui lor Dumnezeu. Atâta slavă şi frumuseţe şi podoabă a adus Set, când s-a
pogorât de la Dumnezeu. Şi l-au întrebat fiii: „Tată, nu cumva te-ai făcut
Dumnezeu?”. Iar el le-a răspuns: „Nu dragii mei, nu m-am făcut Dumnezeu. Eu
sunt rob al lui Dumnezeu şi om stricăcios asemenea vouă, dar eu am fost acolo
unde e Dumnezeu”. „Şi ce ţi-au spus, tată?”. „Iată ce mi-au spus: «Să păziţi
legile lui Dumnezeu, învăţate de la Adam, pe care le-a primit de la Dumnezeu în
conştiinţă, şi să băgaţi de seamă să nu vă căsătoriţi cu odrasle din neamul
lui Cain, că este blestemat»”. Căci Scriptura spune că Dumnezeu a blestemat pe
Cain.
Dar
ce mai spune Scriptura? Că s-au rănit fiii lui Set de frumuseţea fiicelor lui
Cain şi le-au plăcut şi le-au luat în căsătorie. De aceea mânia lui Dumnezeu a
venit asupra lor. Sit le-a spus: „Dragii tatii, să nu cumva să vă căsătoriţi cu
urmaşe din neamul cel blestemat al lui Cain. Căci a spus Dumnezeu că atunci
când vă veţi amesteca cu neamul acela, se vor naşte uriaşi şi va veni potopul
pe faţa pământului şi va pierde pe tot poporul. Căci voi sunteţi neam sfânt,
sunteţi ramură din rădăcină sfântă; să nu vă amestecaţi cu blestemaţii aceia de
sălbatici!”.
Şi
a trăit Set 812 ani. În timpul cât a trăit Set, fiii săi nu au călcat porunca
lui Dumnezeu. Dar dacă a murit Set, copiii au zis unul către altul: „Ei! Tata a
zis să nu iau cutare fată în căsătorie, dar el a murit, şi dacă mie îmi place,
de ce să n-o iau? Că-i din neamul lui Cain?”. Şi au călcat porunca tatălui
lor. Şi au început să-şi ia femei din neamul lui Cain.
Dar
ce s-a întâmplat? Cum au început să-şi ia neveste din neamul lui Cain, se
năşteau uriaşi. Aceştia creşteau de-o palmă în fiecare zi, creşteau mari ca
chedrii Libanului, de 70-80 de stânjeni înălţime. Şi erau cei mai sluţi şi mai
spurcaţi oameni de pe faţa pământului, cum spune Sfântul Dimitrie al
Rostovului, încât condeiul nu poate să descrie ce făceau aceia. Că mâncau şi
pruncii pe care îi lepădau muierile lor, aşa de spurcaţi erau. Şi sute de ani
i-a aşteptat Dumnezeu la pocăinţă, până ce a venit potopul. Împărăţia uriaşilor
a fost înainte de potop şi a ţinut aproape 200 de ani. Şi dacă nu s-au
îndreptat ei de fărădelegile lor, Dumnezeu a zis: „Nu va locui Duhul Meu întru
aceşti oameni”. Şi a hotărât să-i piardă de pe faţa pământului.
Dar
să ne întoarcem la subiectul nostru. Astăzi nu s-a suit Set la cer. Cine S-a
suit astăzi la Cer? Hristos, Cel ce a zidit toate cerurile, El S-a suit. Şi ce
ne trimite El de acolo? Ce le-a spus El apostolilor? „Voi să staţi în Ierusalim
până când vă veţi îmbrăca cu putere de sus” (Luca 24, 49). Adică: Eu nu vă las
sărmani, cum vi se pare vouă. Ci voi fi cu voi până la sfârşitul veacului. Căci
vă voi trimite vouă pe Mângâietorul, adică vă voi trimite altă faţă a Sfintei
Treimi.
Are
să vină Duhul Sfânt, Mângâietorul. Şi când va veni Acela, are să vă deschidă
vouă mintea, să înţelegeţi toate Scripturile. Şi vă va spune vouă toate, ca să
înţelegeţi mai limpede tainele iconomiei în trup, sau pentru care pricină am
venit Eu pe pământ şi am stat până azi, când Mă înalţ la cer. Căci apostolii
şi evangheliştii, cât au stat cu Hristos, nu-l cunoşteau desăvârşit pe El. A
zis el Petru că crede, dar mai târziu s-a lepădat, căci nu era sigur. Odată
mergeau într-un sat al Samariei şi acolo nu i-a primit pe ei, fiindcă faţa Lui
era îndreptată spre Ierusalim, iar apostolii au zis: „Doamne, voieşti să
pogorâm foc din cer asupra acestora care n-au voit să ne primească, precum a
făcut Ilie?”.
Iar
Mântuitorul le-a spus cu blândeţe: „Voi nu ştiţi al cui duh sunteţi...”. Ei nu
ştiau că se află cu Dumnezeu şi vorbesc
cu El, şi stau la masă cu El, şi umblă cu El. De aceea le zice: „Fiul Omului a
venit să mântuiască şi să caute pe cel pierdut”. Altă dată, fiilor lui Zevedei
li s-a năzărit să zică: „Dă-ne nouă să stăm unul de-a dreapta şi altul de-a
stânga Ta”. Altă dată, Petru se certa cu ceilalţi, care ar fi mai mare. Altă
dată Filip cerea: „Doamne, arată-ne nouă pe Tatăl!”. Iar Iisus îi spune: „De atâta
vreme, Filipe, eşti cu Mine şi nu ai cunoscut că Tatăl este cu Mine şi Eu sunt
cu Tatăl?”. Aţi văzut? Apostolii nu cunoşteau pe Stăpânul lor, nu cunoşteau pe
Hristos, pe Mântuitorul lumii Care făcea atâtea minuni, şi învia morţii, şi
înmulţea pâinile, şi gonea pe draci. Ei totuşi nu-L cunoşteau că-i Dumnezeu
adevărat.
Cine
le-a descoperit taina venirii pe pământ a lui Dumnezeu, a întrupării lui
Dumnezeu Cuvântul? Duhul Sfânt. Căci a zis Iisus: „Când va veni Acela, vă va
spune vouă toate”.
Ştiţi
cum a făcut Hristos? Cum ar veni un împărat mare, care-i cel mai vestit în
toată lumea, şi şi-ar ascunde coroana, şi hlamida, şi toate semnele
împărăteşti, şi s-ar duce să stea undeva la un ţăran, undeva la ţară. S-ar duce
ca un om sărac şi acolo, neştiind nimeni cine-i, ar începe să-l batjocorească,
să-l ocărască. Nu L-au ocărât evreii? Nu I-au spus că e samaritean, nu I-au
spus că are drac şi că scoate dracii cu Belzebut?
După
o vreme, însă, împăratul acela şi-ar aduce coroana, sceptrul şi hlamida şi le-ar
spune: „Iată cine sunt eu; am stat la voi ca o slugă, dar eu sunt împărat peste
tot pământul”. Câtă frică şi câtă căinţă şi câtă părere de rău n-ar avea
oamenii aceia care l-au bătut pe împăratul, că a fost ca o slugă şi nu l-au
cunoscut!
Aşa
au păţit apostolii astăzi. Plângeau – zice – şi mâhnire mare era peste ei:
„Acesta-i Dumnezeu, dar noi am umblat cu Dânsul şi I-am răspuns de multe ori
obraznic, şi de multe ori n-am crezut în minunile Lui. De multe ori am vrut să
facem altfel decât îi plăcea Lui”. Şi le părea rău apostolilor, fiindcă acum au
cunoscut cu adevărat că El este Însuşi Dumnezeu.
Căci
le spusese Mântuitorul: „Nimeni nu s-a suit la cer, fără numai Fiul Omului Care
S-a pogorât din cer”. Căci numai El S-a suit la cer; ceilalţi, cum v-am mai
spus, nu s-au suit la cer, ci „ca la cer”. Auzi ce spune David: „Înalţă-Te
peste ceruri, Dumnezeule, şi peste tot pământul să fie slava Ta” (Psalmii 107,
5).
Deci
Iisus Hristos S-a suit astăzi mai presus de toate cerurile şi v-am arătat
pricinile pentru care: întâi, pentru ca să ne trimită pe Duhul Sfânt; a doua,
ca să plinească rânduiala cea pentru noi; şi a treia, ca să ne înalţe pe noi
din moarte la viaţă, din iad la rai, din păcat la virtute. Să ne facă din
oameni nu îngeri, ci dumnezei după dar. Deci omul, fiind după chipul şi
asemănarea Lui, se înalţă cât îi este lui cu putinţă. Dacă crede şi se înalţă
pe treptele urcuşului duhovnicesc, despre care v-am amintit, se face şi el un
dumnezeu după dar, dar nu după fiinţă. Că auzi ce spune Sfântul Vasile cel
Mare: „Dumnezeu l-a pus pe om împărat peste tot pământul şi l-a făcut dumnezeu
al celor făcute de Dumnezeu”.
Auzi?
Omul e împărat al pământului şi Dumnezeu peste toate lucrurile lui Dumnezeu!
Aşa a voit El să-l facă. Dar omul se amestecă cu dobitoacele, se face asemenea
cu ele, se deprinde cu viaţa dobitocească şi se face mai rău decât dracul Şi
aceasta-i căderea care ne coboară pe noi: păcatul. Iar ceea ce ne suie este
darul lui Dumnezeu, care înalţă sufletele. Căci auzi ce spune proorocul Isaia:
„Ca să înalţe pe fiii Lui întru toate zilele veacului”.
Nu
s-au înălţat numai Enoh şi Ilie, nu s-au înălţat numai patriarhii şi
proorocii, ci o dată cu înălţarea lui Hristos, s-au înălţat toţi sfinţii şi
toţi pe care i-a scos Hristos din iad. Dar nu în cer, ci în rai, căci în cer
numai El a intrat. Iar după judecata viitoare, toţi vor intra în cer. Căci zice
în Evanghelie: „Fericiţi cei săraci cu duhul, că a acelora este împărăţia
cerurilor!”. N-a zis „a raiului”. Că se zice că unde a prisosit păcatul, sau
unde s-a înmulţit păcatul, acolo a prisosit darul lui Iisus. A fost izgonit
Adam din rai, dar venirea lui Hristos împotriva satanei mai multă fală dă
neamului lui Adam. Nu-l mai aduce iar în rai; în rai stau toţi sfinţii şi
drepţii lui Dumnezeu numai până la judecata viitoare, iar după judecata cea de
apoi nu mai duce Dumnezeu pe sfinţi în rai, ci în cer.
Deci,
s-a izgonit omul din rai, dar dacă cu darul lui Hristos sporeşte şi se
mântuieşte, locuinţa lui va fi în cer, în împărăţia cerului.
Aşa
a prisosit darul lui Dumnezeu dat firii omeneşti. Şi se întreabă Sfântul Ioan
Damaschin: Pentru ce? Pentru trup! De ce nu i-a miluit şi pe draci tot aşa? Că
şi dracii au căzut din cer şi s-au făcut draci. Au căzut fără trup şi ce este
pentru om moartea, aceea este pentru îngeri căderea. Îngerii după cădere nu se
mai pot întoarce, iar omului din cauza trupului i s-a dat pocăinţă până la
moarte, până la ultima suflare.
Dacă
se pocăieşte, îl primeşte Dumnezeu şi poate să-l facă din om asemenea cu
dracii, înger şi dumnezeu după dar, să-l ridice în cer. Căci pentru neputinţa
trupului S-a răstignit Dumnezeu şi a venit şi S-a îmbrăcat în trup, ca să
ridice firea noastră nu până la îngeri, nu până la Heruvimi, ci până la dreapta
Tatălui. Pe scaunul Dumnezeirii stă firea omenească, acolo unde este Iisus
Hristos. Aceasta în ciuda satanei. Căci ce a zis Dumnezeu? L-ai scos pe om din
rai? Am să îndumnezeiesc firea omenească şi am s-o ridic în cer, şi am să Mă
îmbrac în firea lui şi am să stau pe scaun cu Tatăl, şi ai să vezi floarea
aceasta, pe care ai stricat-o în rai şi ai corupt-o, că stă pe tronul
Dumnezeirii! Acesta-i lucrul lui Dumnezeu şi răzbunarea Lui pentru pizma
satanei.
Fraţii
mei, când era Adam de 700 de ani, cum se spune în hronograf, ca om bătrân, căci
a trăit 930 de ani, cum spune Scriptura, a adormit lângă un stejar. Şi dormind
el acolo, a venit la el Arhanghelul Uriil. Căci şapte duhuri mari, şapte
Arhangheli au comanda cetelor îngereşti: Mihail, Gavriil, Rafail, Varahil,
Salatiil, Gudiil şi Uriil. N-am să vă spun tâlcuirea acestor şapte nume, dar vă
spun pe a lui Uriil că se tâlcuieşte „foc şi lumină dumnezeiască”.
Acest
al şaptelea Arhanghel a venit deci când dormea Adam lângă un stejar, obosit. Şi
când s-a trezit, s-a trezit cu îngerul la cap: „Adame! Ce faci?” (Adam nu se
mai temea de îngeri, că a stat cu ei în rai). Acesta zise: „Doamne, mă
odihnesc”. „Adame, ia ascultă, ştii ce are să păţească neamul tău?”. „Nu,
Doamne, dar să-mi spui ce are să facă Dumnezeu cu neamul acesta al meu, fiindcă
văd că tare s-a mai înrăit. Că am atâtea mii de nepoţi şi strănepoţi, şi s-au
înrăit. Şi pe mine, Doamne, pentru un singur păcat m-ai dat afară din rai, dar
ei că s-au făcut curvari şi beţivi şi răi şi s-a umplut lumea de ei, cu aceştia
ce ai să faci? Căci ştiu că Dumnezeu urăşte păcatul şi niciodată nu poate să
fie prieten cu cel păcătos şi spurcat, ca să-i ierte păcatele lui fără de
pocăinţă.
Căci
ştiu că nimic necurat nu va intra întru împărăţia cerului. Ce are să facă
Dumnezeu cu neamul meu?”. Şi a zis Arhanghelul Uriil: „Iată, pentru aceea m-a
trimis Dumnezeu să-ţi spun. Să ştii, Adame, că oamenii au să se înmulţească
mult, şi din ce se vor înmulţi, vor fi tot mai răi. Şi are să trimită Dumnezeu
două potopuri”.
Şi
a întrebat Adam: „Ce-i aceea, Doamne, potop?”. „Poop, Adame, înseamnă apă
multă şi foc mult. Are să vie o apă care să acopere lumea şi are să vie un
potop de foc care să ardă lumea”. „Dar – l-a întrebat Adam – când au să fie
acestea?” (Hronograful lui Chedrinos). Şi i-a zis îngerul : „Culcă-te şi dormi
şi te odihneşte, că voi veni în altă zi”. Şi s-a odihnit Adam, şi altă dată,
când era odihnit, a venit Arhanghelul Uriil şi îi zise: „Adame, ce vrei să
ştii?”. „Doamne, spune-mi când are să fie potopul şi care potop are să fie
întâi, cel cu apă, sau cel cu foc?”.
Şi
i-a spus lui Uriil Arhanghelul: „Ia seama, Dumnezeu îţi spune aşa: fă un stâlp
de piatră, de 45 de coţi înălţime. După ce vei face stâlpul acela de piatră, să
pui deasupra lui un vas cu apă, iar la rădăcina lui să faci un foc mare. După
ce vei termina lucrarea aceasta, are să vie somn peste tine. Şi dacă ai să
dormi, când te vei trezi, ia seama: dacă focul s-a atins de piatră şi va mistui
stâlpul de piatră, focul va veni întâi. Iar dacă vasul cu apă se va vărsa şi va
stinge focul, să ştii că apa vine întâi”. Şi a întrebat Adam pe Uriil: „Doamne, dar alte semne nu mai
sunt?”. Uriil mai zise: „Mai sunt şi
altele. Ia seama că înainte de a veni potopul cel cu apă, oamenii vor bea apă
fără saţ, şi ziua, şi noaptea, apoi înainte de cel cu foc vor scoate fum”.
Şi
a zidit Adam stâlpul acela de care a vorbit Arhanghelul Uriil. L-a zidit de 45
coţi înălţime. Şi le-a spus fiilor şi nepoţilor lui: „Poruncă a venit de sus să
facem stâlp mare şi deasupra lui să punem un vas cu apă, iar la rădăcină să
punem foc, că ne va arăta nouă care potop vine întâi: cel cu apă sau cel cu
foc”.
Şi
după ce a terminat Adam stâlpul cel de piatră şi a pus vasul cu apă deasupra şi
a aprins foc la rădăcină, a venit somn peste el şi a adormit. Şi când s-a
trezit, apa se vărsase peste stâlp în jos şi stinsese focul. Şi a ştiut Adam
în chip sigur că potopul cu apă va veni întâi. Şi aşa a şi venit. Că după
cronologia veche a unor popoare, au trecut 2642 de ani de la zidirea lumii până
ce a venit potopul. Dar îngerul mai spusese că înainte de potopul cu apă mai
este un semn.
Şi
s-a împlinit şi acesta. Că se spune în istoria biblică şi în hronograful cel
vechi că oamenii înainte de potop beau apă mereu. Mâncarea era [sau] nu era,
dar beau şi ziua, şi noaptea, şi purtau apă în burdufuri de capră şi în vase de
lut şi în vase de lemn. De câte ori se întâlneau, întrebau: Ai apă? Am. Beau
apă şi nu se mai săturau. Era un semn că firea omenească va cere de la Dumnezeu
pedeapsa prin beţia de apă. Şi astfel, la venirea potopului apa i-a înecat pe
toţi. A rămas numai Noe, cu cele 7 suflete care au fost cu el în corabie. Şi
din 8 suflete s-a înmulţit lumea din nou. El a fost astfel al doilea părinte
al neamului omenesc, al doilea Adam al omenirii, care a fost izbăvit cu
celelalte vieţuitoare în corabie.
Iar
acum oamenii cer foc şi fum. Ai o ţigară? Ai un foc? În tren, în tramvaie, în
troleibuze, în căruţe şi pe drum, se tot întreabă: Ai foc? Dă-mi un foc! Auzi?
Foc caută. De aceea cu foc ne va pârjoli Dumnezeu. Să luăm aminte! Oamenii nu
ştiu ce caută, nu ştiu ce cer cu focul şi cu fumul acesta. Cu focul se culcă şi
cu fumul se scoală dimineaţa. Nu zic rugăciunea, ci zic: Adu o ţigară, măi
femeie, dă ţigara încoace! Măi băiete, adu încoace ţigara! Foc şi fum cer, foc
şi fum o să vie. Dar noi să fim cu luare aminte şi cu mare grijă şi să ne
pocăim de păcatele noastre şi să ne lăsăm de răutăţile noastre. Să luăm aminte
că de ziua aceea şi de ceasul acela nimeni nu ştie.
Aşa
a spus Mântuitorul în Evanghelie, că de ziua aceea nimeni nu ştie, nici
îngerii. Iar când apostolii l-au întrebat, zicând: „Doamne, au oare întru acest
an ai să aşezi împărăţia lui Israil?”, El le-a zis: „Nu-i treaba voastră să
ştiţi anii şi vremile, pe care Tatăl le-a pus sub a Sa stăpânire!”; „Duhul
Sfânt va veni peste voi” şi „vă veţi îmbrăca cu putere de sus” şi „veţi fi
martori în Ierusalim şi până la marginile lumii”.
Dar
prin pilde le-a spus de altă împărăţie, de cea duhovnicească. Căci Apostolii
nici după Înviere nu-L cunoşteau pe El desăvârşit, că este Dumnezeu şi om. De
aceea cu iconomie a trebuit să le vorbească şi să mănânce cu ei. Şi le-a zis:
„Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pământ”.
Petru
şi Ioan şi Iacov şi ceilalţi mai de aproape socoteau că Hristos va întemeia o
împărăţie pământească şi pe cei 12 apostoli îi va pune pe 12 scaune să fie
miniştri, să conducă lumea. Dar nu pentru aceea a venit Hristos. El a spus în
faţa lui Pilat: „Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta” (Ioan 18, 36).
Împărat sunt Eu; adică mai mare peste împărăţia de sus, şi peste cer, şi peste
iad. Deci împărăţia Mea nu-i de aici. Hristos a venit să întemeieze împărăţia
cea duhovnicească despre care a proorocit Arhanghelul Gavriil la Buna Vestire
a Prea Curatei Fecioare Maria, zicând: „Acesta va fi mare şi Fiul Celui Prea
Înalt se va chema şi Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele
Său, şi va împărăţi peste casa lui Iacov în veci şi împărăţia Lui nu va avea
sfârşit”. (Luca 1, 32-33).
Împărăţia
Mântuitorului – cum se spune în Crez – nu va avea sfârşit, ea nu are sfârşit
nici în veacul acesta, nici în veacul veacului. Despre această împărăţie le-a
spus: „Veţi lua putere de sus”, adică vă veţi îmbrăca cu puterea Duhului
Sfânt.
Veţi
vorbi în toate limbile de sub cer, veţi predica Evanghelia la toată lumea, vă
trimit fără de toiege şi toată lumea veţi păstori, vă trimit fără de traistă,
dar toate averile veţi moşteni – cum arată Efrem Sirul. Veţi lua putere de sus,
veţi predica în numele Meu în tot pământul şi veţi întemeia împărăţia Mea
duhovnicească, ce nu va avea sfârşit nici în veacul de acum, nici în cel
viitor. Aceasta le-a spus Hristos. Iar altă dată le-a spus: „De ziua şi de
ceasul acela (când o să vie sfârşitul) nimeni nu ştie, nici îngerii din
ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl” (Matei 24, 36)
Dar
cum se poate aceasta: să nu ştie Fiul, dacă-i de o fiinţă cu Tatăl? Se poate?
Desigur, Hristos a avut şi suflet omenesc, şi sufletul lui Hristos a fost
amestecat cu trupul Lui ca focul cu fierul. Dar dacă proorocii au avut atâta
înţelepciune duhovnicească în trup şi au ştiut viitorul, cum nu putea Hristos
să ştie sfârşitul lumii? Iată ce spune Sfântul Andrei şi dumnezeiescul Maxim
Mărturisitorul în privinţa neştiinţei Fiului despre sfârşitul lumii: „Că nici
Fiul nu ştie, luat după firea omenească, adică după firea simplă, aşa cum o
purtăm noi, fără Duhul Sfânt şi fără sufletul Lui cel îndumnezeit”. Cum nu ştim
noi ce o să fie mâine, aşa nu ştia Hristos ca om.
Şi
altă pricină pentru care a zis Hristos că nu ştie nici Fiul a fost aceasta:
Antihrist, când va veni, se va da pe sine că e Fiul lui Dumnezeu, iar oamenii
or să zică: „Iată că vine sfârşitul, că nu plouă, că-s necazuri, că-s chinuri”.
Şi atunci, cei credincioşi să nu se lase înşelaţi de Antihrist, care va zice că
el este Fiul lui Dumnezeu şi că el ştie de sfârşitul lumii, ci să zică: „Noi
ştim din dumnezeiasca Scriptură că despre sfârşitul lumii nici Fiul nu ştie, şi
tu de unde ştii?”. Aşa zice Sfântul Andrei. Adică de aceea a zis Fiul că nu
ştie, nu pentru că nu ştia, că nu se putea să nu ştie, dacă El Însuşi e
Înţelepciunea şi Cuvântul lui Dumnezeu.
Dar,
fraţii mei, gândindu-ne la sfârşitul lumii, să ne gândim la sfârşitul nostru.
N-avem treabă când are să fie sfârşitul lumii. Poate are să fie peste 100 de
ani, poate peste 1000… Când o vrea Dumnezeu. Noi să ne gândim la sfârşitul
nostru. Sfârşitul meu e sfârşitul lumii. Dacă eu mor peste un ceas, ce-mi pasă
mie, sau ce mă priveşte că lumea va mai trăi? Dacă eu mă duc la groapă mâine,
pentru mine lumea s-a terminat şi eu mă duc în lumea veşnică. Cu ce mă duc? Cu
ce-am pus în traistă!
Când porneşti la drum, ţi-ai pus merinde de acasă, ţi-ai
pus ceapă, ţi-ai pus cozonac, ţi-ai pus o sticlă de vin, ţi-ai pus încălţări,
ţi-ai pus brâu, ţi-ai pus căciulă, ţi-ai pus bundiţă de frig. Ţi le-ai pus
toate în traistă. Când stai la popas, ce scoţi din traistă? Ce-ai pus, nu?
Aceea şi găseşti. Vom găsi un pahar de apă dat în numele Domnului, o vorbă
bună, o milostenie făcută. Dacă am
ajutat pe fratele nostru, dacă ne-am rugat pentru cei ce ne-au necăjit, să le
facă Dumnezeu bine, nu rău; dacă n-am pomenit numele diavolului, dacă ne-am
rugat, dacă am postit, dacă am privegheat, dacă am citit dumnezeieştile
Scripturi, dacă am ajutat pe cel necăjit, pe cel sărman, dacă am îmbrăcat pe
cel gol, dacă am primit pe cel străin – toate le vom găsi, dacă le-am pus în
traistă, pe drumul cel veşnic.
De la naştere la mormânt – zice un filozof grec – este o
clipă. Cel ce a văzut naşterea vede şi groapa, negreşit. Ne-am născut, trebuie
să murim în chip sigur. Pornim de la naştere şi numai până la groapă ajungem.
De aceea suntem siguri. A răsărit soarele, merge la amiază, merge la apus,
aceasta este viaţa noastră. Am răsărit în naştere. Înaintăm negreşit şi asfinţim
în moarte.
Aceasta
să ne fie pururea în minte! „Toţi murim”, cum zice Isus Sirah. Toţi murim, dar
avem un drum la mijloc, nu ştim cât. De aceea Hristos a spus: „Luaţi aminte,
privegheaţi şi vă rugaţi, că nu ştiţi când va fi acea vreme” (Marcu 13, 33;24,
42). Eu ştiu că am să mor, dar nu ştiu când. Acesta-i marele lucru înfricoşat.
Poate acum, poate peste un ceas… şi ce am să
iau cu mine? Îngerul păzitor, care m-a îndemnat să fac bine, şi faptele
mele, bune sau rele, acelea merg cu mine – şi prin vămi, şi la Hristos, şi la
judecată. Deci, fraţii mei, sunteţi un grup de oameni, nu ştiu de unde aţi apărut.
Hotărât, îngerul vostru v-a adus aici. Aţi auzit o predică.
Am
voit să vă spun şi eu ceva, să spuneţi şi la alţii. Fericit şi de trei ori
fericit este creştinul acela care în fiecare ceas şi în fiecare zi pune ceva în
traistă pentru veacul viitor! Cele ce le pune sunt faptele lui cele bune. Când
vom călători, când vom merge la vămi, când vor veni dracii să spuie cuvintele
şi lucrurile şi gândurile noastre, să putem arăta şi noi: Da, am făcut rău,
dar m-am spovedit la duhovnicul.
Cine
se spovedeşte la duhovnic, Duhul Sfânt şterge de la el tot ce a făcut. Să
arătăm la judecată: Da, am făcut rău, dar am făcut şi milostenie, am făcut şi
metanie, am făcut şi post, m-am spovedit, am făcut şi milă cu cel sărac, am
ajutat, am vorbit de bine, am iertat pe cel ce mi-a greşit. Să le arătăm şi noi
acestea, ca să se puie în cumpănă cele bune şi cele rele. Astfel, de trei ori
fericit va fi sufletul acela care se pregăteşte pentru drumul cerului.
Ce
spune Hristos? „Împacă-te cu pârâşul tău cât eşti pe cale”. Care e pârâşul?
Conştiinţa noastră. Nu vezi? Dacă ai făcut un lucru mic, dacă ai greşit cu
cuvântul, conştiinţa te mustră de ce ai zis rău de altul. Dacă ai bătut, dacă
ai minţit, dacă ai furat, dacă ai blestemat, dacă ai luat lucrul altuia, în
orice te mustră conştiinţa. Conştiinţa îţi spune tot ce ai făcut. Conştiinţa
este glasul lui Dumnezeu în om. Acesta este „pârâşul”. El ne pârăşte încă de pe
acum şi dacă ne împăcăm cu el, e bine. Iar împăcându-ne cu pârâşul acesta, ne
împăcăm cu Dumnezeu, că-i glasul Lui. Şi cu el ne putem împăca dacă ne spovedim,
dacă ne pare rău pentru cele ce am făcut şi ne hotărâm să nu mai facem şi dacă
ne hotărâm să facem fapte bune şi să le punem în locul celor rele de mai
înainte, aşa ne împăcăm cu pârâşul.
Zice
Domnul: „Împacă-te cu pârâşul tău cât eşti pe cale”. O cale este viaţa de acum.
Viaţa de aici se numeşte cale pentru că într-una călătorim pe ea. Milioane de
milioane de oameni călătorim pe ea, de la naştere la groapă. Ce spune Duhul
Sfânt în catisma a şaptesprezecea? „Fericiţi cei fără prihană în cale, care
umblă în legea Domnului” (Psalmii 117, 1). Auziţi pe cine-i fericeşte Duhul
Sfânt: pe cei ce în această cale, adică de la naştere până la groapă, sunt fără
prihană, adică fără păcate, pe cei ce călătoresc în calea Domnului. „Fericit
bărbatul care se teme de Domnul; întru poruncile Lui va voi foarte” (Psalmii
111, 1). Cel ce se teme de Dumnezeu în calea vieţii acesteia, se teme să
gândească rău şi să vorbească rău şi să facă rău mai departe. Cel ce are frică
de Dumnezeu, are toată înţelepciunea. Căci spune Solomon: „Frica Domnului este
înţelepciune”. David o numeşte „începutul înţelepciunii” (Psalmii 110, 10).
Iar
Isus Sirah zice: „Frica Domnului mai presus de toată înţelepciunea a
covârşit”. Omul care se teme de Dumnezeu e mai presus de toţi înţelepţii
veacului. Dar zice dumnezeiescul Ioan Gură-de-Aur: „Du-te, omule, la mormânt,
stai acolo şi cugetă la cel ce a murit! Că mâine să ştii că te vei face ca el”.
La mormintele din cimitir vei învăţa mai mult decât în toate şcolile
filosofilor din lume. Cel mai înţelept om din lume este cel care cugetă la
moarte. Dar de ce? Căci spune Isus Sirah: „Fiule, adu-ţi aminte de cele mai de
pe urmă ale tale şi în veac nu vei greşi” (Isus Sirah 41). Dacă cugetăm că vom
muri, sigur că ne măsurăm cuvintele, gândurile şi faptele noastre, şi n-avem
nevoie de frica oamenilor.
Ştim
că Dumnezeu e pretutindeni şi ştie şi gândurile noastre. Şi de frica Lui noi
facem fapta bună. De trei ori fericiţi sunt aceia care în viaţa aceasta scurtă
se îngrijesc de suflet şi se împacă cu Dumnezeu.
A
trăit Adam 930 de ani şi la moarte l-a întrebat îngerul: „Adame, cum ţi s-a
părut viaţa?”. „Doamne, cum ai intra pe o uşă şi ai ieşi pe cealaltă”.
Şaptezeci de ani ai noştri ca un păianjen s-au socotit. Căci ce e oare mai slab
ca pânza păianjenului? „Zilele anilor noştri şaptezeci de ani; iar de vor fi în
putere, optzeci de ani; şi ce este mai mult decât aceştia, osteneală şi
durere” (Psalmii 89, 10-11). Aţi auzit aceasta în Psaltire. Viaţa noastră trece
în foarte scurtă vreme. Drumul nostru e foarte scurt. Deci, de trei ori sunt
fericiţi care în calea aceasta scurtă îşi strâng merinde pentru drumul spre
cer. Amin!
Iată ce vreau să vă mai spun: să nu socotim vreodată că
am făcut început bun. Să dorim întotdeauna să punem început bun. Pentru că noi
nu cunoaştem cum trebuie să fie un om care pune început bun, cum trebuie să se
poarte. Să zicem: „Doamne, dă-mi ajutorul Tău, să pun început bun, să-mi
îndrept viaţa”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu