Duminica a V a dupa Pasti (a Samarinencei)
Ioan
4, 5-42:
„În
vremea aceea a venit Iisus la o cetate a Samariei, numită Sihar, aproape de
locul pe care Iacov l-a dat lui Iosif, fiul său. Şi era acolo fântâna lui
Iacov. Iar Iisus, fiind ostenit de călătorie, S-a aşezat lângă fântână şi era
ca la al şaselea ceas. Atunci a venit o femeie din Samaria să scoată apă. Iisus
i-a zis: Dă-Mi să beau!, fiindcă ucenicii Lui se duseseră în cetate ca să
cumpere de mâncare. Femeia samarineancă I-a zis: Cum Tu, care eşti iudeu, ceri
să bei apă, de la mine, care sunt femeie samarineancă? Pentru că iudeii nu au
amestec cu samarinenii. Iisus a răspuns şi i-a zis: Dacă ai fi ştiut darul lui
Dumnezeu şi Cine este Cel ce-ţi zice: Dă-Mi să beau, tu ai fi cerut de la El şi
ţi-ar fi dat apă vie. Femeia I-a zis: Doamne, nici găleată nu ai, şi fântâna e
adâncă; de unde, dar, ai apa cea vie? Nu cumva eşti Tu mai mare decât părintele
nostru Iacov, care ne-a dat această fântână şi au băut din ea el însuşi şi fiii
lui şi turmele lui? Iisus a răspuns şi i-a zis: Oricine bea din apa aceasta va
înseta iarăşi, dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu, în veac nu va
mai înseta, căci apa pe care i-o voi da Eu se va face în el izvor de apă
curgătoare, spre viaţă veşnică. Femeia a zis către El: Doamne, dă-mi această
apă, ca să nu mai însetez, nici să mai vin aici să scot. Iisus i-a zis: Mergi
şi cheamă pe bărbatul tău şi vino aici. Femeia a răspuns şi a zis: N-am bărbat.
Iisus i-a zis: Bine ai zis că nu ai bărbat, căci cinci bărbaţi ai avut şi cel
pe care îl ai acum nu-ţi este bărbat. Aceasta adevărat ai spus. Femeia I-a zis:
Doamne, văd că Tu eşti Prooroc. Părinţii noştri s-au închinat pe acest munte,
iar voi ziceţi că în Ierusalim este locul unde trebuie să ne închinăm. Şi Iisus
i-a zis: Femeie, crede-Mă că vine ceasul când nici pe muntele acesta, nici în
Ierusalim nu vă veţi închina Tatălui. Voi vă închinaţi căruia nu ştiţi; noi ne
închinăm Căruia ştim, pentru că mântuirea din iudei este. Dar vine ceasul, şi
acum este, când adevăraţii închinători se vor închina Tatălui în duh şi în
adevăr, că şi Tatăl astfel de închinători Îşi doreşte. Duh esteDumnezeu, şi cei
ce I se închină trebuie să I se închine în duh şi în adevăr. I-a zis femeia:
Ştim că va veni Mesia, Care Se cheamă Hristos; când va veni, Acela ne va vesti
nouă toate. Iisus i-a zis: Eu sunt, Cel ce vorbesc cu tine. Dar atunci au sosit
ucenicii Lui. Şi se mirau că vorbea cu o femeie. Însă nimeni n-a zis: Ce o
întrebi? sau: Ce vorbeşti cu ea? Iar femeia şi-a lăsat găleata şi s-a dus în
cetate şi a zis oamenilor: Veniţi să vedeţi un om care mi-a spus toate câte am
făcut. Nu cumva acesta este Hristos? Şi au ieşit din cetate şi veneau către El.
Între timp, ucenicii Lui Îl rugau, zicând: Învăţătorule, mănâncă. Iar El le-a
zis: Eu am de mâncat o mâncare pe care voi nu o ştiţi. Ziceau, deci, ucenicii între
ei: Nu cumva I-a adus cineva să mănânce? Iisus le-a zis: Mâncarea Mea este să
fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine şi să săvârşesc lucrul Lui. Nu ziceţi voi
că mai sunt patru luni şi vine secerişul? Iată, zic vouă: Ridicaţi ochii voştri
şi priviţi holdele, că sunt albe pentru seceriş. Iar cel ce seceră primeşte
plată şi adună roade spre viaţă veşnică, pentru ca împreună să se bucure şi cel
ce seamănă şi cel ce seceră. Căci în aceasta se adevereşte cuvântul: Că unul
este semănătorul şi altul secerătorul. Eu v-am trimis să seceraţi ceea ce voi
n-aţi muncit; alţii au muncit şi voi aţi intrat în munca lor. Şi mulţi
samarineni din cetatea aceea au crezut în El, pentru cuvântul femeii care
mărturisea: Mi-a spus toate câte am făcut. Deci, după ce au venit la El,
samarinenii Îl rugau să rămână la ei. Şi a rămas acolo două zile. Şi mult mai
mulţi au crezut pentru cuvântul Lui. Iar femeii îi ziceau: Credem nu numai
pentru cuvântul tău, căci noi înşine am auzit şi ştim că Acesta este cu
adevărat Hristos, Mântuitorul lumii."
Domnul
şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, venind în lume şi pururea însetând de
mântuirea sufletelor omeneşti, umblând prin locurile Palestinei, a ajuns şi la
o cetate a Samariei, care pe atunci se chema Sihar. Acolo, prin pronia Sa
nemărginită, a făcut a se întâlni cu o femeie din acea cetate la fântâna lui
Iacob. În convorbirea cu ea, prin înţelepciunea Lui negrăită, o aduce la
cunoştinţa adevărului şi, printre alte învăţături tainice pe care i le dă, îi
vorbeşte şi despre adevărata închinăciune făcută în duh şi în adevăr,
zicându-i: „Vine ceasul şi acum este, când adevăraţii închinători se vor
închina Tatălui în duh şi în adevăr“ (Ioan 4, 23). Să vedem ce înseamnă a ne
ruga „în duh“?
Rugăciunea cu fapta
A ne ruga în duh înseamnă a ne
înălţa cu mintea şi cu sufletul către Dumnezeu în vremea rugăciunii. Numai
rugăciunea făcută cu mintea din adâncul inimii se poate chema cu adevărat
rugăciune duhovnicească, adică făcută în duh. Ce înseamnă a ne ruga în adevăr?
Înseamnă a ne ruga cu lucrarea cea adevărată a tuturor poruncilor dumnezeieşti,
adică a tuturor faptelor bune, deoarece omul este îndoit, fiind alcătuit din
suflet şi din trup. Când mintea se înalţă nevăzut la Dumnezeu în vremea
rugăciunii, iar trupul, care este partea văzută, se osteneşte la lucrarea
poruncilor lui Dumnezeu, atunci creştinul devine adevărat închinător al lui
Dumnezeu în Duh şi în adevăr. Nimeni nu se poate ruga în duh şi în adevăr, de
se va ruga numai cu mintea şi nu va lucra şi cu trupul său la facerea
poruncilor lui Dumnezeu, căci poruncile lui Dumnezeu sunt adevărul, după
mărturia Sfintei Scripturi care zice: „Toate poruncile Tale sunt adevăr“ (Psalm
118, 86).
„Mergi şi cheamă pe bărbatul
tău şi vino aici“
Să vedem cine era această
femeie şi cum a fost câştigată de Mântuitorul pentru împărăţia cerurilor. Samarineanca şi toţi locuitorii din provincia Samaria
făceau parte dintr-un fel de sectă a Vechiului Testament, separându-se de
Templul din Ierusalim şi respectând numai primele cinci cărţi ale lui Moise. De
aceea, între iudei şi samarineni era o veche duşmănie, încât nici nu vorbeau
unii cu alţii. De aceea a şi refuzat să-I dea apă
Mântuitorului însetat, Care i-a zis: „Dă-Mi să beau!“. Pe lângă credinţa ei
rea, samarineanca era şi o femeie păcătoasă, căci trăise mai înainte cu cinci
bărbaţi în desfrânare şi acum avea pe al şaselea. Însă, cu toate că era eretică
în credinţă şi desfrânată în fapte, ea aştepta venirea Mîntuitorului în lume,
era însetată de „apa vie“ a credinţei în Hristos şi se interesa cum să se roage
cu adevărat lui Dumnezeu.
Să vedem acum în ce fel a
vânat Mântuitorul la credinţă pe samarineanca aceasta păgână şi păcătoasă.
Mai
întâi, Domnul i-a făgăduit femeii „apa cea vie“, adică învăţătura Sfintei
Evanghelii. Şi după ce femeia a crezut în puterea mântuitoare a Evangheliei, îi
zice Mântuitorului cu glas smerit şi rugător: „Doamne, dă-mi această apă, ca să
nu mai însetez“ (Ioan 4, 15). Astfel, cuvintele Domnului, atingându-se ca o
săgeată de inima samarinencei, i-au deşteptat credinţa în suflet. Darpentru
mântuirea ei nu era de ajuns numai credinţa dreaptă în Dumnezeu. Îi mai trebuia
şi fapta bună, căci credinţa, dacă nu are fapte, este moartă (Iacob 2, 17). Şi
cum a întors Domnul inima femeii păcătoase în smerenie şi în căinţa păcatelor?
Prin mărturisire. Prin câteva cuvinte, cu multă iscusinţă duhovnicească,
Mântuitorul i-a îndemnat conştiinţa să-şi mărturisească singură păcatele. Căci,
după ce i-a zis femeii: „Mergi şi cheamă pe bărbatul tău şi vino aici“,
samarineanca a mărturisit: „Nu am bărbat“, adică sunt o femeie păcătoasă. Am trăit
în desfrânare cu cinci bărbaţi şi acum trăiesc în fărădelegi cu altul!
„Nu
cumva acesta este Hristosul?“
Vedeţi
cum vânează Hristos sufletele noastre pe calea mântuirii? Vedeţi cât de mare
este puterea Spovedaniei? Nu ne cere Mântuitorul decât două virtuţi principale:
credinţă tare în Dumnezeu şi pocăinţă, adică mărturisirea păcatelor noastre cu
căinţă şi înnoirea vieţii prin fapte bune. Pe amândouă acestea le-a îndeplinit
femeia samarineancă, căci a crezut că Hristos este Mesia, Mântuitorul lumii, şi-a
recunoscut păcatele şi a cerut „apa cea vie“, adică Botezul creştin, harul
Duhului Sfânt şi învăţarea Evangheliei. Dar nu s-a oprit aici, ci a căutat să
adauge şi o altă faptă bună, obligatorie pentru noi toţi, pentru fiecare
creştin, adică mărturisirea Evangheliei lui Hristos. Căci, fugind în familie şi
în satul natal, în cetatea ei, Sihar, umbla pe toate uliţele şi striga în auzul
tuturor: „Veniţi de vedeţi un om care mi-a spus toate câte am făcut. Nu cumva
acesta este Hristosul? Şi au ieşit din cetate şi veneau către El“ (Ioan 4,
29-30).
Vedeţi
cum o femeie păcătoasă a reuşit să tragă la credinţa în Hristos o întreagă
cetate? Oare noi toţi, mamele şi credincioşii noştri, dacă ar mărturisi cu
tărie cuvântul Evanghliei în casele şi familiile lor, n-ar putea aduce măcar pe
copiii şi soţii lor în sărbători la biserică sau la Spovedanie în sfintele
posturi? Dar cât de puţin îşi împlinesc credincioşii noştri această datorie!
Însă
femeia samarineancă nu s-a oprit aici. Ci, aşa cum citim în Vieţile Sfinţilor,
pe 26 februarie, şi în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe, ea s-a botezat
în numele Preasfintei Treimi, primind numele de Fotini. Împreună cu ea s-au
botezat fiii ei, Iosif şi Fotinos, şi surorile ei, Fotis şi Fotos. Apoi,
râvnind pentru Hristos, au plecat toţi la Cartagina şi de acolo la Roma,
predicând cu bărbăţie cuvântul Evangheliei şi convertind pe mulţi să creadă cu
tărie în Hristos. Auzind de aceasta, împăratul roman Nero i-aaruncat pe toţi în
temniţă, chinuindu-i cumplit. Apoi, văzând că nici unul nu se leapădă de
Hristos, a poruncit să li se taie capetele şi se face pomenirea lor la 26
februarie.
Apa
vie a dreptei credinţe
Convorbirea
Domnului nostru Iisus Hristos cu femeia samarineancă la fântâna lui Iacob este
o lecţie de catehizare creştină şi o călăuză pe calea mântuirii pentru noi
toţi. În această Evanghelie, preoţii învaţă cu câtă înţelepciune trebuie să
câştige sufletele oamenilor pentru viaţa veşnică, ştiind că nu este meşteşug
mai mare şi mai greu decât acela de a vâna pe cei păcătoşi la pocăinţă. În
Evanghelia de astăzi, creştinii buni învaţă că „apa cea vie“, dătătoare de
viaţă a credinţei ortodoxe şi toate izvoarele mântuirii se află numai la
fântâna vieţii, care este Biserica. Aici ne aşteaptă Hristos să venim să ne
închinăm, să ne rugăm şi să-L lăudăm, să ne mărturisim păcatele şi să-I cerem
iertare şi mântuire.
(Părintele
Cleopa ILIE - Predici la duminicile de peste an; titlul şi intertitlurile
aparţin redacţiei) Dexologia portal ortodox
Comentarii
Trimiteți un comentariu